Op vakantie met de SEAT Leon CUPRA R
De SEAT Leon CUPRA R is een bijzonder sportieve auto waar je snoeihard mee kunt knallen op lege Landstrassen. Maar hoe voldoet onze duurtest SEAT Leon CUPRA R als reis- en vakantieauto en hoe goed/slecht doet de SEAT Leon CUPRA R de gewone en alledaagse dingen? Op naar Zwitserland.
Hoe is de opbergruimte?
Verrassend goed. Ik reed laatst weer eens in een Mini Cooper en daar viel het me op hoe weinig opbergruimte je eigenlijk hebt. Daar heb je in de SEAT geen last van. Flessen van elk formaat, koffiebekers, je telefoon en noem het maar op. Alles is prima op te bergen. Dat is als je een langere reis maakt toch gewoon heel erg fijn. De kofferruimte is met 380 liter meer dan groot genoeg voor twee personen, al is de hoge tildrempel wel bloedirritant als je al wat last van je rug hebt. Bij de nieuwe generatie SEAT Leon is dit helaas niet anders. Zonde.
Is de SEAT Leon CUPRA R nog een beetje comfortabel?
Je zou verwachten dat de messcherpe CUPRA R een aanslag is op je gestel. Niets is minder waar. In de meest comfortabele setting is het echt prima te doen. Ook merk je geen verschil als de kofferbak volgeladen is. Dan blijven de dempers netjes hun werk doen en blijft de auto zeer stabiel. Sowieso is de auto best stil en dat is bij lange ritten toch wel heel erg fijn. De stoelen zitten eveneens fantastisch. Ik stapte na 7 uur sturen fit uit de auto. Dit is een verrassend beschaafde auto. De auto is stil, overzichtelijk en als je langzaam rijdt ook nog eens relatief zuinig. Dan haal je zonder moeite 1 op 13. Op de Autobahn kun je die 1 op 13 natuurlijk wel op je buik schrijven. Maar ach, als je je daar druk om maakt moet je een dergelijke auto niet kopen. Zo simpel is het.
Hoe werkt de adaptieve cruisecontrol?
Dit systeem gebruik ik eigenlijk nooit, maar in Zwitserland was dit toch wel handig. Hier is te hard rijden nog soort van harakiri voor je persoonlijke welzijn. Het systeem werkt best goed! Je kunt goed instellen hoeveel ruimte je op de voorligger wilt hebben. De auto remt vrij soepel en ‘natuurlijk’ af. Ook accelereert de auto daarna vlotjes door naar de opgegeven snelheid. Dit systeem maakt zelden een fout en vanuit mijn testervaring weet ik dat dit bij andere merken wel eens duidelijk minder soepel gaat.
Was ik in staat om files te omzeilen?
Moeizaam. De navigatie stamt echt uit het jaar nul. Niet alleen zijn de laadtijden onnodig lang, ook ziet het systeem files veel te laat. Als het systeem al met alternatieve routes komt dan zijn dat vaak de verkeerde en onhandige. Nee, dit navigatiesysteem verdient geen lof. Ook de onhandige bediening werkt frustrerend. Het is gewoon omslachtig om snel tussen de menu’s te navigeren. Je moet eerst weer op een knop drukken en daarna weer op het onderdeel op het scherm. Jammer dat er geen fysieke knoppen meer zijn om dat sneller te doen. Daarnaast zijn de laadtijden van het systeem te lang. Wat je ook niet moet doen is muziek luisteren. De Beats-audio is tranentrekkend slecht. Vooral hoge tonen komen ontzettend schel en blikkerig binnen. Echt zonde. Je kunt beter luisteren naar de uitlaat.
Is de DSG-bak geschikt voor lome kilometers?
Zeker. Dit is echt een fijne versnellingsbak. In D-stand is het een comfortabele lobbes. Gewoon lekker ‘chill’. Heel af en toe een schokje bij wegrijden maar nooit storend. De S-stand is softwarematig wat aangepakt door JD Engineering en de auto rijdt nu veel minder nerveus in deze stand. Het toerental is niet nerveusmakend hoog. Bij BMW en Mini voel je in sportstand altijd een schokje, of in het geval van Mini een grote schok als de bak doorschakelt. Superirritant na verloop van tijd. Godzijdank heeft VAG niet deze fout gemaakt. Dit is gewoon een rap schakelende versnellingsbak die niet de oogkassen uit je kop ramt maar wel supersnel op- en terugschakelt. Ik schakel wel vaak ‘manueel’ met de flippers. Dan ben ik zelf nog een beetje betrokken bij het autorijden.
Heb ik het vermogen nog kunnen gebruiken?
Natuurlijk. Met twee keer 600 kilometer Autobahn heb je altijd wel een keer gelegenheid om de beentjes te strekken. Bijna 400 pk in een auto van iets meer dan 1300 kilo? Ja, deze SEAT gaat echt als de brandweer. Het is ongekend makkelijk om 250+ aan te tikken. Deze motor draait ook nog eens met heel veel plezier hoge toeren en dat doet iets voor de beleving. Net als de uitlaat. Altijd subtiel aanwezig, maar nooit storend. Echt perfect. Je hoeft overigens niet perse de motor uit te wringen om stappen te zetten. Op de Autobahn volstaat de zesde versnelling vaak al om je concurrentie te declasseren. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Als je op een gelimiteerde sectie rijdt is veel vermogen vooral comfortverhogend. Een toefje gas is genoeg om even je voorganger in te halen. Veel vermogen is eigenlijk in alle omstandigheden gewoon erg fijn.
Heeft de auto nog ‘Überholprestige’ op de Autobahn?
De gewone SEAT Leon CUPRA is wat je noemt een ‘sleeper’. Alleen autokenners weten dat je met 300 pk of meer komt aanknallen. De gemiddelde Audi-bestuurder gaat niet snel voor je aan de kant. Bij de SEAT Leon CUPRA R is dat anders. Die heeft door de agressieve voorkant duidelijk meer ‘Überholprestige’ en dat is bijzonder prettig. Mensen vliegen aan de kant voor je. Ook merk je dat de auto veel nekjes doet draaien. Is soms best leuk en goed voor het ego, maar ook wel eens irritant als het zoveelste petje naast je staat te blazen bij het verkeerslicht.
Hoe was het op de Alpenpassen?
Jaja, als je toch in de bergen bent. Vlammen dan maar. Wat is de CUPRA R dan een machtig wapen zeg. Ik reed op het heerlijke Zwitserse asfalt (wat een verschil met Oostenrijk) bijna altijd in de CUPRA-modus met ESP in de sportstand en dan is het eigenlijk prima. Ik had nooit echt last van het waakhondje op de achtergrond. Je hebt zoveel grip en tractie dat het ESP-systeem eigenlijk nooit hoeft in te grijpen. Je hebt er dus eigenlijk geen last van. Alleen als je (veel) te enthousiast bent kunnen beide voorwielen flink gaan schuiven zie je wel eens een lichtje knipperen. Ook dan zijn de ingrepen subtiel en niet verstorend. Je merkt het nauwelijks. Dan is het prima wat mij betreft. Het ESP kan ook helemaal uitgeschakeld worden maar dat voegt dus niet zo heel veel toe. Ik kom in mijn volgende verslag uitgebreid terug op de ‘handling’ want ik heb recent ook een mooie trip naar de Duitse Eifel gemaakt.
Wat was mijn grootste ergernis?
De remmen. Die trilden en maakten bijgeluiden. Vooral op hogere snelheid. Dat probleem speelde eigenlijk al sinds ik de auto heb gekocht en werd steeds wat erger. Zelfs na 4 nieuwe schijven en 4 nieuwe blokken bleef de auto trillen. Na de vakantie ben ik meteen weer naar de dealer gegaan en na het (opnieuw) uitlijnen van de auto en het afdraaien van de voorste schijven (paar millimeter) is er eindelijk witte rook. Gelukkig – en dat schrijf ik uit de grond van mijn hart – is het probleem definitief opgelost. Fijn dat de dealer wat stappen extra heeft gezet om dit probleem op te lossen. De remmen trillen niet meer en voelen weer als nieuw. Heerlijk! Ook weer fijn om gewoon lekker te leunen op de remmen. Wat een stopkracht produceren ze zeg.
En mijn nummer twee ergernis?
De deurbekleding. Dat antwoord had je niet verwacht hè? Maar echt, die bekleding vind ik afschuwelijk. Wat dit met vakantie te maken heeft? Nou, ik heb gewoon te lang naar dit goedkope plastic moeten kijken. Dit is misschien wel de grootste fout die SEAT heeft gemaakt bij de SEAT Leon CUPRA R. De gewone CUPRA heeft namelijk hele fraaie alcantara bekleding op de portieren. Ziet er fantastisch uit en matcht wonderbaarlijk goed met de eveneens alcantara stoelbekleding. Helaas heeft SEAT er bij deze gelimiteerde versie voor gekozen om een carbonlook bekleding te plaatsen die er onprettig uitziet en dito voelt. Echt zonde! O ja, ik zou ook graag willen dat de koude start iets luider is. Met meer urgentie. Nu is de start vrij beschaafd en dat mag bij zo’n opvallende auto best wel wat luider.
Is er nog iets misgegaan?
Ja, uitrijden uit de parkeergarage was een uitdaging met de zeer laag geplaatste carbon voorspoiler. Een lust voor het oog en geeft de auto een unieke look, alleen moet je sommige drempels en uitritten wel met wat meer beleid moet nemen omdat anders je voorspoiler contact maakt met het asfalt. Na een eerste keer schrapen voortaan ‘vorsicht bitte’!
Nog bijzonderheden?
Ja, een paar kleine dingen. Soms valt de Bluetooth wel eens om onverklaarbare redenen uit. Moet ik toch eens naar laten kijken. Ook heb ik een paar maanden terug nieuwe banden laten monteren (Michelin Pilot Sport 4S). Wat een goddelijke band! Bijzonder veel grip, een heerlijk stuurgevoel en de slijtage valt me alleszins mee. Echt een perfecte band voor deze auto.
Kilometerstand: 35.000
Verbruik: toch gewoon 1 op 9. Is mijn rechtervoet, niet de auto
Olieverbruik: 0,0
Storingen: nog geen last van gehad (uiteraard even afkloppen).
Eerdere verslagen:
Gebruik je Android auto? Dan ben je wel in staat om files te ontwijken omdat je dan Google maps kan gebruiken.