Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce (2017)

Vorig jaar reden we al eens in een Alfa Romeo Giulietta met 170 pk motor. Een prachtige en fijn sturende auto. Maar wel met een hunkering naar meer vermogen. Dit probleem is opgelost met deze 240 pk sterke Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce.

Foto achterkant Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce

Wat een schoonheid!

Veloce? Wat doet dat klavertje vier dan op de auto?

Tot 2016 werd het topmodel Quadrifoglio Verde genoemd. Inderdaad, klavertje vier. En sinds 2016 noemen ze het topmodel Veloce. Geef het beestje een naampje, want de specs zijn hetzelfde gebleven. De 1.750 cc viercilinder turbomotor is goed voor 240 pk/340 Nm en dat staat natuurlijk garant voor sportieve prestaties. Daarover later meer. Ook een noviteit bij deze Alfa Romeo Giulietta was de zestraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. En verder heeft Alfa Romeo wat meer werk en liefde gestoken in het interieur. Zo zijn fraaie sportstoelen standaard aan boord en heb je een wat moderner infotainmentsysteem. Leuke spielerei, maar belangrijker is dat ook deze Alfa Romeo na bijna 130.000 kilometer ervaring nog heel robuust aanvoelt. Er rammelt en kraakt niets. Met de kwaliteit is bij de door ons gereden Alfa’s in ieder geval niets mis. Ook al vind je nog steeds ietwat te veel harde plasticsoorten terug in het interieur en is het stuurwiel echt onhandig groot. En is de beenruimte achter echt belachelijk klein. Gewoonweg niet te doen.

Klavertje vier Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce

Ook al is de naam nu anders, het klavertje vier mag niet ontbreken.

Waar word ik warm van bij deze auto?

Van de uitstraling natuurlijk. Dit is een Alfa Romeo en dat betekent onbeperkt oogsnoep waar je ook kijkt. De uitstraling van deze auto is echt hemels, want de combinatie van de blauwe lakkleur en zwarte velgen vind ik echt een schot in de roos. Een meer dan fraaie kleurcombinatie. De subtiele rode accenten zorgen voor een nog kleurrijker geheel en dat kan deze flamboyante Italiaanse hatchback natuurlijk heel goed hebben. Ik schreef dit al eerder, maar dit is in mijn ogen nog steeds een van de mooiste hatches die je kunt kopen. Deze auto klopt gewoon helemaal en dan verkeert deze auto ook nog eens in uitmuntende staat. Er zijn echt nauwelijks gebruikssporen zichtbaar. Aan de achterkant valt je oog direct op de vuistdikke uitlaten van Magneti Marelli. Een aftermarket set die voor de soundtrack heel veel goeds doet. Nu is het geluid veel donkerder, bassiger en dreigender. En dat bij ieder toerental, zonder dat het te luid of dreunend wordt. Een fraaie upgrade. Altijd doen dus.

Waanzinnig fraaie kleurcombinatie

Wat een waanzinnig fraaie kleurcombinatie!

Zit er nog een beetje vaart in de auto?

Op papier kost de 0-100 sprint 6.8 seconden en kun je op een lege Duitse Autobahn 244 kilometer per uur aantikken. Dat zijn de cijfers, de werkelijkheid is iets anders want die snelheid hebben wij op diezelfde Autobahn niet gehaald. Bij 235 op de teller raakt deze Alfa Romeo Giulietta Veloce buiten adem. Toch kom je weinig tekort. Bij de 100-200 sprint blijkt wel degelijk dat deze Giulietta nog goed bij de les is, want een sprinttijd van 18.73 seconden is helemaal niet onaardig. Belangrijker dan de cijfers is misschien wel het bruikbare koppel van 340 Nm, want boven de 2.000 toeren is de motor klaarwakker en kun je heerlijk doorhalen tot aan de redline. Deze brede powerband is het sterkste punt van deze motor. Je kunt er echt plezier mee maken en de auto versnelt gewoon heel erg makkelijk. Over de TCT-versnellingsbak ben ik minder te spreken. De bak schakelt in manuele modus best snel, maar in de sportstand vaak niet alert genoeg. Ook mis ik het plezier van de handbak. De automatische versnellingsbak zorgt voor een iets meer klinische rijbeleving. Iets wat je bij een Alfa Romeo juist niet wil.

Foto motor Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce

Fijn blok met een brede powerband.

Is het wel een beetje een echte hot hatch?

Op papier zijn de specs echt heel goed. Zo heeft deze Alfa Romeo Giulietta Veloce een sperdifferentieel en die werkt ook echt heel erg goed. Dus heb je gewoon tractie als je een bocht aanvalt omdat het vermogen netjes over de voorwielen wordt verdeeld. Aan pure bochtsnelheid zeker geen gebrek. Maar het blijft wel een beetje een ‘one trick pony’. Een echt speels randje ontbreekt, de achterzijde blijft te lang in het gareel. Alleen bij extreem geforceerde lastwisselingen voel je iets van beweging. Het is vooral een auto die heel erg ‘safe’ en competent aanvoelt. Inderdaad, als een Volkswagen Golf GTI. Ook qua stuurgevoel raakt deze Alfa Romeo net niet de ‘sweet spot’. De besturing is zwaar maar niet per se heel erg communicatief. Ook had de vooras qua reactiesnelheid nog wel een tandje scherper gekund. Er zit constant een braaf randje in het chassis. Dat geldt ook voor de remmen, want het ABS grijpt echt al heel vroeg in. Dermate vroeg dat het echt wel een beetje een partycrasher is.

Foto zijkant Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce

De remmen zijn ook goed bestand tegen het geweld.

Wat kan de auto wel goed?

Het is vooral een hele goede allrounder. Het ietsiepietsie gemis aan rauwe sportiviteit maakt de auto weer goed met een hele prettige dosis bruikbaar comfort. De vering is voldoende soepel om je ledematen op hun plek te houden. Dus kan deze Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce prima ingezet worden voor je dagelijkse kilometers. Op de Autobahn is de koersvastheid bij hoge snelheden ook echt dik in orde. Verder zitten de stoelen goed, is de geluidsisolatie oké en heb je genoeg vermogen om ook op de Autobahn je plek tussen de Duitse bolides op te eisen. Natuurlijk pak je halverwege dan ook een afslagje om even te genieten van wat mooie stuurwegen. Want het is en blijft natuurlijk wel een hot hatch. Maar heel veel verschilt de auto niet met de minder sterke Alfa Romeo Giulietta 1.4 turbo 170 pk die we recent nog hebben gereden. Alleen de motor is wel echt van een andere orde. Maar het onderstel en besturing voelen eigenlijk identiek aan. Iets meer onderscheid had wat mij betreft wel gemogen. 

Mooi vormgegeven stoelen Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce

Fraaie stoelen en ze zitten fijn.

Moet dit je nieuwe hot hatch worden?

Daar twijfel ik dus over, want het aanbod gebruikte hot hatches is groot. Maar ja, dat zijn geen Alfa Romeo’s. Alleen al die merknaam en dat logo natuurlijk. Iedere autoliefhebber moet eigenlijk een keer een Alfa Romeo kopen. En wat te denken van de looks. Dit is één van de mooiste auto’s die je kunt kopen! Er is echter ook een downside. Deze Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce mist wat scherpte en sportiviteit. Voor echte sportiviteit moet je elders shoppen en dat is toch spijtig. Laat onverlet dat deze Giulietta Veloce meer dan speciaal genoeg is om de liefhebber te behagen. Zeker ook omdat de techniek en afwerking ook bij deze Giulietta weer robuust lijkt te zijn. Dus de vooroordelen over Italiaanse onbetrouwbaarheid kunnen wat mij betreft de prullenbak in. Natuurlijk is het belangrijk dat je bij dit soort auto’s niet gaat beknibbelen op het onderhoud, maar dat geldt net zo goed voor alle andere hot hatches. Doe dat en je hebt een auto waar je nog jaren plezier mee kunt hebben. Maar heel eerlijk, ik zou toch voor een SEAT Leon CUPRA, Honda Civic Type-R, Peugeot 308 GTI of Renault Megane RS gaan.

Foto achterkant Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce

Fijne hothatch maar had iets scherper mogen zijn.

Eindcijfer: 7.5
+ Veel koppel.
+ Fijne allrounder.
+ Wat een looks.
– Erg krap achterin.
– Mist toch wat scherpte en beleving.

Vermogen
240 pk, 340 Nm
0-100
6.8 sec
Topsnelheid
244 km/h
Motor
1.750 ltr viercilinder turbo
CO2 uitstoot
157 g/km (NEDC)
Vanafprijs (NL)
n.v.t.
Minimale bagageruimte
350 liter
Leeggewicht
1.295 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten