Rijtest: Renault Talisman DCI 110 Intense (2016)

Met de nieuwe Renault Talisman wil Renault weer een rol van betekenis spelen in het zakelijke segment. Ik neem de bijtellingsvriendelijke Renault Talisman DCI 110 Intense mee. Is deze Renault Talisman een alternatief voor de Volkswagen Passat en de Skoda Superb?

4C: alle wielen sturen mee

De 19 inch velgen ogen fantastisch.

Verloren marktaandeel terugwinnen

Wat opvalt is dat Renault niet meer de naam Laguna gebruikt, maar het beestje een nieuw naampje heeft gegeven. Dat is logisch, want de naam Laguna is besmet vanwege de problemen uit het verleden. De tweede generatie Laguna was een waardeloze auto. Een auto die alleen hoog genoteerd stond in de pechstatistieken. Met de laatste Laguna heeft Renault bewezen dat ze weer een betrouwbare en fijne auto kunnen bouwen, maar het imago en het vrij fletse uiterlijk stonden succes in de weg. Met de nieuwe  Talisman slaat Renault een andere koers in. De Talisman moet nieuwe klanten verleiden en als ik het design bewonder moet dat zonder meer gaan lukken. Onze landgenoot Laurens van den Acker is verantwoordelijk voor het ontwerp en heeft wederom een prachtig staaltje werk afgeleverd. Wat een beauty! Vooral de voorkant vind ik erg indrukwekkend. De 19 inch wielen doen de auto ook goed. Alleen de achterkant vind ik wat anoniemer, de 1.5 dci moet het helaas zonder de uitlaten doen in de achterbumper. Maar het geheel mag er zeker zijn.

Fraai Nederlands design

Fraai Nederlands design

Onlogisch multimediasysteem

Het interieur komt me bekend voor. Het lijkt erg op het interieur van de Espace en de nieuwe Megane die ik recent heb gereden. Ook in de Talisman kan ik via het centraal gepositioneerde touchscreen allerlei functies bedienen en instellen. Net als in de Renault Megane lukt het me maar niet om vriendjes te worden met dit R-linksysteem. De menustructuur werkt onhandig en – in tegenstelling tot in de Megane – moet ik vaak meerdere keren klikken voordat het systeem reageerde. Dat de Talisman hoger in de markt is gepositioneerd dan de Megane merk ik aan het afwerkingsniveau en materiaalgebruik. De materialen zien en voelen allemaal goed aan, de afwerking is prima en de stoelen zitten fijn. Natuurlijk heeft een Audi een net wat mooier afgewerkt interieur, maar deze Renault doet absoluut niet onder voor de Skoda Superb, Ford Mondeo of andere concurrenten.

interieur Talisman

De afwerking is best fraai

Bijtellingsvriendelijke instapper

Je kunt bij de Talisman vooralsnog kiezen uit drie diesels (110, 130, 160 pk) en twee benzinemotoren (150 en 200 pk). Mijn Talisman is uitgerust met de minst krachtige dieselmotor. De 1.5 liter is goed voor een magere 110 pk  en 240 nm. Deze motor gaat al flink wat jaartjes mee, want hij deed ook al dienst in de vorige generatie Megane en Laguna. Snelheidsfetisjisten komen van een koude kermis thuis. De 0-100 sprint duurt met 11,9 seconden een eeuwigheid en als je heel erg veel geduld hebt zie je de auto uiteindelijk richting de topsnelheid (190 km/h) kruipen.

In de overvolle Randstad voldoet de 1.5 dci echter prima, want met de trekkracht bij lage toerentallen is weinig mis. Hierdoor kan ik op koppel vrij makkelijk meekomen met het verkeer. Ook is er met de manieren van de 1.5 dci weinig mis. Bij voluit accelereren zet de motor wel even een keeltje op, maar eenmaal op tempo hoor ik het blok bijna niet. Daarnaast is een verbruik van 1 op 20 wel haalbaar, wat gewoon erg netjes is. Het is wel spijtig dat de tankinhoud met 47 liter erg klein is. Zeker bij de benzinevarianten betekent dit dat je wel heel vaak bij de pomp staat.

De 1.5 dci moet het doen zonder de zichtbare uitlaten. Jammer!

De 1.5 dci moet het doen zonder de zichtbare uitlaten. Jammer!

Alle wielen sturen mee

Renault biedt vier uitrustingsniveaus aan. Ik rijd de Intense versie, de op één na meest luxe variant. De uitrusting is zeer compleet. Navigatie, LED-verlichting, elektronische dempers, Lane Warning Departure, verkeersbordherkenning en nog veel meer is bij deze prijs inclusief. Bij de Intense en de nog luxere Initiale Paris versies is ook het 4Control systeem inbegrepen. 4Control staat voor vierwielbesturing. Dit systeem zorgt ervoor dat de achterwielen heel subtiel mee- of tegensturen. Renault leverde dit systeem ook al op de Laguna GT en in de nieuwe Megane en in beide auto’s was ik laaiend enthousiast. Het maakte de auto’s heel erg wendbaar en ik had maar weinig stuuruitslag nodig om een bocht stevig te pakken.

Helaas past het 4Control systeem niet zo goed bij de comfortabele Talisman. De auto reageert wel sneller op mijn stuurbewegingen, maar voelt een beetje aan alsof de rest van de auto het niet helemaal bij kan benen. Wat een onrustig rijgedrag als resultaat heeft. Ook op de snelweg is de auto wat onrustig en moet ik constant kleine stuurcorrecties uitvoeren om de auto op koers te houden. Na verloop van tijd werd dat echt een ergernisje. Ik heb niet met een Talisman zonder 4Control gereden, het kan geen kwaad om dit even te proberen. Het zou zomaar kunnen dat de ‘normale’ Talisman fijner rijdt. Fiscaal gezien is de handgeschakelde 1.5 dci versie interessant in Nederland, omdat de auto in het 21% bijtellingstarief valt. Datzelfde geldt ook voor de handgeschakelde 130 pk diesel. Die kost 2.000 euro meer en biedt net wat meer krachtreserves. Dat zou mijn keus zijn. Met de handbak is overigens niets mis. Het schakelen en koppelen gaat lekker soepel.

4Control

Alle wielen sturen mee

Hardhandige massagestoel

De besturing, gasrespons en onderstel kan ik in de Talisman naar eigen voorkeur instellen. Ook kan ik verschillende kleurtjes kiezen voor de interieurverlichting en tellers.  Gelukkig maakt Renault niet de fout om de auto te sportief af te stellen. Met de dempers in comfortstand biedt het onderstel een bijna ouderwets Frans veercomfort. Toch klopt de balans in de auto niet helemaal goed. Het onderstel geeft diepe kuilen en drempels opvallend hard door. Mogelijk wordt dit versterkt door de gemonteerde 19 inch velgen, maar heel erg verfijnd gaat het er niet altijd aan toe. Met de dempers in de sportstand is de balans gek genoeg iets beter, maar dat betekent wel dat de auto wat stugger is dan ik in een Franse berline zou wensen. Een vrij unieke optie in dit segment is de stoelmassage. Het lijkt op voorhand een geweldige optie, maar ik kon er niet aan wennen. Ik vond de massage vooral erg hardhandig, alsof een Stasi-agent je rug onder handen ging nemen. Gelukkig kun je de stoelmassage gewoon uitzetten.

De versnellingsbak is opmerkelijk groot. Hij schakelt wel fijn!

De versnellingsbak is opmerkelijk groot. Hij schakelt wel fijn!

Conclusie

De nieuwe Renault Talisman zet geen nieuwe maatstaven in het segment. Vooral het 4Control systeem voegt in deze auto eigenlijk weinig toe. Sterker nog, je hebt er in de praktijk eigenlijk alleen maar last van. Ook is het onderstel net niet goed genoeg uitontwikkeld. Positieve noten zijn er ook. De stoelen zitten – als ze niet masseren – heel erg fijn, wind-en rijgeluiden zijn tot een minimum beperkt en er is genoeg ruimte voor de achterpassagiers en hun bagage. Ook scoort de Talisman punten met de scherpe prijsstelling, de mooie vormgeving en het originele interieur. De Talisman is al met al zeker geen slechte auto, maar het is zeker ook geen uitblinker. De Volkswagen Passat en Superb zijn eigenlijk op alle fronten net iets beter. Ik vrees daarom wel een beetje voor de toekomst van de Talisman.

Vaak zul je de 1.5 dci niet op de linkerbaan zien rijden.

Vaak zul je de 1.5 dci niet op de linkerbaan zien rijden.

Eindcijfer: 7-
+ Mooi uiterlijk
+ Ruim
+ Zuinig
– Onderstel niet in balans
– Nerveus rijgedrag
– R-linksysteem werkt niet fijn.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. De wieluitslag van het 4Control-systeem is sterk afhankelijk van in welke rijmodus de auto staat. Na heel veel zoeken vond ik dit YouTube-filmpje – https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=fbfyrAs_7K4&feature=emb_logo – waarin ik het bewijs vond dat wat ik VOELDE tijdens het rijden ook echt klopte met wat er gebeurde.

  2. William schreef:

    Ik ben benieuwd of de Talisman anno 2021 beter rijdt (aangaande 4Control) dan de 2016-versie. R-Link is inmiddels iig verleden tijd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten