Rijtest: Audi A3 Sportback 45 TFSI e (2022)
Biedt de plug-in hybride Audi A3 voldoende toegevoegde waarde ten opzichte van de goedkopere broertjes van CUPRA, Skoda en Volkswagen? Daarom is deze rijtest van deze Audi A3 Sportback 45 TFSI e zo interessant. De techniek (motor, onderstel, componenten) is namelijk identiek. Alleen is het jasje anders.
Meer premium?
Niet helemaal. De stap terug ten opzichte van de vorige generatie Audi A3 is best wel significant. Daar is Audi niet uniek in, want bij de Volkswagen Golf zien we dezelfde trend. Maar het is wel even schrikken als je de goedkope plasticsoorten ziet. Of de Bang & Olufsen-speakers hoort resoneren in de deuren. De knopjes die niet meer die onverwoestbare en merkeigen Audi-klik geven als je ze indrukt. Wel fijn: je hebt gelukkig nog knopjes voor de airco en andere functies en ook de digitale tellers zien er bijzonder gelikt uit. De S-line sportstoelen zijn absolute pareltjes en dat verhoogt de feestvreugde uiteraard enorm. Wat ook helpt is het S-line exterieurpakket. Dat zorgt net even voor die sportieve uitstraling. Qua uiterlijk is de Audi A3 nog steeds een enorm begerenswaardige auto. Het ziet er gewoon heel dik uit, al vind ik het ‘gat’ tussen de wielen (dit zijn de 18 inches) en wielkasten bij de plug-in hybride versie wel wat te groot.
En de rij-eigenschappen?
Het goede nieuws eerst: dit is een bijzonder fijne auto als ‘daily drive’ Het onderstel voelt enorm robuust en solide aan. Verwar dat niet met hard of oncomfortabel. Het afrolcomfort is echt dik in orde. Het is gewoon een goed ontwikkeld setje veren en dempers. Daarnaast ligt het fraaie S-line sportstuur heerlijk in het handje. Gekoppeld aan de uitstekende zitpositie betekent dit dat je onbezorgd kunt gaan kilometervreten. Zeker ook omdat wind- en bandengeruis binnen de perken blijft. Deze auto voelt enorm doorontwikkeld aan en dat is een groot compliment voor de engineers van Audi. Het premiumgevoel haal je niet meer uit het interieur, maar ervaar je wel tijdens het rijden. Eveneens prima is de ruimte op de achterbank. Nee, het is geen Skoda Octavia maar je hoeft niet meer je ledematen af te zagen om achterin plaats te nemen. Ook dat is wel eens anders geweest bij de Audi A3. Qua kofferruimte lever je wel wat in ten opzichte van de reguliere versie vanwege de batterijen. De bagageruimte van deze plug-in hybride bedraagt 280-1100 liter tegen 380-1200 liter voor de reguliere Audi A3 Sportback. Ook is de tankinhoud wat kleiner (40 liter).
Hoe bevalt de motor?
Met 245 pk en 400 nm heb je aan vermogen natuurlijk geen gebrek. Al verloopt dit niet helemaal zorgeloos. De motor levert gedurende 10 seconden een maximale boost. Dat betekent dat je op de Duitse Autobahn altijd met dat boostmoment bezig bent. Dat maakte het ook best uitdagend om de 100-200 sprinttijd te meten, maar uiteindelijk kwamen we uit op een tijd van 18.98 seconden. Een prima tijd voor 245 pk, al was de Volkswagen Golf GTE wel dik 2.5 seconden sneller. Hinderen doet dat niet, want deze Audi voelt heus snel genoeg aan. Ook boven de 200 loopt de auto lekker door. Een aandachtspuntje is wel dat de batterij dan vrij snel leegloopt en na verloop van tijd de benzinemotor het alleen moet doen. Dan moet de 150 pk benzinemotor de 1.560 kg zware Audi helemaal alleen voortstuwen en dan moet het kleine motortje (1.4 liter) net iets te hard werken voor de leuk. Aan de andere kant: dit is alleen op een lege Autobahn een probleem. In Nederland rijd je de batterij (63 kilometer theoretische range) natuurlijk veel minder snel leeg. Fijn: de DSG-6 automaat is een prima metgezel, al mis je wel de zevende versnelling die het toerental en verbruik wat laat zakken.
Is het een sportieve auto?
Gezien de naam (dit is de S Edition Competition versie) zou je verwachten van wel. Maar dat is vooral een marketingdingetje. Deze Audi A3 Sportback 45 TFSI e is hooguit semi-sportief. Dat heeft een paar oorzaken. Allereerst de soundtrack. De auto klinkt nooit echt lekker of sportief. Vlot is de auto dankzij de extra elektroboost wel, maar de 1.4 liter TSI motor is vooral een koppelmotor. Boven de 5.000 toeren zakt het vermogen steeds meer weg. Een tweede manco is de besturing. Je hebt 0,0 stuurgevoel. Het stuurt vrij zwaar, maar je mist iedere vorm van connectie met de voorwielen. Desondanks is het onderstel op zich prima en blijft de koets mooi vlak tijdens het betere stuurwerk. Maar levendig en speels wordt het nooit en ook merk je dat de voorwielen moeite hebben om 245 pk te beteugelen. Bij de remmen valt op dat het ABS nogal vroeg ingrijpt. Al met al is de Audi A3 Sportback 45 TFSI e meer in zijn element op de Autobahn/snelweg dan op de Landstrassen. Wat eigenlijk geldt voor bijna iedere Audi. Hier dus geen verrassingen.
Wat ben je kwijt voor een plug-in hybride Audi A3?
Dat hangt af van de motorisering. Je hebt de keus uit een 40- en een 45-versie. De 40-versie heeft 204 pk en is verkrijgbaar vanaf net geen 43.000 euro. De Audi A3 Sportback 45-TFSI e kost bijna 49 mille. Lijkt een groot verschil, maar je krijgt een veel rijker uitgeruste auto. Zaken als het S-line interieur & S-line exterieur (inclusief de heerlijke sportstoelen), ledkoplampen, MMI navigatie plus & Audi virtual cockpit, zwarte optiekpakket, privacy glas en rode remklauwen zijn dan inclusief. Natuurlijk is de optielijst lang en verleidelijk, maar je hoeft niet flat-out te gaan om een dikke auto te rijden. Bij de audio kun je al 1.100 euro op zak houden door het goedkopere Audi Sound System te kiezen. De Bang & Olufsen valt tegen. Alsof de subwoofer niet meedoet. Optisch zijn 19 inch velgen de beste keus om de wielkasten goed te vullen, maar ik zou wel even proefrijden om het comfort te checken. Daar wil je niet op inleveren. Verder valt de schade mee. Met wat veiligheidssystemen erbij (parkeercamera, adaptieve cruise control) ben je voor minder dan 55 mille eigenlijk wel klaar en dat is anno 2023 echt geen gekke prijs. Ter vergelijking: de vanafprijs van een Volkswagen Golf GTE (dezelfde motor) is ook al 47 mille. Het prijsverschil tussen Audi en Volkswagen is dus marginaal.
Conclusie?
Die hangt heel erg af van je gebruik. Als je de Audi A3 Sportback 45 TFSI e inzet als daily drive (bijvoorbeeld woon-werkverkeer) dan is het een prima auto. Het interieur mag dan helaas niet meer het stempel ‘premium’ dragen, bij het rijden merk je die verfijning gelukkig nog wel. Het is een hele prettige auto voor je dagelijkse kilometers. De auto is stil, zuinig, vlot en voelt uiterst degelijk en robuust aan. De auto is zelfs relatief betaalbaar, want je betaalt nauwelijks autobelasting (bpm) en de meerprijs ten opzichte van de concern-eigen Golf GTE is echt te overzien. De Audi heeft als plusje dat het infotainment in de Golf waardeloos is en de Audi in dat opzicht echt een klasse beter is. De Volkswagen Golf GTE is een iets fijnere stuurmansauto. Op dit gebied stelt de Audi A3 Sportback 45 TFSI e ietsjes teleur. Maar koop je daarvoor een plug-in hybride? Ik denk het niet.
Eindcijfer: 7.5
+ Hele fijne ‘daily drive’.
+ Qua presence staat er echt wel een auto op je oprit.
+ Gewoon nog ‘ouderwetsche’ knopjes.
– Materialen niet ‘je van het’.
– Auto mist sportief randje.
Vermogen 245 pk, 400 nm |
0-100 6.8 sec |
Topsnelheid 232 km/h |
Motor 1.4l, viercilinder, turbo, hybride |
CO2 uitstoot 26 g/km |
Vanafprijs (NL) 49.000 euro. |
Minimale bagageruimte 280 liter |
Leeggewicht 1.560 kg |