Rijtest: Audi A5 Sportback 40 TFSI (2020)

Ken je het gevoel dat je net even iets minder lekker in je vel zit? Dat het vertrouwen weg is? Twijfel jij dan ook wel eens heel lang voordat je een keuze durft te maken? Niets menselijks is ons vreemd maar het is wel zaak om dit op te lossen. De Audi A5 Sportback is het perfecte medicijn voor alle twijfelaars in deze wereld.

Audi A5 Sportback

Oogporno. Thats what this is.

Hoezo helpt dit?

Omdat de Audi A5 Sportback een auto is een instant zelfvertrouwen booster. Een auto die smaakt naar succes. Net als een mooi maatpak, een fraai paar schoenen of dat mooie horloge. De Audi A5 Sportback heeft dat effect ook. Stijl en klasse gaan hand in hand in dit tijdloze ontwerp. En dat neem je mee als je instapt. Je voelt je bevoorrecht dat dit jouw auto is. Het is een auto die veelal bewondering oproept en dat doet iets met je gevoel. Je krijgt aandacht, complimenten en bevestiging. En verdraaid, je ego krijgt er ook een boost door. Wat nu twijfelen of minder zelfvertrouwen? Je rijdt in een waanzinnig mooie auto. Je bent de koning. Mocht je overigens moeite hebben met de zilveren sierlijsten aan de voor- en zijkant: die kun je ook vervangen door zwarte. Zou ik altijd doen.

Audi A5 Sportback

Je kunt de sierlijsten ook in het zwart bestellen.

Rijdt het ook als een koning?

Ja best wel. De Audi A5 Sportback is vooral een auto voor stille genieters. Het is geen dynamisch wonder, maar wel een hele fijne auto om mee onderweg te zijn. Omdat je in een kwalitatief hoogwaardig product rijdt. De geluidsisolatie is steengoed en ook zit je op buitengewoon fijne stoelen. Het onderstel is uitgebalanceerd en afgewogen, alhoewel ik zelf zou kiezen voor het comfortonderstel. Zeker in combinatie met 19 inch velgen is het aan de stugge kant. Maar zelfs met deze setting is het goed. Je voelt en proeft dat er wat meer liefde en ontwikkeltijd in deze auto heeft gezeten dan in bijvoorbeeld een Volkswagen Passat of Skoda Superb. De ‘engineers’ van Audi zijn net even dat stapje verder gegaan bij het afstellen van de dempers, de geluidsisolatie en alle andere componenten. Dat DNA zit in de auto en maakt het zo fijn om gewoon lekker ontspannen te cruisen. Dakje open, raampje open en lekker ontspannen meeschuiven met het dagelijkse verkeer. Deze Audi kan dat als geen ander.

Velgen Audi A5 Sportback

De 19 inch velgen zijn prijzig maar voor het oog wel een must.

Waar merk je dat ‘stapje extra’ nog meer?

In het interieur. Wat is dit toch prachtig. Ik vraag mij echt af hoe je perfectie nog kunt verbeteren want dit is wel een akelig fraai geheel. De afwerking is magistraal, de gebruikte materialen zijn allemaal hoogwaardig en het geheel is meer dan solide in elkaar gezet. Met de facelift heeft Audi ook de multimedia van een update voorzien en dat is wel even wennen geblazen. De draaiknop is weg en alles is nu touchscreen. Het scherm is net wat te ver van je af geplaatst maar de menustructuur is gelukkig wel logisch alhoewel ik nog altijd de voorkeur geef aan een draaiknop. Gelukkig kun je de airco nog bedienen met gewone knoppen. Dat scheelt al heel veel. Qua ‘look and feel’ is het verder bijzonder fraai. Audi staat echt twee treden boven BMW. Neem alleen al de digitale tellers van Audi. Zoveel mooier, zoveel prettiger in het gebruik.

Interieur Audi A5 Sportback

Bijzonder fraai interieur.

En de Freude am Fahren?

Dat is wel een klein dingetje. Zolang je ‘piano’ (lees: tot 80%) rijdt is het een heerlijke auto, maar als je meer verlangt dan valt de Audi A5 Sportback een klein beetje door de mand. Communicatief talent, dat is waar het aan ontbreekt. De besturing is een beetje ‘des Audi’s’. Een tikje gevoelloos en die lijn kun je ook doortrekken naar andere onderdelen van de auto. Het is allemaal efficiënt en gepolijst maar niet leuk en/of uitdagend. Je pakt één of twee keer even een bochtje en daarna denk je ‘laat maar’. De automatische versnellingsbak raakt ook een klein beetje de weg kwijt in sportstand. Soms schakelt de bak te laat, dan weer te snel terug. Het is net niet. De ZF-bakken van BMW zijn echt een klasse beter. Dit is qua uiterlijk een sportieve auto, maar qua innerlijk staat deze auto mijlenver af van bijvoorbeeld een BMW 3-serie. De Audi A5 Sportback is vooral heel erg volwassen en meer op luxe gericht. Ook prima. Kwestie van je persoonlijke voorkeur.

Audi A5 Sportback

Stijlloze portieren. Mooi detail.

Hoe bevalt de 40 TFSI motor?

Klinkt niet bepaald sexy, de 40 TFSI. Audi heeft besloten dat ze hun motor een nummertje geven. Jammer, maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van deze nieuwste generatie tweeliter turbo mild-hybrid benzinemotor. Het is een hele stille, vlotte en rustige motor die het vooral van koppel moet hebben. Meer comfort dan sport geënt en dat is echt prima. Dankzij het vroeg beschikbare koppel schakelt de bak lekker vroeg door en rijd je heel ontspannen en toch vlot. Dat zorgt voor rust aan boord en best goede verbruikscijfers. Vanaf 1500 toeren doet de turbo mee en die blijft lekker doorlopen in de versnelling. De prestaties zijn voor een auto met ‘maar’ 190 pk ronduit indrukwekkend. Zo neemt de 100-200 sprint slechts 22,8 seconden in beslag en dat is bijzonder rap. De veel lichtere en 10 pk sterkere Volkswagen Polo GTI doet daar 3 seconden langer over. De 40 pk sterkere Audi Q3 Sportback doet daar maar liefst 5.1 seconden langer over. Dit is echt de ideale motor voor de Audi A5 Sportback. De zwakkere 35 TFSI (150 pk) komt net wat adem te kort en de 45 TFSI (252 pk alleen verkrijgbaar met quattro) is de ronduit stevige meerprijs absoluut niet waard.

 

Wat kost deze rijdende zelfvertrouwen ‘boost’?

De Audi A5 Sportback is helaas geen medicijn voor de massa. Het is een prijzige auto. Al helemaal niet als je de Audi A5 Sportback ook nog wilt voorzien van comfortverhogende opties en een fraai S-line pakketje. Een ruime 60 mille ben je zo kwijt in combinatie met de fijne 40 TFSI motor. Veel geld, maar de hoge kwaliteitsbeleving geeft wel een gevoel van rechtvaardigheid. Je ziet waar je euries naar toe zijn gegaan en dat geeft een bijzonder fijn gevoel. Kost wat maar dan heb je ook wat. Wil je goedkoper dezelfde auto rijden? Dan kun je natuurlijk ook een technisch gelijkwaardige Audi A4 aanschaffen. Scheelt je snel 4.000 euro. Dan heb je wel een saaiere auto om te zien. Ik zou om die reden toch altijd voor de Audi A5 Sportback kiezen. Je geeft toch al veel geld uit. Kies dan gewoon voor totale ‘oogporno’.

Foto navigatie Audi A5 Sportback

Nu touchscreen. Even wennen.

Conclusie?

Ja, ik ben wel te spreken over de Audi A5 Sportback. Niet omdat het een dynamisch wonder is. Daar blinkt deze Audi niet in uit. Bij deze auto is dat geen issue omdat de rest juist heel erg op orde is. De Audi A5 Sportback is stil, luxe, kwalitatief zeer hoogwaardig en natuurlijk een feestje voor het oog. Het interieur is de kers op de taart. Wederom een streling voor het oog! De smeuïge TFSI-motor maakt het feest compleet. Dit is een hebbeding!

Eindcijfer: 8-
+ Wat een uitstraling
+ Bijzonder fraai gebouwde auto
+ Fijne auto om lekker ontspannen mee te toeren
+ Fijne motor
– Mist dynamische talenten
– Prijskaartje

Dank @AutoArena voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten