Rijtest: Audi e-Tron (2019)

De elektroauto (afgekort EV) houdt de gemoederen steeds meer bezig. Het lijkt steeds meer een strijd tussen de ‘believers’ en de ‘haters’ te worden. Daarnaast is er een groep automobilisten die vooral naar de portemonnee kijkt en wil profiteren van de lagere belastingen. Of je het nu leuk vindt of niet: de elektroauto is aan een opmars bezig. Met dank aan het subsidiebeleid van de overheid. Inmiddels komen ook merken als Audi, Mercedes en BMW met elektroauto’s met een grotere range. Zoals de Audi e-Tron waar ik vandaag een rondje mee stuur. De voorbode voor een elektrische toekomst. Misschien wel de belangrijkste Audi in jaren.

Audi e-Tron

De Audi e-Tron. De belangrijkste Audi in jaren?

Ben ik als Driveaholic niet een elektrohater?

Dat is wat veel mensen denken. Ze kijken naar mijn slogan (verslaafd aan benzine) en constateren dat ik dus tegen elektrische auto’s ben. Dat ben ik niet. Ik heb alleen grote moeite met de manier waarop onze overheid elektrische auto’s subsidieert. Het gaat (weer) ten koste van de gewone man. Alleen mensen met een hoog inkomen kunnen immers van de subsidies profiteren omdat de aanschafprijzen van een EV nog steeds heel hoog zijn. En ik heb grote moeite met de symboolpolitiek waar de automobilist als de grote Satan wordt gezien om hem daarna keihard uit te melken. Volgens mij zijn er grotere problemen die we kunnen tackelen voor een beter milieu. Ik ben het zat dat de automobilist speelbal is van wispelturige politici.

Audi e-Tron

Een forse SUV!

Kan een EV ook rijplezier bieden?

Ja natuurlijk. Ik lig ook dubbel van het lachen als een Tesla mij in 3 seconden naar 100 katapulteert. Dat is echt een heftige ervaring. Soms zelfs te heftig want na een paar sprintjes mag je mijn maaginhoud opvegen. En het ontbreken van motorgeluid? Dat vind ik bij een daily drive veel minder interessant. Het armetierige geluid van de driecilinder Polo van mijn vriendin of het getokkel van een standaard TDI’tje geeft me echt geen goed gevoel. Dan heb ik liever een volledig stille motor. Bij een sportieve auto is dat anders. Het mooie zescilindergeluid van mijn BMW M140i geeft me nog steeds kippenvel en is bij een sportieve auto echt onmisbaar.

BMW M140i

Een elektrische hothatch? Nee dank u.

Wat is de eerste indruk van de Audi e-Tron?

Dat het een prachtige auto is. Dat is niet alleen mijn mening maar ook van alle mensen die ik heb aangesproken. Zelfs de stoere mariniers die ik op de parkeerplaats naar hun mening vroeg waren onder de indruk van deze auto. Ok, deze kleur is wat opvallend, maar dat is een keus. Los daarvan staat er een dijk van een SUV op je oprit. Wat mij betreft na de Audi Q8 de mooiste SUV die ze bieden. Well done. Het interieur is eender als andere Audi’s en is dus ook net zo mooi. Qua materialen en afwerking is en blijft Audi gewoon de eindbaas, alhoewel ik met de touchscreen geen vriendjes wordt. Het systeem reageert niet adequaat genoeg en soms moet ik het knopje twee of drie keer indrukken voordat het systeem reageert. De truc is dat je echt stevig moet drukken. In de Audi A6 merkte ik hetzelfde probleem. Een klein minnetje op een verder smetteloos blazoen.

Foto interieur Audi e-Tron

Prachtig interieur.

Wat is de grootste plus van de Audi e-Tron?

De elektromotor. Ja ja vrienden. Dat is even schrikken hè. Maar het is toch echt zo. De elektromotor past perfect bij een luxe SUV. Allereerst de hoeveelheid koppel en de gasrespons. Er is altijd vermogen. De Audi e-Tron is niet zo misselijkmakend snel als de Tesla maar wel zeer vlot in het bereik van 0 tot 180 kilometer per uur. Bij die snelheid houdt het op omdat je anders de batterij te veel belast. Dat is een minpunt, maar tot 180 is het echt een uiterst comfortabele krachtbron. De elektromotor is de butler die het vermogen geruisloos en dienstbaar serveert. Absoluut trillingsvrij en met een vlekkeloze gasrespons. Nervositeit is de auto vreemd. Wat Audi ook gemeesterd heeft is het gedrag van de elektromotor als je gas loslaat. Bij veel elektrische auto’s rem je dan heel fors op de motor af. Er zijn mensen die dit prettig vinden omdat je dan weer energie terugwint, maar ik vind het extreem oncomfortabel. Bij de Audi e-Tron kun je de mate van weerstand instellen zodat de elektromotor precies zo reageert als een benzinemotor. Perfect. En dan de stilte van de motoren. Nul geluid en nul trillingen. Extreem comfortabel en verfijnd. Past perfect bij dit soort auto’s.

Foto achterkant Audi e-Tron

Uitlaten ontbreken uiteraard.

En het grootste nadeel?

Dat is toch het bereik. Waar Tesla al jarenlang een bereik van 500 kilometer of meer mogelijk maakt kom je met deze Audi e-Tron niet verder dan 400 kilometer. In theorie. Als je graag met 130 over de snelweg rijdt is het daadwerkelijke bereik echt wel fors minder, laat staan als het buiten ook nog eens vriest. Dus pas je je rijstijl aan en kijk je angstig naar je teller en het opgegeven rijbereik. ‘Range anxiety’ is de grootste funkiller van de auto. Aan de andere kant, de Audi e-Tron heeft wel een forse laadcapaciteit dus als je bij een snellaadstation even je auto plugt heb je binnen 30 minuten alweer een zo goed als volle accu. Dat is in ieder geval een grote plus van de Audi op bijvoorbeeld de Jaguar I-Pace. Maar, voorsprong door techniek ziet er wat mij betreft toch iets anders uit.

Snelladen tot 150 kW is mogelijk.

Hoe rijdt de Audi e-Tron verder?

Als een Audi Q7 of iedere andere luxe SUV. Hij is net zo comfortabel, net zo luxe en net zo praktisch. Het is een voortreffelijke auto mits je de sportieve ambities bijstelt. Want hij is veel te zwaar en log om sportief te zijn. Net als de andere Audi SUV’s overigens. Hoeft ook niet, want daar koop je zo’n auto niet voor. Als je dagelijks over de A2 tuft is dit de perfecte auto. Extreem comfortabel en rustgevend. Zoals gebruikelijk bij Audi kun je de auto verfraaien met allemaal zinvolle en minder zinvolle opties. Een extra investering in een ‘premium’ audiosetje loont zich bij de Audi e-Tron natuurlijk als geen ander. Doordat de auto zo stil is kun je dan extra genieten van de concertklanken.

Foto speakers Audi e-Tron

Altijd doen. Goede audio in een EV.

Wat kost de Audi e-Tron?

Wat de gek ervoor geeft. Want de markt is dankzij de subsidieregels zo overspannen dat je in Nederland echt alles kan vragen voor een elektrische auto. In dat kader valt een vanafprijs van 84.100 euro mee. Dat is vergelijkbaar met wat Mercedes en Jaguar vragen voor hun elektrische producten. De meeste rijders zullen de Audi e-Tron als leaseauto rijden en dan is dit een interessante auto. Over de eerste 50.000 euro betaal je in 2019 namelijk maar 4% bijtelling, voor iedere euro daarboven betaal je het gewone tarief (22%). Let wel op dat de regels in 2020 worden aangescherpt, dus snel profiteren nu het nog kan. Toch prettig, want dat voordeeltje steek je toch alvast in je zak. Pas wel op met de opties, want de teller loopt snel op. Ook dat is Audi. Je bent zo nog 20k extra kwijt voordat de auto op smaak is. Voor gewone leken blijft dit natuurlijk een totaal onbereikbare auto, maar dat is bij meer elektrische auto’s het geval.

Foto stoelen Audi e-Tron

Deze fijne stoelen zijn onderdeel van het S-line pakket.

Zijn er nog bijzonderheden?

Jazeker. De spiegels natuurlijk. Even wennen. In plaats van normale buitenspiegels moet je nu in het portier naar een schermpje kijken die dienst doet als spiegel. Dat is goed voor de luchtweerstand maar ik ben er geen fan van. Het is toch net iets lastiger om goed in te schatten hoe snel ander verkeer op je afkomt. Gelukkig is het een extra en kun je het ook met 1.0 buitenspiegels doen. Zou mijn keus zijn, ook al is het ‘showing off’ gehalte van de nieuwe digitale buitenspiegels natuurlijk wel erg hoog. Dat zal voor veel Audi-rijders natuurlijk reden genoeg zijn om alsnog met het extra ongemak te leren leven.

Foto spiegels Audi e-Tron

Leuke gadget maar geef mij toch maar een echte buitenspiegel.

En als je een caravan wilt trekken?

Dan adviseer ik je altijd om eens fatsoenlijk op vakantie te gaan en een mooi 5-sterrenhotel te boeken. Maar als je toch echt verknocht bent aan ‘oerhollandsche’ gezelligheid dan heb ik goed nieuws. De Audi e-Tron is leverbaar met een trekhaak en daar kan ook nog eens een caravan van 1800 kilogram aanhangen. Voordat je meteen juichend naar de dealer rent: bedenk wel dat de actieradius rap afneemt als je ook nog eens een zware caravan moet trekken. Handig als je op de camping in Noordwijk staat, maar niet te doen als je naar het Gardameer wilt reizen.

Leuk detail: onder de motorkap geen isolatiemateriaal. Niet nodig.

Kopen of slopen?

Dat hangt van je gebruik af. Ben je een veelrijder en rijd je graag stevig door, dan zou ik echt even twee keer nadenken voordat je deze auto koopt. Dan past de auto gewoon niet bij je omdat je met een fluwelen rechtervoet moet rijden voor je rijbereik. Rijd je kleinere afstanden, of heb je vaste laadplekken waar je tussentijds kan laden en is je rechtervoet niet al te zwaar? Dan is de Audi e-Tron een ronduit briljante auto. Extreem comfortabel, luxe, praktisch en rustgevend. Precies wat je mag verwachten van een luxe SUV.

Foto Audi e-Tron

Een dijk van een SUV als je kunt leven met de nadelen van het concept.

Eindcijfer: 8
+ Luxe en comfortabel
+ Een volwaardige Audi
+ Zeer verfijnde krachtbron
– De actieradius. Dat is echt nog een issue.

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt dankzij de medewerking van Auto Arena in Venlo.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten