Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Q4
Recent reed ik in de prachtige Alfa Romeo Giulia. Een heerlijke stuurmansauto maar helaas niet leverbaar als praktische stationwagen. Dat is volgens Alfa Romeo niet nodig, want ze hebben de Alfa Romeo Stelvio die dit gat kan vullen. Een SUV. Volgens Alfa net zo praktisch en net zo sportief als de Giulia. Snel op pad dus met de 280 pk sterke Alfa Romeo Stelvio Q4.
Alfa Romeo en een SUV? Why?
Omdat hier het geld te verdienen is. Automobilisten anno 2019 willen allemaal een SUV. Fabrikanten ook, want de winstmarges zijn hoog in dit segment. Klanten in dit segment kijken in het algemeen niet op een dubbeltje meer of minder. Daarnaast vinden oudere mensen een hoge zitpositie vaak prettiger. Het geeft overzicht over de weg en het is net iets makkelijker in- en uitstappen.
Is dit een Alfa Romeo waar je het kwijl van in de mond krijgt?
Dat moet eigenlijk wel hè, op een Alfa. Dit is emotie en passie. Rationele argumenten doen er niet toe. De Alfa Romeo Giulia is zo’n auto. Die klopt helemaal. Iedere keer als ik er eentje zie word ik wild en wil ik er subiet één hebben. Dat effect heeft de Alfa Romeo Stelvio eerlijk gezegd niet op me. Ik vind het een stoere en lekker gelijnde auto maar ik krijg er geen knikkende knietjes van. De voorzijde is wat mij betreft twijfelachtig. Ik kreeg wel de indruk dat het aan mij lag, want ik heb nog nooit zoveel duimpjes gezien van andere weggebruikers. Dit is een echte nekkendraaier en de mensen die ik zelf aansprak vonden dit unaniem een geweldige auto. Zo zie je maar weer, niets zo persoonlijk als smaak.
Biedt de Alfa Romeo Stelvio ook premium kwaliteit en beleving?
Het interieur kennen we uit de Giulia. Mooi vormgegeven, maar geen match voor de premium concurrenten. Bij Audi, Mercedes-Benz en BMW word je wel wat meer verwend. Ook bieden de Duitsers meer mogelijkheden om de auto helemaal naar wens samen te stellen. Bij Alfa Romeo is de optielijst kleiner en af en toe wat onlogisch. Het navigatiesysteem in de Alfa is er ook eentje in de categorie net-niet. Grafisch niet fantastisch, al is de bediening wel logisch. Ze hebben goed gekeken bij BMW. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Tegen wie moet de Alfa Romeo Stelvio het opnemen?
In eerste instantie tegen de BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLE en Jaguar F-Pace. Het clubje premium midsize SUV’s dus. De PC Hooftstraat-tractors. Allemaal auto’s die naast comfort ook een vleugje sportiviteit willen bieden. Dat laatste is vooral waar Alfa Romeo op mikt. De Alfa Romeo Stelvio moet de stuurmansauto in het segment zijn en net zo goed rijden als de Alfa Romeo Giulia. Best een gewaagde uitspraak want de Alfa Romeo Giulia is echt een heerlijke stuurmansauto!
Rijdt de Alfa Romeo Stelvio net zo sportief?
Ja! Dat is echt verrassend want SUV’s zijn hoger en zwaarder dan gewone auto’s en dat is vaak funest voor het rijplezier. Alleen merk je daar bij deze Stelvio helemaal niets van. Het onderstel en de besturing zijn ronduit sportief. Op het moment dat je gaat smijten verdwijnt er voor je gevoel 400 kilo. De auto reageert heel alert op je commando’s. De besturing is bijna op het nerveuze af, zo direct reageert de installatie. Je kunt echt gooien en smijten met deze auto, het onderstel staat dat gewoon toe en je voelt af en toe gewoon de achterzijde in beweging komen. De stugge dempersetting beperkt de bodyroll heel effectief. Wat in een SUV eerst even vreemd aanvoelt omdat je wat hoger zit en de auto best groot is. Alsof je met een TGV over een fietspad raast. Dat went uiteindelijk snel. Op slecht asfalt mis ik adaptieve dempers want dan wordt de auto soms wat nerveus omdat de dempers wat oververhit raken. Dit zijn details. De belofte dat de Stelvio net zo sportief rijdt als de Giulia is geen grootspraak. Dit is met afstand de meest sportieve SUV die ik gereden heb.
Is 280 pk genoeg?
Ja, alhoewel meer altijd beter is. Tot de 200 km/h gaat het heel rap, daarna vergen het hoge gewicht en de ongunstige luchtweerstand hun tol. En zuipen dat de Stelvio dan doet. Je ziet de tank echt leeglopen. Snel de Landstrassen op. Daar is de motor gelukkig wel altijd bij de les en is er met de snelheidsbeleving niets mis. Het 0-100 sprintje kost 5.7 seconden en dat is gewoon heel erg rap. Lekker GTI-tjes wegvegen bij het verkeerslicht. De tweeliter turbomotor is echt zo’n lekkere ‘turbopuncher’. Vanaf 2.000 toeren deelt de turbo rake klappen uit en schiet je vooruit. De motor heeft geen voorliefde voor hoge toeren maar missen doe je dat niet omdat de punch gewoon zo goed is. Net als de soundtrack. Een lekkere agressieve snerp vult de cabine. Echt lekker!
Kun je zelf ook schakelen?
Nee, de Alfa Romeo Stelvio is alleen beschikbaar met een automatische versnellingsbak en daar mag je blij mee zijn. Deze van ZF afkomstige achttrapsautomaat (zelfde als BMW) is ronduit briljant. Het enige verschil is dat een sportstand ontbreekt. Sensoren houden je rijstijl in de gaten en daarop worden de schakelmomenten aangepast. Dat werkt in de praktijk prima. De bak herkent heel snel je rijstijl en past de schakeltijden daar op aan. Over het algemeen geldt dat de versnellingsbak snel en soepel schakelt en als je zelf het heft in handen wilt nemen kun je dit doen met de ‘Ferrari-size’ flippers achter het stuur. Wat erg leuk is: de bak schakelt niet vanzelf door als ik de toerenbegrenzer aantik. Dat gebeurt wel iets vaker dan me lief is want de verzetten zijn erg kort gespatieerd.
Is het ook een lekkere wintersportbeul?
Wel vanwege de aandrijving. In basis is de Alfa Romeo achterwielaangedreven maar als het nodig is wordt de tractie verdeeld over alle vier de wielen. Ik zou niet direct gaan offroaden maar een beetje sneeuw is echt geen probleem voor deze Alfa. Qua binnenruimte is de Alfa Romeo Stelvio geen hoogvlieger maar je hoeft ook weer niet eerst je ledematen af te zagen voordat je op de achterbank plaatsneemt. Grootste minpunt van de auto is de (te) stugge vering. Het is (nog net) te doen hoor, maar je betaalt wel een prijs voor de rijdynamiek. Op het matige Duitse asfalt stuitert de auto iets te veel en ook is de auto wat gevoelig voor zijwind als de naald voorbij de 2 gaat. Neem vooral de optionele sportstoelen voor wat meer zijdelingse steun en zitcomfort. De gewone stoelen zijn bij dagelijks gebruik prima, maar als je sportief gaat rijden glijd je er wat te snel op weg.
Betaal je ook een premiumprijs?
Dat valt best mee. De Alfa Romeo Stelvio is duidelijk goedkoper dan sommige concurrenten, alhoewel de BPM bij dit soort auto’s best pijn doet. De Alfa Romeo Stelvio met deze 280 pk motor is verkrijgbaar vanaf 69.000 euro. Kies je voor de B-tech versie (altijd doen!) dan ben je 74.000 eurootjes kwijt maar heb je wel een lekker uitgeruste auto! Veel geld natuurlijk, maar bedenk dat een ‘kale’ BMW X3 met ‘maar’ 252 pk minstens 76.000 euro kost. Daar komt nog minstens 10.000 euro bovenop om de uitrusting enigszins gelijk te trekken. Deze Alfa Romeo is dus duidelijk voordeliger. En de Alfa Romeo Giulia dan? De Giulia Veloce met 280 pk motor kun je krijgen vanaf 59.000 euro. Dat scheelt toch wel een paar knaken de andere kant op.
Conclusie
‘Cuoro Sportivo’ is geen loze marketingkreet. De Alfa Romeo Stelvio is voor de stuurmannen onder ons de SUV die je moet overwegen. De Stelvio biedt niet alleen megaveel stuurplezier maar is ook nog eens ‘relatief’ betaalbaar. De sportieve inborst heeft wel als nadeel dat het comfort wat minder is. Als je een comfortabele cruiser zoekt moet je even verder zoeken. Dan even terug naar ons intro: is dit een waardig alternatief voor de Alfa Romeo Giulia stationwagen die er niet gaat komen? Rijdt deze auto fijner dan de Alfa Romeo Giulia? Dat is een beetje appels met peren vergelijken. De Stelvio is wat ruimer en ook is de hogere zitpositie voor veel mensen reden om een SUV te kopen. Daarnaast de uitstraling van een dikke SUV natuurlijk. Maar toch. De Giulia rijdt net zo sportief maar is wel comfortabeler, sneller, zuiniger en goedkoper. In die zin krijg je meer auto voor je geld. Hoe goed de Stelvio ook rijdt, ik mis toch een Giulia stationwagen.
Eindcijfer: 7.5
+ Geweldig onderstel en rij-eigenschappen
+ Fijne ‘turbopuncher’ met een lekkere soundtrack
+ Uitstraling
– Vering te stug
– Lust een flinke slok benzine
– De Duitsers bouwen net iets fraaiere interieurs.
Dank aan @Kien Arnhem voor het lenen van de Stelvio!