Rijtest: Audi A1 vs Volkswagen Polo vs SEAT Ibiza
De Volkswagen Polo, SEAT Ibiza en Audi A1 zijn bijna identiek aan elkaar. Ze zijn gebouwd op hetzelfde platform, maken gebruik van dezelfde motoren en alle onderhuidse techniek is ook identiek. Het verschil zit hem vooral in de prijs. De SEAT Ibiza is voor de koopjesjagers, de Audi A1 is de premiumkeus en de Volkswagen Polo zit daar ergens tussenin. Welke van de drie moet je kiezen? Is premium echt beter dan budget? Vandaag deel ik samen met lezer Thomas de punten uit en kiezen we een winnaar.
Uiterlijk
Altijd lastig. Persoonlijke smaak is moeilijk meetbaar. Helemaal als de Polo en Ibiza van sportieve R-line en respectievelijk FR uitmonstering zijn voorzien en onze Audi helaas geen S-line pakketje heeft. Dit is een beetje appels en peren vergelijken, want voor alle drie de auto’s geldt dat de sportieve versies er veel leuker uitzien. De gewone versies zijn makke schaapjes. Gelukkig staat er in de showroom wel een Audi in S-line uitrusting en kunnen we een betere vergelijking maken. Speeltip 1: neem dus altijd een sportpakketje. Speeltip 2: kies een lekkere opvallende kleur. De rode metaallak op de Ibiza, megagaaf. Ga je voor de Audi A1, kies dan voor blinkend geel. Ziet er super uit! Natuurlijk maak je bij alle drie de auto’s het plaatje compleet met fraaie velgen en LED-verlichting. Welke de mooiste is? Wij stemmen voor de Audi, maar wel eentje in S-line trim om appels met appels te vergelijken.
SEAT: 7+
Audi: 8-
Volkswagen: 7+
Interieur
Dit onderdeel moet de Audi A1 natuurlijk met twee vingers in de neus winnen. Audi staat voor premium en dat wil je terugzien in het interieur. Eerste indruk? Gelukt! Een fraai interieur en enkele mooie details doen ons watertanden. De bediening van de airco bijvoorbeeld, de fraaie klikjes als je een knopje indrukt en de ventilatieroosters die naar de passagierskant doorlopen. Ook het digitale dashboard en navigatiesysteem doen me denken aan duurdere Audi-modellen en het sierlijstje is net iets frivoler dan die in de Volkswagen Polo. Wat wel tegenvalt: een lapje stof om de portieren te bekleden kon er niet vanaf. Hard plastic is gebruikelijk in dit segment, maar van een Audi mag je meer verwachten.
De Volkswagen Polo en SEAT Ibiza acteren op een iets lager niveau, waarbij de materialen van Volkswagen wel een tandje mooier zijn dan die in de SEAT. Belangrijkste verschil zijn de zachte materialen op de bovenkant van het dashboard, waarbij die van de SEAT Ibiza knalhard zijn. Ook is de hemelbekleding in de SEAT Ibiza van een goedkoop uitziend stofje gemaakt. Nooit omhoogkijken in de Ibiza. Wel krijg je in de FR versie een stripje kunstleer op het dashboard. Zelfs de portieren zijn bekleed met dit kunstleer. Toch fraaier dan het harde plastic. Desondanks scoort de Polo marginaal hoger omdat het geheel een net wat hoogwaardiger indruk maakt. Optioneel kun je in alle drie de auto’s het Active Info Display aanschaffen. Altijd doen, werkt prettig!
Conclusie? De Audi is het mooist, gevolgd door de Volkswagen en SEAT. Een 7.5 is geen verkeerd cijfer maar van een Audi mag je eigenlijk een 8 verwachten.
Seat: 7-
Audi: 7.5
Volkswagen: 7
Comfort
Goed nieuws. Ook in het B-segment kun je tegenwoordig volwassen auto’s met meer dan voldoende comfort kopen. Dat is wel eens anders geweest. Ongeacht of je de SEAT Ibiza, Audi A1 of Volkswagen Polo rijdt, ze voelen zeer volwassen en robuust aan. Kleine verschillen zijn er wel. De dempers van de Audi en Volkswagen bieden meer comfort dan de SEAT. In het geval van de Audi verklaarbaar doordat dit het standaardonderstel is en de SEAT en Volkswagen van een sportonderstel voorzien zijn. Desondanks is de Ibiza merkbaar stugger geveerd dan de Polo.
Bij de geluidsisolatie horen we ook een verschil. Bij SEAT en Volkswagen horen we de driecilinder wat beter tokkelen. Ook horen we in de Volkswagen Polo en met name in de SEAT Ibiza net wat meer windgeruis. De isolatie van de Audi A1 is het best op orde. Bij de stoelen noteren we ook verschillen. De Ibiza en Polo zijn uitgerust met optionele sportstoelen en dat zijn bij beide auto’s must-have opties. De gewone stoelen zitten ronduit onprettig. De sportstoelen zijn wat steviger en geven meer zijdelingse steun en zitten voldoende. De Audi A1 was uitgerust met de gewone stoelen en die zitten lekker stevig en bieden ook voldoende steun voor de bovenbenen. We missen alleen wat zijdelingse steun. Optioneel zijn ook sportstoelen verkrijgbaar en die zitten waanzinnig fijn. Dat zijn echt volwaardige stoelen die in een duurdere Audi niet zouden misstaan.
Conclusie? De Audi A1 geeft ons net iets meer het gevoel dat we in een luxe auto rijden. Hij is stiller, comfortabel en de stoelen zitten fijner. De SEAT Ibiza eindigt nipt achter de Volkswagen Polo omdat de dempers net iets stugger zijn.
Seat: 7
Audi: 8-
VW: 7.5
Dynamiek
Op dit onderdeel moeten de SEAT Ibiza en Volkswagen Polo terrein terug gaan winnen. Allebei voorzien van sportonderstel voor meer sportiviteit. De SEAT Ibiza is de sportiefste van de drie. Het onderstel communiceert wat beter en ook biedt de besturing iets meer precisie als die van de Audi A1 en Volkswagen Polo. Betekent dit dat de SEAT Ibiza een messcherpe hatch is? Absoluut niet. De relatie blijft altijd een beetje koel en afstandelijk.
Een karaktereigenschap die eigenlijk voor alle drie de auto’s geldt. Vlot: ja, maar betrokken sturen niet echt. Daarvoor is het allemaal te safe en mis je een connectie met de voorwielen. De Volkswagen Polo stelt een tikje teleur ondanks het sportonderstel. De koets ligt niet vlak genoeg en de besturing voelt in zowel comfort als sportmodus nogal doods aan. De Audi A1 – met standaard onderstel – rijdt wat ons betreft iets fijner omdat de Audi minder rol heeft. Ook is het stuurgevoel marginaal fijner. Wij vragen ons hardop af wat het sportonderstel van de S-line nog zal toevoegen op deze auto. Daar wordt het nog steeds geen messcherpe auto van maar je levert dan wel weer comfort in. Onze tip: Kies je toch voor de S-line vanwege het uiterlijk, deselecteer dan het sportonderstel. Ik heb in reviews al gelezen dat het sportonderstel de auto te stug maakt.
Onze conclusie: zoals verwacht pakt de SEAT de overwinning in dit hoofdstuk. Wat opvalt is dat de Audi de Volkswagen met sportonderstel achter zich laat. Die laatste is – ondanks sportvering – te soft gedempt.
Seat: 7+
Audi: 7
Volkswagen: 7-
Motor
Je raadt het al. Onze testauto’s delen niet alleen hetzelfde onderstel maar ook exact dezelfde motoren. De Audi en de SEAT in de testauto hebben de 115 pk versie van de 1.0 TSI motor, ook al rondt Audi het aantal pk’s naar boven af (116 pk). De Volkswagen moet het doen met de 95 pk variant (ook leverbaar voor Ibiza en A1). Om appels zo veel mogelijk met appels te vergelijken gaan we in deze triotest uit van de 115 pk versie, die je natuurlijk ook in de Polo kunt krijgen. Een prima blok. Vlot, soepel, zuinig en redelijk verfijnd. In alle modellen leverbaar met automatische versnellingsbak (DSG-7) of handgeschakelde zesbak. Een kwestie van persoonlijke voorkeur vooral. Ik kies voor de handbak omdat de automatische versnellingsbak het toerental heel erg laag houdt en de driecilinder het daar niet zo goed naar zijn zin heeft. Ook schakelt de automaat soms wel eens een tikje bruusk. De handgeschakelde versnellingsbak van de Audi A1 vonden we marginaal fijner dan die in de SEAT Ibiza. De pedaalslag van de koppeling was in de Ibiza net een tikje te lang.
Conclusie? Omdat het exact dezelfde blokken zijn dus ook dezelfde cijfers.
Seat: 7.5
Audi: 7.5
Volkswagen: 7.5
Multimedia
Natuurlijk is veel van de onderliggende techniek hetzelfde, maar het multimediasysteem van de Audi A1 ziet er wel anders uit. Mooier vooral omdat het lijkt op de systemen in de duurdere Audi’s. Bij Audi kun je na het koppelen van je smartphone ook Google Maps op het beeldscherm toveren en dat ziet er briljant uit. Bij SEAT en Volkswagen kun je ook voor de merkeigen kaarten kiezen. Het werkt allemaal prima en de bediening van alles is volslagen logisch. Qua bediengemak zijn dit alle drie toppers in het segment. Wel is het scherm in de SEAT Ibiza net iets kleiner en onlogischer geplaatst dan in de Volkswagen Polo en Audi A1.
SEAT en Volkswagen leveren Beats audiosystemen. Audi biedt optioneel een Soundsysteem en zelfs een Bang & Olufsen set aan. maar die hebben we helaas niet kunnen testen. De standaard audio klonk overigens al best goed. Beter dan de Beats audio in de Volkswagen. Wat een kansloze geluidsinstallatie is dat. De bassen zijn veel te overheersend en hoge tonen zijn waardeloos. Schandalig dat je hier extra voor moet betalen. Gek genoeg klinkt datzelfde Beats audiosysteem in de SEAT Ibiza echt wel beter. Daardoor scoort de Volkswagen dus minder punten dan de andere twee in dit onderdeel.
SEAT: 7+
Audi: 7,5
Volkswagen: 7
Ruimte
Het goede nieuws: alle drie de auto’s zijn ruimer dan ooit tevoren. Vooral Audi A1 eigenaren zullen blij verrast zijn als ze het nieuwe model gaan vergelijken met de voorganger. Zijn er onderlinge verschillen? De Volkswagen Polo is voor achterpassagiers net iets ruimer en wint dit vergelijk met een hele kleine marge. De Audi is voor het gevoel de minst ruime achterin maar we hebben ons meetlat niet erbij gepakt. Voor alle drie geldt dat dit de ruimste auto’s in het B-segment zijn. De bagageruimte bedraagt 355 liter in de Polo en de Ibiza en 335 liter in de Audi. Ook hier is de Audi A1 weer marginaal kleiner.
SEAT: 7,5
Audi: 7+
Volkswagen: 8-
Kosten
De goedkoopste van het stel is – zoals je mag verwachten – de SEAT Ibiza. De vanafprijs van onze handgeschakelde SEAT Ibiza 1.0 TSI 115 pk FR Business Intense (wat een mond vol zeg!) bedraagt 23.000 euro en dan zijn navigatie, sportstoelen, parkeersensoren voor & achter en 17 inch velgen inbegrepen. Met de optionele LED-koplampen, Beats audio, panoramadak, DAB+, virtual cockpit, winterpack (stoelverwarming) en Technology upgrade (adaptieve cruise control en keyless go) komt de eindprijs op bijna exact 27.000 euro. Daarbij krijg je ook nog eens 4 jaar garantie.
Dan naar de Audi A1. Een handgeschakelde 115 pk 1.0 TSI is verkrijgbaar vanaf 26.350 euro en is dus ‘maar’ 3000 euro duurder dan de SEAT. Dan krijg je wel een karig uitgeruste auto. Wil je de auto op het niveau van onze andere testauto’s brengen, dan zul je nog wel even door de optielijst moeten grasduinen. We vinken het S-line exterieurpakket aan voor 2.400 euro om de auto de nodige sportieve presence te geven. Daarna meteen maar even Proline S voor de LED-koplampen, sportief interieurtje, navigatievoorbereiding, virtual cockpit en de cruise control. Je zit nu op 33.000 euro en dan heb je een redelijk uitgeruste auto.
Het gaat echt pijn doen als je losse opties gaat bijbestellen. Een upgrade van 16 inch naar 17 inch velgen? Minstens 1.100 euro. Automatische airco? 560 euro (wtf!). Parkeersensoren aan voor- en achterzijde? 967 euro. Adaptieve cruise control? Nog eens 800 euro. En na wat meer klikjes zie je opeens een prijskaartje van ruim 38.000 euro staan. Een panoramadak mis je in dit overzicht en die is – verrassend genoeg – ook niet leverbaar. Apart, want in de Ibiza en Polo kun je die wel krijgen. Qua garantie is Audi ook niet zo ruimhartig als SEAT. Je krijgt maar 2 jaar fabrieksgarantie bij Audi. Het kan overigens nog gekker. In de showroom staat een Audi A1 met dezelfde 115 pk motor voor 48.000 euro!
En Volkswagen dan? Die zit er – gaaappp – weer tussenin. Een handgeschakelde Volkswagen Polo 1.0 TSI met 115 pk is verkrijgbaar vanaf 22.670 euro en die zit qua standaarduitrusting tussen de Ibiza en de Audi in. Opvallend genoeg is adaptieve cruise control bij iedere Polo standaard. Ook hier geldt dat je nog even in de prijslijst moet duiken om de auto naar smaak uit te rusten. Met de Executive, Advance en R-line pakketjes heb je een lekker dik uitgeruste auto voor de deur staan. Trekken we de uitrusting gelijk met de andere twee, dan ben je uiteindelijk voor 31.000 euro klaar. Volkswagen biedt ook 2 jaar garantie. Opmerkelijk toch dat Audi en Volkswagen minder vertrouwen in hun eigen product hebben. Hetzelfde product als de SEAT!
Conclusie? De SEAT Ibiza wint dit hoofdstuk. De Ibiza is het goedkoopst en biedt de beste garantievoorwaarden. Zoals verwacht is de Audi A1 het meest prijzig en de verschillen lopen op als je opties gaat aanvinken in het dikke optieboek. Losse opties kosten bij Audi ook fors meer dan bij Volkswagen en SEAT. Natuurlijk verdien je in de afschrijving nog wel iets terug maar het prijsverschil is echt wel heel erg fors. Of je zult in je Audi minder opties moeten bijbestellen, dat kan natuurlijk ook. Maar stiekem wil je dat natuurlijk niet.
SEAT: 8
Audi 5
VW: 7
And the winner is?
Voordat we de uitslag bekend maken, eerst het goede nieuws. De tijden dat je niet gevonden wilde worden in een B-segmenter liggen definitief achter ons. De ukkies zijn groter en vooral ook volwassen geworden en dat is een prettige constatering. Dit zijn hele goede auto’s die je iedereen gunt. Knap dat auto’s in dit segment inmiddels zo goed zijn!
Toch gaan we een winnaar aanwijzen en dat is verrassend genoeg de SEAT Ibiza. De SEAT Ibiza is de de sportiefste van het stel en de ideale auto voor koopjesjagers. Het is een buitengewoon fijne auto die er ook nog eens leuk uitziet.
De Volkswagen Polo pakt zilver. Hij is nergens een uitblinker maar wel de solide allrounder die het overal gewoon naar behoren doet. Het gat met de Volkswagen Golf is kleiner dan ooit. Niet voor niets is de Volkswagen Polo de bestverkochte auto in Nederland. Het verschil met de SEAT is marginaal maar de iets hogere prijs en iets mindere rijdynamiek kosten de Polo net de kop.
De Audi A1 pakt brons. Qua rij-eigenschappen is de Audi A1 de beste van het stel. De Audi A1 is net even stiller, comfortabeler en verfijnder. Helaas gooit de (veel) te hoge prijs roet in het eten. Dat je meer betaalt is logisch, maar dit is – zeker als je een luxe versie wilt – niet meer te verantwoorden. Zo veel beter rijdt de Audi nu ook weer niet.
Eindscore
SEAT: 58,5 punten
Volkswagen: 57,75 punten
Audi: 57 punten
Dank @AutoArena voor het uitlenen van de Audi A1.
Zou je een keer op je blog willen uitleggen hoe je aan de contacten komt om auto’s uit te testen? Ben ik wel benieuwd naar.