Proefrit maken: waar let je op?
Ik neem de proef op de som en heb een proefrit geregeld met een BMW M3 uit 2015. Vooral bij de wat meer exotische auto’s zijn er wel een paar zaken waar je op moet letten. Een BMW M3 is een auto die je portemonnee flink kan leegtrekken!
Is het makkelijk om een proefrit in een BMW M3 te maken?
Nee. Verkopers zijn niet snel geneigd om je direct te laten rijden. Ze willen de zogenaamde ‘hobbycoureurs’ niet hun dure auto’s laten aftrappen. Het is bij dit soort auto’s niet ongewoon dat je eerst over de prijs onderhandelt en daarna pas gaat rijden. Persoonlijk haalt me dat niet zoveel uit, maar ik ken mensen die altijd eerst willen rijden. Maak daarover dus goede afspraken voordat je afreist naar de locatie. Scheelt een teleurstelling als je eenmaal daar bent.

Droomauto!
Wat doe ik in de voorbereiding?
Ik struin het internet af. Ik kijk naar vraagprijzen van andere BMW M3’s en ik ga actief op zoek naar informatie over dit type auto. Wat zijn de zwakke punten? Waar moet ik op letten bij aanschaf? Zijn er belangrijke updates geweest? Ook check ik de onderhoudsprijzen, verzekeringstarieven en wegenbelasting. Ik wil weten waar ik aan begin. Dat is wel even schrikken want een BMW M3 is echt wel een klasse duurder dan de toch al niet goedkope BMW M140i die ik nu rijd.

Een M-performance (M140i) of een echte M? Een groot verschil.
Waar moet ik op letten?
Ik heb niet heel veel tijd en de verkoper heeft al een serieuze gegadigde die een bod heeft gedaan. Gelukkig ken ik de verkoper goed en kan ik nog even sturen. Ik heb snel nog een uurtje gevonden in mijn overvolle agenda. Dat is natuurlijk wel kort al heb ik een paar jaar terug wel uitgebreid gereden met de BMW M4 Cabrio. Het eerste waar ik op let is de staat van de auto. Ik check de conditie van de banden, of er beschadigingen op de lak zitten en doe een rondje om de algemene staat van de auto te bekijken. Dit valt niet tegen. De BMW M3 ziet er nog vers uit. Hooguit wat steenslag en dat is logisch na 80.000 kilometer. Ik zie niets vreemds maar het is voor iemand zonder technische kennis best lastig om te zien of een auto schade heeft. Ik noteer dat ik de volgende keer iemand meeneem die deze kennis en ervaring heeft. Zeker bij een BMW M3. Nu ken ik in dit geval de verkoper heel goed, dus ik kan met een gerust hart op zijn woord vertrouwen dat deze BMW M3 schadevrij is.

Mijn eerste M ervaring smaakte naar meer!
Hoe zit het met garantie?
Die heb je in verschillende soorten en maten. Bij de BMW-dealer in een aantal gevallen zelfs tot 2 jaar! Dat zie je wel in de – vaak – hogere prijzen terug. Deze BMW M3 wordt particulier verkocht en heeft dus geen garantie. Dat is iets waar ik echt over moet nadenken. Ik weet niet of ik het aandurf om een dergelijke auto helemaal zonder garantie te kopen, ook al ken ik de verkoper heel goed. Het zijn dure jongens in onderhoud en er kan altijd iets kapot gaan. Overigens heb je altijd nog de keus om ergens een aankoopkeuring te laten doen. In dit geval zou ik dit bij een BMW dealer of specialist laten doen. Kost je een paar honderd euro maar heb je wel meer zekerheid.

Bij de BMW dealer krijg je vaak langere garantie. Downside is dat je ook meer betaalt.
Kan ik al wegrijden?
Nee. Eerst check ik nog even de staat van het interieur. Dit ziet er wederom spik en span uit, alleen zijn de zijwangen van de stoelen wel wat beschadigd. Hier moet echt wat aan gebeuren. Puntje om mee te nemen in de onderhandelingen. Ik check ook de onderhoudshistorie. Ik wil een auto die alle stempels van de dealers heeft en waar alles 100% gedocumenteerd is. Dat is bij deze BMW M3 het geval want dat kan ik gewoon in de boordcomputer bekijken. Ook check ik wanneer slijtagegevoelige onderdelen als de remschijven vervangen moeten worden. Ik heb de motor inmiddels gestart. Zonder moeite en de auto loopt mooi stationair. Daarna test ik of alle opties werken. Dus ik zet de airco op standje max, klik op alle knopjes, speel wat met de navigatie, koppel mijn telefoon aan de bluetooth en laat de Harman&Kardon speakers voluit janken. Alles werkt. Ik check ook nog even de achterbank en de bagageruimte. Ziet er netjes uit en alle relevante spullen zijn daar waar ik ze verwacht. Ook dat klopt allemaal. Nu kunnen we rijden.

De zijwangen zijn al een tikje versleten. Dat wil ik herstellen!
En tijdens het rijden?
Dit is geen normale testrit. Ik heb nu minder tijd om de auto te leren kennen. Zeker in een BMW M3 gaat dit in een uurtje niet lukken. Daarvoor heb ik minstens een week nodig. Dat is dus een risicootje, maar met mijn ervaring kan ik wel inschatten of ik hier in basis blij van ga worden. Ik concentreer me in het begin vooral even op afwijkingen en gekke geluiden. Die hoor ik niet. Ook spoort de auto goed als ik het stuur loslaat. Ik test ook de remmen. Ik rem zowel zacht als krachtig en merk geen gekke dingen. Het pedaal voelt altijd zeer vertrouwenwekkend aan en ook blijft de auto goed stabiel als ik een noodstop doe. Deze auto rijdt als nieuw. Ook neem ik een drempel met hoog tempo. Wederom geen gekke geluiden of rare dingen.

Test de remmen goed. Een nieuw setje op een BMW M3 is zeer prijzig!
Wat zijn zwakke plekken?
De automatische versnellingsbak is een bijzonder staaltje techniek bij de BMW M3. Uiteraard voorzien van een dubbele koppeling en instelbaar van comfortabele tot gortdroge klappen. Niet dat deze versnellingsbak een zorgenkindje is, maar het vervangen kan (zeer) kostbaar zijn. Ik probeer de verschillende settings even uit. Die klappen zijn prima in de meest brute stand maar natuurlijk niet goed in de comfortstand. Dat zou kunnen duiden op een euvel. Wederom merk ik niks geks dus ook dat zit wel goed bij deze BMW M3.

Werkt de automatische versnellingsbak zoals die zou moeten werken?
En de motor? Hoe voelt die aan?
Het is nu tijd om me op de motor te concentreren. Een zescilinder turbomotor met 431 pk en 550 nm. Ik heb geluk want de Duitse Autobahn is maar een paar kilometer weg. De eigenaar kan de vraag niet beantwoorden of de auto bij 250 kilometer per uur is begrensd. Aan mij de eer. Zonder moeite zet ik 280 op de teller. Geen irritante begrenzer bij 250 kilometer per uur. Mooi, dat is weer een actiepuntje minder. Indrukwekkend hoe rap dit overigens gaat en hoe strak de BMW M3 op het asfalt ligt. Dit smaakt naar meer. De motor klinkt indrukwekkend. Rauw, sportief en indringend. Precies wat ik wil in een M. Ja, dit is andere koek dan mijn eigen BMW M140i. Wederom een verrassing, want ik had nog op mijn lijstje staan dat ik een Performance-uitlaat zou willen plaatsen. Dat hoeft gelukkig niet en zo spaar ik weer wat centjes uit.
Nu wordt het gevaarlijk?
Ja, want ik merk dat ik dit heel erg gaaf vindt. Ik ben al bijna bereid om een blanco cheque uit te schrijven. Deze motor is echt verslavend leuk. Hij ramt gewoon vol door tot 7.500 toeren. Best bijzonder voor een turbomotor. Het is die agressie die ik zo waardeer. Het voelt echt gewelddadig aan. Een enorm verschil met de zescilinder turbomotor van de BMW M140i. Die heeft veel meer een ‘cruiser’ karakter. Ik maan mezelf tot rust. Ik moet wel even blijven nadenken. Dus doe ik wat tests in de handmatige modus in verschillende versnellingen. Ik check even of er nog gekke dipjes zitten in de vermogen. Is uiteraard niet het geval. Ik duik ook nog even heel snel de Autobahn af en neem een bochtje met wat meer tempo. De kont komt direct in beweging. Ik laat het ESP wel even aanstaan want ik wil deze proefrit natuurlijk niet met een kater eindigen. De eerste indruk is dat de auto heerlijk stuurt. Dit is een auto die ik graag beter leer kennen. Weer zie ik roze hartjes in mijn netvlies als ik denk aan leuke Eifeltripjes met deze auto. Ik rijd inmiddels weer terug naar Nederland. Snel nog even wat laatste sprintjes trekken. Wat is dit gaaf, wat is dit bruut. Dat voel en merk ik aan alles. De vering, de besturing, de motor en de remmen. Dit is het echte werk. Poe, wat is dit gaaf!
En dus kunnen we de onderhandelingen starten?
Idealiter ga je er eerst een nachtje over slapen maar nu moet ik snel beslissen. Dat gebeurt wel vaker. Soms proberen verkopers je ook zo onder druk te zetten. Is in dit geval niet zo maar ik moet wel iets doen. En dat is tricky want ik laat emotie nog wel eens meespelen. Als ik iets echt wil dan doe ik het meestal gewoon. En ja, ik wil deze BMW M3! De verkoper heeft het natuurlijk slim aangepakt. Hij heeft me even lekker laten rijden en hij weet natuurlijk dondersgoed dat ik knikkende knietjes heb als autoliefhebber. Dus ben ik eerder geneigd om een mindere aanbieding te accepteren. Toch moet er nog wel wat van de prijs af om het voor mij aantrekkelijk te houden. Ik heb toch een budget. Ook vind ik het een minpunt dat ik mijn BMW M140i zelf moet verkopen. Moet ik al die Marktplaats gelukzoekers afschudden en ik weet niet wat ik voor mijn auto ga beuren. Helaas komen we er niet uit. Het bod van de andere gegadigde is gewoon beter en ik wil/kan dat niet matchen. No hard feelings. Dit kan natuurlijk gebeuren en we schudden elkaar hartelijk de hand.

Lastig om zakelijk te blijven als je dit op je oprit kan hebben staan.
En wat als je bij een dealer bent?
Dan spelen er andere factoren mee. De inruil van je auto. En dat kan nog wel eens fors verschillen. Niet alleen als je een ‘vreemd’ merk gaat inruilen. Bij een auto als de BMW M140i kan dit echt duizenden euries schelen. Niet alleen op occasions maar ook op gloednieuwe auto’s. Shoppen loont. En natuurlijk onderhandelen. Er kan best nog wel wat van af en ook dealers hanteren marges. Bij dit soort auto’s geeft de importeur vaak ook wat extra korting dus al met al kan het best aantrekkelijk zijn. Bij de dealer is het natuurlijk ook zaak om goed de garantievoorwaarden te bekijken. Niet alleen de duur maar ook de kleine lettertjes. Het kan onhandig zijn als je per se bij dezelfde dealer garantiedingetjes moet laten repareren. Beetje lullig als je in Zeeland woont en je de auto in Friesland hebt gekocht.

Helaas, deze is het niet geworden. Ik wens de nieuwe eigenaar veel geluk!
Dus?
Bezint eer ge begint. Het is niet makkelijk om een exotische auto als een BMW M3 aan te schaffen. Ik vond een goed exemplaar maar er zijn natuurlijk ook genoeg afgeragde exemplaren op de markt. Zeker de wat oudere modellen. Ook zijn er natuurlijk een paar M3’s wel eens in de vangrail beland. Die wil je niet. Daarnaast is het dure en kostbare techniek. Een sluitende onderhoudshistorie is van cruciaal belang en idealiter wil je ook garantie op zo’n auto. De kosten kunnen heftig zijn als er iets kapot gaat. Zoals de onderhouds- en verzekeringskosten ook hoog zijn. Desalniettemin kan ik daar mee leven in dit geval. Als de prijs goed was had ik het gedaan. De BMW M3 is namelijk een geweldige auto. Een droom en zo rijdt hij ook. Ik ga verder zoeken.
Als je een Premium Selection BMW koopt geldt die garantie in principe in heel Europa. Als je dus in Groningen woont hoe je niet naar de dealer in Maastricht waar je ‘m gekocht hebt.
Let wel op met garantie in/vanuit het buitenland, die heb je gewoon maar er zitten wel wat haken en ogen aan, lees je daarom eerst goed in voor je wat laat repareren onder garantie!
Klopt. Maar als je de auto bij een universele dealer koopt heb je geen landelijke garantie.
Christian, krijgt deze M3 ook een ranking cijfer?
Nee. Daarvoor heb ik de M3 te kort gereden. Helaas.
Maakt proefrit in M3 en maakt voorafgaand opmerkingen over testpiloten. Lees verder, rijdt 280. -.-‘
man man man man..
Haha fair point. Nuancerinkje. Dit was natuurlijk wel met toestemming vooraf van de eigenaar (die ik heel goed ken) en op een lege Duitse Autobahn.
Omdat mijn auto niet meer door de APK is gekomen, ben ik ook op zoek naar een nieuwe. Ik vind het belangrijk dat een nieuwe auto goed is uitgerust met moderne technologieën. Ook moet deze niet al te veel kilometers op de teller hebben staan.