Occasionadvies: Alfa Romeo 156 vs Alfa Romeo 159

Jeremy Clarkson zegt het niet voor niets: iedere autoliefhebber moet een keer in zijn leven een Alfa Romeo kopen. Met de komst van de nieuwe Alfa Romeo Giulia is dit aanlokkelijker dan ooit. De Giulia is een werkelijk prachtige sportsedan met achterwielaandrijving! Maar wat als je geen 40.000 euromuntjes op je bankrekening hebt staan? Kun je met de voorwielaangedreven voorgangers ook gelukkig worden? En welke moet je nemen? De Alfa Romeo 156 of de jongere Alfa Romeo 159?

Foto Alfa Romeo 156 en 159

Bella Italia!

Kunstobjecten voor je oprit

Om antwoord te geven op deze prangende vraag heb ik twee collega’s weten te charteren die allebei besmet zijn met het Alfavirus. Bob is de trotse eigenaar van een bijna 10 jaar oude Alfa Romeo 159 1.8 mpi met 180.000 kilometer levenservaring. Arjan is sinds kort eigenaar van een puntgave Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark. Bouwjaar 2003 met 190.000 kilometer op de chrono. Dat schoonheid met de jaren komt maken beide Alfa’s meer dan waar. Zowel de Alfa Romeo 156 als 159 zijn prachtige auto’s waar je uren naar kunt kijken. Pak een stoel, steek een lekker sigaartje en neem de tijd om je Italiaanse schone te bewonderen. Wie wil er nu niet zo’n kunstobject op zijn oprit. Zelfs de te kleine velgen op beide modellen doen niets aan het ontwerp af. Dit is Italiaans design op zijn best. Het is bijzonder hoe deze auto’s nog steeds het straatbeeld verfraaien. Je hoeft voor het uiterlijk echt niet de eveneens prachtige Giulia te kopen.

lederen bekleding alfa 156

Leer op een Alfa Romeo? Altijd doen!

Fraaie interieurs

Ik blijf positief als ik de portieren van beide auto’s open. Natuurlijk is de afwerking op sommige plaatsen Italiaans slordig, maar voor beide modellen geldt dat het interieur er ook anno 2016  aantrekkelijk uitziet. Het interieur van de nieuwere 159 is natuurlijk wel een slag mooier, dat geldt met name voor de gebruikte materialen en de afwerking. De pornobeige leren bekleding in de 156 maakt echter veel goed. Ook na bijna 200.000 kilometer ziet het leer er nog strak uit. De stoffen bekleding in de 159 van Bob doet wel wat afbreuk aan het Italiaanse karakter. Lederen bekleding in een Alfa Romeo is echt een must.

Een gemeenschappelijk punt van kritiek is de beperkte binnenruimte. De Alfa Romeo 159 is marginaal ruimer, maar in beide auto’s zit je liever niet achterin. Ook is de kofferruimte vrij beperkt in vergelijking met veel concurrenten. Je moet dus niet al te fanatiek oefenen voor je gezinsuitbreiding. Leuke overeenkomst is dat in beide Alfa’s alle tellers en metertjes naar de bestuurder zijn toegedraaid. Dat is buitengewoon handig op je eerste date. Als om onverklaarbare redenen allerlei waarschuwingslampjes gaan branden in je (trust me, dat gaat ook echt gebeuren), ben jij de enige die dat weet. Angst is een slechte raadgever op je eerste date :).

Foto interieur Alfa Romeo 159

Interieur Alfa Romeo 159: leuk detail: alle meters en tellers wijzen naar de bestuurder.

Energiek veulentje

Beide auto’s zijn uitgerust met een 1.8 liter motor die goed is voor 140 pk. Tot zover de overeenkomsten. De 1.8 liter Twin Spark in de 156 is een door Alfa Romeo ontwikkeld blok en dat is te merken. Deze Twin Spark is een heerlijk levendig motortje die met het grootste plezier toeren draait. Het is geen wilde Italiaanse hengst, daar mist hij vermogen voor. Het is wel een energiek veulentje die vrolijk in de wei huppelt en bruist van de energie. Ook de soundtrack is eerlijk. De motor klinkt naarmate je het toerental laat oplopen lekker mechanisch. Vlak voor de 7.000 toeren bereikt de motor het piekvermogen en word je beloond met een extra toefje energie. Het loont echt om de rode lijn op te zoeken. Nadeel is wel dat je onderin het toerenbereik – zeker in het huidige turbotijdperk – wel wat vermogen tekort komt.

Foto Alfa Romeo 156

Sturen kan de 156 als geen ander!

Comateuze muis

De indirect ingespoten 1.8 mpi in de Alfa Romeo 159 heeft een wat lastiger taak. De 159 is maar liefst 160 kilo zwaarder dan de lichtvoetige 156. De weegschaal geeft 1455 kilogram aan. Dat heeft weerslag op de prestaties. De 1.8 mpi moet duidelijk harder werken om er de vaart in te houden. Het gewicht is niet het grootste probleem. Dat is de herkomst van de motor. De 1.8 mpi is ontwikkeld door Opel en dat is echt wel een dingetje. Dit is verre van een cuoro sportivo (sportief hart), maar eerder een cuoro muerto. Er zit geen enkel teken van leven in dit blok. Hij voelt astmatisch en apatisch aan en heeft een buitengewoon modale en ongeïnspireerde soundtrack. Onderin het toerengebied is hij futloos en bovenin geeft hij er veel te snel de brui aan. Deze comateuze muis heeft op papier 140 pk, maar in de praktijk voelt het aan alsof er 124 op permanent verlof zijn gestuurd. Jammer genoeg is er in beide Alfa’s geen zesbak gemonteerd, wat in dit geval betekent dat beide viercilinders op de snelweg vrij veel toeren draaien. Met een verbruik van 1 op 11 ben je in beide auto’s dan ook spekkoper.

Foto Alfa Romeo 159

De 1.8 mpi onder de motorkap weet geen enkel moment te imponeren.

Fijne sportsedan

De lichtere 156 is logischerwijs de betere stuurmansauto van de twee. Hij is veel lichtvoetiger en daardoor leuker om te rijden. De 156 is een auto die je bij het nekvel vastpakt en met gepast geweld in de bocht kunt gooien. De auto reageert katachtig snel op mijn bevelen. Het is een verrassend fijne gooi- en smijtauto en dat is wat je in eerste instantie niet verwacht in een  sedan. Bijna alle ingrediënten kloppen. De besturing is vol gevoel en lekker direct, het onderstel communicatief en lichtvoetig, de remmen hebben een lekkere bite en de motor inspireert om het onderste uit de kan te halen. De 156 is een heerlijke sportsedan. De enige kanttekeningen zijn de stoelen die net wat te weinig zijdelingse steun geven en de hyperagressieve koppeling die het ontwrichten van je knie als enige levensdoel heeft. Wat komt dat ding met een geweld omhoog. Filerijden is een crime met deze Alfa.

De Alfa Romeo 159 kan op het gebied van rijplezier niet op tegen de 156. Daarvoor is de 159 te zwaarlijvig en mist het door General Motors ontwikkelde onderstel sportief talent. De 159 stuurt en rijdt helemaal niet onverdienstelijk, maar het chassis en besturing geven niet de feedback die je in de 156 wel krijgt. Het is niet voor niets dat de toenmalige Alfa baas Sergio Marchionne uiteindelijk moest toegeven dat de Alfa Romeo 159 een kostbare vergissing was.

alfa 159 achterkant

Met 445 – 1235 liter kun je best wat kwijt in de Alfa Romeo 159, maar als je ruimte zoekt ben je met een Skoda Superb, Ford Mondeo en VW Passat veel beter af.

Gran Tourismo

Toch is het echt niet alleen maar kommer en kwel. De 159 is met afstand de fijnere reisauto van de twee. Het is een rustgevende auto waarin het – op de futloze motor na – fijn kilometervreten is. De auto is stiller, de koppeling en versnellingsbak zijn lichter te bedienen en de rechtuitstabiliteit van de Alfa Romeo 159 is simpelweg voortreffelijk. De 156 is op hoge snelheid duidelijk nerveuzer. De stoelen in de 159 dragen ook hun steentje bij aan het comfort. De stoelen zijn lekker stevig, bieden veel zijdelingse steun en ook zijn de zittingen – in tegenstelling tot de 156 – lang genoeg. Ook blijkt dat de 159 vrij is van rammels. Eigenaren van de Alfa Romeo 156 zullen deze luxe niet ervaren. De 159 is een uiterst capabele Gran Tourismo en heeft qua karakter wel wat weg van een Audi. Zij het dat de gebruikte materialen en afwerking van een Audi wel op een hoger peil staan. Daar betaal je dan ook voor.

Foto Alfa Romeo 156

Dit kontje doet iedere autoliefhebber naar adem happen.

Aandachtspunten?

Natuurlijk zijn er wel wat aandachtspunten als je een 10 jaar oude occasion koopt. Vooral de  156 heeft er wel een paar. Zo moet je bij die auto goed letten op lekkageproblemen (check of de matten droog zijn), gaan de draagarmen en draagarmrubbers niet al te lang mee en je moet iedere 60.000 kilometer de distributieriem vervangen. Een dure reparatie. De versies met gerobotiseerde handbak (Selespeed) moet je in zowel de Alfa Romeo 156 en 159 laten staan. Deze bak schakelt niet fijn en is nogal storingsgevoelig. Qua betrouwbaarheid scoort vooral de 159 verrassend goed. Op wat kleine aandachtspuntjes na bij de dieselmotoren (EGR-klep) en de 2.2 JTS (distributieketting) is het een vrij probleemloze auto.

Groot aanbod

Voor beide modellen geldt dat er genoeg aanbod is en dat er ook nog sterkere motoren leverbaar zijn. Vooral de Alfa Romeo 156 was in Nederland een erg geliefde auto. De dieselmotoren zijn in beide modellen aan te bevelen. Fijne blokken waarmee je heerlijk kunt kilometervreten. Vooral in de te zware 159 is de extra trekkracht van de diesel wenselijk. Vormt je budget geen belemmering, dan is de Alfa Romeo 156 GTA met de geweldige 3.2 liter zescilinder de beste optie. Echt een klassieker in wording. De fijnste motor in de  159 is de geblazen viercilinder 1750 TBI met 200 pk die in de laatste generatie leverbaar was. Vanzelfsprekend liggen de prijzen van de nieuwere Alfa Romeo 159 wat hoger en zijn er wat meer occasions met een lagere kilometerstand beschikbaar.

Foto Alfa 156 en Alfa 159

Welke van de twee? Ik kies voor de 156.

Conclusie

Ik vind het jammer voor Bob, maar de Alfa Romeo 156 wint deze dubbeltest. De 156 is een sportsedan van het ouderwetse soort. Een leuke, enthousiasmerende en karaktervolle auto, die ook nog eens uiterst betaalbaar is. De Alfa Romeo 159 is veel meer een comfortabele Gran Tourismo, een auto waarmee je met gemak retour naar Nice rijdt. Ook is de 159 iets ruimer en betrouwbaarder. Helaas is de 159 niet echt een enthousiasmerende stuurmansauto en gooit de futloze motor roet in het eten. Met een andere motor (bijvoorbeeld één van de prettige diesels) was de strijd veel spannender geweest.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

6 reacties

  1. Bert schreef:

    Simpelweg een zeer slecht artikel. Bijna alles is gewoon overgeschreven en er wordt bv niet naar latere uitvoeringen gekeken. Vergelijking met ander de auto’s s betreffende ruimte slaat nergens op..nee bv een A4 en een 3 serie..etc etc..

  2. Frank schreef:

    Slecht artikel?? Pfff, ga dan lekker de Autoweek lezen! Ik lees zowat alle artikelen hier en vind ze zeker goed te lezen. Ook leuke een leuke en interessante vergelijking is dit tussen de 156 en 159. Zelf zou ik de 156 kiezen omdat ik die gewoon mooier vind gelijnd. Ik zoek eigenlijk een mooie Crosswagon van deze 156. Een lekkere diesel zit er dan in met een praktische kofferbak ook natuurlijk.

  3. DDutch schreef:

    Aardige vergelijking tussen deze 2 Alfa’s.

    De opmerking dat de auto’s op te kleine wielen staan begrijp ik niet helemaal. 15 of 16 inch past optisch prima bij deze auto’s. Er was ooit een tijd dat een grote BMW of een Ferrari ook op 14 inch velgen stond. We kunnen rustig stellen dat nieuwe auto’s doorgaans op te grote wielen staan en daardoor vaak minder comfort hebben door de lage wangen van de platte banden en minder bergruimte bieden door de grotere wielkasten.

    De 156 is veel meer een echte Alfa dan de 159. Dat wordt ook begrijpelijk wanneer je het verhaal achter de auto’s kent en weet dat Fiat, na de Alfa 155 de ambitie had om van 156 iets bijzonders te maken, zowel in techniek als in vorm. En dat is bijzonder goed gelukt, de 156 heeft destijds bijna alle prijzen gewonnen die er te winnen vielen, waaronder de auto van het jaar verkiezing van 1997, op grote afstand voor de Golf IV en de Audi A6. Meer dan de helft van de journalisten gaf de 156 destijds het maximaal mogelijke aantal punten.
    De TS motoren zijn gevoelig voor ondeskundig gebruik en slecht onderhoud maar zijn technisch hoogstaand en ze leveren, zeker in de 1e generatie 156, meer dan genoeg power. Ook is de afstelling van het motormanagement niet optimaal, waardoor auto’s soms wat inhouden of nukkig reageren. Goede chiptuning bied hier vaak uitkomst.

    Ook in de autosport was de 156 lang heel succesvol. In de race versie van de 156 ligt de 2.0 4 cilinder motor die tot maximaal 330 pk was opgevoerd en ook heel bleef. Dankzij de perfecte, high-tech wielophanging won de voorwielaangedreven 156 het 10 jaar na z’n geboorte in races nog regelmatig van de destijds gloednieuwe BMW E90 3-serie met achterwielaandrijving. Het is een icoon en die zijn er momenteel nauwelijks meer in autoland. De 159 is minder fraai dan de 156, ontbeert de fraaie wielophanging van de 156 en is bovendien veel te zwaar om echt sportief te zijn

  4. Phill schreef:

    Mijn oude ketel (156 1.9 jtd bj 2000 )heeft ondertussen 409.000 km op de teller. Beetje “gechipt” 145 pk, uitgeleend aan onze kleinsten voor een 6 tal maand. Hij heeft hem proberen in de prak te rijden, niet gelukt ! Vorige week nog mee op verlengd WE Ardennen geweest, met aanhanger en 2 grote honden in de koffer. No problemo. Laatste keuring 27€ kosten. Roettest 0.8 zonder truccage. Een van mijn beste aankopen ooit zou ik zeggen. ( 9de auto op 30 jaar tijd) Ik ben heel tevreden !

  5. Nero D'Avola schreef:

    Vind het een vrij realistisch artikel.
    Heb 6 aar rondgereden met een 156 JTS.2.o met Selespeed. 95.000 erbij gereden voordat ik uiteindelijk de keuze heb gemaakt een 159 SW TBI te rijden. Daar inmiddels ook 100.000 in 7 jaar tijd erbij (van 152K naar 247 K)

    De 156 stuurde absoluut strakker en reed de 3 tjes het snot voor de ogen in de bochten ……of men kan niet rijden al ben ik de laatste om te zeggen dat ik dat wel kan.
    Alleen op de lange rit ( iedere 2 weken Duitsland -R’dam) merkte ik wel dat de 159 een stuk relaxter reed. Al miste ik de sportiviteit van de 156.
    Overigens nooit een probleem met de Selespeed gehad. Bokte alleen in de winter bij het wegrijden. Maar dat deed ik ook als ik net mn nest uitkwam. Dus gewoon warmrijden en tijd geven om te schakelen. Een paar keer gespoeld en updates uitegvoerd en verder niets.
    De TI stoelen in de 156 mis ik toch wel: kwaliteit is beter dan ik de 159 lederen stoelen.
    Geen slijtplekken,niet doorgezakt.
    In de 159 wel al slijtplekken op de bekende plekken maar nog altijd heerlijk op de lange strek.
    Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik me suf gezocht heb naar een goede 156 SW GTA…..diverse garages bezocht en proefgereden….meeste afgetrapt en uitgewoond voor een belachelijk prijs.
    Dus uiteindelijk de stap gemaakt toen ik in de 159TBI ritje maakte van mijn Alfa maatje. Trekkracht als een diesel en stil (beetje te stil want een V6 Busso geluid is in mijn belevingsgehoor niet te vervangen).
    2 jaar geleden toch nog even laten chippen en daar heb ik geen spijt van. Trekkracht is zodanig toegenomen dat terugschakelen naar 5 niet echt nodig is op de snelweg…daar hebben zich menig Duitse vervoermiddelen zich nog in vergist.
    Afgelopen Juli 4500KM v.v. NL-Spanje zonder een centje pijn.
    Om op Duits vervoermiddel terug te komen….de versnellingsbak is helaas geleend bij Opel en de lagering te zwak uitgevoerd en dit gejank is dus dmv een revisie geheel weg.Bekend euvel van deze M32 bak.
    Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 156 SW GTA ,nog steeds ja. Maar verstand zegt 159 TBI …..omdat er zoveel kaf onder het koren zit. Ook de a volonté ingevoerde 159’s uit Duitsland zijn niet altijd helemaal eerlijk….goed luisteren proeven en voelen….en dan de papierwinkel eens goed doornemen. Heb al wat schade gevalletjes eruit gevist op die manier terwijl het een hele “jonge” frisse auto betrof.

    • Christian Schilder schreef:

      Ha Nero,

      Dank voor je uitgebreide, leuke en informatieve reactie. Het klopt inderdaad dat een 156 GTA heel erg lastig te vinden is. Ik ken iemand die er eentje heeft met dik 2 ton op de teller, maar die heeft de auto wel volledig aangepakt/opgeknapt. Dan ben je wel wat uurtjes en euro’s verder. In dat opzicht is een 159 1.750 TBI een hele verstandige keuze. Lijkt me de ideale motor voor de auto.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *