Rijtest: Audi A5 1.8 TFSI coupé (2014)

Premium. Ik kan het woord bijna niet meer uit mijn strot krijgen. Auto’s, koffers, pakken, koffiezetapparaten. Name it en sluwe marketeers  plakken er het labeltje premium aan. En verhogen de prijs met factor 2. En het werkt. Koning klant betaalt graag wat extra. Het gevolg is dat ik inmiddels meer Audi’s op de weg zie dan Opels. Premium staat allang niet meer voor exclusief. Premium is voor de massa.

7 jaar na dato nog steeds wonderschoon

Deze ‘premium’ Audi heeft in ieder geval meer dan voldoende ‘Uberholprestige’ op de Autobahn

Maar hoe premium is een auto nog als heel veel onderdelen gedeeld worden met goedkopere merken? Waarom betaal ik voor exact dezelfde regensensor of parkeersensor bij Skoda de helft minder als bij Audi? Betaal ik grotendeels wat extra voor het imago? Of is er meer? Ik probeer deze vraag te beantwoorden nu ik achter het stuur zit van een Audi A5 Coupé 1.8 TFSI. Deze bolide kost ruim 50.000 euro. Geen kattenpis.

Looks matter

Mijn eerste testvraag: kijk jij na het verlaten van je auto altijd nog een keertje om? Wel eerlijk zijn hè. Waarschijnlijk wel, toch? Geeft niets, ik doe dit ook. Het voelt gewoon goed. Een wonderschone bolide. Van mij. Omdat het kan. Een prachtig gevoel.  En alleen daarom al begrijp ik je keuze voor een Audi A5. Deze auto is zo waanzinnig mooi! Zelfs de te kleine 17 inch velgen verpesten het beeld niet.

Pak een stoel, ga zitten en bewonder je schatje.

Bijna helemaal af, op de velgen na dan.

Het uiterlijk van je auto doet er gewoon toe. Wanneer maak je als kerel de meeste indruk bij een eerste date? Als je voor komt rijden in een degelijke en betrouwbare Mitsubishi Colt of in een coole Audi A5? Sommige dames zullen dit wellicht ontkennen maar we weten het antwoord wel.  De Audi rijder bereikt zonder moeite het tweede honk. De Audi A5 is een absolute ‘babemagnet’. Geen onbelangrijk aankoopargument. En dames, de Audi man is waarschijnlijk wel schappelijk genoeg om het etentje voor je te betalen. Hij kan het betalen tenslotte ;).

Het Audi klikje

Eerder schreef ik al eens: “Hoe vaak zit je je interieur te strelen omdat het zo lekker zacht aanvoelt? Doe je dat wel, get help. Seriously!” Nu zit ik wel een beetje met het schaamrood om de kaken. Ik streel het interieur nog net niet, maar ik klik wel voor de veertiende keer op het knopje van de achterruitverwarming. Gewoon om dat typische Audi klikje te horen. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn zo waanzinnig goed in deze auto. Ik heb recent nog in de nieuwe BMW 3-serie en Mercedes C-klasse gereden. Ook mooie interieurs. Maar de Audi wint het van ze. Terwijl de Audi in 2007 in Geneve al werd gepresenteerd.  Wow!

Het interieur is nog steeds topklasse.

Het interieur is nog steeds van absolute topklasse.

Retourtje Nice

Maar is alleen een mooie auto genoeg? Wat als je er ook nog mee moet rijden? Ik heb goed nieuws voor je. Dit valt in de praktijk helemaal niet tegen. Zo vind ik de 1.8 TFSI een verrassend fijn blok. Op papier niet heel krachtig (170 pk/320 nm) maar in de praktijk een aangename metgezel. Het blok is prettig stil en levert trekkracht vanaf bijna stationair toerental door tot aan de toerenbegrenzer. Het is gewoon een rappe auto. Opmerkelijk vind ik de lange versnellingsbakverhoudingen. Je haalt ruim 180 km/h in de derde versnelling. Natuurlijk doen ze dit om het verbruik te verlagen (wat ook echt werkt!), maar dankzij de riante trekkracht onderin heb ik als chauffeur gelukkig geen last van dit eco geneuzel.

Het onderstel is ook niet onprettig. Op de snelweg ontpopt de Audi zich als een heerlijke ‘ Gran Turismo’. Een formidabele reisauto waarmee je heerlijk kilometers kunt vreten. Een retourtje Nice? Bien sur! De optionele sportstoelen zitten fantastisch, de auto is heerlijk stil en voelt lekker Duits stevig aan zonder oncomfortabel te zijn. Ik twijfel wel of de auto niet te stug wordt als je het S-line sportonderstel bestelt, zeker in combinatie met grotere velgen. Eerst altijd even proefrijden voordat je blind de S-line optie aanvinkt.

Dit verstaan we onder ‘tijdloos design’. Ook 7 jaar na introductie blijft dit een prachtige bolide.

Klassieke Audi kwaaltjes

Heeft de auto ook minpunten? Helaas wel. De A5 lijdt onder drie veel voorkomende Audi kwaaltjes.  Het eerste issue is de Audi A5 rijder. Is het echt nodig dat je altijd een zonnebril op hebt, ook als het buiten al donker is? Waarom rijd je ook in het donker met alleen de LED dagrijverlichting aan? Waarom zie je er met je getrimde baardje uit als ‘wannabee hipster’ en draag je altijd het onvermijdelijke en cliché telefoonoortje? You all look alike! Ga er eens op letten en oordeel zelf. Het is vreselijk. Het is een epidemie.

Issue nummer twee is de gevoelloze besturing. Dit ben ik van Audi gewend. Ze hebben het gewoon niet in de vingers. Terwijl concerngenoten Volkswagen Golf GTI en Seat Leon Cupra 280 bewijzen dat de kennis binnen de VAG groep wel degelijk in huis is. Durf te vragen bij je kleine broeders en zusters, Audi! Stap eens van die rots af.

Issue nummer 3 is ook een klassieke Audi kwaal. Vroeg optredend onderstuur. Je stuurt een bocht in, drukt het gaspedaal in en de auto blijft gewoon rechtdoor gaan. Dit is in de praktijk wel een beetje een funkiller. Het ESP lampje brandt bijna voortdurend. Ga je voor stuurplezier? Neem dan de BMW 4-serie.

Interieur Audi A5

Al die opties die je had kunnen hebben…..

Conclusie

De hamvraag: is de Audi A5 de meerprijs waard ondanks dat er beter sturende auto’s zijn? Ik denk het wel. De Audi A5 is een bijzonder prettige reisauto en een hele fraaie poseur. Ik voel me gewoon prettig in deze Audi. Ik kan dit niet zozeer met feiten onderbouwen maar het gevoel is er gewoon. In vaktermen noemen we dit de subjectieve kwaliteitsbeleving. Marketeers vertalen dit naar premium. En die belofte maakt deze Audi wat mij betreft waar, ook al zijn er leukere en betere auto’s verkrijgbaar op de markt.

Eindoordeel: 7-
+ fraaie verschijning
+ fijne reisauto
+ topklasse interieur
– vroeg onderstuur
– gevoelloze besturing
– mag wat kosten

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten