Rijtest: Audi e-tron GT (2022)
De ontwikkelingen gaan hard bij Audi. Over 12 jaar kun je alleen nog maar een elektrische auto van het merk bestellen. De Audi e-tron GT is de eerste serieuze poging in het topsegment. Gebaseerd op de Porsche Taycan en dat is natuurlijk geen verkeerde auto.
Wat valt op aan de Audi?
Wat niet kun je beter zeggen. Dit is een auto die het herkenbare Audi-lijnenspel heeft en toch afwijkt van de traditionele norm. Het is ‘spaceship meets Audi’ en het resultaat is geweldig. Wat een auto! Wat een lijnen! Een laagvlieger van het elegante soort. Het is echt absurd hoeveel complimenten je ontvangt in deze auto. Het is een auto die bewondering en waardering oproept. Hooguit geeft een verdwaald ‘petje’ je nog een boze blik omdat je schuldig bent aan het uitsterven van de traditionele zes- en achtcilindermodellen, maar dat mag je negeren. Het is niet de schuld van Audi. Audi beweegt mee met de markt en de ontwikkelingen. Daar kun je iets van vinden, maar ik snap heel erg goed dat de fabrikant verder moet.
Is het interieur net zo futuristisch als het uiterlijk?
Verrassend genoeg eigenlijk niet. Het is best wel een traditioneel Audi-interieur. Niet helemaal wat je verwacht in een hypermoderne en futuristische EV maar eigenlijk alleen maar des te beter. Want hoera, hier nog gewoon knopjes voor de airco, driving modes, ESP en volume. Wat fijn! Terwijl je aan luxe en opties helemaal niets mist. Ook heb je voldoende opbergruimte voor je spullen. Over de kwaliteitsbeleving ook geen klachten. Dit is de bekende Audi-kwaliteit. Wat een verschil met de Audi Q4 e-tron die we laatst hebben gereden. Enige minpuntje zijn de plastic sierlijsten. Daar had ik toch wel minstens aluminium verwacht. Kan natuurlijk tegen meerprijs, maar dat hoort op een auto van dik een ton gewoon standaard te zijn. Het totaalplaatje is verder gewoon heel erg goed. Ook fraai: de graphics van het infotainment zijn van topkwaliteit. Erg handig is ook dat de auto de sleutel herkent en meteen ‘aan’ gaat. Je kunt direct wegrijden zonder dat je moet zoeken naar het startknopje. Het zijn al dit soort kleine dingetjes die het leven fijn maken.
Kun je als petrolhead met de Audi e-tron aan komen rijden?
Natuurlijk wel. Een vermogen van 476 pk/640 nm is echt al indrukwekkend. Gebruik je de ‘launch control’ dan zorgt de ‘overboostfunctie’ voor een tijdelijke opleving en heb je 530 pk onder je rechtervoet beschikbaar. Dus ja, deze auto is snel. De 0-100 sprint kost 4.1 seconden. Ik kwam niet verder dan 4.4 seconden maar dat was wel op nat asfalt met koude banden. Op de Duitse Autobahn maakt de begrenzer bij 245 kilometer per uur een einde aan de voorwaartse dadendrang. De Dragy-tijden bevestigen het positieve beeld. Een 80-120 tijd van 2.7 seconden is niet verkeerd, maar nog veel indrukwekkender is de 100-200 tijd van 9.7 seconden. Gewoon onder de 10 seconden! Deze tijd haalt de auto eigenlijk altijd. Ongeacht hoeveel sprintjes je al getrokken hebt en hoe warm de accu is. Ook boven de 200 km/h voel je nog steeds die fluwelen vuist in je rug beuken. Bij 240 op de teller wordt het vermogen subtiel afgebouwd waarna je uiteindelijk heel soepel in de begrenzer glijdt bij 245 kilometer per uur.
Hoe is de wegligging op hoge snelheid?
Fenomenaal. Dit is een echte Audi. Gebouwd voor hoge snelheden. De rechtuitstabiliteit is meer dan voortreffelijk, het comfort is bijzonder goed (ook met de dempers in sportstand), de stoelen zitten voortreffelijk en de auto is bijzonder goed geïsoleerd. De luchtvering is subliem en op hoge snelheid voel je dat de auto nog wat dichter naar het asfalt zakt. En dan heb je natuurlijk meer dan voldoende vermogen onder je rechtervoet. Heel veel beter dan dit wordt het niet. Qua beleving kom je met de elektrische motor ook niets tekort. Wat ook wel leuk is dat je bij het accelereren een soort van ‘diep’ geluid hoort wat ver weg lijkt op de ouderwetse verbrandingsmotor. Dat zorgt net voor dat kleine beetje extra beleving. Echt veel beter gedaan dan de spaceshipachtige ‘iconic sounds’ van BMW. Audi heeft de respons op het stroompedaal een heel klein beetje vertraagd. Heel fijn voor het comfort, want dan is het rechterpedaal wat minder een aan-uitknop. Ook heb je bij een EV geen last van een automatische versnellingsbak die net even twijfelt. Juist bij dit soort auto’s is een elektromotor echt comfortverhogend.
Dus je kunt met de Audi e-tron GT in 5 uur naar München knallen?
Nee, dat ook weer niet. Want je kent natuurlijk het riedeltje al. Bij hoge snelheden vliegt het stroomverbruik omhoog en zul je snel een laadpaal moeten zoeken. Dat is bij deze auto niet anders. De theoretische range is met bijna 500 kilometer op zich voldoende, maar als je even lekker gaat ‘Autobahnbrennen’ dan moet je er toch rekening mee houden dat je na 150 kilometer echt wel een laadpaal nodig hebt. Wel fijn: de Audi e-tron GT is bij de juiste snellader in staat om in 20 minuten de accu voor 80% bij te vullen. Met dank aan het 800 volt platform waarop de Audi e-tron en Porsche Taycan gebouwd zijn. Bij de snellader kun je tot 250 kw per uur laden en dat is heel erg snel. Dus nee, je bent wat minder snel op je bestemming dan met een Audi RS7, maar echt ellendig is het ook weer niet. Daarnaast zijn de momenten tegenwoordig schaars dat je nog lange stukken rechtuit kunt beuken op de Autobahn. Het is steeds drukker en ook lijkt het alsof er elk jaar meer Baustelles bijkomen. Bij een rustige rijstijl rijdt de auto overigens ook meer dan uitstekend. Zet demping en besturing in comfort en je hebt echt een ontspannen en probleemloze cruiser. Luchtvering is hier echt het toverwoord.
Kun je er op de Zuid-Limburgse wegen nog lekker mee sturen?
Dan moet je wel het geluk hebben dat het niet al te druk is, maar op een doordeweekse regenachtige dag in januari is dat geen issue. Ik zal niet beweren dat het een hele sportieve auto is, maar dit is wel een vermakelijke auto om mee te rijden. Een echte Gran Turismo. Wat meer dan prima is. Het eerste wat opvalt is dat de achteras levendig is. De besturing is wat aan lichte kant maar wel voldoende om precies om leuk mee te sturen. Het onderstel is echt fantastisch. Ondanks nat asfalt had de auto bizar veel grip. De achterzijde ondersteunt daar waar het nodig is op een hele mooie en voorspelbare manier. Het is niet voor te stellen dat de auto 2254 kilogram weegt, want het voelt qua gewicht meer aan alsof ik in mijn BMW 3-serie aan het sturen ben. De auto is niet hyperagressief of sportief, maar levert gewoon op het moment dat je er om vraagt en doet dat met voldoende overtuiging. Het is een heerlijke auto. Wil je sportiever, dan kun je altijd nog de Porsche Taycan pakken. Maar als enthousiaste stuurman/vrouw kom je ook in deze Audi e-tron GT weinig tekort. Juist de mix tussen alle eigenschappen maakt deze auto zo goed.
Zijn er ook minpunten?
Tuurlijk. Die zijn er bij een auto altijd. In je rempedaal voel je wel dat je met een zware auto onderweg bent. De zijdelingse steun van de stoelen valt wat tegen. Heb je bij een normale rijstijl geen last van, maar als je een keer stevig gaat sturen merk je het wel. Ik ga nog even door met muggenziften. De leefruimte op de achterbank (zowel de been- als hoofdruimte) valt eveneens ietwat tegen. De deurhendel om uit te stappen is irritant omdat je velletje er wel eens tussenkomt en dat doet best wel veel pijn. Tevens is het zicht door de achterruit wat beperkt, kan de middenarmsteun net niet hoog genoeg en is het jammer dat het glazen dak (wel heel fraai!) niet open kan. Op het eerste gezicht best een aardig lijstje, maar dit is wel allemaal heel erg klein leed. Je moet echt zoeken naar de minpunten, terwijl de pluspunten overweldigend zijn.
Wat mag dit moois kosten?
De vanafprijs is 107.000 euro. Veel geld, maar dan krijg je ook heel veel auto. Uiteraard is dat het begin van een lange reis en uiteindelijk kost onze testauto 130.000 euro. Dan heb je echt wel een hele dikke auto voor de deur staan. Met minder luxe kun je ook best genoegen nemen, meer is ook nog mogelijk. Het Dynamic Pack Plus is sowieso een absolute aanrader. Stevig aan de prijs (bijna 5.900 euro), maar de adaptieve luchtvering, vierwielbesturing en vierwielaandrijving met sperdifferentieel op de achteras zorgen zowel voor extra comfort als extra dynamiek. Dit pakket maakt de Audi e-tron GT echt af. Je kunt natuurlijk ook voor de nog sportievere RS-versie gaan. Dan ben je 147.000 euro kwijt en heb je 586 pk (met overboost 645 pk) onder je rechterteen tot je beschikking. Heel eerlijk, ik zou dat niet doen. De gewone versie is echt meer dan snel genoeg dus je kunt die 40.000 euro met een gerust hart op zak houden. Investeer maar lekker in dure opties. Of een tweede auto. Als je toch voor de maximale sportiviteit gaat, dan zou ik altijd voor de Porsche Taycan gaan. Die GTS-versie lijkt me ook niet verkeerd. Maar voor de meeste stervelingen (inclusief mijzelf) is deze Audi e-tron GT al meer dan goed genoeg.
Conclusie?
Wat de Audi e-tron GT zo bijzonder maakt is het karakter van de auto. De Audi e-tron GT kan echt op allerlei manieren zijn spierballen laten rollen maar loopt er niet mee te koop. Deze Audi doet dat op een ingetogen, maar wel uiterst indrukwekkende en eveneens voldoende vermakelijke manier. Zonder dat het ordinair of geforceerd overkomt. Dat maakt deze auto zo fijn. Als je wilt chillen achter het stuur, is dat ook geen enkel probleem. Dan voel je de auto als het ware ontspannen en cruise je rustig met het verkeer mee en geniet je van het fraaie interieur en de bewonderende blikken die je krijgt. Dit is een fantastische auto en de architectuur is goed genoeg voor je dagelijkse kilometers. De accu is niet indrukwekkend groot, maar de laadsnelheden compenseren dat weer. Had ik het geld, dan zou ik deze auto oprecht overwegen. Dan maar een paar extra tussenstops op weg naar de winterstop. Het is het waard.
Eindcijfer: 8.5
+ Geweldige uitstraling.
+ Perfecte GT.
+ Elektromotor matcht uitstekend bij dit type auto.
+ Fijne accutechniek.
– Actieradius nog niet helemaal super.
Dank @Wealer voor het beschikbaar stellen van de auto.
Mooie auto en rijdt nog goed ook. Ik vind de e-trok gt ook mooier dan de Porsche Taycan, maar zou waarschijnlijk toch voor de Taycan kiezen. Rijdt deze Audi e-tron gt beter dan een BMW i4 M50?
Met veel plezier gelezen. Hopelijk wordt er ooit een oplossing gevonden voor de loodzware accu. Dan wordt rijden echt leuk.