Opel Insignia GrandSport 1.5 Turbo Business Executive (2018)
Met de nieuwe Opel Insignia heeft Opel weer een troefkaart in handen voor de zakelijke markt. Maar ja, het is en blijft een Opel en dat is voor veel zakelijke rijders – onterecht of niet – geen reden om over te stappen uit hun Audi’s. Dus moet de Opel Insignia wat extra’s kunnen bieden. Lukt dat?
Spruitjeslucht
Het is wat met Opel. Er kleeft altijd nog een beetje een spruitjeslucht aan het merk. Het is nauwelijks voor te stellen, maar in de jaren 70 en 80 reed bijna iedere Nederlander in een Opel. Das war einmal. Inmiddels speelt Opel een meer bescheiden rol in de verkoopstatistieken. Onterecht! Opel bouwt al jaren prachtige auto’s. Toch lukt het maar niet om echt winstgevend te zijn. Misschien dat nieuwe moeder PSA (Peugeot) het tij kan keren. Dat de Opel Insignia het lastig krijgt staat vast want dat geldt voor alle auto’s in het D-segment (Ford Mondeo, BMW 3-serie, Volkswagen Passat etc). De SUV-achtigen zijn op dit moment gewoon erg populair.
Zelfde formaat als een BMW 5-serie
Niet echt goede vooruitzichten dus. Maar Opel heeft wel een paar troeven achter de hand. De Opel Insignia is groter dan ooit met een wagenlengte van 4,90 meter. Niks D-segment, hij is net zo lang als een BMW 5-serie. Dat brengt automatisch voordelen met zich mee. De beenruimte voor achterpassagiers is echt prima te noemen. De extra wagenlengte merk je niet op de weegschaal. De nieuwe Opel Insignia is 170 kilo lichter dan de voorganger. Dat zegt overigens vooral iets over de voorganger, een veel te zware auto.
Fraai uiterlijk
Een andere troef is het uiterlijk. De Opel Insignia is een prachtige auto. Het haalt niet uit van welke hoek je de auto bekijkt of welke versie je neemt. Het is een zakelijk verantwoorde en chique auto. Upgrade je velgen (20 inch leverbaar) en je hebt zelfs een beetje de bling-bling factor. Het interieur is wat minder origineel, het is Duitse degelijkheid troef. De meeste gebruikte materialen zijn mooi, maar op verschillende plaatsen (deur, dashboardkastje) tref je wat hardere plastics aan. Het niveau van Volkswagen haalt Opel net niet maar het is niet storend.
Beetje lome motor
De Opel Insignia die we meekrijgen is voorzien van een 1.5 liter turbomotor. Goed voor 165 pk en 250 nm. Het is een degelijke krachtbron die je adequaat van A naar B brengt, maar het is geen krachtbron waar je een innige relatie mee krijgt. Natuurlijk kun je er best vlot mee doorrijden. Een 0-100 sprint in 9,6 seconden en topsnelheid van 215 km/h zijn echt geen slechte waarden maar ik zou het ook geloofd hebben als dit de 140 pk versie was. Het voelt allemaal niet zo snel aan. Een beetje loom zelfs. Ook het ontbreken van een inspirerend motorgeluid is wel een dingetje voor me. Voor het wat meer sportieve werk kun je beter een andere motor kiezen en als je toch een cruiser zoekt, neem dan de diesel. Deze benzinemotor is eigenlijk net-niet. Wil je een sterkere benzinemotor dan zul je nog even moeten doorsparen voor de 260 pk sterke tweeliter. Die kost meteen 62.000 euro!
Geen gamechanger
Misschien speelt de versnellingsbak wel een rol van betekenis. Ik rijd namelijk met een handgeschakelde versnellingsbak. Steeds meer een unicum in dit segment. Juist de zakelijke rijder is gebaat bij een automatische versnellingsbak. Zoveel prettiger in de dagelijkse file. De handbak moet je vooral niet nemen. Ook omdat deze niet echt prettig schakelt. Als je toch aan het plussen bent in de optielijst: vink meteen de ergonomische stoelen aan. Die zitten echt fantastisch. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit op een betere stoel heb gezeten. Echt niet!
Natuurlijk is de Opel Insignia ook met allerlei snufjes en assistentsystemen leverbaar. De speciale LED-matrix verlichting is heel cool. Daarmee kun je heel Noord-Afrika van licht voorzien. Een topsysteem. Toch maakt dit van de Opel Insignia nog geen gamechanger. Zie alleen al het relatief kleine beeldscherm. Dat had anno 2018 best een maatje groter gemogen. Laat je er een auto voor staan? Dat niet, maar het maakt wel een verschil. Je mist een klein beetje de wow-factor.
Superstille auto
Gelukkig weet Opel weer één en ander goed te maken met het goede onderstel. De auto rijdt gewoon heel erg fijn! Het haalt niet uit of je op de snelweg rijdt of op een lekkere binnenweg. Hij doet het allebei gewoon goed. De Opel Insignia is niet de ultieme stuurmansauto, maar je kunt er in de Eifel best wel een bochtje mee ronden. Op de snelweg (waar je 95% van je tijd zult doorbrengen) is de Opel Insignia vooral een probleemloze reisauto. Vooral omdat de auto echt superstil is. Dat is toch wel heel erg prettig naarmate de kilometers vorderen. Zeker in combinatie met de eerder genoemde stoelen. Je zit echt als een vorst achter het stuur.
Concurrerende prijs
Het zal je niet verbazen dat Opel met de prijsstelling goed heeft gekeken naar de concurrentie. De Opel Insignia die ik test is een Business Executive versie, wat in Nederland de best verkochte versie zal zijn. Met de 165 pk motor ben je 37.450 euro kwijt en dan zijn opties als navigatie, DAB+, PDC en Opel Eye standaard. Onze testauto met OPC pakket, leren bekleding, LED-matrix koplampen kost pak hem beet 44.000 euro. Is een prima prijs. Je krijgt heus waar voor je geld.
Conclusie
Is het genoeg om de Skoda Superb en Volkswagen Passat te verslaan? Nee, dat niet. Die auto’s zijn net een tandje beter. Betekent dit dat de nieuwe Insignia een slechte auto is? Geenszins. Het is echt al een verbetering ten opzichte van de voorganger maar hij mist de laatste spreekwoordelijke puntjes op de i. Een fijnere motor bijvoorbeeld. Een betere versnellingsbak. Of een moderner interieur. Het fijne onderstel en het mooie uiterlijk en de concurrerende prijs maken veel goed, maar het podium haalt de Insignia niet.
Eindcijfer: 7
+ uiterlijk
+ fijn onderstel
+ superstil
+ fijne stoelen
– motor mist pit
– basic interieur
– handbak doet de auto geen goed
jammer dat je nog niet gereden hebt met de nieuwe Opel Astra 1.6 – 200 pk. Na vroeger een hele rij GSI’s te hebben gereden, blijft de Astra GSI 2.0 16V een van mijn leukste auto. Heb nu de kans om nog eens een pittige auto te rijden binnen het budget van 40.000 euro.
De nieuwe Astra is luxe met veel opties en een geweldige automaat Ben nog druk aan het uitzoeken hoe alles precies werkt
Helaas nog niet mee gereden. Fijne kilometers gewenst.
Enkele weken geleden heb ik ook een proefrit gemaakt met een Insignia. Wat me meteen opviel: je zit niet recht achter het stuur! Het stuur staat ca. 2 cm teveel naar links (of de stoel 2 cm teveel naar rechts). Daarmee viel de auto voor mij meteen door de mand… Is dat jou ook opgevallen destijds?
Nee, is mij echt niet opgevallen.