Occassionadvies: Audi A7 (2010-2017)

Staat de prachtige Audi A7 ook hoog op jouw bucketlijst? Dan zou je droom zomaar realiteit kunnen worden. Je zou het niet zeggen, maar de Audi A7 is alweer sinds 2010 op de markt en het voordeel: ze zijn gebruikt inmiddels ook betaalbaar geworden. Voordat je kwijlend naar de dealer rent: hoe zit het met de kwaliteit? Loop je veel risico als je zo’n premium slagschip gebruikt wilt kopen? En welke versie moet je kopen?

Gevulde portemonnee nodig

Wat alle Audi A7 modellen gemeen hebben is dat je een flink gevulde portemonnee moet hebben om een hagelnieuwe aan te schaffen. De vanafprijs voor een versie met lullig viercilindertje bedraagt 59.000 euro en voor de RS7 ben je maar liefst 179.000 euro kwijt. Zonder opties natuurlijk. Daarom kan het helemaal geen kwaad om een gebruikte te kopen. Het aanbod op autoscout24.nl gaat van 22.000 euro voor een 3.0 TDI met bijna 3 ton op de klok (bouwjaar 2010) tot 98.000 euro voor een nagenoeg nieuwe Audi A7 3.0 TDI. Het aanbod in Duitsland is uiteraard groter, dus dat kan ook een overweging voor je zijn.

De opvolger van de Audi A7 staat overigens al te trappelen achter de coulissen, dus is het de komende tijd verstandig om de occassionmarkt goed in de gaten te houden. Nodig is de modelwisseling in mijn optiek niet, want de Audi A7 vind ik ook 7 jaar na dato nog steeds een prachtige auto. De auto is elegant, sportief en – niet onbelangrijk – origineel. Je herkent de auto direct.

Audi A7 Sportback (2014)

Welke motoren zijn leverbaar?

Bereid je voor op serieuze keuzestress. Keuze te over! In 2010 had je nog wat minder last van het downsizingspook. De instapmodelletjes waren voor de benzineliefhebbers een 2.8 FSI met 204 pk en voor de dieselaars een 3.0 TDI met eveneens 204 pk. Bij de modelwijziging in 2014 werden deze motoren vervangen door een zuiniger viercilinder en kon je instappen met een 1.8 TSI en 2.0 TDI die allebei goed zijn voor 190 pk. Lijkt mij zelf wat onderbemeten voor een dergelijke auto. Je kunt ook opteren voor een viercilinder 2.0 TSI met 252 pk. Die versie is krachtig genoeg, maar de 3.0 TFSI V6 (300 tot 345 pk) past beter bij de auto. Bij de diesels gaat de voorkeur uit naar de magnifieke 3.0 TDI die in verschillende varianten te krijgen was. Als je toch kiest, doe dan de sterkste diesel. Een beul van een motor met maar liefst 326 pk!

S7 en RS7

Natuurlijk leverde Audi de A7 ook in brute S en RS trim. De S7 is goed voor 420/450 pk en de RS7 voor maar liefst 560/605 pk. Let er wel op dat deze auto’s bovengemiddeld geliefd zijn bij het dievengilde. Het is nog net niet zo erg als bij de RS6, maar je doet er verstandig aan om een goede autoverzekering af te sluiten. De modelwijziging stelde overigens niet veel voor. Wat nieuwe motoren, een likje verf en iets meer moderne techniek. Dat was het dan wel. Wel zijn de S7 en RS7 uitstekende auto’s om verder te tunen. Vermogens van 750 pk zijn makkelijk haalbaar. Ik spreek uit eigen ervaring dat dit meer dan de moeite waard is.

Ook in basisuitvoering (kleinere velgen, zonder S-line) een fraaie auto

Heerlijke TFSI motor

Helaas rijd ik nu niet in een RS7, mijn Audi is een 3 jaar oude Audi A7 met 3.0 TFSI-motor. Ik stap snel over de teleurstelling heen, want dit is een buitengewoon rustgevende en prettige auto om mee te rijden. De 3.0 TFSI levert 333 pk. Wat meer dan genoeg is voor flitsende prestaties. De zescilinder heeft geen enkele moeite met de 1800 kilogram zware Audi A7. Hij accelereert binnen 5,3 seconden naar 100 en de topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur. Dat laatste heb ik niet uitgeprobeerd, maar ik kan je wel vertellen dat de auto ook boven de 200 kilometer per uur nog steeds stevig doortrekt.

Wat positief opvalt is de rust waarmee de krachtbron dit doet. Je hoort hem nauwelijks, ook niet als hij zijn stem moet verheffen. Het gaat allemaal zo soepel en moeiteloos en hij klinkt ook lekker sportief. Echt een geweldige krachtbron. Een zescilinder (de diesels zijn ook heerlijk) past gewoon heel erg goed bij deze auto. De auto voelt daarmee wat meer speciaal. Met een viercilinder (overigens ook fijne motoren) heb je dat gevoel veel minder. Wel een nadeel, het is wel een enorme zuipschuit. Reken op een praktijkverbruik van 1 op 8. Als je geluk hebt. De zescilinders van BMW springen echt wel wat zuiniger om met de brandstof.

De standaardstoelen zitten al voortreffelijk. Een upgrade is leuk, maar niet noodzakelijk.

Comfortabele kilometervreter

Het onderstel is gebaseerd op de Audi A6 en daar is helemaal niets mis mee. De Audi A7 is een buitengewoon comfortabele lange afstandscruiser. Een echte Gran Turismo. Optioneel kun je de auto nog uitrusten met een adaptief chassis of zelfs luchtvering, maar nodig is dit niet. Het standaardonderstel – zoals in de auto die ik rijd – is al dikke prima. Daarnaast heeft Audi wind- en rijgeluiden ook knap buitengedrongen. Zoals gebruikelijk kun je bij Audi veel extra geld uitgeven aan betere stoelen en mooiere bekledingen. Nodig is het niet want de standaardstoel zit al heel goed.

Dikke optielijsten

Over optielijsten gesproken. Het is natuurlijk lekker om een versie te kopen met allerlei luxe. Heb je de kans, vooral doen. Vooral de voortreffelijke Bang&Olufsen audio is echt een aanrader. Stuurplezier is – zoals zo vaak – niet het domein van deze Audi. Je kunt best wat tempo meenemen in de bocht, maar het blijft een comfortabele cruiser. Geen sporter. Daarvoor is het gewicht ook wat te hoog. Het stuurgevoel stelt ook wat teleur. De connectie met de voorwielen ontbreekt. De testauto is een quattro en dat is bij de Audi A7 een aanrader. Ongeacht de weersomstandigheden heb je grip. Voegt bij een dergelijke auto wel wat toe.

De cockpit is een feest van herkenning.

Feest van herkenning

Het interieur is een feest van herkenning voor Audi-fans. Misschien zelfs wel wat teveel, want het is aardig identiek aan dat van de Audi A6. Desondanks is het een geweldig mooi interieur. De afwerking en materialen zijn ‘top of the bill’, op twee kleine puntjes na. De plastic sierlijsten in onze testauto ogen wat goedkoop en daarnaast vind ik de bediening van het MMI-navigatiesysteem niet geweldig. Qua binnenruimte is de Audi A7 geen hoogvlieger. De coupé-achtige daklijn staat de auto geweldig, maar zorgt wel voor wat beperkte hoofdruimte achterin. De beenruimte is ok, maar ook niet meer dan dat.

Waar moet je op letten?

Helaas betekent premium niet automatisch dat je een geweldig betrouwbare auto koopt. De Audi A7 heeft helaas wat aandachtspuntjes. Let er goed op dat de wat oudere versies mogelijk een bovengemiddelde slok olie lusten. De minder krachtige versies van de 3.0 TDI werden met een traploze CVT-automaat geleverd. Mijn advies? Deze bak lekker laten staan, want het maakt dat de auto wat langzaam aanvoelt en de techniek is ronduit onbetrouwbaar. Dat geldt voor de S-tronic in mindere mate ook, maar die bak schakelt wel veel fijner. Houd er wel rekening mee dat het vervangen van onderdelen wat prijziger is dan je gewend bent. De kosten kunnen hoog oplopen als je een versnellingsbak moet reviseren. Je doet er verstandig aan om de auto met uitgebreide garantie te kopen en goed te kijken naar de onderhoudshistorie.

Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition (2014)

Mijn oordeel?

Ondanks een paar aandachtspunten durf ik je de Audi A7 wel te adviseren. De A7 rijdt erg fijn en misschien nog wel belangrijker, de Audi A7 is een buitengewoon fraaie en chique auto. Echt een pronkstuk in de goede zin van het woord. Zorg gewoon dat je garantie hebt en het grote genieten kan beginnen. Kies wel voor een zescilinder, of het nu de diesel of de benzineversie is. Die rijden gewoon net wat fijner. De tweeliter TSI is echt wel snel genoeg, maar geeft niet het gevoel van overdaad van de zescilinder. Dan maar wat extra brandstof bijvullen af en toe. Een mooie auto mag wat kosten. Dat geldt in bijzonder voor deze fraaie Audi A7.

Bron stockfoto’s: Audi mediacenter

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten