Rijtest: Audi A3 1.8 TFSI quattro 270 pk (2015)

De Audi A3 is op exact hetzelfde platform gebouwd als de Volkswagen Golf, Seat Leon en Skoda Octavia. Gek genoeg betaal je voor deze Audi A3 fors meer. Is de Audi A3 deze meerprijs waard? Om dit uit te zoeken staat er een driedeurs Audi A3 1.8 TFSI quattro voor me. Zoals jullie gewend zijn neem ik met een gewone A3 geen genoegen. Deze Audi is door de tovenaars van JDEngineering onder handen genomen: 270 pk/410 nm. Jetzt geht’s los!

Zwart op zwart. Een gewaagde combinatie!

Zwart op zwart. Een gewaagde combinatie!

Duur speelgoed

Voordat we de jacht op argeloze Golf GTI-eigenaren openen doen we eerst ons traditionele rondje om de auto. Ik wil wel even zien waarom deze Audi A3 1.8 TFSI quattro een vanafprijs van ruim 40k heeft. Voor dat bedrag kun je ook een Volkswagen Golf GTI, Seat Leon Cupra of Skoda Octavia RS aanschaffen. Deze auto’s hebben weliswaar geen vierwielaandrijving, maar zijn wel ‘classleading’ hothatches en ook nog eens veel rijker uitgerust. Bij Audi mag je eerst nog even het paginadikke optieboek doorspitten. Onze Audi tikt uiteindelijk de grens van 50k aan (exclusief tuning) en zelfs dan nog zoek je tevergeefs naar obligate opties als een lichtsensor en een dimmende binnenspiegel. Eigenlijk schandalig. Onze testauto is wel voorzien van het S-line pakket en dikke 19 inch velgen. Een must-have optie. Het ziet er net even wat dikker en intimiderender uit, zonder dat het er te dik bovenop ligt. Qua design weten ze in Ingolstadt wel hoe het moet!

Met het S-line pakket ziet de auto er sportiever uit.

Met het S-line pakket ziet de auto er sportiever uit.

Topkwaliteit

We weten dat Audi de mooiste interieurs bouwt. Ook nu weer. Alles wat ik zie en aanraak is van absolute topkwaliteit. Alleen al het indrukken van een simpel knopje geeft een heel bevredigend klikje. Uiteraard kraakt en piept er niets in het interieur. Dit is topklasse. Zo simpel is het. Daardoor valt de lege knoppenrij in de middenconsole (dat zijn de opties die je niet hebt besteld) wel extra op. Ik snap niet waarom een premium fabrikant dit niet beter kan wegwerken. Dit doet toch wat afbreuk aan het luxe gevoel.

Gelukkig maken de voortreffelijke sportstoelen heel veel goed. Ook kan ik het kleine sportstuur lekker ver naar me toehalen zodat ik zonder moeite een heerlijke stuurpositie vind. Puntje van kritiek is dat ik wel iets te hoog zit. Onze testauto is verder uitgerust met het meest simpele MMI navigatiesysteem. Helaas vallen de graphics van dit systeem nogal tegen.  Natuurlijk kan het bij Audi beter en mooier, maar dan zul je nog eens 1600 euro extra moeten investeren in het MMI plus systeem. Slik. Kwaliteit mag wat kosten. Gelukkig is de bediening van het basissysteem wel weer erg prettig.

interieur 3

Prachtig interieur, maar de graphics van het navigatiesysteem vallen wat tegen.

DSG versnellingsbak

De Audi die ik vandaag rijd is uitgerust met een automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Audi noemt deze bak de S-tronic, maar dit is exact dezelfde versnellingsbak (DSG genoemd) als in de Skoda Octavia, Seat Leon en Volkswagen Golf. Is een kwestie van marketing. Deze automatische zesbak is overigens alleen voor de vierwielaangedreven 1.8 TFSI leverbaar. De voorwielaangedreven 1.8 TFSI wordt uitgerust met een zeventraps automaat. Deze DSG-7 kan maar een maximumkoppel van 250 nm aan. Wil je tunen, dan doe je er dus verstandig aan om altijd voor de quattro te kiezen.

Onderhuids zijn er uiteraard meer overeenkomsten tussen Audi en de andere VAG-modellen. De Audi A3 is net als de Octavia, Golf en Leon ook gebouwd op hetzelfde MQB platform en veel van de hard- en software worden gedeeld. Je moet niet de illusie hebben dat je regensensor in de Audi verfijnder is als in je Skoda. Dit komt echt uit dezelfde fabriek. Inleveren doe je in de Audi wel op het gebied van ruimte. De quattro aandrijving kost je allereerst 40 liter bagageruimte (325 liter blijft over) en ook hebben de achterpassagiers opvallend weinig leefruimte in de Audi. Laat ik vriendelijk zeggen dat je de Audi A3 vooral voor jezelf koopt.

Less = more. Het werkt!

Less = more. Het werkt!

No more understeer

Audi is natuurlijk aan zijn stand verplicht om een meer verfijnde rij-ervaring te bieden dan de veel goedkopere Seat Leon, Skoda Octavia en Volkswagen Golf.  Met succes! Naast het mooiere interieur heeft Audi ook veel energie gestoken in het wegwerken van wind- en rijgeluiden. De motor is nauwelijks hoorbaar en klinkt als een naaimachientje. Ook het onderstel voelt uitontwikkeld aan. In tegenstelling tot de vorige generatie Audi A3 maakt het sportonderstel de auto gelukkig nu niet te stug. Natuurlijk voel ik wat er onder me gebeurt, maar de vering is capabel genoeg om oneffenheden en drempels vlot te verwerken. Optioneel kun je nog kiezen voor instelbare dempers (meerprijs € 1.681), maar dat geld kun je beter op zak houden. Dit onderstel is prima zo.

Voor de liefhebbers van het betere stuurwerk heb ik nog meer goed nieuws: Audi heeft ook het hardnekkige probleem van een overdosis onderstuur eindelijk opgelost. De grip van de Audi is fenomenaal. Zelfs op kletsnat asfalt kom je met een hooligan rijstijl nooit in problemen. De quattro aandrijving doet echt wonderen. Dissonant bij een sportieve rijstijl is dat de DSG-bak wel eens te  veel bedenktijd nodig heeft. Dat is voor het eerst dat me dit opvalt. Desondanks is de DSG-bak (ik weiger de marketingterm S-tronic te gebruiken) een aanrader.

Deze velgen kosten € 2.589. Slik.

Deze velgen kosten € 2.589. Slik.

Geweldige TFSI

De 1.8 TFSI is in standaardtrim al geen kleine jongen. Met 180 pk/280 nm en een sprinttijd van  6,7 seconden voor het 0-100 sprintje en een topsnelheid van 228 kilometer per uur heb je niets te klagen. Maar zoals wel vaker zit er in de VAG TFSI motoren nog heel veel extra rek. Dankzij de chiptuning en decat levert de auto nu opeens 270 pk en 410 nm. De sprint van 0-100 kost je nu nog maar 5 seconden en zonder moeite tik je snelheden van 250 kilometer per uur aan. Ook al is hij in alle opzichten sneller en levenslustiger (vooral boven de 5000 toeren beschikt de TFSI opeens over een tweede adem), de motor blijft in alle rust en harmonie zijn werk doen.

Dankzij de rust aan boord blijft de snelheidssensatie wel een beetje uit. Het is dus zeker een overweging om te investeren in een dikke sportuitlaat, alhoewel je bij deze auto wel het risico loopt dat je het karakter van de auto geweld aandoet. Ik geef je – geheel tegen mijn natuur in – het advies om de uitlaat lekker stock te laten bij deze auto.

Foto achterkant Audi A3

Deze uitlaten zijn nog stock. Lekker laten zo.

Klinische rij-ervaring

Na het tackelen van het onderstuur kan ik je ook melden dat Audi een ander hardnekkig probleem heeft opgelost. Deze Audi biedt zowaar een acceptabel stuurgevoel. De installatie is zeker niet het toonbeeld van precisie, maar de typische Audi-ergernis van de zware en gevoelloze besturing behoort tot de verleden tijd. In comfortmodus is de installatie nog wel vrij gevoelloos, maar in Dynamic mode is de besturing zowaar acceptabel. Hothatches als de Golf GTI en Seat Leon Cupra sturen nog net iets fijner, maar je kunt de auto redelijk precies plaatsen.

Helaas is de auto erg zuinig met het doorgeven van informatie via de besturing of chassis. Het is een zeer efficiënte auto, maar tegelijkertijd ook erg klinisch. Ik had graag gezien dat de auto wat meer met me communiceert tijdens het rijden. Het onderstel laat ook nauwelijks weten wat er onder me gebeurt. Zelfs de remmen voelen initieel wat vertraagd aan. Een echte bite ontbreekt. Het lijkt wel of de engineers iedere vorm van spektakel hebben moeten wegfilteren. Erg jammer. Snel rijden in de Audi A3 is een beetje als snel rijden op de Playstation. Het gaat allemaal snel en efficiënt, maar een glimlach weet de auto nooit bij me op te wekken. De Audi is net wat te veel een poseursauto.

Audi A3

Dankzij de quattro aandrijving heb je ook op nat asfalt altijd grip.

Conclusie

De Audi A3 1.8 TFSI is in objectief opzicht een geweldige auto. De Audi is verfijnd, luxe, uitstekend gebouwd en dankzij de aangepaste software ‘mindblowingly fast’. Het is een door en door ontwikkelde auto. Je proeft een bijna sektarische zucht naar perfectie in deze auto. Dit is precies waar het wringt.  Werd er maar wat meer gelachen op de werkvloer. Was er maar iemand die eens een schuine mop vertelt, of tijdens de lunch een keiharde boer laat. Deze auto is gebouwd door mensen zonder humor. Deze auto is te goed. Natuurlijk heb je hier in veel gevallen profijt van, maar uiteindelijk gaat dit knagen en wil je juist wel dat je auto eens een stapje opzij zet en dat de besturing via je vingertoppen laat weten dat hij grip gaat verliezen. Uiteindelijk wil je meer ‘fun’.

Mijn advies? Houd wat euro’s op zak en kies voor de Seat Leon Cupra of de Volkswagen Golf GTI. Deze auto’s zijn niet alleen leuker om te rijden, maar zijn ook goedkoper en praktischer. Dan maar geen quattro, geen perfectie en niet tegen je buurman kunnen opscheppen over je Audi. Maar je krijgt wel die ‘big smile’ achter het stuur. Ik heb met de A3 eigenaar (een echte petrolhead overigens!) gewed dat hij binnen een jaar zijn auto heeft verkocht. Omdat deze auto snel gaat vervelen. Dat is het grootste probleem van deze Audi. Daarnaast is de auto erg prijzig en niet heel erg ruim. Daarom scoort de Audi A3 uiteindelijk niet meer dan een magere 7.

Eindcijfer: 7
+ voortreffelijke bouwkwaliteit
+ heerlijke TSI
+ uitgebalanceerd onderstel
– mist karakter
– prijzig
– ruimte

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten