Rijtest: Audi RS3 (2015)
Ik mag rijden met de nieuwste bom uit Ingolstadt, de Audi RS3. Deze Audi RS3 is niet bepaald een gewone hatchback. Met 367 pk onder de kap kun je het sportwagens moeilijk maken. Ik haal de auto op bij Muntstad Audi Sport. Sinds kort is deze dealer één van de vier Audi Sport verkooppunten in Nederland. Deze selecte groep dealers is gespecialiseerd in de verkoop en onderhoud van de snelste Audi modellen. De showroom in De Meern is met een Audi R8, S8 Plus, RS6 en RS3 een bezoek meer dan waard.
Imposante verschijning
Hoe leuk het ook in de showroom is, ik wil natuurlijk rijden! De muisgrijze Audi RS3 staat buiten op de parkeerplaats al naar me te lonken. De RS3 imponeert met sideskirts, veel gaas, spoilers en 19 inch velgen. Die laatste zie je helaas op veel Audi’s, maar desondanks heeft Audi heel veel aandacht besteed aan de sportieve details. In het interieur zie je uiteraard ook verschillende verwijzingen dat je in de meest heftige Audi A3 rijdt. Zo is het stuurwiel met alcantara bekleed en kun je plaatsnemen op mooi gestileerde supersportstoelen (meerprijs 1.000 euro). Nadeel van die stoelen is wel dat de geïntegreerde en niet verstelbare hoofdsteun van de bestuurdersstoel te laag zit. Persoonlijk zou ik het geld op zak houden, de gewone sportstoelen zitten ook al voortreffelijk. Uiteraard profiteer je van de hoge standaard die Audi hanteert als het gaat om verfijning, afwerking en materiaalgebruik. Dit is topklasse.
Luxe en verfijning
Het eerste wat opvalt als ik de auto op bedrijfstemperatuur laat komen is het comfort en finesse. Je kunt deze Audi RS3 zonder problemen aan je vriendin uitlenen. De auto is uiterst geciviliseerd en gemakkelijk hanteerbaar. Het onderstel (deze auto was niet uitgerust met het optionele adaptieve chassis) is stevig maar tegelijkertijd voldoende gerieflijk, de vijfcilinder pruttelt zachtjes op de achtergrond en de 7-trapsautomaat schakelt snel en soepel naar een volgende versnelling. Dit rijdt als iedere andere Audi A3. Stil, comfortabel en uiterst verfijnd. Een sportief gevoel roept het echter niet op. Dit wordt mede veroorzaakt door de te hoge zitpositie, maar als reisauto scoort de Audi punten. Zo lang je voorin zit. De ruimte voor achterpassagiers is beperkt. Ander minpuntje is de kleine tankinhoud van 50 liter. Met de dorstige vijfcilinder onder de kap (met 1 op 9 ben je spekkoper) breng je dus veel tijd door bij het tankstation.
Waanzinnige vijfcilinder
Om het sportieve gevoel op te wekken zet ik de auto in sportstand. Dan wordt de besturing iets zwaarder, reageert de S-tronic giftiger op je rechtervoet, grijpt het ESP later in en openen de uitlaatkleppen in de sportuitlaat (meerprijs 1.400 euro). En begint het spektakel. Wat mogen we Audi dankbaar zijn dat ze eigenwijs blijven vasthouden aan de vijfcilinder. Deze vijfcilinder laat zelfs de grootste ecofundamentalist niet onberoerd. Het is een ouderwets feestnummer. Bij lage toeren hoor je de vijfcilinder gevaarlijk brommen en pruttelen en bij hoge toerentallen word je getrakteerd op een hese snerp. Als je me vooraf had geblinddoekt en me had verteld dat dit een Lamborghini met V10 was, had ik je geloofd!
Ik ben een enorme fan van het geluid van de BMW zescilinder, maar deze Audi klinkt nog wat beter. De keiharde mitrailleursalvo’s die je hoort bij terugschakelen zijn op het randje van goede smaak. Zo hard en zo luid heb ik ze zelden gehoord. Gelukkig kun je de uitlaat in silent mode zetten als je een bescheiden entree wilt maken. Maar geloof me, dat wil je niet. Deze vijfcilinder wil je horen zingen, ieder moment van de dag (FILMPJE).
0-100 in 4,3 seconden!
De tijden dat je het mannetje was met 200 pk in je Golf V GTI liggen inmiddels ver achter ons. Aan de wapenwedloop in het hothatchsegment komt maar geen einde. Ook Audi doet er weer een schepje bovenop. Had de vorige RS3 al een verdienstelijke 340 pk onder de kap, deze nieuwe versie doet het met maar liefst 367 stuks. Minstens zo indrukwekkend is het imposante koppel van 465 nm bij slechts 1600 toeren. Het zijn bizarre cijfers, zeker als je bedenkt dat in 2004 een Ferrari 360 Modena goed was voor 400 pk. Dat de RS3 dankzij dit vermogen en de vierwielaandrijving goed van zijn plaats komt zal niemand verrassen. De 0-100 sprint raffelt de Audi RS3 af in een indrukwekkende 4,3 seconden! Ik ben minstens zo onder de indruk van de loopcultuur van de motor. Onderin pakt hij zonder aarzelen op en dan kan het grote sleurfeest beginnen. Het fijne is dat onze turbovriend er steeds een klein schepje bovenop doet en dat je hem helemaal kunt uitknijpen totdat de toerenbegrenzer rond de 7.000 toeren een einde aan het feest maakt.
Remproblemen
De acceleratie gaat zo snel en zo gemakkelijk dat ik regelmatig de motor in de begrenzer laat lopen als ik de versnellingsbak in manueel heb staan. In tegenstelling tot de meeste automatische versnellingsbakken schakelt de versnellingsbak pas door als ik het bevel geeft. Heerlijk. De voorwaartse drang blijft ook in de volgende versnellingen indrukwekkend. Het is in deze auto niet de vraag of je je rijbewijs kwijtraakt, maar wanneer. De auto is verbijsterend snel. Toch – en ik realiseer me dat dit tegenstrijdig klinkt – zou de auto wat extra vermogen goed kunnen gebruiken. De Audi RS3 is mede dankzij de vierwielaandrijving zo extreem kundig dat het vermogen verbijsterend snel went. Gelukkig is de vijfcilinder prima op te voeren. Om ook weer op tijd stil te kunnen staan heeft Audi ook forse remschijven (370 mm voor, 310 mm achter) gemonteerd onder de RS3. De remmen zijn fijn doseerbaar en met de vertraging is weinig mis. Of dat zo blijft is de vraag, want er circuleren wel verhalen over remproblemen.
Onderstuur
Audi heeft naar eigen zeggen veel werk gemaakt van een meer sportieve rijbeleving. Deze generatie RS3 is nu voorzien van permanente vierwielaandrijving waarbij – afhankelijk van de rijstijl – het gripniveau tussen de 50 en 100 procent van het beschikbare koppel naar de achteras kan worden gedirigeerd. Ook wordt het quattro-systeem gecombineerd met torque vectoring, waarbij in bochten de binnenste wielen worden afgeremd voor extra grip. Audi wil de RS3 meer laten aanvoelen als een achterwielaandrijver.
Helaas is de praktijk zoals zo vaak weerbarstig. In eerste instantie ligt de Audi RS3 stabiel in de bocht en er is grip. Het gaat echter mis als je net voorbij de gripgrens schiet. Dan word ik in een oogwenk op heel veel onderstuur getrakteerd en lanceert de auto zich onbeholpen naar de vangrail. Ik heb zelden een auto gereden waar het onderstuur zo plotseling en hevig optrad. De gripgrens ligt heus ver weg, maar als je er overheen gaat straft de Audi je direct af. Ondanks alle maatregelen voelt de auto nog steeds aan als een voorwielaandrijver. En niet eens een hele goede, want onze eigen Seat Leon Cupra heeft ondanks 400 pk op de voorwielen beduidend minder last van onderstuur. Ook blinken de besturing – te licht en iets te weinig feedback – en onderstel niet uit in communicatieve vaardigheden. De rijbeleving is ietwat afstandelijk. De Audi RS3 voelt eigenlijk niet anders aan dan een gewone Audi A3 quattro. Ben je een enthousiaste stuurman, dan kun je beter de nieuwe Ford Focus RS of BMW M235i bestellen.
Fors aan de prijs
De Audi RS3 is niet bepaald een prijspakker met een vanafprijs van 68.000 euro. Uiteraard kun je de auto naar hartenwens individualiseren. Daarbij schroomt Audi niet om af en toe belachelijke prijzen te vragen. Zo kosten de zwarte 19 inch velgen 3.100 euro en verlangt Audi maar liefst 2.100 euro om de maximumsnelheid van 250 naar 280 kilometer per uur te verhogen. Je kunt beter een keer je tuner lief aankijken om de begrenzer te verwijderen. Een bosje bloemen en een flesje wijn volstaan waarschijnlijk wel om dit te laten doen. Zelfs voor de rode remzadels (standaard op iedere Golf GTI) betaal je 420 euro extra. De totaalprijs van onze Audi RS3 loopt daardoor op naar ruim 86.000 euro!
Hoe heerlijk de vijfcilinder ook mag zijn, dit vind ik echt te gortig voor een C-segmenter. De extreem fijn sturende BMW M235i met heerlijke zescilinder en achterwielaandrijving kost 10k minder bij een gelijkwaardige uitrusting. Met een Volkswagen Golf R houd je zelfs 25k op zak, terwijl je met die auto ook niets tekort komt. Sterker nog, als stuurmansauto is de Golf R de betere keus (ook volgens Evo Magazine), terwijl het een minstens zo goede allrounder is.
Conclusie
Heeft de Audi RS3 mijn hart gestolen? Dat is gedeeltelijk gelukt. Het is die geweldige vijfcilinder die van de Audi RS3 een bijzondere auto en een belevenis maakt. Iedere keer geniet je van het bijzondere hoorspel en de brute kracht. Deze motor is een juweelstuk waar alle concurrenten hun tanden op stukbijten. Daarnaast heb ik genoten van de verfijnde afwerking, de mooie materialen en het comfort van de Audi. Als daily drive is de Audi RS3 een uiterst capabele auto en op de Duitse Autobahn kun je nauwelijks een fijnere metgezel wensen. Helaas stelt de Audi RS3 teleur als rijdersauto. De rijbeleving in de Audi is afstandelijk en alle maatregelen van Audi ten spijt, ook deze RS3 heeft te veel last van onderstuur. Gecombineerd met de stevige aanschafprijs kan ik niet anders concluderen dat er betere alternatieven zijn. Bijvoorbeeld de heerlijke BMW M235i, of de Volkswagen Golf R. En wat te denken van de nieuwe Ford Focus RS? Als ik de eerste verslagen mag geloven is dit een geweldige rijdersauto. Verkrijgbaar vanaf 50.000 euro. De Audi RS3 is een hele goede auto, maar kan niet op tegen de concurrentie.
Eindcijfer: 7,5
+ verslavende vijfcilinder
+ perfecte daily drive
+ details en afwerking
– onderstuur
– hoge prijs
– afstandelijke rijbeleving
– kleine actieradius