Rijtest: Audi Q5 3.0 TFSI – 435 pk (2014)
Wat doet motortuning met een een Audi Q5? Ik neem de proef op de som en ga op pad met een flink gepeperde Audi Q5 3.0 TFSI. Standaard 272 pk, maar deze Audi Q5 heeft maar liefst 435 pk en 546 nm!
Tuningpotentieel
De vaste lezer van deze blog zal inmiddels wel weten dat VAG motoren heel veel tuningpotentieel hebben. Zie bijvoorbeeld onze vorige duurtester. De drieliter zescilinder die ik vandaag onder handen mag nemen is misschien wel het blok waar je de meeste vermogenswinst mee kunt halen. Dit is hetzelfde blok als in de Audi S4/S5 (333 pk), alleen is het vermogen in de Q5 softwarematig wat teruggeschroefd. Daarom kost het een goede tuner als JD Engineering geen enkele moeite om 435 pk uit het blok te toveren. En dat met alleen het aanpassen van de software! Je begrijpt dat dit dramatische gevolgen heeft voor de prestaties. Op het 0-100 sprintje pak je ongeveer een seconde winst. Deze Audi Q5 doet dat in een razendsnelle 4,9 seconden! Een geweldige prestatie, zeker als je bedenkt dat deze SUV maar liefst 1915 kilogram weegt.
Werken aan mijn zelfbeheersing
Ik draai de rijksweg op. Hier is de grote Audi helemaal in zijn element. Het gemak waarmee de Audi stappen maakt is een bijzondere ervaring. De Audi schiet met het grootste gemak richting de 200 kilometer per uur. De eigenaar vertelt niet zonder trots dat hij op de Autobahn al eens 260 kilometer per uur op de teller heeft gezien en hij had gas over! Ik geloof hem graag, want dit is een serieus snelle auto. Het gemak waarmee ik alle andere verkeersdeelnemers degradeer tot figuranten is verbijsterend. Dankzij de hogere zitpositie kan ik voor mijn gevoel door mijn voorgangers heen rijden. Een angstige blik op mijn rijbewijs laat me gelukkig snel ontwaken uit mijn roes. Deze auto vraagt veel van mijn zelfbeheersing, zo makkelijk gaat het. Ik schakel een tandje terug en houd me maar even netjes aan de maximumsnelheid. Dan is het een doodgewone Audi Q5. Een comfortabele, stille en verfijnde reisauto. Mijn tandje terug helpt ook om het verbruik wat te temperen. Deze Audi Q5 is een hele stevige innemer. Reken op een verbruik van rond de 1 op 7,5. De stockversie is overigens niet zuiniger.
Vrijer ademen
Het is niet alleen de vermogenswinst waar ik van geniet, ook de motorkarakteristiek is er met de tuning sprongen op vooruit gegaan. De standaard 3.0 TFSI voelt – ondanks 272 pk – loom en een klein beetje amechtig aan. De nieuwe software laat de motor veel vrijer ademen. Nu draait het blok wel met plezier hoge toeren. Nooit raakt de auto buiten adem, nergens in het toerenbereik kom ik kracht tekort. Het gaat zo verbijsterend makkelijk. Een toefje gas en de Audi spurt weg. Heerlijk! Jammer genoeg hoor ik de zescilinder en compressor nauwelijks werken. Deze auto is erg goed geïsoleerd. Wat mij betreft iets te goed. Jammer genoeg biedt Audi geen sportuitlaat op deze versie aan, maar gelukkig zijn er genoeg aftermarketsetjes beschikbaar.
One trick pony
Over de rijbeleving kan ik kort zijn. De Audi Q5 doet wat je van hem verwacht, maar ook niet meer dan dat. De rijbeleving van de auto is comfortabel en verfijnd, maar op dynamisch vlak schiet de Audi wel wat tekort. De besturing is niet het toonbeeld van directheid en het onderstel is vooral op comfort en veiligheid afgestemd. Het overhellen van de koets valt overigens best mee, maar spannend en leuk wordt het nooit. Er zijn concurrenten op de markt die tegelijkertijd comfortabel en sportief zijn. Deze Audi Q5 is meer een ‘one trick pony’. Hij brengt je snel en comfortabel van A naar B. Niet meer en niet minder.
Laatste benen
Eind dit jaar presenteert Audi de nieuwe Audi Q5. Dat is ook wel nodig, want ik merk aan alles dat deze Audi Q5 op de laatste benen loopt. De nieuwste generatie Audi’s zijn net weer wat mooier, bieden meer veiligheidsgoodies en rijden (meestal) net weer wat beter. Vooral in het interieur zie je dat de tand des tijds heeft toegeslagen. Kijk maar eens naar het kleine navigatiescherm. Het is nog steeds een mooi interieur, maar de concurrentie staat niet stil. Je zoekt op de prijslijst overigens tevergeefs naar de 3.0 TFSI. Die heeft Audi inmiddels van de prijslijst geschrapt. Je kunt alleen nog maar de 2.0 TFSI (230 pk) aanschaffen als je een benzinemotor wilt. Natuurlijk is er met de Audi Q5 2.0 TFSI weinig mis, maar als je wilt genieten van de zescilinder zul je een gebruikte moeten aanschaffen. Of er eentje importeren uit Duitsland (lees hier de tips and tricks!). Daar is het aanbod van gebruikte zescilinders veel groter.
Conclusie
Zoek je een comfortabele en snelle SUV ? Dan is een getunede Audi Q5 3.0 TFSI zeker een leuke optie. De standaard iets amechtige zescilinder compressormotor ontpopt zich na de softwarekuur als een heerlijke machine. De 3.0 TFSI is beresterk en bovenal een verfijnde gentleman. Nooit nerveus en altijd ontspannen. Iets meer zescilindersound zou ik niet verkeerd vinden, maar tegelijkertijd is deze Audi natuurlijk wel de ideale wolf in schaapskleren. Eigenlijk zou je hele kleine 17 inch velgen moeten monteren op je Audi. Dan ben je echt de koning van het understatement. En dat op een Audi. Perfect is de auto niet. De auto is inmiddels verouderd en op het gebied van rijplezier zijn er betere alternatieven op de markt.
Eindcijfer 7,5
+ heerlijke zescilinder
+ fijne rechtuitbrander
+ veel ‘bang for your bucks’
– niet echt een stuurmansauto
– model loopt echt op laatste benen
Ik heb er net 1 gekocht! Een Q5 v6 3,2 ffsi uit 2012, ik heb er een A4 quatro 2,0 tfsi uit 2008 voor ingeruild, verouderd? de q5? Voor mij niet ik ben er 4 jaar op vooruit gegaan, en hoe!
Na aanleiding van jou artikeltje, Christiaan ga ik 100% zeker een afspraak maken met jd enginering! Wist je overigens dat de 435 pk stage 1 betreft Je kan door tot stage 5 en dan zit je op de 505 pk.
Ik begin eerst maar eens met stage 1,voor mij voorlopig snel genoeg.
Maandag ga ik de auto ophalen..
Ik ga jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen!
Groetjes Jeroen uit Zaandam
Het is een jaar geleden maar kon het niet laten Jeroen! Ik was benieuwd naar je bevindingen! Vroeg me af of je niet enigszins was teleurgesteld met het nieuws dat de 3.2 fsi niet echt te tunen is? wellicht 15pk maar dan houd het toch op!
Met 435 pk heb je al een kanon voor de deur staan. Gaaf!