Rijtest: Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 190 pk (2016)

Dames en heren accountmanagers opgelet. Jullie droomauto is vernieuwd. De nieuwe Audi A4 is per direct verkrijgbaar. Samen met vaste lezer Renée ga ik op onderzoek uit of je deze Audi A4 weer moet kiezen. Of ben je met een BMW 3-serie of Volkswagen Passat toch beter af?

Zoek de verschillen met de voorganger.

Zoek de verschillen met de voorganger.

Evolutie, geen revolutie

Onze eerste tip. Bereid jezelf mentaal even voor als je de nieuwe Audi A4 in de showroom gaat bewonderen. Geen kwijl in de mondhoek deze keer. Het ontwerp is sober, ingetogen en saai. Is dit nu echt de nieuwe Audi A4? Je moet echt drie keer kijken voordat je de nieuwe Audi A4 herkent. Je kunt natuurlijk claimen dat hij lekker onopvallend is, maar daarom koopt niemand een Audi. Natuurlijk is het geen onaardig vormgegeven auto en krijg je echt nog wel wat bewonderende blikken, maar het wordt echt tijd dat Audi een andere en meer revolutionaire designkoers gaat varen. Te lang vasthouden aan dezelfde koers kan je uiteindelijk kopers gaan kosten. Iets meer lef mag!

Topklasse ziet er zo uit.

Topklasse interieur!

Adembenemend interieur

Neem snel plaats in het interieur en je vergeet het anonieme design direct. Het interieur hebben ze in Ingolstadt heel erg stevig onder handen genomen. Audi legt de lat weer eens hoog. Akelig hoog. De Audi A4 is wederom de benchmark van het segment en blijft dat nog wel even. Sterker nog, dit interieur zou in een hoger segment ook niet misstaan. De gebruikte materialen zijn prachtig en de afwerking is van een ongekend niveau. De aandacht voor de details is adembenemend. Het zit hem vooral in de details. De pixels van de achteruitrijcamera zijn scherper dan ooit, de pasnaden kleiner dan ooit en werkelijk alles voelt zacht en prettig aan. Ik schreef ooit wel eens dat je een probleem hebt als je de behoefte hebt om je interieur te strelen. Deze Audi A4 is de uitzondering. Dit is zo fraai en bijzonder dat je alle zintuigen aan het werk zet om de kwaliteit te beleven.

Buitengewoon fraai beeldkwaliteit

Buitengewoon fraaie beeldkwaliteit

Virtual cockpit

Onze testauto is uitgerust met het optionele virtual cockpit. Renée en ik zijn het roerend met elkaar eens dat dit een extreem fijne optie is. Met de virtual cockpit kun je het navigatiescherm presenteren op de plaats van de snelheidsmeter. Die laatste kun je naar wens groter of kleiner tonen. In de praktijk werkt het systeem uitmuntend. De kaarten zitten precies op de juiste plek, zodat je nauwelijks afgeleid bent als je op de kaart wilt inzoomen om de route te volgen. Daarnaast zijn alle data  vormgegeven in prachtige High Definition beeldkwaliteit. Als je dit eenmaal gewend bent, wil je nooit meer anders.

We zetten ook een plusje bij de optionele sportstoelen. Zowel voor mij als voor Renée (we verschillen pak hem beet 45 kilo) zitten de stoelen als gegoten. De achterpassagiers gaan er ook op vooruit. De nieuwe Audi A4 biedt tot mijn verrassing meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Dat is in het verleden wel anders geweest. Het is overigens nog niet op het niveau van de Volkswagen Passat. Die is echt nog wel iets ruimer.

Briljant systeem. Altijd bijbestellen.

Briljant systeem. Altijd bijbestellen.

190 pk TDI: snel en zuinig

De 190 pk sterke 2.0 TDI is voor veelrijders misschien wel de fijnste krachtbron. Wat opvalt zijn de goede manieren. De motor draait zeer gecultiveerd rond. De vermogensopbouw is voor een diesel mooi gelijkmatig en de motor trekt gewillig door tot ruim boven de 4.000 toeren. De 190 pk en 400 nm sterke TDI sprint in 7,9 seconden naar 100 kilometer per uur en de voorwaartse drang stopt pas bij 231 kilometer per uur. En dat bij een theoretisch brandstofverbruik van 4,2 liter per 100 kilometer. Enige nadeel – voorzover ik van een nadeel kan spreken – is dat deze TDI zo verfijnd en gecultiveerd is dat ik wel eens verlang naar het ouderwets lompe TDI karakter. Ervaringsexperts weten wat ik bedoel.

Toch is deze 190 pk TDI voor veelrijders de beste keus, ook al is de vanafprijs van 50.000 euro niet mals. Je kunt ook minder vermogende motoren kiezen, maar die zijn natuurlijk ook minder leuk. Onze testauto was volgeladen met veel extra’s uit het immens dikke optieboek. Alles wat je hartje begeert kun je in de optielijst wel vinden. Wees voorzichtig met aanvinken van al dat lekkers, want je schiet binnen no time richting de 70.000 euro.

img_7356

Deze 17 inch velgen zijn standaard bij de design pro line versie.

Fantastische reisauto

De 190 pk TDI staat te boek als een ultraversie. Ultra staat voor een zo laag mogelijke uitstoot en daarvoor heeft Audi een aantal maatregelen genomen. Zo is de auto een aantal millimeters verlaagd omwille van een betere luchtweerstand. Het onderstel is daardoor best wel stevig, maar nooit oncomfortabel. De korte veren bewegen progressief mee en vangen oneffenheden heel goed op. Indrukwekkend is de rechtuitstabiliteit op hoge snelheden. Alsof je op rails rijdt. Dit is een zeldzaam fijne cruiser waarmee je heel makkelijk heel veel te hard gaat. Ik waarschuw Renée voor de zekerheid toch maar even dat ze haar rijbewijs ernstig op het spel aan het zetten is. Ik kan het haar niet kwalijk nemen, want 180 voelt in deze auto echt als 100 kilometer per uur.

Dit is mede te danken aan de meer dan voortreffelijke geluidsisolatie. Het is bewonderenswaardig hoe de engineers erin geslaagd zijn om rij- en windgeluiden te weren. Dit doet niet onder voor een Audi A6. Het is te hopen dat je verkeersrechter in een Audi A4 rijdt en wat compassie met je toont als je op het matje moet komen. De kans dat je met deze Audi A4 je rijbewijs kwijtraakt is namelijk levensgroot. Dat is natuurlijk een compliment voor de onberispelijke bouwkwaliteit van de auto. Je merkt aan alles dat er veel ontwikkeltijd in deze auto is gestoken.

Deze kleurstelling vind ik erg fraai overigens.

Deze kleurstelling vind ik erg fraai overigens.

Sportstand even zinloos als nutteloos

De besturing, gasrespons en automaatkarakteristiek kun je als bestuurder ook naar wens aanpassen. Heel veel voegt dit soort ‘spielerei’ vaak niet toe. De iets zwaardere besturing zorgt voor een procentueel beter stuurgevoel, maar het is en blijft een Audi. Stuurprecisie en stuurplezier hebben niet de eerste prioriteit en ook met de systemen in sport ga je geen kilometer harder. De optionele S-tronicautomaat (met dubbele koppeling) is gelukkig wel een heerlijke versnellingsbak, al voegt de sportstand ook hier weinig toe. Met een diesel is het juist fijn om op koppel te rijden. Het onnodig hoge toerental in de sportstand doet wat afbreuk aan het comfort. Leuk op een RS4, maar niet op een langeafstandscruiser. Het spelen met de instellingen is voor even leuk, maar deze auto rijdt gewoon het fijnst in de comfortstand.

Voortreffelijke sportstoelen. Ook een must have optie voor de veelrijder.

Voortreffelijke sportstoelen. Ook een must have optie voor de veelrijder.

Toch weer onderstuur

Het laatste onderdeel van de test doe ik zelf. In het Venlose achterland liggen een paar leuke stuurmanswegen om de Audi even lekker de sporen te geven. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Wees niet te enthousiast bij je allereerste bocht. Wederom vrij veel onderstuur! Ik dacht echt even dat de auto op allweatherbanden stond, zo snel gleed ik naar de buitenkant van de bocht. Ook vanuit stilstand is de tractie niet altijd voldoende (FILMPJE). Mijn getunede Golf GTD (240 pk en 500 nm) heeft hier minder moeite mee (BEWIJSFILMPJE). Natuurlijk zoeken de meeste Audirijders nooit de grenzen van hun auto op, maar ik vind toch dat je van Audi meer mag verwachten. Een gemiddelde Passat schuift minder snel weg in een bocht. Wellicht kun je het onderstuur inperken met een beter en breder setje rubber (nu lagen er 17 inch Continental Sportcontacts onder), alhoewel dit wel ten koste kan gaan van het comfort. Moet je vooraf dus even goed uittesten.

Audi A4

De 2.0 TDI 190 pk versie is verkrijgbaar vanaf net geen 50.000 euro.

Conclusie

Drukken de mindere rij-eigenschappen een goede eindscore? Nee, deze keer niet. Daarvoor is de nieuwe Audi A4 te goed. De verbetering ten opzichte van de vorige Audi A4 is op alle fronten merkbaar. Sterker nog, als reis- en verwenauto is hij de concurrentie de baas.  Natuurlijk betaal je hier ook voor, maar in deze Audi ervaar je iedere kilometer waar je zuurverdiende geld heen is gegaan. Deze Audi is het waard. En bedenk ook dat je met minder opties ook een voortreffelijke auto rijdt, want de basis is gewoon heel erg goed. Moet je zonder twijfel voor deze Audi kiezen? Dat hangt er van af. Stuurmannen- en vrouwen (sorry, Renée) zijn nog altijd beter af met een BMW 3-serie. Familievaders met opgroeiend kroost kunnen beter een deurtje verder de Volkswagen Passat of Skoda Superb kiezen. Die auto’s bieden echter niet de luxe en verfijning van de Audi A4. Dat maakt de propositie van Audi weer zo sterk.

Eindcijfer: 8-

+ waanzinnig mooi en luxe interieur
+ hele fijne reisauto
+ ruimste Audi A4 ooit
– geen auto voor de enthousiaste stuurman
– design niet vooruitstrevend genoeg

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Auto Arena in Venlo.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten