Rijtest: Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro (2019)

Hoe groter de velg, hoe ‘bumpier the ride’. Die regel gaat vaak op bij nieuwe auto’s. 20 inch velgen staan een auto vaak fantastisch, maar het betekent ook minder comfort en meer herrie. Ik houd mijn hart dan ook vast als ik de Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro met 20 inch velgen in S-line uitdossing zie staan.

Foto zijkant Audi Q3 Sportback

De 20 inch velgen staan de auto goed!

Waarom kiezen mensen hier dan voor?

Omdat het bij een SUV/crossover nodig is. Een Audi Q3 Sportback met 18 inch velgen? Ik moet er niet aan denken. Dat vult de wielkasten totaal niet. Een setje 20 inch velgen is voor het oog echt zeer wenselijk. Helaas betekent dit dat je de portemonnee flink mag leegschudden bij Audi. Bij een Audi Q3 Sportback betaal je dan 7.213 euro extra! Wtf! Een schrale troost, kies je de Proline S versie dan ben je ‘nog maar’ 5.935 euro kwijt. Nog steeds bizar veel geld voor een setje lichtmetalen wielen. Die ook nog eens in dezelfde fabriek worden gemaakt als de lichtmetalen velgen van Skoda, SEAT en Volkswagen. Echt niet dat het lichtmetaal van Audi versierd is met Swarowski diamantjes.

Audi Q3 Sportback

Van voren vrijwel identiek aan de Audi Q3.

Wat is eigenlijk het verschil met een gewone Audi Q3?

Vooral het uiterlijk. De Sportback heeft een coupé-achtige vorm met een wat meer aflopende daklijn. Licht nadelig voor de hoofdruimte achterin. Vorm boven functie zeg maar. Ik moet er een beetje aan wennen maar het ‘vreemde’ silhouet misstaat de Audi Q3 Sportback niet. Vaak kloppen bij dit soort modellen de proporties op één of andere manier niet. Bij de Audi Q3 Sportback is dat gelukkig wel het geval en met de dikke velgen staat er wel een op het oog dure bolide op je oprit. De voorzijde is overigens nauwelijks gewijzigd ten opzichte van de gewone Audi Q3. Net als het interieur. Wat opvalt is dat je in deze Audi de airco nog met knoppen bedient. Fijn! Qua afwerking laat Audi wel een steekje vallen. Boven de ‘vouw’ zijn de materialen prachtig, daaronder gebruikt Audi minder fraaie plastics. Blijkbaar groeien de bomen bij Audi anno 2020 ook niet meer tot in de hemel. Gelukkig maken ze het niet zo bont als bij de Audi A1. Hier zijn de portieren gelukkig nog wel met een lapje kunstleer bekleed.

Audi Q3 Sportback interieur

Onder de vouw vind je toch wat minder mooie plastics.

Hoe is het comfort?

Dat hangt er allereerst van af waar je zit. Achterpassagiers hebben namelijk niet overdadig veel ruimte. Ook hangt het af van de keuzes die de eigenaar maakt. Het is essentieel om het standaard sportonderstel te vervangen voor de comfortonderstel als je toch graag de grote bling-bling velgen wilt. Dan zit je net aan de goede kant van de balans. Ja, de auto is dan nog steeds aan de stugge kant en ja, ik voel het in mijn billetjes als ik over een putdeksel rijd. Desondanks is het acceptabel omdat Audi hele goede dempers onder de auto heeft geïnstalleerd. Die vangen de klappen goed op. Zo is de Audi Q3 Sportback ondanks 20 inch velgen nog best ‘rijdbaar’. Of dat aansluit bij de verwachtingen die je hebt bij een SUV? Tsja, onderkantje wat mij betreft. Gelukkig maakt Audi nog wel wat terrein goed vanwege de uitmuntende geluidsisolatie. De Audi Q3 Sportback is wel een stille auto en dat maakt op comfortgebied wel weer het nodige goed.

Audi Q3 Sportback

De aflopende daklijn betekent minder hoofdruimte voor de achterpassagiers.

Hoe zit het met de rijdynamiek?

De naam Sportback schept bepaalde verwachtingen. Dat moet je snel vergeten bij deze auto. De besturing is erg indirect en ook is het onderstel niet sportief genoeg. Je hebt dankzij de quattro aandrijving (Haldex koppeling) best wat tractie, maar in de basis is het een voorwielaandrijver. Alle kracht komt op de voorwielen, pas als deze grip verliezen wordt er vermogen naar de achteras gestuurd. Dat betekent dat deze auto als een voorwielaandrijver rijdt en dat je op (mild) onderstuur wordt getrakteerd als je het wat te bont maakt. Ook zit er in de koets nog wel wat rol. Hoezeer Audi zijn best ook doet, het blijft een vrij hoge en relatief zware auto die niet of nauwelijks met je communiceert. De sportstoelen verdienen wel een pluim. Dit zijn stoelen waar je uren op kunt zitten en als je een keer een sportief bochtje pakt, dan houden ze je ook goed vast.

Audi Q3 Sportback

Superfijne sportstoelen.

Hoe presteert de 2.0 liter turbomotor?

Deze motor is een oude bekende. Je komt hem in veel VAG-producten tegen. Een fijne motor en met 230 pk geen stumperd. Voldoende koppel, een (zeer) beschaafde loop en als je enigszins rustig rijdt kun je ook nog acceptabele verbruikswaarden scoren (denk dan aan 1 opp 11). Een adequate motorisering voor de Audi Q3 Sportback. De DSG-7 (oh sorry, S-tronic) versnellingsbak is ok. Alleen bij een wat meer sportieve rijstijl moet de bak af en toe net iets te lang nadenken. Wel zie je bij de sprinttijden een groot verschil met de Volkswagen Golf GTI (245 pk). Waar een Golf GTI de 80-120 en 100-200 sprint in respectievelijk 3,6 en 16.8 seconden klaart, doet de Audi Q3 Sportback deze exercities in respectievelijk 4.5 en 27.9 seconden. Zeker boven de 160 merk je dat de Audi Q3 het veel moeilijker krijgt, terwijl de GTI nog moeiteloos doorstampt. Hier zie je het effect van de luchtweerstand. Het verbruik schiet daardoor ook fors omhoog bij dit soort snelheden. Sinds kort is de Audi Q3 ook met een 150 pk benzinemotor leverbaar. Die versie zou ik zeker niet adviseren als je van vlot doorrijden houdt.

 

 

Wat mag het kosten?

Nu wordt het echt even slikken. De vanafprijs van een Audi Q3 Sportback met 150 pk benzinemotor is 51.000 euro en een beetje. Dat is stevig geld, want de standaarduitrusting is verre van riant. De Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro Proline S die ik reed kost minstens 70.000 euro. Dan heb je zowel binnen als buiten de gebruikelijke sportieve aankleding. Desondanks blijft er nog genoeg over om de auto verder aan te kleden. Met een metaallakje, wat extra sensoren, de gebruikelijke veiligheidssystemen en een betere audio vlieg je razendsnel voorbij de grens van 80.000 euro. En hoe je dat wendt of keert, dat blijft een absurde som geld voor een auto uit dit segment en met deze kwaliteiten. Is het je teveel, een vergelijkbare ‘normale’ Audi Q3 kost circa 3.000 euro minder. Geen wereldschokkend verschil in deze prijsklasse.

Audi Q3 Sportback voorkant

Ziet er niet uit als een ‘kleine’ Audi Q3.

Conclusie?

Ik adviseer je toch om even goed na te denken voordat je de Audi showroom binnenstapt. Ga je 70 à 80.000 euro uitgeven aan een Audi Q3 Sportback of kies je toch voor een Audi A4 Avant? Die laatste is zuiniger, sneller, dynamischer, comfortabeler, ruimer en heeft ook nog eens een mooier afgewerkt interieur. Voor minder geld ook nog eens (62.000 euro voor vergelijkbare versie). Wil je toch de Audi Q3 Sportback, dan zul je je echt moeten beheersen op de optielijst. Neem vooral niet de 20 inch velgen. Ze zien er gaaf uit maar zijn de heftige investering niet waard. Kies ook altijd voor het comfortonderstel, want sportieve ambities passen niet bij deze Sportback en je hebt er alleen maar last van. Kies goed en dan heb je echt geen onaardige auto. Zeker niet in vergelijking met andere SUV/crossovers. Alleen al aan de betere geluidsisolatie merk je de ‘premium’ meerwaarde. Toch, als je rationeel naar de materie kijkt kun je niet om een gewone Audi A4 heen. Minder ‘trendy’ maar wel veel meer auto voor je geld. De Audi Q3 is simpelweg te prijzig.

Eindcijfer: 6+
+ Opvallend uiterlijk
+ Erg stil
+ Met juiste velgen en onderstel voldoende comfortabel
– Veel te duur
– Materiaalgebruik

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Davy Van Gossum schreef:

    Je vergeet hier wel mooi even dat die A4 Avant qua design en en interieur elementen wel al helemaal gedateerd is ivm deze beauty.
    De argumenten pro A4 gelden zo wat voor alle breaks ten opzichte van SUV’s. Autojournalisten zijn door de band geen fan van deze SUV tendens (ik ook niet) maar toch willen de mensen dit. Probeer dan ook even objectief te blijven. Audi’s zijn in Nederland ivm de buurlanden idd veel te duur..
    Daarnaast die opmerking van materiaalkeuze: dis is een bewuste keuze van Aydu, je ziet ze ook in de Q4 en E-tron Gt. het zijn inderdaad hardere plastics maar blijven wel veel langer krasvrij ivm de vroegere en zeker met het leer dat je in sommige modellen kan krijgen..

    Deze 6+ is dan ook een overdreven negatief cijfer: enkel de jongens van Top Gear ( die niet wisten hoe ze hem in S te zetten) kwamen met zo een belachelijk laag cijfer af (vooral kritiek op de rage respons WLTP you know) waarvan je zou denken dat ze betaald worden door de jongens van Rover. Dit is gewoon een vette Ranger Rover Evoque en BMW X2 killer die ik nog zou verkiezen boven de trage Q4 (doet nog geen 170 per uur??)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten