Rijtest: Audi Q4 e-tron 35

Is een Audi-badge een (forse) meerprijs waard? Die vraag is relevanter dan ooit nu Audi de nieuwe Audi Q4 eTron introduceert. Laat je niet foppen door de vormgeving, dit is onderhuids gewoon een Volkswagen ID.4/Skoda Enyaq.

Onderhuids een Skoda, maar wel duidelijk herkenbaar als Audi.

Is dat erg?

Nee, het is niet erg omdat de Volkswagen ID.4 best een prettige auto was. Niet heel sportief, maar wel zeer ruim en comfortabel. Ja, het is wel erg omdat de Volkswagen ID.4 niet bepaald een fraai binnenste heeft. De materialen zijn matig, de infotainment werkt belabberd en zo kunnen we nog wel even doormekkeren. Het goede nieuws: je ziet wel degelijk een verschil tussen Audi en Volkswagen. De infotainment werkt veel beter. Het scherm reageert veel beter op je vingers, het menu is logischer, de graphics zijn (veel) mooier en hoera…..je bedient de airco gewoon via een apart paneeltje. Deze meerwaarde steekt Audi alvast in zijn zak. De zwevende middenconsole is wel even wennen. Die ziet er een beetje goedkoop uit.

Afgevlakte stuurwiel Audi Q4 e-tron

Doe mij maar een rond stuurwiel 🙂

Het interieur is ook mooier?

Het Audi-vormgevingssausje is – zoals je mag verwachten – natuurlijk net wat mooier en ook zijn de materialen en afwerking beter. Maar – en dit is wel een grote maar – het materiaalgebruik is niet op het niveau zoals we dat van Audi gewend zijn. Je vindt voorin al best wat harde plastics terug en als je het achterportier opent zie je pas echt dat Audi fors aan het besparen is. Hard plastic all over the place. Natuurlijk is het niet zo dat jij elke dag achterin gaat plaatsnemen, maar het is wel weer zo’n zichtbare bezuiniging die gewoon ergerlijk is. Stap van de Audi over in – pak hem beet – een Polestar 2 en je zult versteld staan hoe groot het verschil is ten faveure van de Polestar. Ik ben heel benieuwd hoe de Koreanen (Kia EV6, Hyundai Ioniq) het op dit vlak doen. De achterstand zou overbrugbaar moeten zijn en dat zou voor flink wat hoofdpijn in Ingolstadt moeten zorgen. Ooit was Audi de heilige graal voor alle interieurstrelers, -knuffelaars en -fetisjisten, nu kijken ze angstig achterom naar de Koreanen. Qua ruimte is de Audi Q4 overigens best riant, daar kom je weinig tekort.

Hard plastic achterportieren Audi Q4 e-tron

Hard plastic ‘all over the place’. Dat mag natuurlijk niet in een Audi.

Hoe is de vormgeving?

In lijn met de traditionele Q-modellen en gelukkig duidelijk afwijkend van Skoda en Volkswagen. De Q-modellen van Audi spreken een grote groep mensen aan. Die zien nu een auto die er redelijk identiek uitziet en dat zorgt natuurlijk voor de nodige opwinding bij de Audi-fans. Daarnaast zal de auto dankzij het vrij conservatieve uiterlijk ook goed scoren bij de oudere clientèle. Die zitten niet te wachten op een designrevolutie. Mijn mening? Neem vooral de zwarte grille zoals bij deze testauto. Dan is de voorkant ingetogen en kun je prima voor de dag komen met deze auto. Met de zilveren grille is het bling-bling gehalte vrij groot en dan oogt de voorkant net iets te massief. Opvallend: het stuurwiel is zowel van onder als boven afgevlakt. Zal vast ergens goed voor zijn, maar ik verlang steeds meer naar een traditioneel rond stuurwiel.

Audi Q4 e-tron

Met zwarte grille oogt de auto veel strakker.

Hoe is de onderhuidse gelijkenis met de Volkswagen ID.4?

Die is groot. De Audi Q4 e-tron is gebouwd op hetzelfde platform en de techniek aan boord is vrijwel identiek. Dus komen we de welbekende elektromotoren tegen die de VAG-groep aanbiedt in de verschillende producten. Je kunt kiezen uit twee achterwielaangedreven (jaja!) versies. De Audi Q4 e-tron edition 35 heeft 170 pk en max 338 km range. De edition 40 heeft 204 pk en kan in theorie 516 km ver komen op een lading. De edition 45 en 50 hebben respectievelijk 266 pk en 292 pk en daarmee kun je tussen de 467 en 480 kilometer ver komen (afhankelijk van de versie). Ik heb vandaag het kortste strootje getrokken, want ik ga op pad met de instapper, de Edition 35. Niet bepaald een racemonster, want de topsnelheid is slechts 160 kilometer per uur. Een 0-100 sprint van 9.0 seconden maakt in de kroeg evenmin indruk.

Achterkant Audi Q4 e-tron

De range valt tegen. Doorsparen voor de 40 versie is aan te raden.

Hoe bevalt de instapmotor in de praktijk?

Het is minder erg dan je denkt. Als de Audi-medewerker mij vooraf had verteld dat dit de 40-versie was, had ik hem blind geloofd. De auto is uiteraard geen snelheidsmonster, maar het altijd beschikbare koppel vergoedt veel. Dit is een auto die je in het snelheidsbereik van 0 naar 120 redelijk vlot kunt rijden. Ook inhaalmanoeuvres zijn veilig uit te voeren. Voor veel bestuurders is dit echt wel genoeg, maar in een Audi met dit prijskaartje verwacht je stiekem toch wat meer. Een topsnelheid van 160 kilometer per uur is gewoon beschamend. Ook is het zonde dat de range (349 km fabrieksopgave) van dit model best beperkt is. In de praktijk mag je blij zijn als je 250 kilometer ver komt. Bij de snellader vallen de prestaties eveneens tegen.  De maximale laadsnelheid bedraagt slechts 100 kW per uur aan de snellader en 7.2 kW als je thuis gaat laden. Ook hier liggen de Koreanen echt mijlenver voor. De slogan ‘Vorsprung durch Technik’ kan inmiddels wel de prullenbak in. Mijn advies: kies altijd voor de 40-versie (meerprijs 4.500 euro). Die versie heeft een duidelijk betere range en presteert ook (iets) beter aan de laadpaal/snellader.

Audi Q4 e-tron

De praktijkrange is vaak maar maximaal 250 kilometer. In dit segment niet bepaald indrukwekkend.

Hoe rijdt de auto verder?

Ik kan bijna de review van de Volkswagen ID.4 copy-pasten. Want ook de Audi Q4 is in basis een comfortabele auto. De Audi Q4 is in de semi-sportieve S-line-trim wel een tandje sportiever afgeveerd. Dit is overigens eerder een voor- dan een nadeel want de demping geeft nu dat typische Audi-gevoel. Een ietwat vlezige en stevige demping die nooit irriteert of bruskeert. Bestuurders met lange benen kunnen dankzij de zittingverlengers ook meer dan prima zitten. Qua handling pluk je wel vruchten van het feit dat je met het lichtste batterijpakket op pad bent. Je kunt de achterkant nu net iets makkelijker laten roteren (oké, een klein beetje dan). Het gewichtsvoordeel met de 204 pk sterke Audi Q4 edition 40 bedraagt maar liefst 160 kilo! Al kun je een auto die bijna 2.000 kilo weegt nu niet meteen een lichtgewicht noemen. Dat blijft een nadeel van elektrische auto’s. Ze zijn zo enorm zwaar. Ook stuurt de auto wat afstandelijk en indirect. Net als de ID.4 overigens. Al met al is dit een probleemloze, zij het emotieloze auto. Het is niet een auto die ik meeneem voor een funritje. 

De 20 inch velgen zijn onderdeel van het S-line pakket.

De 20 inch velgen zijn onderdeel van het S-line pakket.

Wat moet de Audi Q4 e-tron kosten?

De vanafprijs voor de instapversie met het kleinste accupakket bedraagt 49.000 euro. Inclusief onder andere 19 inch velgen, ledkoplampen, stoelverwaming, Audi smartphone interface, DAB, Audi Sound System, diefstalalarm, cruise control en een automatische achterklep. De standaarduitrusting is helemaal niet verkeerd, al is het wel erg schraal dat Audi de Q4 achter voorziet van trommelremmen. Wil je achter ook fatsoenlijke geventileerde remschijven? Dan zul je minstens 5.000 euro extra moeten uitgeven voor de ‘advanced edition’. Dan zijn items als led-matrix koplampen (inclusief doorlopende led-achterlichten), sportstoelen, navigatie plus & virtual cockpit, ambient lighting en metaallak inbegrepen. Boven de ‘advanced edition’ heb je de ‘S edition’. Dan krijg je onder meer een S-line interieur (inclusief 20 inch velgen), S-line interieur, adaptieve cruise control, parkeerhulp plus + achteruitrijcamera en een warmtepomp. Inmiddels ben je dan al wel 58.000 euro kwijt. Let op: dan rijd je nog steeds in de 170 pk instapper. Juist ja. Da’s best pittig.

Digitale tellers Audi Q4 e-tron

De digitale tellers zijn zoals altijd fraai bij Audi.

Hoe doet de Audi Q4 het ten opzichte van de ‘merkeigen’ concurrentie?

Zoals verwacht is de Audi de duurste van het stel. De Audi is respectievelijk 6.000 en 4.600 euro duurder dan een vergelijkbaar gemotoriseerde Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. Een Skoda duurder dan Volkswagen? Ja, dat komt omdat je in de basisversie van de Skoda een iets grotere accu krijgt. Qua uitrusting ontlopen de auto’s elkaar niet zoveel. Het grootste verschil zit hem in de hogere meerprijzen die Audi vraagt voor opties die feitelijk uit dezelfde fabriek komen. Het verschil loopt dus verder op als je meer luxe wilt. Wel heb je bij Audi veel meer mogelijkheden om je auto te individualiseren. Bijvoorbeeld door een S-line pakket aan te vinken of allerlei lekkers op de optielijst te selecteren. De lijst is bijna net zo lang en uitgebreid als bij alle andere Audi’s. Het gevolg is wel dat de testauto die voor me staat uiteindelijk meer dan 62.000 kost. En dan heb je nog lang geen ‘full option’ auto. Als je echt even losgaat op de optielijst (leren bekleding, Sonos-audio, elektrische stoelen, adaptieve dempers etc), kun je de grens van 70k ook wel slechten.

Sportstoelen Audi Q4 e-tron

De S-line sportstoelen kan ik zeker aanbevelen.

Conclusie?

Het probleem van de auto is de te stevige verwantschap met de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. De Audi Q4 is een comfortabele en functionele auto om van A naar B te komen, maar dat geldt voor de ‘broertjes’ ook. Audi heeft geprobeerd om de auto wat meer ‘posh’ te maken, maar dat is niet helemaal gelukt. Het materiaalgebruik is heus wel iets beter dan in een Volkswagen en Skoda, maar het is niet op het bekende Audi-niveau. Net als de rijdynamiek, range en prestaties (zowel op de weg als aan de laadpaal) niet geweldig zijn. Deze 35 versie kost eigenlijk 10.000 euro te veel. Voor 62.000 euro kun je ook een Polestar 2 met 400 pk aanschaffen. Een heerlijke auto. Of je rent naar de lokale Kia-dealer en je bestelt alvast de 586 pk(!!) sterke Kia EV6 GT die ook qua laadsnelheden gehakt maakt van de Audi. Of je pakt een Tesla. Natuurlijk is de Audi Q4 e-tron verder een comfortabele en prettige auto, maar wil je echt meer dan 60 mille aftikken voor een elektro-auto met ‘maar’ 170 pk en een te kleine range? Die te weinig onderscheidend is van de goedkopere broertjes? Dan moet je wel een hele grote Audi fan zijn om dat te kunnen rechtvaardigen. Of koop dan in ieder geval de 40 versie. Die scoort wel met een fatsoenlijke range.

Polestar 2

Mijn advies? Pak een Polestar 2.

Eindcijfer: 6.5

+ Comfortabel onderstel.
+ Knopjes voor de airco.
– Te kleine accu.
– Prijskaartje te stevig.
– Materiaalgebruik niet op niveau Audi.

Dank @wealer voor het uitlenen van de auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten