Rij-impressie: Land Rover Defender (2020)

Autoliefhebber Rachid (13) wil voor een schoolproject graag een keer meewerken aan een rijtest. Gastblogger Julien neemt hem mee naar de Land Rover dealer Broekhuis voor een testritje met de nieuwe LandRover Defender. Kunnen wij meteen de eerste ervaring noteren.

Land Rover Defender

De nieuwe Defender anno 2021

De Land Rover Defender: is dat niet een extreem Spartaanse auto?

Jazeker. That’s the one. Dit is de auto die je vaak ziet in onherbergzame gebieden. Je denkt meteen aan de Schotse Hooglanden, de besneeuwde Alpen of ander onherbergzaam gebied waar de Defender als geen ander heerst over de natuurlijke elementen. Dit is een auto voor de zwaarste omstandigheden. Comfort is bijzaak, dit is tenslotte ook een volbloed terreinwagen. Het is dus wel even een andere setting als Julien en Rachid de showroom van Jaguar/Land Rover dealer Broekhuis Auto in Utrecht bezoeken. Dit is een tempel van luxe en weelde en niets wijst dat je één van de meest puristische en ongepolijste auto’s op de markt kunt kopen.

Land Rover Defender

Ja, dit ziet er toch echt heel gaaf uit!

Is de auto nog net zo puristisch als de voorgangers?

Nee. Dat is de eerste verrassing van de dag. Land Rover heeft hier echt enorme stappen gezet. Wellicht zal dat een paar puristen in het harnas jagen, maar ze zullen wel moeten. In deze prijsklasse verwachten klanten natuurlijk wel een bepaald luxe- en afwerkingsniveau. Zeker omdat heel veel SUV’s dat wel gewoon bieden. En hierin stelt de Defender niet teleur. Afwerking en materialen zijn echt ruim voldoende en tegelijkertijd nog steeds geschikt voor ruw gebruik. Op zich is meer luxe geen verkeerde ontwikkeling hoor. Zeker als je de auto in Nederland gaat rijden. Wij hebben geen bergen, geen onherbergzaam gebied en in de Randstad is ieder weggetje netjes geasfalteerd. Hooguit hebben we eens per 10 jaar nog een sneeuwbuitje. Daarvoor ga je niet in een oncomfortabele en natuurlijk ook prijzige auto rijden.

Interieur Land Rover Defender

Robuust maar ook voldoende luxe.

Waarom dan wel?

Vanwege de uitstraling. Wow, die is echt mega! Natuurlijk zijn er wat extra accessoires op de auto geplaatst om het terreinwagenkarakter te benadrukken, maar ook ‘kaal’ is dit gewoon een hele dikke auto om te zien. Het is vooral knap dat ze het oorspronkelijke ontwerp echt wel gemoderniseerd hebben, zonder geweld aan te doen aan de oerversie. Het is nog steeds een vrij logge en vierkante auto alleen dan wel wat subtieler en moderner. En gelukkig nog steeds herkenbaar als ruwe terreinwagen. Geholpen natuurlijk door het dakrooster, de koffer aan de zijkant en het reservewiel op de achterdeur. Jammer genoeg heeft de demo niet de dakspoiler inclusief led verlichting. Kost je 3.000 euro maar dan heb je wel genoeg licht om de hele stad Utrecht in de schijnwerpers te zetten als er toevallig een stroomstoring is.

Land Rover Defender

Nut en noodzaak van die koffer? Geen flauw idee, maar het is wel cool.

Met welke versie rijden ze?

Er zijn verschillende motoren leverbaar. Twee viercilinder dieselmotoren (200 en 240 pk), twee benzinemotoren (viercilinder turbo met 300 pk, zescilinder turbo met 400 pk en een plugin-hybride met een totaalvermogen van 404 pk. Die laatste versie is door de relatief lage uitstoot verreweg de meest interessante versie in Nederland. Nederland-belastingland, je kent het riedeltje inmiddels wel. Om het verschil te duiden, de plugin-hybride is vanaf 81.000 euro verkrijgbaar, terwijl de instapdiesel (200 pk) en instapbenzine (300 pk) respectievelijk 108.170 euro en 114.264 euro kosten. Julien en Rachid hebben geluk, want zij krijgen de versie met 400 pk zescilinder mee. Dankzij de best forse CO2 uitstoot (262 gram) moet je wel 119.575 euro meenemen. Je kunt met de Defender wel bij de ijsbeer komen, maar echt redden doe je hem natuurlijk niet.

P400 motor Land Rover Defender

De zescilinder lijnmotor is een geweldenaar.

Is de zescilinder desondanks de meerprijs waard?

Een prijsverschil van 38.000 euro is objectief gezien nauwelijks meer te rechtvaardigen. Ik snap dat we in Nederland massaal voor de plugin-hybride kiezen. Wie niet. Plus dat je met die versie natuurlijk ook niets tekort komt. Desondanks zullen er altijd een paar welgestelde liefhebbers zijn die toch voor de zescilinder lijnmotor willen gaan. Dan is het fijn om te weten dat dit een bijzonder fijne krachtbron is. Het blok is verfijnd, beresterk en laat subtiel grommend weten dat hij wel degelijk kan bijten. Met deze zescilinder blijkt de Land Rover Defender opeens ook een capabele stoplichtsprinter te zijn. Binnen 6.1 seconden rijd je de geldende maximumsnelheid. Dat is sneller dan een Volkswagen Golf GTI, Hyundai i30N en dat soort auto’s. Dit is serieus indrukwekkend.

 

Is de auto voldoende comfortabel?

Het lijkt me verstandig dat de Land Rover puristen nu maar even stoppen met lezen. Die zijn juist verknocht aan het Spartaanse karakter. Een auto waar het woord ‘vering’ een scheldwoord is. Bij de nieuwe is alles anders. Luchtvering is het toverwoord. Dit is gewoon een comfortabele auto. Niet zo ‘smooth en glad’ als veel van de SUV’s in deze prijsklasse maar wel voldoende comfortabel om de – veelal – Gooise billetjes te ‘pleasen’. Het is uiteraard geen sportieve auto, ondanks de snelle stoplichtsprintjes. Dit is en blijft een hele zware (ruim 2300 kg) en logge auto. De zitpositie is ook echt enorm hoog. Het voelt alsof je een bus bestuurt. Dat draagt bij deze auto overigens bij aan het karakter dat je in een onverwoestbare auto rijdt. De vierkante koets heeft wel als nadeel dat je boven de 160 kilometer vrij veel windgeruis hoort. Daaronder is het gewoon een fijne en soepele cruiser. Julien en Rachid hebben helaas niet de tijd en ruimte gehad om de auto ook even in het terrein te testen, maar daar schijnt de auto het natuurlijk nog veel beter te doen. Gezien alle instellingen die je kunt doen geloven we dit graag. Wellicht wil Broekhuis ons nog een keer een herkansing geven om eens lekker te offroaden.

Wade sensing Land Rover Defender

De Land Rover is ook geschikt om door beekjes te crossen.

Moet je deze auto nu wel of niet op je shortlist zetten?

Dat is best een lastige. Zeker in Nederland. Deze auto koop je niet voor het zware offroadwerk maar meer voor het uiterlijk en uitstraling. Objectief gezien rijdt een vergelijkbare SUV gewoon beter. Toch is dat niet het hele verhaal. De Land Rover Defender geeft namelijk een uniek gevoel van onoverwinnelijkheid en robuustheid die de traditionele SUV’s je niet geven. Dat maakt dat je de paar onhebbelijkheden van de auto heel snel vergeeft en vergeet. Dit is en blijft een speciale auto. Zeker met de lekkere zescilinder onder de motorkap en in tegenstelling tot de voorganger kun je er daadwerkelijk comfortabel mee cruisen. Dit is een auto die zich perfect voor de wintersport leent. Zolang je maar onder de 160 kilometer per uur blijft. Ja, ik snap dat er mensen zijn die deze auto kopen. Beter is niet altijd leuker. Deze Land Rover Defender heeft – ondanks alle comfort en luxe – nog steeds dat onverwoestbare Land Rover Defender karakter. Dat maakt de auto echt enorm begeerlijk. Vraag maar aan Rachid. De Land Rover Defender heeft de Audi RS6 vervangen als nieuwe droomauto. Dat zegt ook wel iets toch?

Rachid bij de Land Rover Defender

Rachid heeft zijn nieuwe droomauto gevonden.

Dank @Broekhuis Land Rover voor het mogelijk maken van deze rij-impressie.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Nathan schreef:

    Hopelijk haalt hij een goed cijfer voor zijn schoolproject! Aan het onderwerp zal het niet liggen. Het is hem gegund!

  2. Stefaan schreef:

    Mooi! Maar is een Land Rover werkelijk zo robuust en betrouwbaar? In Afrika en in andere landen waar de auto’s zwaar te lijden hebben, verkiezen ze steevast voor een Toyota Landcruiser of een Hilux omdat die veel betrouwbaarder zouden zijn dan een Land Rover. Nog een voorbeeld. Mijn (rijke) neef heeft met een Range Rover gereden en hij heeft er veel problemen mee gehad. Zo erg dat hij nooit meer een Land Rover wil. Hij rijdt nu met een Porsche Cayenne (tot op heden zonder problemen). Ondanks die negatieve verhalen, moet ik toegeven dat ik mij ook meer aangetrokken voel tot Land Rover dan alle andere SUV’s of terreinwagens. Het zal inderdaad iets te maken hebben met de looks en luxe.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten