Rijtest: Audi A6 2.0 TDI 150 pk Business Edition (2016)
De meeste testauto’s die we rijden zijn volgepakt met luxe. Dealers en importeurs willen hun toekomstige klanten en autojournalisten imponeren. Dus test ik vaak auto’s waar het hele optieboek is aangevinkt. Maakt dat wat uit voor de beoordeling? Natuurlijk, want een auto volgepropt met luxe items als leren bekleding, elektrische foefjes, luchtvering, een high-end stereo-installatie, comfortstoelen is toch net wat leuker. Het verbloemt ook de werkelijkheid, want er is bijna niemand die het hele optieboek aanvinkt. Om te bepalen of een auto in de basis goed is, kun je beter in het instapmodel rijden. Zoals de Audi A6 2.0 TDI Business Edition.
Rijke standaarduitrusting
Nu is ‘instapper’ eigenlijk wel wat denigrerend, want de standaarduitrusting van de populaire Audi A6 2.0 TDI Business Edition is best uitgebreid. Xenon verlichting, parkeerhulp plus, MMI navigatie, 4-zone climate control, Audi Connect (met Wifi hotspot), 18 inch lichtmetaal en een diefstalalarm zijn inbegrepen bij de vanafprijs van 50.920 euro. De eigenaar van deze Audi A6 heeft nog extra bijbetaald voor de 7-traps automaat, sportonderstel, lichtpakket, comfortsleutel en de zwarte dakhemel. Voor net iets meer dan 55.000 euro heb je alle nuttige opties wel aan boord en staat er een hele forse Teutonische limousine op je oprit. Zeker met de juiste velgen en de juiste kleur.
Op het eerste gezicht kom ik weinig tekort. De standaardaudio produceert een heel fatsoenlijk geluid en de MMI navigatie werkt voortreffelijk. Uiteraard kun je nog een fortuin uitgeven aan (veel te) dure opties als je het budget dit toelaat. Als ik los ga in de online car configurator, zie ik een eindbedrag van 111.000 euro in beeld staan! Helaas voor de leaserijder, de Audi A6 valt niet meer in een gunstige bijtellingscategorie. Those days are over.
Stijlvolle kilometervreter
Ook deze instapper biedt je een inkijk in de wereld van perfectie en topkwaliteit. Het interieur mist misschien de weelderige luxe van een topmodel, maar de gebruikte materialen en afwerking zijn van heel hoog niveau. Hooguit kun je een kanttekening plaatsen bij de plastic sierlijsten, voor 458 euro kun je die vervangen voor aluminium sierlijsten. Altijd doen. De standaardstoelen vallen ook niet tegen. Ze zitten natuurlijk minder riant als de optionele sport- of comfortstoelen, maar ze bieden meer dan voldoende steun voor de benen en onderrug en ze zijn veelvuldig verstelbaar. Kilometervreten is op deze stoelen geen enkel probleem.
Je merkt aan de isolatie dat de Audi A6 als zakenauto in de markt is gezet. De Audi A6 2.0 TDI 150 pk is niet de meest stille diesel in de markt, maar in de A6 doet de TDI onhoorbaar zijn werk. Banden- en windgeruis zijn ook vakkundig weggewerkt. Het optionele sportonderstel is een aanrader. Met het gewone onderstel vrees ik dat de auto net wat te week aan gaat voelen, het sportonderstel biedt ‘the best of both worlds’. De vering is perfect in staat om oneffenheden galant voor je weg te werken, maar geeft ook op zeer subtiele wijze aan je door wat er onder je gebeurt. Tempo 200 is echt kinderspel in deze Audi, het is alleen jammer dat het wat meer moeite kost om deze kruissnelheid te behalen.
Weinig reserves
De Audi A6 2.0 TDI met 150 pk is voor een benzineverslaafde adrenalinejunkie natuurlijk niet de beste keus (hallo S6 JD750!), maar de 7-traps S-tronicautomaat maakt veel goed. Verfijnd, soepel en razendsnel als het moet. Minpuntje is wel dat de bak net wat te snel doorschakelt, het toerental is dan te laag. In de S-stand schakelt de versnellingsbak wat later door, maar in een diesel is dit eigenlijk contraproductief. De S-stand gebruik je namelijk nooit. Dat de auto geen flippers achter het stuur heeft, mis je dus ook geen moment. Gewoon lekker op koppel cruisen is het devies bij dit soort auto’s. Het maximumkoppel van 340 nm komt al bij 15.00 toeren vrij. Dat maakt de 2.0 TDI tot een uiterst ontspannen metgezel.
De besturing is ook gericht op comfort. De installatie ontzorgt je vooral, maar je hoeft geen snaarstrak stuurgevoel te verwachten. Het heeft sowieso weinig zin om als een hooligan tekeer te gaan in deze auto, zeker ook omdat de 150 pk diesel dan wat power tekort komt. Op de Autobahn zul je die conclusie ook trekken. Daar mis je net dat kleine beetje reserve om een mindere broeder te passeren. 150 pk is uiteindelijk te weinig om respect af te dwingen op de linkerbaan. Voor mensen met een wat zwaardere rechtervoet is de meerprijs (3.000 euro) voor de 190 pk 2.0 TDI zeker te rechtvaardigen. Voor beide 2.0 TDI motoren geldt dat het economisch verantwoorde auto’s zijn. Een verbruik van 1 op 18 is zonder moeite haalbaar. Gecombineerd met de 73 liter brandstoftank heb je een hele aardige actieradius. Wel moet je om de 15.000 kilometer wat Adblue toevoegen.
Conclusie
Heb ik nog wat te klagen? Ik kan nauwelijks iets bedenken. Natuurlijk zijn er altijd een paar punten waar de concurrentie het beter doet. De Audi A6 is een ruime auto, maar een Skoda Superb is ruimer. Een BMW 5-serie rijdt net wat sportiever en een E-klasse net wat comfortabeler. De Audi A6 is de gulden middenweg. Een rijdend compromis, maar wel een perfect gebouwd compromis. Waar perfectie bij snellere Audi’s funest is voor de rijbeleving voegt perfectie aan deze auto juist een extra dimensie toe. Bij iedere kilometer dringt het besef door dat je eigenlijk niet meer nodig hebt dan deze auto. Vergeet alle zinloze tierelantijnen en opsmuk. Dat heeft deze auto simpelweg niet nodig. Het is alleen maar ballast. Het enige wat je kan wensen zijn wat extra paardenkrachten. En zelfs zonder ga je gelukkig worden met deze auto. Snel bestellen dus.
Eindcijfer: 8
+ heerlijke reisauto
+ zuinig
+ gulden middenweg
– soms verlang je naar wat meer power