Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0T 200 pk (2018)

Alfa Romeo is back! De Alfa Romeo Giulia en Stelvio zijn oogstrelend mooie bolides die minstens twee ledematen waard zijn. Toch zie je dat in de verkoopcijfers niet meteen terug. De verkopen zijn echt niet slecht, toch gaan de meeste kopers voor ‘safe’ en kiezen toch voor een BMW, Mercedes-Benz of Audi. Hoe komt dat? Ik neem de Alfa Romeo Giulia mee en ga op onderzoek uit.

Foto Alfa Romeo Giulia

Ja, dit is wel een auto met ‘presence’

First impressions?

Mooi, mooier, mooist. Vergeet de Audi A4, Mercedes C-klasse en BMW 3-serie. Dit is de auto die nekken doet draaien. Wat een fraai ontwerp! Zeker met de juiste velgen is de uitstraling megagroot. Zo hoort een Italiaanse sportsedan eruit te zien. Zeker ‘in real life’! Over de kleur valt te twisten. Ik zou altijd kiezen voor misanoblauw: een Alfa mag best opvallen. Toch is stemmig grijs ook helemaal niet verkeerd, zeker in combinatie met de zwarte velgen. Staat de auto goed. Het uiterlijk alleen al is wat mij betreft bijna reden genoeg om de auto te kopen. Alleen de Volkswagen Arteon kan ik in visueel opzicht als een serieuze concurrent zien.

Foto Alfa Romeo Giulia

Grijs met zwart is best een mooie kleurcombi.

Kan het interieur de Duitse drie volgen?

Fraai leer, uitnodigende sportstoelen, een cockpit die lekker naar de bestuurder is gericht. Klassieke Alfisti worden hier blij van. Ik ook. De stoelen zitten goed, mede dankzij de extra ondersteuning voor de bovenbenen en ik zit ook nog eens BMW-esk laag. Alleen zou ik wel graag zien dat ik de stoel nog iets meer kan kantelen. Het lekker aangrijpende sportstuurwiel kan lekker ver naar me toe voor een optimale zitpositie. Helemaal goed! Als ik beter ga kijken noteer ik een paar kleine kanttekeningen. De gebruikte materialen zijn her en der net niet helemaal premium. De plastic overkapping boven de tellers bijvoorbeeld. Het automaatpookje. Of de graphics van het navigatiesysteem. Niet alleen is het scherm vrij klein, maar ook geeft het systeem de files niet helemaal duidelijk weer. De bediening van het systeem is gelukkig wel weer prima.

Foto Alfa Romeo Giulia

Mooi vormgegeven interieur. Op details net iets minder fraai dan de Duitsers.

Is het ook een fatsoenlijke ‘people carrier’?

Hier zul je een klein compromis met je familie moeten sluiten. Om de gewichtsverdeling zo perfect mogelijk te houden is de motor zo ver als mogelijk naar achteren geplaatst. Net als – precies – bij BMW ook het geval is. Komt de gewichtsverdeling en dus de wegligging ten goede maar het kost vooral de achterpassagiers wel wat leefruimte. Je kunt het op de achterbank echt wel een tijdje volhouden, maar een Audi A4 is wel ruimer. Laat staan een Volkswagen Arteon.

Foto Alfa Romeo Giulia

De motor is ver naar achteren geplaatst voor een zo optimaal mogelijke gewichtsverdeling.

Hoe zijn de eerste meters?

De beste positie in een Alfa Romeo is natuurlijk achter het stuurwiel. Ik heb de 200 pk benzineversie meegekregen met automatische versnellingsbak. De bekende ZF-8 die BMW ook gebruikt. De eerste indruk is heel positief. De auto is stil, vlot en ondanks de 19 inches voldoende comfortabel. De automatische versnellingsbak is een geweldenaar. Past prima bij de tweeliter turbomotor die het vooral van koppel moet hebben. Van nervositeit is dus geen sprake, met halfgas ben je al lekker vlot onderweg. Een hele prettige combinatie. Jammer alleen van die megagrote flippers achter het stuurwiel. Het ziet er fraai uit, maar praktisch is het niet als je de richtingaanwijzer wilt gebruiken. Een kleiner maatje flippers vind ik zelf prettiger.

Foto Alfa Romeo Giulia

De tweeliter turbomotor moet het van koppel hebben en niet van hoge toeren.

En op de Autobahn?

Ik duik bij Zevenaar ook even de grens over. Op de Autobahn bevalt de auto misschien nog wel beter. De turbomotor is zeer potent. Zonder moeite tover ik 220 op het digitale display en er zit nog wel iets meer in. Vanaf 2.000 toeren begint de motor te trekken. Het is geen toerenmotor want bij 5.700 toeren is het gedaan met de pret. Missen doe ik dat niet want de performance is gewoon heel erg goed. Ik mis wel een inspirerend motorgeluid. De turbomotor opereert teveel op de achtergrond. Een andere einddemper (verkrijgbaar voor 900 euro) kan net dat verschil maken. Waar je niets aan hoeft te doen is het onderstel. Snaarstrak volgt de Alfa Romeo Giulia de ingeslagen koers. Dit is een heerlijke kilometervreter! Op wat mindere betonplaten merk je wel dat de Alfa iets stugger is dan de Audi, Mercedes en in mindere mate de BMW, maar oncomfortabel wordt het nooit.

Foto Alfa Romeo Giulia

De dikke uitlaten produceren weinig herrie. Is overigens oplosbaar.

En op de Landstrasse?

Het lichtglooiende Duitse heuvelland is een perfect terrein om de Alfa Romeo Giulia goed de sporen te geven. Hier komt de Giulia nog meer tot leven. Deze auto klopt. De kleinste stuurbeweging is voldoende om de Alfa Romeo Giulia heel fanatiek de bocht in te laten duiken. Heerlijk! Het remgevoel is supergoed, je voelt de achterwielaandrijving de auto echt zetten en het chassis is fantastisch. Ik realiseer me dat deze auto heel erg lijkt op de BMW 3-serie. Met één belangrijk verschil. Stuurt de BMW 3-serie wat indirect en gevoelloos, de evenzo lichte besturing van de Alfa Romeo Giulia is wel megadirect en snaarstrak. En dan het onderstel. Dat geeft geen krimp en wat lekker dat de auto initieel overstuurt en niet onderstuurt. Het is alleen jammer dat het ESP niet helemaal uitschakelbaar is. Dan zou het echt een feestbeest zijn. Desondanks is dit de fijnste stuurmansauto in het segment!

Foto Alfa Romeo Giulia

De stoelen houden je tijdens stevig stuurwerk goed op je plek.

Waarom zie ik de Alfa dan toch (te) weinig rijden?

Misschien vanwege de vooroordelen dat Alfa’s niet betrouwbaar zijn? Dat was vroeger zo, maar nu al lang niet meer. Ook kleppert en ratelt er niets in het interieur mocht je daar bang voor zijn. Of is het toch het imago van de Duitsers waar kopers in dit segment gevoelig voor zijn? Dat zou kunnen. Maar juist voor die kopers kan een Alfa Romeo verfrissend zijn. Het blijft een merk met een prachtige historie en is het niet Jeremy Clarkson die roept dat iedere petrolhead één keer in zijn leven een Alfa Romeo moet rijden? Dit is je kans!

Foto Alfa Romeo Giulia

Schrikt dit logo toch kopers af?

Of zal het toch de prijs zijn?

De prijzen van de 200 pk sterke Alfa Romeo Giulia (de ZF-8 automaat is standaard bij deze motorisering) beginnen bij 41.000 euro. Dat is best zelfbewust, want de BMW 320i (184 pk) en Audi A4 2.0 TFSI Ultra (190 pk) zijn maar 2.000 euro duurder. Net als bij de Duitse premiummerken mag je voor zaken als xenon koplampen (geen full-led), navigatiesysteem, adaptieve cruise control, lekkere velgen en premium audio je portemonnee trekken. Toch valt de schade mee, want veel van deze opties worden in aantrekkelijke pakketten aangeboden. Voor 50k heb je een lekker dik uitgeruste auto. Prima! Wil je meer vermogen? De tweeliter turbomotor is heel makkelijk te tunen naar 280 pk. Het is in basis namelijk een geknepen blok van de Alfa Romeo Giulia Veloce.

Deze fraaie 19 inch velgen maken de auto wel af!

Moet je het doen?

Ja, waarom niet! De Alfa Romeo Giulia rijdt fantastisch, stuurt fantastisch, is vlot genoeg en ziet er als bonus ook nog eens magistraal uit. Ik zou niet weten wat ik als stuurman nog meer zou wensen. Dat de Duitse concurrentie een iets mooier interieur heeft vind ik niet voldoende om voor de Duitsers te kiezen. Ik raad je de aparte keus aan. De sprong in het diepe. Volg je hart en kies voor de Alfa! Spijt krijg je niet, daar heb ik echt wel vertrouwen in. Is dat onverhoopt uiteindelijk wel het geval, dan is dat de rest van je leven een prachtige anekdote zoals alleen Alfa-rijders die kunnen vertellen omdat ze inmiddels al dolgelukkig zijn met hun Alfa en alle mankementjes direct vergeven. Wat dat betreft is dit misschien wel geen echte Alfa, want ik heb geen mankementen of rare dingen kunnen ontdekken. Alfa is volwassen geworden, maar gelukkig nog wel met behoud van de Italiaanse ziel.

Foto Alfa Romeo Giulia

Conclusie? Dit is een serieuze bedreiging voor de gevestigde orde.

Eindcijfer: 8
+ Geweldig chassis
+ Uitstraling
+ Beste stuurmansauto in segment
– Niet echt ruim
– Vrij bescheiden motorgeluid

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Kien Arnhem

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. Pieter schreef:

    Whoooo,
    Prachtige auto en heerlijk review.
    Pieter

  2. Aernoudt schreef:

    Simpel; bij BMW kan alle elektronica uit. Bij de Alfa in het geheel niet. (zelf langs geweest bij Kien in Arnhem, en navraag gedaan bij de importeur)… maw: als echt rij-plezier kanon laat de Alfa zeer gevoelige punten liggen (was anders mijn nieuwe leaser geworden..)

    Dat het interieur echt niet kan tippen aan de Duitse 3 had ik dan voor lief genomen. Feit is weld at ze er zeker nog niet zijn bij Alfa… Jammer (te meer daar ik zelf zo’n 20 Alfa’s heb gehad door de heen. Ben er zelfs in getrouwd (Giulia / Supertje))

  3. Don Esteban schreef:

    Wat een heerlijke auto die Giulia 2.0T. Ik rijd hem inmiddels 12 maanden en zeg volmondig: dit is het beste wat ik ooit gehad heb. Op alle fronten overtreft hij mijn 18 vorige auto’s. (waaronder enkelen die een stuk duurder waren)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten