Rijtest: Audi Q8 e-tron 50 quattro (2023)
Breaking news voor elektrorijders: de Audi e-Tron is vernieuwd. Niet alleen qua onderhuidse techniek (daarover later meer) maar ook qua badge: per heden is de e-Tron verkrijgbaar als Audi Q8 e-tron.
Waarom deze stap?
Op zich is het niet onlogisch, want er komen zoveel elektrische modellen aan dat de typenaam e-Tron niet meer voldoet. Dat is meer de algemene term die Audi gebruikt voor alle elektrische voertuigen. Dus is het logisch dat de auto ook een eigen typenaam krijgt. Dat er voor de Q8 gekozen is, wekt wel wat verbazing op want qua formaat en prijs zou Q6 logischer zijn geweest. Dit betekent dat Audi toch nog ruimte wil overhouden voor een model tussen de Q4 e-Tron en deze Q8 e-Tron. En drie keer raden, dat zal natuurlijk een Q6 e-Tron worden. Het kan ook zijn dat Audi met de typenaam Q8 bewust probeert om de auto een wat meer ‘upmarket’ imago te geven. Wat het ook is, per heden is dit dus een Audi Q8 e-Tron.
Wat is er nieuw met de update?
Het grootste manco van de vorige generatie e-Tron was de actieradius. De 50-versie kon met een volle accu slechts 300 (theoretische) kilometers halen, de 55-versie deed dat met 417 kilometer iets beter. Niet direct waarden om steil van achterover te vallen. Met deze modelupdate krijg je niet alleen meer bereik, maar ook meer vermogen. De 50-versie is de instapper en heeft nu 340 pk/664 nm (was 313 pk/540 nm) en een theoretisch bereik van 488 kilometer. De 55-versie heeft 408 pk en 664 nm (gelijk gebleven) maar komt nu 578 kilometer ver. Dat laatste is ook een stevige plus. Het mooie is dat dit niets extra’s kost. De prijzen zijn hetzelfde gebleven als voor de facelift. Vanaf 70 mille is deze Audi van jou en dat is best concurrerend te noemen. En de standaarduitrusting is ook helemaal niet verkeerd. Natuurlijk is de optielijst verleidelijk lang, dus je plust er zonder moeite zo 15 mille bij als je een S-line pakketje, leer, een betere audio en een panoramadak bijplust. Maar het hoeft niet. Net zoals je ook niet meer de 55 hoeft te bestellen, zeker ook omdat de meerprijs (dikke 10 mille) net iets te gortig is.
Is het interieur ook aangepakt?
Nauwelijks en dat was ook niet nodig. Dit is kwalitatief nog steeds een zeer hoogwaardig interieur. De materialen zijn prachtig, de afwerking maniakaal goed en ook de ‘tech’ ziet er modern en vooruitstrevend uit. De S-line sportstoelen zitten als gegoten en zo kan ik wel even doorgaan met mijn lofzang. Dit is een auto die met recht het stempel ‘premium’ mag dragen. Het enige minpuntje is dat je veel functies via een beeldscherm moet bedienen. Ik houd van knopjes. Al is het wel heel knap dat je daadwerkelijk haptische feedback voelt als je een functie via het scherm bedient. Is echt een apart gevoel. Qua ruimte is het overigens een prima auto. Zowel voor als achter zit je prima en ook is de bagageruimte met 569 liter ruim voldoende voor de vakantiereizen.
Hoe rijdt deze Audi Q8 e-Tron?
Eigenlijk hetzelfde als voorheen. Audi zal ongetwijfeld nog wel iets ‘getweaked’ hebben, maar dat voel je eigenlijk niet. En ook dat is prima, want wat goed is hoef je ook niet aan te passen. Dankzij de luchtvering is de wegligging gewoon heel erg prettig. Deze auto geeft je echt het ‘King of the Road’ gevoel. Het is echt een hele fijne daily drive. De auto rijdt heerlijk ontspannen en er zit altijd een prettig aanvoelende Duitse robuustheid in het onderstel. Erg fijn en zeker als het comfort daar niet onder te lijden heeft. De geluidsisolatie is eveneens bovengemiddeld goed. De elektrische motor is meer dan voldoende soepel voor je dagelijkse gebruik. De 55 biedt je iets meer kicks bij het stoplicht, maar nodig is dat niet. De auto is sowieso te zwaar om je een snelheidsrush te geven. Daarom kun je beter de 50 nemen, ook omdat het verschil in range niet meer zo heel erg groot is. De 50-versie is ook ‘smooth’ genoeg om je soepel en comfortabel van A naar B te brengen. Optioneel kun je ook digitale buitenspiegels (camera) bestellen. Een leuke gadget, maar ik geef echt de voorkeur aan de gewone spiegels zoals bij deze testauto. Duidelijk prettiger bij dagelijks gebruik.
Heeft de auto verder nog minpunten?
Je zou kunnen zeggen het uiterlijk. De auto is optisch eigenlijk ongewijzigd en dat kan voor kopers wel het gevoel geven dat je in een oudere auto rijdt. Alhoewel ik het ontwerp nog steeds prima vind. Een ander minpunt is het hoge wagengewicht van 2.485 kg! Dat is toch echt wel bizar veel en dat betekent dat ondanks de voortreffelijke luchtvering je natuurlijk geen sportieve aspiraties moet hebben met deze auto. Dat is voor veel kopers geen aankoopargument, maar het is wel goed om je dit te realiseren als je stiekem een fan bent van het snellere rotondewerk. Alhoewel de tractie voor het formaat auto best goed is hoor. Een ander minpunt zijn de prestaties bij de snellader. Deze instapversie is goed voor een laadsnelheid van 150 kWh (de 55 laadt met 170 kWh iets sneller) en dat is in dit segment niet echt vooruitstrevend te noemen.
Is de Audi Q8 e-Tron het geld waard?
Absoluut. Zeker als je kijkt naar concurrenten uit het eigen VAG-concern. Neem de Audi Q4 e-Tron. In basistrim net zo duur als je een vergelijkbare motorisering kiest. Deze Audi Q8 e-Tron rijdt echt twee klassen beter en doet wel recht aan de premium belofte. Of neem de Skoda Enyaq en Volkswagen ID.5. Voor 70 mille koop je dan een RS of GTX versie. Waarom dan niet deze Audi Q8 e-Tron? Dit is echt een zoveel betere auto. En ook de BMW iX3 of Ford Mustang Mach-E redden het niet tegen deze Audi e-Tron als het gaat om comfort en bouwkwaliteit. Natuurlijk kun je ook goedkopere EV’s rijden, maar de premiumkwaliteit maakt deze Audi de begeerlijkste van het stel. Zeker nu het grootste nadeel (beperkte range) verleden tijd is.
Eindcijfer: 8+
+ Nog steeds super comfortabele auto.
+ Bijzonder luxe interieur.
+ Prijs-kwaliteit.
+ Nu ook fatsoenlijke range.
– Te zwaar voor de leuk.
Vermogen 340 pk, 664 nm |
0-100 6.0 sec |
Topsnelheid 200 km/h |
Motor elektromotor |
CO2 uitstoot (fabrieksopgave) 0 g/km |
Vanafprijs (NL) 71.000 euro |
Minimale bagageruimte 569 liter |
Leeggewicht 2.485 kg |
Actieradius 488 kilometer |
Dank @Audi Wealer Venlo voor het beschikbaar stellen van de auto.
Waarom is deze Q8E zo ongelooflijk zwaar?!
Bijna 2.500 kilo… Dat wordt wat als de wegenbelastingvrijstelling eraf gaat.
Auto rijden wordt onbetaalbaar. Mijn laatste auto koste 8 jaar geleden 19000 euro. Dat vond ik al veel. Ik kreeg er voor terug een comfortabele, ruime en 1000 kg Fabia voor. Nu kost elektrisch 3 x zo veel en weegt 2 x zo veel. Mijn wens is elektrisch, betaalbaar, 1000 kg en een bescheiden 100 pk.