Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI (2019)

Was vroeger alles beter? Die vraag stel ik mezelf wel eens als ik de nieuwste generatie VAG-modellen bestudeer. Met name de nieuwste generatie Volkswagen Golf en Audi A3 zijn qua afwerking en materiaalgebruik toch een stap terug. Dus kun je niet veel beter voor de voorganger kiezen als je een jong gebruikte auto wilt kopen? Daarom rijd ik nu even een rondje in een Audi A3 Sportback 40 TFSI van de vorige generatie (codenaam 8V).

Foto Audi A3 Sportback 40 TFSI

Beter dan de opvolger?

40 TFSI?

Audi gebruikt tegenwoordig nummertjes om de motorisering aan te duiden. De 40 TFSI is een viercilinder 2.0 liter turbo die goed is voor 190 pk. Die motor wordt in verschillende VAG-apparaten gebruikt (Audi A4/A5, VW Polo GTI, VW Arteon etc). En ook in de vorige generatie Audi A3. In de huidige generatie (codenaam 8Y) gek genoeg niet. Na de 35 TFSI (150 pk uit 1.5 liter viercilinder turbomotor) moest je of upgraden naar één van de plugins of meteen naar de onbetaalbare Audi S3. Een motor van rond de 200 pk ontbreekt nu in het gamma en dat is eigenlijk gewoon heel erg zonde. In Nederland dan, want in Duitsland is de 40 TFSI wel leverbaar.

Audi A3 Sportback 40 TFSI by night

Ook het design werkt totaal nog niet verouderd.

Wat zijn de grootste verschillen tussen de generaties?

Vooral de afwerking is echt een verschil. In het voordeel van de vorige generatie welteverstaan. Dat interieur is zo strak gebouwd. Afwerking en materialen zijn zo waanzinnig goed. Bijvoorbeeld de knopjes met de befaamde Audi-klik. Audi-fetisjisten weten wat ik bedoel. Maar ook overal mooie softtouch materialen. De vorige generatie is een feestje voor de zintuigen en dat is bij de huidige generatie Audi A3 duidelijk minder. Daar zijn goedkopere materialen gebruikt en ook is de afwerking minder goed. De nieuwe wint het wel op twee onderdelen: De infotainment is een generatie nieuwer en dat zie je. Daarnaast zitten de sportstoelen nog net even iets beter. Alhoewel ik over de stoelen in onze testauto ook niets te klagen heb. Een oordeel over het exterieur is natuurlijk subjectief, maar persoonlijk vind ik deze generatie nog steeds erg fris ogen.

Foto interieur Audi A3 Sportback 40 TFSI

Topklasse interieur!

Hoe zijn de rijeigenschappen?

Gelijkwaardig met het nieuwe model en dat betekent dat je weinig te klagen hebt. Deze Audi A3 Sportback 40 TFSI rijdt echt al voortreffelijk. Ik moet zelfs – met schaamte – bekennen dat ik in mijn eerdere test bij de Audi A3 1.8 TFSI quattro zelfs wat te negatief was. Want wat is dit een voelbaar robuuste kilometervreter. Niet boterzacht, maar wel voelt de auto in alles stabiel en gerieflijk aan. Een extreem doorontwikkelde auto. Zeker op hoger tempo heb je het gevoel dat je in een klasse hoger rijdt. De wegligging is dan snaarstrak en ook is de geluidsisolatie dik in orde. Qua sportiviteit is dit natuurlijk geen hothatch, maar je kunt er echt wel een bochtje mee ronden. Het weggedrag is voorspelbaar maar er zit wel een ver weg sportief randje aan. Vooral de tractie is best acceptabel. Een proper sperdifferentieel mis je echt niet. Al voegt het gemonteerde elektronische remsper weinig toe.

Foto voorkant Audi A3 Sportback 40 TFSI

Een S-line pakket (zoals op deze auto) is echt wel must-have!

Hoe bevalt de motorisering?

Het is vooral een erg prettige metgezel voor de dagelijkse kilometers. De viercilinder tweeliter turbomotor komt vroeg op stoom en daardoor merk je dat je zonder al te veel poeha heel makkelijk stapjes voorwaarts kunt zetten. Hoog bovenin het toerenbereik merk je dat de motor wat geknepen is en moet je wat eerder dan je lief is doorschakelen. Het is een vlotte auto, maar niet echt snel. De 100-200 tijd valt een klein beetje tegen (26.5 sec met 2 personen aan boord). In een zwaardere Audi A5 Sportback presteerde dezelfde motor duidelijk beter. Ook komen we niet in de buurt van de opgegeven topsnelheid. Die 244 kilometer per uur zaten er bij lange na niet in (240 teller, 226 GPS). Toch kan dat de pret niet drukken. Want dit is een buitengewoon geciviliseerde en verfijnde krachtbron. Zoveel prettiger dan de wat rauw klinkende 35 TFSI. Ook schakelt de DSG wat fijner bij de 40 TFSI. Je krijgt in de 40 TFSI de versie met natte koppelingsplaten en die schakelt veel verfijnder dan de ‘budget’-variant in de minder gemotoriseerde VAG-modellen.

 

Conclusie

Die is wellicht wat confronterend voor de dames en heren op het Audi-hoofdkwartier. De huidige generatie is op het infotainment na niet beter dan mijn testauto. Sterker, op sommige punten (materiaalgebruik, afwerking) is het oudje duidelijk superieur. Met andere woorden, ben je in de markt voor een gebruikte Audi? Pak dan een generatie ouder en gun jezelf deze Audi A3 Sportback 40 TFSI. Dan houd je ook nog eens wat geld op zak. Of kun je een heel dik uitgeruste versie pakken. Niet dat de nieuwe generatie een slechte auto is, integendeel zelfs! Maar het oudje doet het gewoon net iets beter. Een echte win-win dus.

Audi A3 Sportback 40 TFSI

Conclusie: deze generatie wil je hebben!

Eindcijfer: 8-

+ Prachtig interieur.
+ Voelt zeer solide aan.
+ Zeer gecultiveerde motor.
– Prestaties vallen op papier ietwat tegen.
– Infotainment verouderd.

Vermogen
190 pk, 320 nm
0-100
6.8 sec
Topsnelheid
244 km/h
Motor
2.0l, viercilinder, turbo
CO2 uitstoot
– g/km
Vanafprijs (NL)
nvt
Minimale bagageruimte
380 liter
Leeggewicht
1.290 kg
 

Dank @rallyebram voor de uitgelichte foto!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten