Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM (2012)

Vorig jaar heb ik een leuke trip gemaakt naar de Nordschleife met een Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM. Een korte recensie van deze Italiaanse schone.

Sportief genoegen

Om te beginnen ziet de Alfa Giulietta er echt goed uit. Ook nu nog, want de auto is al wel weer even op de markt. Net zo positief ben ik over het rijgedrag.  Het onderstel is stevig, maar comfortabel genoeg en bovendien de auto stuurt lekker direct. Ook het interieur vind ik oprecht mooi en bijzonder. Leuke tuimelaartjes enzo. Nice! Alle gebruikte plastics zijn niet even mooi, maar het is wel origineel. Dit is een fijn sportief wagentje die je een bijzonder gevoel geeft. Waar je graag instapt en altijd de langere route kiest. Even lekker omrijden en wat bochtjes pakken. Goed gedaan door onze Italiaanse vrienden.

Satanssap

Deze Alfa Romeo heeft een 2.0 liter diesel onder de kap. Deze diesel is gechipt door Savali en levert 180 pk en 400 nm. Het is een prettig blok. Daarmee is de Giulietta redelijk snel, redelijk zuinig en op de snelweg hoor je de motor nauwelijks werken. Niets mis mee. Toch vind ik het blok niet helemaal bij de auto passen. Ik hoor mensen nog wel eens beweren dat diesel zo fijn rijdt omdat het koppel zo hoog is, maar die vergeten dat we het hier hebben over een sportieve auto. Pak het pookje vast en schakel gewoon 1 of 2 versnellingen terug en ga lekker toeren maken. Dat is wat je wilt in een sportieve auto. Een benzinemotor die jubelt van vreugde, die je hoog in de toeren kunt rijden en die als het gas hangt als een nerveuze junk die achter de methadonbus rent.

Ergonomische missers

Helaas valt er ook wel wat te klagen als je achter het stuur zit van de Alfa. Zo erger ik me aan allerlei stomme ergonomische missers. De tellers zijn moeilijk afleesbaar als de zon schijnt, de zonneklep kun je maar in 1 stand zetten (de verkeerde), de cruise control is onvindbaar en zo kan ik nog wel even doorzeveren. Nu zal de doorgewinterde Alfa fan je wijsmaken dat dit een Italiaanse auto juist karakter geeft, ik vind het gewoon slordig en onachtzaam. Stel je voor dat een medewerker van Audi dergelijke missers aflevert. Die wordt standrechtelijk geëxecuteerd. De grootste teleurstelling? De stoelen. Deze zijn gemaakt door en voor kleine Italiaanse dwergjes van 1.60 meter. Ben je langer dan zijn de zittingen veel te kort en de stoelen te hard op de plaatsen waar ze niet hard moeten zijn.

DNA

Ook het DNA systeem in de Alfa is niet van toegevoegde waarde. Met het DNA systeem kun je een rijmode kiezen. Dynamic wil zeggen dat de motor wakker is en de auto alert reageert op het gaspedaal. Bij Normal wordt het koppel wat geknepen en reageert de auto trager op het gas. Bij All-weather zit er bijna geen beweging in de auto. Dit is een probleem want dit is een Alfa Romeo. Cuore Sportivo. Natuurlijk wil je alleen in Dynamic mode rijden. Maar dat is niet zo makkelijk. De engineers van Alfa hebben bepaald dat de normale stand de default modus is. Dus ja, voor iedere rit moet je dus opnieuw de Dynamic mode instellen. Dat is nog wel te overzien. Maar als het start-stop systeem (WTF!) actief is moet je de Dynamic modus weer opnieuw selecteren. En mocht je dat een keer vergeten, dan heeft Alfa besloten dat je de Dynamic mode alleen kan selecteren bij snelheden tot max 110 km/h. Want volgens Alfa schrikken de chauffeurs dan van de extra dynamiek (not kidding). Zo zie je dat de Alfa engineers de weg inmiddels volledig kwijt zijn. Ook is de gasrespons in de Dynamic mode net wat te nerveus. Maar ja, je wilt natuurlijk altijd het maximale vermogen, dus moet je daar mee leren leven.

En? Doen of niet doen?

Mijn hart zegt ja, mijn verstand zegt nee. Iedere Alfa rijder begrijpt wat ik bedoel.  Het eerste half jaar vind je de auto fantastisch. Je zit uren voor je raam te staren naar je Italiaanse prinses. Je bent in extase! Het jaar erna bekoelt de liefde al een beetje. Je stoort je steeds meer aan kleine ergernissen, je ziet foutmeldingen verschijnen in een taal die je niet begrijpt en het mooie is er inmiddels ook wel vanaf. De laatste 2 jaar ga je door een hel. Je bent de auto zo zat dat je allerlei manieren aan het bedenken bent om de auto om zeep te helpen. Je besluit om de auto subtiel tegen een boompje te laten landen zodat je bij de leasemij een nieuwe kunt bestellen. Vlak voor de crash spring jij uit je auto, maar je veiligheidsgordel blokkeert op het moment supreme. Italiaans karakter noemen ze dat. Ik noem het maffioso.

Eindoordeel: 6,5
+ fijn onderstel
+ prachtige auto
+ het is een Alfa Romeo
– ergonomische missers
– stoelen met te korte zittingen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Jos van der Heijden schreef:

    Je plaatst in 2015 een review van een Alfa die in 2014 op een aantal kritiekpunten is aangepast. Bijvoorbeeld de stoelen, de tuimelaars (zijn weg) en de DNA die nu gewoon in de stand Dynamic blijft. Deze zijn in 2014 al ingevoerd en jij benoemt hier kritiekpunten van een Giulietta van daarvoor. Over slordig gesproken.

  2. Het bouwjaar 2012 staat netjes vermeld achter de rijtest, die ik in juni 2014 al online geplaatst heb.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten