Nut en noodzaak van snelle rondetijden op de Nordschleife

Inmiddels laait de discussie weer op over nut en noodzaak van fabrikanten die recordtijden willen noteren op de Nordschleife. In de topklasse is het gevecht tussen Porsche, Ferrari en McLaren op stoom geraakt. Bij de voorwielaangedreven hot hatches zijn Renault, Honda en Seat in een boeiende fittie verzeild geraakt, voorlopig gewonnen door Renault.

renault megane RS Ring
Bron foto: https://www.flickr.com/photos/renaultsport

Tegenstanders vinden de focus op Nordschleife rondetijden belachelijk. De meest bekende is James May van Top Gear. Hij ergert zich aan autofabrikanten die een auto op de Nordschleife ontwikkelen en vergeten dat de auto verreweg de meeste tijd van zijn dienstbare leven op de gewone weg rondrijdt. Waar de auto vooral te maken krijgt met verkeersdrempels, kruipende bejaarden en overijverige flitsambtenaren. Dus wat meer focus op comfort is volgens de Brit wenselijk. Zit wel wat in.

Ook kun je je afvragen wat het nut is van een speciale Ringversies als dit ervoor zorgt dat je duizenden euro’s meer kwijt bent voor een model. Want om snel te zijn is een mechanisch sperdifferentieeltje niet meer genoeg. Alles moet kloppen. Van banden, remmen, onderstel tot uitlaat. En al deze onderdelen kosten al snel extra centjes. Terwijl je ze als hobbychauffeur niet nodig hebt. Want je komt hooguit maar 2 keer per jaar op het circuit, als je er al komt.

Maar je vergist je als je zegt dat je er weinig of niets aan hebt. De ringmania bij de fabrikanten levert namelijk een prachtig iets op. Fabrikanten die elkaar beconcurreren op leven en dood. Die elkaar willen verslaan op elk meetbaar onderdeel. En daar alles voor uit de kast halen. Meer power, betere remmen, een beter onderstel en noem maar op.

Dit is fantastisch nieuws voor ons. Dit zorgt ervoor dat de gemiddelde hot hatch inmiddels dezelfde prestaties levert als een sportauto van 10 jaar terug, tegen een fractie van de nieuwprijs. En dat de voorwielaangedreven hot hatches ook het vermogen op de weg krijgen. Want teveel onderstuur is killing. Dus wat mij betreft mag de Ringmania gewoon doorgaan. Laat Opel maar de Astra OPC Extreme uitbrengen. En wacht ik met smart op de nieuwe Civic Type R. Bring them on!

Voorlopig kunnen we genieten van de beelden:

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. bzb schreef:

    persoonlijk heb ik het idee dat het eigenlijk niks zegt de snelste ronde tijd, het is ook maar net welke expert er ingehuurd wordt, en voor mij persoonlijk zal ik sneller op de ring zijn met een gebalaceerde auto als een ferrari 458 of een makkelijk rijdende porche 991 turbo dan de op papier snellere straat ringers de corvette zr-1 of een porsche gt2-rs welke sneller zijn maar veel moeilijker.

  2. Christian Schilder schreef:

    Ben ik helemaal met je eens. Een uitgebalanceerde auto is makkelijker voor ons ‘leken’ op de limiet te rijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten