Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI

Het autoleven kent bepaalde zekerheden. Dat Audi akelig mooi afgewerkte interieurs bouwt is er zo eentje. Ok, je betaalt er voor maar je ziet wel waar iedere eurocent heen is gegaan. Neem de vorige generatie Audi A3 Sportback. Even prachtig als minimalistisch. En als je denkt dat het niet beter kan dan blijkt toch weer dat een nieuw model weer ruimte voor verbetering te zijn.

Audi A3 Sportback

Tijdloos ontwerp.

Hoe zit dat bij de vernieuwde Audi A3 Sportback?

Houd je vast Audi fanboys and -girls. Geen vooruitgang, zelfs geen stilstand maar achteruitgang. Audi heeft last van bezuinigingsdrang. De materialen zijn echt minder mooi. Zo tref je op het portier en in de portiervakken al wat hard plastic aan en ook zie je ‘onder de vouw’ veelal minder mooie materialen. Het zijn kleine dingen, maar je ziet en voelt ze wel. Het weinig solide aanvoelende versnellingspookje. Zelfs de klikjes van de knopjes voelen minder solide aan dan voorheen. Niet alleen zijn de interieurs van de BMW 1-serie en Mercedes-Benz A/CLA fraaier, ook de veel goedkopere Mazda 3 maakt de ‘premium’ belofte duidelijk meer waar. Dat is best wel ‘shocking’. Ik moet ook wennen aan de plaatsing van de ventilatieroosters boven het dashboard. Het lijkt alsof ze dit waren vergeten en ze ‘last minute’ maar ergens opgeplakt hebben. Niet mooi. Audi heeft gelukkig niet de fout gemaakt dat alle functionaliteiten verstopt zitten op een scherm. Bij Audi bedien je de airco gewoon nog met een paneeltje en heb je nog een rij knopjes. Heerlijk! Dit werkt zoveel prettiger en beter dan in de broertjes (SEAT Leon en Volkswagen Golf). Qua bediengemak, snelheid en graphics werkt de multimedia sowieso prima. 

Audi A3 interieur

Een stap terug? Ja, de vorige generatie had een mooier afgewerkt interieur. Best pijnlijk.

En het uiterlijk?

Evolutie en geen revolutie. Dat zijn we van Audi gewend en ik denk dat dit prima is. Dat zorgt ervoor dat Audi’s mooi oud worden en dus ook hun waarde behouden. De Audi A3 Sportback biedt wat dat betreft geen verrassingen. Uiteraard kun je het uiterlijk van de auto helemaal naar wens maken. Veel Audi-eigenaren zullen ervoor kiezen om een S-line pakketje aan te schaffen om de auto de nodige sportieve uitstraling te geven. Altijd doen wat mij betreft, de auto kan het goed hebben. Onze testauto is voorzien van hele fraaie en bijzonder prijzige 19 inch velgen (ruim 3000 euro!). Met 18 inch velgen is het ontwerp overigens nauwelijks minder fraai en houd je nog wat extra centjes op zak. Die je kunt investeren in ledmatrix koplampen, een B&O-audio of ander mooi spul.

Virtual cockpit

Dit doet Audi wel heel fraai!

Met welke motorisering ben ik op stap?

Met de 35 TFSI. Audi houdt van nummertjes. Dit is dus de 1.5 TSI motor die we al in veel andere VAG-producten hebben gereden. Met 150 pk en 250 nm een adequate motor waarmee je vlot, zuinig en soepel kunt rijden. Sportliefhebbers moeten even wachten tot de 2.0 TSI beschikbaar komt, want de 1.5 TSI maakt een weinig aansprekend geluid en zakt boven de 5.000 toeren ook een beetje in. Maar voor de normale en rustige kilometers is dit een prima krachtbron. En zoals eerder gezegd ook vlot, want de 0-100 sprint doe je in 8.4 seconden en een topsnelheid van 224 kilometer per uur is best respectabel. De 80-120 en 100-200 sprint doet de Audi vergelijkbaar snel als de SEAT Leon 1.5 TSI die ik eerder reed (5.4 en 33.7 seconden). De DSG-7 versnellingsbak (bij Audi noemen ze dit S-Tronic) schakelt op zich prima, maar het is geen versnellingsbak die nieuwe standaarden zet.

35 TFSI motor

De 35 TFSI motor kennen we al van de Golf, Leon en veel andere modellen.

Hoe is het rijcomfort?

Eigenlijk wel prima. Audi maakte vroeger nog wel eens de fout dat auto’s met een sportonderstel onrijdbaar hard afgeveerd waren. Dat is gelukkig niet meer zo. De Audi A3 is ook uitgerust met het sportonderstel en heeft ook nog eens 19 inch velgen maar het is nooit onprettig of oncomfortabel. Op de snelweg en Autobahn voelt de auto een beetje aan als een Volkswagen Golf GTI/GTD. Prettig stevig en de auto voelt doorontwikkeld aan. Daarnaast merk je dat Audi net even wat meer geluidsisolatie aan boord heeft dan bijvoorbeeld de SEAT Leon. Minder wind- en motorgeluiden dragen bij aan het algemeen gevoel van welbehagen dat je al snel krijgt aan boord. Dat de sportstoelen (standaard in S-line) ook nog eens bijzonder fijn zitten verhoogt de feestvreugde en is weer een extra reden om het S-line pakket aan te vinken. Optioneel kun je nog adaptieve dempers laten monteren maar nodig is dit niet. Dit is echt een uitstekende auto voor je dagelijkse kilometers.

Audi A3 Sportback

Met de uitstraling is nog steeds weinig mis.

Is het een leuke stuurmansauto?

Een beetje. Of een beetje niet. Afhankelijk van hoe je dit bekijkt. Deze Audi A3 Sportback rijdt en stuurt eigenlijk identiek als de nieuwe BMW 1-serie. Een semi-sportieveling waarin je voelt dat de fabrikant aan een paar knopjes heeft gedraaid om je een sportiever rijgevoel te geven. Waarin je tegelijkertijd ook voelt dat er heel veel knopjes ongemoeid zijn gelaten en dan krijg je een auto die nooit helemaal tot leven komt. Die nooit echt spannend wordt, waarin je mondhoeken nooit helemaal doorkrullen naar boven. Waarin je altijd filters voelt die de prikkels en feedback voor een deel wegnemen. Wat overblijft is een auto waarmee je best aardig op 80% mee kunt rijden maar meer ook niet. En vlotte en soepele allrounder. Wat voor veel kopers natuurlijk prima is. Sportievelingen kunnen natuurlijk beter een SEAT Leon, Mazda 3 of Ford Focus kopen, want die rijden toch echt wel een tandje scherper.

Audi A3 Sportback

Fraaie maar wel prijzige 19 inch velgen.

Wat kost dit?

De Audi A3 Sportback is natuurlijk niet het goedkoopste jongetje in de klas. De Audi A3 Sportback S-Edition 35 TFSI S-Tronic (nogal een mond vol dit) kost net geen 40.000 euro. Dan heb je overigens wel een aardig uitgeruste auto. Ledverlichting, S-line interieur/exterieur, 17 inch lichtmetalen velgen, MMI-navigatie en de fraaie Audi virtual cockpit zijn dan inclusief. Toch ontkom je er niet aan om een paar opties aan te vinken. Zo wil je toch minimaal 18 inch velgen (vanaf 1.400 euro) en een metaallakje is ook wel fijn (980 euro). Jammer genoeg biedt Audi weinig mogelijkheden om leuke verzamelpakketjes te bestellen zoals bij Mercedes en BMW wel kan. Nu moet je veel opties los bestellen en dan loopt de teller flink op. Als je van een rijk uitgeruste auto houdt (high-end audio, dikke velgen, panoramadak, wat assistentiesystemen, matrix koplampen etc etc) eindigt de teller al heel snel bij bijna 55k (zie voorbeeld). Vergelijkbaar ‘vol’ uitgeruste premium concurrenten als de Mercedes-Benz A200 (163 pk) of BMW 118i met automatische versnellingsbak kosten 5k minder. Dat is toch wel een (te) groot verschil. Natuurlijk kun je minder opties aanvinken en is het verschil minder groot, maar toch.

Audi A3 automaatpook

De automaatpook voelt een beetje gammel aan.

Conclusie?

Ik graaf nog even in mijn geheugen en ga terug naar die paar keer dat ik in de vorige generatie Audi A3 heb gereden. En kom tot de conclusie dat de nieuwe eigenlijk identiek rijdt en aanvoelt. Nog steeds een prettige ‘daily drive’ dus. Ook is nieuwe iets ruimer en is er weer iets meer ‘tech’ aan boord. Daar staat tegenover dat het vorige model een (duidelijk) mooier interieur had. Vooral dat stukje interieurkwaliteit was voor veel mensen reden om voor Audi te kiezen en dat is nu wel een heel klein beetje weggevallen. Het is nog steeds goed, maar niet meer fantastisch. Dat maakt de auto inwisselbaar met de Mercedes A-klasse, Mazda 3 en BMW 1-serie. Auto’s die een mooier interieur hebben en ook nog eens goedkoper zijn (zeker de Mazda). De Audi A3 Sportback is steeds meer eenheidsworst. Nog steeds wel goede en smaakvolle eenheidsworst, maar stilstand is toch echt achteruitgang en dat is jammer.

Audi A3 portierhendel

Serieus handig dit bij het openen van het portier!

Eindcijfer: 7

+ Hele fijne ‘daily drive’
+ Gewone knoppen om airco te bedienen. Fijn!
+ Ruimer dan voorganger
– Interieur niet meer ‘premium’
– Prijzig speelgoed
– Niet echt een auto die je betrekt bij het autorijden.

Dank @Wealer Audi Venlo voor het beschikbaar stellen van de auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Edwin schreef:

    Smaken verschillen. Zo vind ik het interieur erg fraai ontworpen en ook weer helemaal bij de tijd. Heb zelf een tweetal A3’s van de vorige generatie gehad in 2006 en in 2015 en rij nu in een A4. Wel is de A3 ten opzichte van de A4 veel te duur. Voor 55.000,- heb je ook een goed uitgeruste A4 voor de deur staan.

    • Christian Schilder schreef:

      Opmerkelijk is dat het gat tussen de Audi A3 en A1 ook vrij klein is. Als ik een 150 pk Audi A1 met automaat vergelijkbaar configureer kom ik op bijna 52k uit. Voor een Audi A1. Wtf ;).

  2. Stefaan schreef:

    Bedankt voor het alweer goede verslag. Ik vind het interieur van de vorige A3 ook veel mooier. Dat was een strak symmetrisch interieur en toch heel luxueus uitziend en aanvoelend. Bij het nieuwe interieur ben ik dat gevoel voor een stuk kwijt. Qua koetswerk is/blijft het top.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten