Rijtest: Audi A6 Avant 45 TFSI (2019)
Jetzt geht’s los, Audi! De nieuwe Audi A6 Avant mag het opnemen tegen de Mercedes-Benz E-klasse en BMW 5-serie. De lat ligt akelig hoog in dit segment. Wie is de ‘Sieger’ in dit prestigieuze duel?
Wat is belangrijk in het zakelijke segment?
Dat je niet te veel opvalt. De ‘businessauto’ anno 2019 mag best mooi zijn en een beetje opvallen maar het gat met de rest van het ‘klootjesvolk’ op de werkvloer mag natuurlijk niet te groot zijn. Uiteraard moeten klanten niet het idee krijgen dat je een verschrikkelijk dure auto van hun centjes rijdt en ook wil je de tere gevoelens van de ‘gutmenschjes’ niet kwetsen met een milieuverwoestende en benzineslurpende bolide. Met de Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse en BMW 5-serie kun je (gelukkig) nog wel voorrijden. Goedgebouwde auto’s die de zakelijke rijder in de watten leggen maar geen statements van wansmaak en decadentie. Een suv heeft dat imago vaak wel. Ook zijn auto’s als de Audi A6 economisch best te verantwoorden, omdat de motoren zuinig zijn en de aanschafprijs nog enigszins te overzien is. Tegelijkertijd bieden dit soort auto’s wel de topkwaliteit die je mag verwachten in dit segment.
Scoort Audi weer pluspunten met de kwaliteit van het interieur?
Ja absoluut. Vergeet Mercedes, vergeet BMW. Audi is en blijft de koning van de interieurs. De maatstaf. De heilige graal. De bouwkwaliteit is beangstigend hoog. De sluitnaden zie je nauwelijks meer en alles wat je ziet en voelt is van topklasse. Alle knopjes geven weer dat befaamde Audi-klikje. Qua veiligheidsvoorzieningen is deze Audi ook helemaal actueel. Er zijn zo veel hulpsystemen leverbaar dat je alleen daarmee al uren zoet bent om die te leren kennen. En dan is dit nog een redelijke basisuitvoering. Als je de portemonnee nog wat wijder opentrekt, haalt Audi ook nog een paar koeien door de shredder om je stoelen en dashboard met leer te bekleden. Het is echt ongekend mooi, maar ook wel een beetje klinisch en kil. Vergelijk het met een crematorium waar je op prachtige stoelen zit en waar je welkom wordt geheten met de beste champagne en meest exclusieve kaviaar. Hoe mooi ook, echt feestelijk zal de stemming niet worden.
Maken al die opties de bediening niet een beetje complex?
Ja. Meer systemen betekent ook meer knopjes en/of meer schermen. Audi heeft gekozen voor dat laatste. Veel functies zijn te bedienen via de bovenste van de twee beeldschermen. Daar gaat het ook meteen mis. Het ziet er wonderbaarlijk fraai uit, maar het scherm reageert net niet snel genoeg. Dus moet je vaak twee of drie keer klikken voordat je weer verder kunt. Echt irritant. Ook zijn de menu’s niet altijd even logisch. Deze afleiding komt de verkeersveiligheid niet direct ten goede. Het iDrive systeem in de BMW 5-serie werkt echt wel veel prettiger, ook al zal het systeem in de Audi uiteindelijk wel wennen.
Wat valt op aan het exterieur?
Evolutie in plaats van revolutie. Verwacht geen totaal nieuwe designtaal. De wijzigingen zijn subtiel maar als geheel staat er wel een hele mooie, statige en ‘dikke’ auto op me te wachten. Tijdloos ook, want dit ontwerp kan echt wel weer een flink aantal jaartjes mee. Zoals altijd bij Audi! Natuurlijk kun je het exterieur verfraaien met allerlei opsmuk zoals het optionele S-line pakket en velgen in alle maten die er zijn. Is niet altijd nodig. Schrik niet, de 21 inch velgen alleen al kosten 4.300 euro en echt warm word ik er niet van. Past niet op zo’n auto. Daarnaast zijn ze onhandig, want fileparkeren wordt hiermee een soort van Russische roulette. Minder bling-bling is beter dus liever gewoon 19 inches. Over bling-bling gesproken. Van veraf lijkt het net alsof er twee dikke uitlaten onder de auto zitten maar als je dichtbij komt zie je daar gewoon een stuk plastic. Toch wel een storend detail op een verder uitmuntend gebouwde auto.
Een Audi A6 45 TFSI?
Inderdaad even wennen hè, die nieuwe typenamen van Audi’s. Een simpel hulpmiddeltje: hoe hoger het getal hoe meer vermogen je hebt. De 45 TFSI is voorlopig de minst krachtige viercilinder benzinemotor met 245 pk en 370 nm. Op termijn volgt er ook nog een minder krachtige benzinemotor (190 pk). De 45 TFSI is een prima krachtbron. De 2.0 liter turbomotor heeft veel bruikbare trekkracht, goede manieren (ook bij volgas) en de auto voelt ook lekker vlot aan. De S-tronic versnellingsbak (standaard) werkt prima samen met deze krachtbron. Gewoon een fijne en prettige combinatie waarmee je heerlijk kunt kilometervreten. Ook voor de manager met haast is dit een prima krachtbron, want met een topsnelheid van 250 kilometer per uur kun je op de linkerbaan echt wel je plek opeisen. De topsnelheid heb ik op de overvolle Autobahn helaas niet kunnen uitproberen, maar 220 kilometer per uur tikte ik zonder slag of stoot aan. In alle rust. Echt fijn. Meer vermogen mag natuurlijk altijd maar hoeft niet. Met deze motor mag je blij zijn.
Het comfort?
Verrassend goed. Ik maakte me wel een beetje zorgen over de 21 inch wielen, maar die hadden nauwelijks effect op het comfort. Best knap, want deze auto was niet uitgerust met luchtvering of adaptieve dempertjes. Ook maken de brede banden relatief weinig herrie en windgeruis ontbreekt sowieso. Het is al met al een stille en comfortabele reisauto die ook op minder goed asfalt nog meer dan acceptabel veert. Ook bij 200 plus. Daar liet de BMW 5-serie met kleinere 20 inch velgen nog wat steekjes vallen. Desondanks zou ik vanwege het comfortabele karakter van de auto altijd voor 18 of 19 inch velgen kiezen. Meer comfort is altijd beter in dit segment en een wat minder grote wiel maakt nog minder herrie. Alle kleine beetjes helpen en is ook fijn voor de achterpassagiers. Die overigens meer dan genoeg leefruimte hebben. Net zoals je in de superpraktische Avant meer dan voldoende bagage kwijt kunt.
Freude am Fahren?
Grapje zeker. Klopt. Ondanks allerlei S-line meuk is dit geen sportieve auto. De besturing is vrij gevoelloos en als je wat meer tempo maakt merk je toch dat de auto vrij onderstuurd is. De BMW 5-serie biedt gewoon wat meer stuurgevoel, precisie en heeft een scherper onderstel. De Audi A6 moet het vooral hebben van luxe en comfort. Is dat een probleem? Ja en nee. Nee omdat in dit segment comfort en luxe belangrijk zijn. Ja omdat de auto wel heel erg afstandelijk en klinisch rijdt. Het is allemaal zo serieus. Had Audi maar iets geks gedaan. Voorbeeldje? Nu zie je een rood waarschuwingssignaal als je te dicht op de achterbumper van je voorganger rijdt. Waarom niet een duimpje of hartje? We weten allemaal dat Audi rijders notoire bumperklevers zijn. Een beetje zelfspot kan geen kwaad. Is een nieuw concept voor de meeste Audi-rijders, maar toch.
Wat mag dit kosten?
Ai. Dat is wel even schrikken. De vanafprijs van de Audi A6 45 TFSI is net geen 70.000 euro. En ja, daar kun je zo 40.000 euro (of meer!) bovenop plussen. Dat hoeft natuurlijk niet, want je kunt ook met een iets mindere audio en stoffen bekleding prima leven. Zeker als je de goddelijke sportstoelen neemt. Wat zitten die lekker. Met wat nuttige opties (niet de 21 inch velgen dus) kom je rond de 80.000 euro uit en dan zit er voldoende lekkers op. Dat is heel veel geld, maar bij de concurrentie ben je vergelijkbare bedragen kwijt. Autorijden is nu eenmaal prijzig in Nederland. Desondanks – en dat klinkt gek – vind ik de ‘value for money’ nog steeds erg goed omdat het comfort en luxe bijna op het niveau van een Audi A8 zitten.
Conclusie?
Zoek je een comfortabele, luxe en stille auto om van A naar B te reizen? Zoek niet verder. De Audi A6 is jouw keus. Op dit vlak kies ik de Audi A6 boven de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. Is dat genoeg voor een eindzege? Ja, alhoewel hij wel het podium moet delen met de BMW 5-serie. Die rijdt net iets sportiever, maar is iets minder comfortabel en luxe. Er is wel één ding dat me opvalt. De auto rijdt eigenlijk identiek als de voorganger. Die was namelijk net zo comfortabel, luxe en stil. De nieuwe heeft wel weer wat meer snufjes en gadgets, maar de vooruitgang is eigenlijk heel gering. Dus als je slim bent koop je een jong gebruikte Audi A6 van de vorige generatie. Die kan nog jaren mee. Zoals iedere Audi A6.
Eindcijfer: 8-
+ Comfort
+ Fijne motor
+ Uitstraling
+ Afwerking en materiaalgebruik
– Mist karakter
– Onhandige bediening multimedia
Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Auto Arena in Venlo.
En weer heb je er een mooi verhaal van gebakken.
Deze auto of een tweedehands RS6?
RS6 en een goede waakhond.
Hahaha tegen de plofkrakers, ramkrakers, en ander gespuis dat liquidaties pleegt en daarna je auto in de hens steekt. Spijtig genoeg worden die auto’s nogal vaak gejat…