Rijtest: Audi Q5 2.0 TFSI quattro (2013)

Hele volksstammen dromen ervan om ooit een SUV te bezitten. Zo’n lekkere foute. Een Audi Q7, een Porsche Cayenne of een Range Rover. Ik vind ze uiterst dubieus. Grotesk, protserig en zinloos. En de types achter het stuur bevestigen vaak mijn aversie. Ik vraag me oprecht af of je zonder strafblad zo’n auto mag kopen. Gelukkig leveren de fabrikanten ook kleinere SUV’s. De Audi Q5 2.0 TFSI quattro die ik vandaag rijd is precies goed. Niet een grote bullebak, maar wel groot genoeg om indruk te maken.

Na de facelift is de Audi Q5 voozien van nog fraaiere LED verlichting.

Na de facelift is de Audi Q5 voozien van nog fraaiere LED verlichting.

Goed gevulde portemonnee

Wil je bij de Audi-dealer serieus genomen worden, dan moet je beschikken over een goed gevulde portemonnee. De Audi Q5 2.0 TFSI met automatische versnellingsbak (8 traps DSG-bak) kun je meenemen vanaf 58.000 euro. Met opties kost de testauto exact 100.000 euro! Dat is toch wel even slikken. Gelukkig was de Driveaholic-lezer zo slim om een demo-auto uit Duitsland te importeren van 1 jaar oud met 12.000 kilometer op de teller. Hij heeft daarmee tienduizenden euro’s kunnen besparen.

Moeder aller opties

Gelukkig zie je als je het portier opent wel waar je geld is gebleven. Weer scoort Audi punten met een prachtig interieur. De afwerking en het materiaalgebruik zijn top. Daarnaast is de auto uitgerust met bijna alle leverbare opties. De sportstoelen (die heerlijk zitten) zijn uitgerust met prachtig tweekleurig leer (Audi Exclusive pakket), dankzij het waanzinnig groot panoramadak kun je de Q5 tot een cabrio omtoveren en verder kun je alles elektrisch instellen. Ook is de auto voorzien van veiligheidssystemen als lane assist, side assist en adaptive cruise control. Je moet echt een onbenul zijn wil je met deze auto nog crashen. Al deze opties vallen in het niet bij de moeder aller auto-opties. Je kunt de bekerhouder koelen en/of verwarmen. Totaal zinloos, maar natuurlijk wel een geweldig gadget om indruk te maken op je passagiers. En dat is nu precies één van de redenen waarom je in een SUV gaat rijden.

Interieur Audi Q5 (Driveaholic)

Topklasse interieur.

Heerlijk turboblok

Voor de voortstuwing zorgt een tweeliter turbo. Een goede bekende. Dit blok vind je in veel VAG-modellen. Bijvoorbeeld in de Volkswagen Golf GTI. In de Audi Q5 levert de motor een vermogen van 225 pk en een maximumkoppel 350 nm. De sprint naar 100 km/h duurt 7,1 seconden! Dit is bijna hothatch territory. Je profiteert hier van de vierwielaandrijving en je hebt geen tractieverlies. Dit is een indrukwekkend blok. Ongeacht het toerental heb je vermogen onder je rechtervoet. Je zit zo op de 200 kilometer per uur. En voor een turbomotor blijft hij ook in de hoogste toeren opmerkelijk paraat. Bij normaal tempo hoor je de viercilinder niet in de cabine, maar bij vol gas klinkt hij ook nog eens lekker sportief. Hier kunnen de BMW-viercilinders niet aan tippen. Het verbruik is ook acceptabel. We reden gemiddeld 1 op 10,5. Heel netjes voor een auto van dit formaat. Een prachtblok! Je hebt geen enkele reden om door te sparen voor de zescilinder. Meer dan dit heb je niet nodig.

Foto Audi Q5 (Driveaholic)

Voor deze Audi gaan mensen wel aan de kant.

Dynamic mode

Deze Audi is uitgerust met de optie Drive Select en het adaptieve chassis. Je kunt de besturing, het schakelgedrag van de automaat, de gasrespons en het chassis naar wens (eco, comfort, dynamic, auto of individueel) instellen. Als Driveaholic zet ik alle parameters natuurlijk direct in de dynamic modus. Een vreselijke fout. In de dynamic stand verpest je de auto. Bij Audi denken ze nog altijd dat een zwaar stuurgevoel en stugge vering gelijk staan aan sportiviteit. Maar de zware besturing is tegelijkertijd vreselijk indirect. Je draait aan het stuurwiel en je hebt geen flauw idee wat de voorwielen aan het doen zijn. Ook het onderstel vind ik in dynamic stand onnodig stug. Gedeeltelijk komt dit ook door de optionele 20 inch velgen. Ik zou zelf voor de 19 inch velgen kiezen. Maar waarom zou je als koper een sportstand willen in een Q5? In een SUV verwacht je comfort. Natuurlijk kun je dankzij de vierwielaandrijving best een aardig tempo ontwikkelen in de bochten, maar het blijft een SUV. Dus je moet flink wat gewicht meezeulen en ook helt de auto lichtjes over. Dat is inherent aan het concept. Jammer dat Audi het weet te verpesten.

De grote 20 inch velgen zien er prachtig uit, maar gaan wel iets ten koste van het comfort.

De grote 20 inch velgen zien er prachtig uit, maar gaan wel iets ten koste van het comfort.

Comfortstand

Gelukkig kun je alle parameters ook in comfortstand zetten. En dan voldoet de auto wel aan mijn verwachtingen. De Q5 is de rust zelve. Het onderstel is net een tandje zachter en absorbeert oneffenheden merkbaar prettiger. De rechtuitstabiliteit is indrukwekkend. Deze auto ligt als een blok op de weg. Ook stuurt de auto veel fijner in de comfortstand. De installatie is nog steeds geen toonbeeld van gevoel, maar het overdreven artificiële gevoel van de Dynamic stand is verdwenen. Ook de achttrapsautomaat schakelt veel comfortabeler en vroeger op. En kun je genieten van het royale koppel van de turbomotor. Deze automaat is trouwens een fantastische bak. Past perfect bij de auto en motorisering.  De hoge zitpositie verhoogt het comfort verder. Je hebt een fantastisch overzicht. Je voelt je de ‘king of the road’.

Foto Audi Q5 Driveaholic

Indruk maken doe je met een Q5

Überholprestige

De Q5 is geen auto voor mensen die anoniem willen rondrijden. Wat een bekijks trek je in deze auto. Qua überholprestige is dit een winnaar. Je degradeert andere weggebruikers tot angstige konijntjes. Ze schieten weg voor je. Heerlijk! Je rijdt in een hele dikke bak, maar het is gelukkig geen foute pooierbak. De Q5 is een auto waarin je jezelf graag ziet zitten als je langs een spiegelend etalageraam rijdt. Dit is een auto die je voor een vol terras parkeert. Gewoon omdat het kan. En dat is de reden dat ik deze auto verkies boven bijvoorbeeld de BMW 320i GT die ik recent reed. Ook een fijne auto, maar niet een auto die ik graag aan mijn vrienden laat zien. De Audi Q5 wel.

Dashboard leder

Een met leer bekleed dashboard. Prachtig!

Conclusie

Ik zal eerlijk zijn: mijn verwachtingen waren niet al te hooggespannen voorafgaand aan de test. Zeker toen ik hoorde dat deze auto 100.000 euro moet kosten. Voor dit geld kun je bijna een BMW M3 kopen. Maar je hoeft niet zoveel geld uit te geven. Veel van de dure extra’s zijn zinloos. Zoals de adaptieve dempers en de Drive Select. Daarmee verpest Audi de auto. En je hebt echt niet de peperdure Audi Exclusive vloermatten (met een leren randje) nodig om te genieten van je auto. Zet de auto in comfortmodus of neem er eentje met het standaardonderstel en je kunt volop genieten van de kwaliteiten van de auto. De Q5 is een fantastische reisauto dankzij het comfort, de heerlijke turbomotor, de stoelen en het fraaie interieur. Het ziet er allemaal erg gelikt uit. Ik zit graag in deze auto. Zo simpel is het.

Eindbeoordeling: 7+
+ voelbaar en zichtbaar kwaliteitsproduct
+ fijne reisauto
+ heerlijk turboblok
– dynamic stand maakt de auto slechter
– aanschafprijs en meerprijs opties

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Hans schreef:

    Heb net een Q5 gekocht 224 pk heerlijke auto
    Heef wel 169 000 op de teller maar gaat als de brandweer.
    Tot nu toe een top auto

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten