Alles over het rijden op de Nordschleife

De 20,8 kilometer lange Nürburgring Nordschleife is het meest uitdagende circuit ter wereld. Een ‘achtbaan voor de waanzinnigen’ noemde ik het eerder. Tegelijkertijd de droom van iedere petrolhead. Wat moet je weten voordat je zelf de Nordschleife op gaat?

Meeste Porsches per vierkante meter: De Nordschleife

Foto: Bas Fransen Car Photography

Kun je gewoon de Nordschleife op met je eigen auto?

Ja , dat kan! Tijdens de zogenaamde ‘Touristenfahrten’ kun je na het kopen van een kaartje de baan op. De organisatie stelt wel een aantal eisen aan je auto. Hij moet verzekerd zijn (daarover later meer) en verder is er nog een aantal technische eisen waaraan je moet voldoen. Bijvoorbeeld dat je auto niet meer dan 95 decibel geluid mag maken en dat slicks onder je auto ook niet zijn toegestaan. 

Tijdens ‘Touristenfahrten’ gelden de Duitse verkeersregels. De Nordschleife is namelijk een openbare tolweg. Rechts inhalen en bumperkleven zijn verboden en ook op de Nürburgring zijn er snelheidslimieten. Je doet er verstandig aan de huisregels vooraf goed door te lezen. Ga je met je eigen auto, zorg er dan voor dat je auto in topconditie is. Vooral je remmen en banden krijgen het zwaar te verduren. Je portemonnee ook. Een tripje Nordschleife hakt een gat in je begroting. Vooral de brandstofkosten kunnen fors oplopen. Op de baan rijd je al snel 1 op 5 gemiddeld. Minder zuinig kan ook.

Foto: Bas Fransen Car Photography

Foto: Bas Fransen Car Photography

Wanneer is de Nordschleife geopend?

De Nordschleife is niet iedere dag voor het publiek toegankelijk. Doordeweeks zijn de openingstijden vaak beperkt (bijvoorbeeld van 17.30 tot 19.30 uur)  In het weekend is het circuit vaak langer geopend, soms zelfs van 9 tot 9. Check voordat je richting de Eifel afreist altijd even de openingstijden op de Nürburgring website.  Doe dit ook op de dag zelf. Soms wijzigen ze wel eens last-minute de openingstijden. Een rondje kost 30 euro in het weekend en 25 euro doordeweeks (tarief 2017). Koop je een kaart voor meerdere rondjes dan ben je per rondje iets goedkoper uit.

Ben je verzekerd?

De Nordschleife is een openbare weg, je bent dan toch gewoon verzekerd? Helaas voor ons zijn verzekeringsmaatschappijen natuurlijk niet achterlijk. Heel veel maatschappijen sluiten de Nordschleife expliciet uit. Er zijn ook verzekeringen die de Nordschleife (nog) niet uitsluiten, maar ook dan zal de verzekeringsmaatschappij waarschijnlijk niet uitbetalen. Een stuurfout op de Nordschleife kan dus een duur geintje zijn. Laat staan als je ook nog iemand anders aantikt. Dan zijn de rapen helemaal gaar. Ook kunnen de kosten hoog oplopen als je de vangrail raakt of weggesleept moet worden.

Gelukkig is ieder probleem oplosbaar en kun je ook een circuitverzekering afsluiten. Je doet er goed aan om je even goed te laten informeren over de voorwaarden en de kosten. Wees extra terughoudend met gebruik van je leaseauto op de Nordschleife. Think twice. Je werkgever draait voor de kosten op en uiteraard zal hij dit op jou verhalen. Ik denk niet dat je functioneringsgesprek prettig zal verlopen.

 

Is het gevaarlijk?

Zoals je in het filmpje hierboven kunt zien: volmondig JA! De Nordschleife is één van de meest uitdagende circuits ter wereld vanwege de lengte, de hoogteverschillen en de moeilijkheidsgraad. Ook al heb je de Nordschleife op de Playstation al duizend keer gereden, het doet geen recht aan de werkelijkheid. Op de Nordschleife is de foutmarge nihil. Het aantal grindbakken en uitloopzones is beperkt. Een stuurfout wordt genadeloos afgestraft. Laat dus je stopwatch thuis. Het gaat vrijwel zeker mis als je gaat focussen op je rondetijden.

Gun jezelf de tijd om de baan te leren kennen en je adrenaline een plekkie te geven. Volgens kenners kost het je ongeveer 100 ronden om baankennis te vergaren. Ook al heb je de ervaring of het talent (denk je!), het kan ook misgaan door een stuurfout van iemand anders. Ook verliezen voertuigen soms nog wel eens olie op de baan en kan het plotseling spekglad zijn zoals je in dit filmpje ziet. Dit is niet alleen voor motorrijders levensgevaarlijk. De weersomstandigheden spelen ook een rol. Die veranderen in de Eifel voortdurend. Is het asfalt nat, dan kan het op de Nordschleife zeer glad zijn. De traumahelikopter maakt regelmatig overuren. Tenslotte wordt de Nordschleife niet voor niets ‘De Groene Hel’ genoemd.

megane RING

Met een glimlach achter het stuur door de Karusselbocht.

Wat moet je verwachten van je eerste rondje?

Adrenaline. Pure adrenaline. Je kunt je geen voorstelling maken hoe het is totdat je er rijdt. Eerder schreef ik al over mijn eerste keer op de Groene Hel. Ik noemde de Nordschleife een ‘achtbaan voor de waanzinnigen’. Het gevaar loert, de adrenaline viert hoogtij en je rijdt op de toppen van je kunnen. Het zelf rijden op de Nordschleife is één van de gaafste dingen die ik ooit gedaan heb. Een ervaring die ik de rest van mijn leven niet meer vergeet.

Waar ik zelf aan moest wennen is het tempo waarmee gereden wordt. Het gaat er nogal snel aan toe. Sommige snelle jongens kunnen zeer agressief op je achterbumper klappen. Je moet je niet te veel laten intimideren hierdoor. Ga niet midden in de bocht opeens van je ideale lijn afwijken om ruimte te maken. Rond eerst de bocht af en zoek op een recht stuk daarna de rechterkant van de baan op om je te laten inhalen (wel richtingaanwijzer gebruiken). Waar je ook even aan moet denken is dat je alle losse spullen in je auto even netjes opbergt en dat je de radio uitzet. Je wilt niet afgeleid worden door de ijskrabber die in je portiervak alle kanten opvliegt of de RDS die opeens op vol volume naar de fileberichten schakelt.

Foto: Bas Fransen Car Photography

Foto: Bas Fransen Car Photography

Wanneer kun je het best je eerste ronde rijden?

Doordeweeks, ook al zijn de openingstijden beperkter. In het weekend is het (bijna) altijd druk op de baan. Heel erg druk. Zeker rond de feestdagen. Vooral Karfreitag (de vrijdag voor Pasen) is berucht. Dan bezoeken duizenden mensen de Ring. Het risico op ongelukken en baanafsluitingen is vanwege de drukte ook groter in het weekend. Op extreem drukke dagen is de baan regelmatig uren gesloten als iemand weer eens stevig kennis heeft gemaakt met de vangrail. Ook rijden er in het weekend net wat meer gelukzoekers op de baan die iets meer ongecontroleerde risico’s nemen. Doordeweeks is het aanzienlijk rustiger op de baan, rijden er meer locals en heb jij meer ruimte om je eerste rondjes te rijden en de baan te leren kennen zonder opgejaagd te worden door ééncelligen.

De Renault Megane RS is een zeer goede Ringtool.

De Renault Megane RS is een geweldige Ringtool.

Kun je ook met een instructeur de baan op?

Absoluut. Ik heb mijn eerste rondjes ‘Touristenfahrten’ met een instructeur naast me gereden. Echt een aanbeveling! De instructeur kent de baan op zijn duimpje en loodst je over het parcours. Het is niet alleen veiliger (hij weet precies wanneer je moet remmen), je gaat ook sneller omdat je kunt vertrouwen op de aanwijzingen en kennis van de instructeur. Het voordeel is dat je door je toegenomen snelheid ook minder last hebt van sneller verkeer op je achterbumper en dat je meer ontspannen rijdt. Je zoekt iets makkelijker de limieten op en je leert ontzettend veel. Ook gaaf: ik heb mijn instructeur gevraagd om een rondje te doen met mijn eigen auto. Een geweldige ervaring. In deze video zie je Dolf Dekking een snel rondje doen met mijn Renault Megane RS.

Kun je naast de ‘Touristenfahrten’ ook op andere momenten de Nordschleife op?

Ja, op de Nordschleife worden ook trackdays georganiseerd. Een organisatie (in Nederland is Driving-Fun een bekende organisatie) huurt  een circuit voor een dag en jij kunt je daarop inschrijven.  Deelname aan een trackday is niet goedkoop, deelname kost je al snel 400-500 euro. Fors meer dan een paar ‘Touristenfahrten’ rondjes, maar de Nordschleife is de hele dag gesloten voor ander publiek en jij kunt de hele dag onbeperkt rijden. Het voordeel is ook dat er wat minder auto’s op de baan zijn en dat de kans op ongelukken en schade hiermee wat afneemt. Over het algemeen rijd je daar met ‘gelijkgestemden’ rond en is er respect voor elkaars kwaliteiten. Het nadeel is dat de kosten voor deelname vaak stevig zijn en dat je verplicht een helm moet dragen. Rijd je maar een paar rondjes, dan ben je op een Touristenfahrt goedkoper uit.  Je kunt ook speciale rijtrainingen volgen op de Nordschleife, dit soort trainingen zijn echter niet goedkoop.

Foto: Bas Fransen Car Photography

Foto: Bas Fransen Car Photography

Je wilt/kunt niet met je eigen auto de Ring op. Wat nu?

Geen nood, rond de Nordschleife zijn er legio bedrijven waar je een auto kunt huren om de baan mee op te gaan. Dit varieert van een Suzuki Swift (136 pk) tot aan een Porsche 911 GT3. Deze auto’s zijn ‘track ready’. Dit betekent dat ze de juiste banden, remmen en onderstelaanpassingen hebben. En je bent verzekerd! Het is wel handig om je te realiseren dat ze stevige borgsommen (minimaal een paar duizend euro) vragen voor het geval het misgaat. Doe dit alleen als je de borgsom kunt missen. Ben je een newby, kies dan lekker voor een Suzuki Swift. Direct in een dikke M3 of GT3 de baan op gaan klinkt verleidelijk, maar is eigenlijk onverantwoord.  Overigens is het huren van zelfs een Swiftje geen goedkope aangelegenheid. Een halve dag huur met een maximum tot zes rondjes kost je 300 euro. Exclusief toegang en exclusief benzine.

Verhuurbedrijven

 

Alleen kijken is ook fantastisch!

Alleen kijken is ook fantastisch!

Wil je zelf niet rijden?

Ook dan is een bezoek aan de Nordschleife absoluut de moeite waard. Langs de baan zijn er heel veel plaatsen waar je kunt kijken. Er gebeurt altijd wel wat en je ziet ook nog eens de meest bijzondere auto’s langsvliegen. Houd er wel rekening mee dat op drukke dagen de baan nog wel eens gesloten is als er ergens een ongeval heeft plaatsgevonden. Het loont om een klapstoeltje mee te nemen. Op deze geweldige website vind je alle kijkplekken en vind je ook goede restauranttips. Wil je ervaren hoe het is om met topsnelheid over de Ring te vliegen? Dan kun je (wel ruim vooraf reserveren) een ritje met de Ringtaxi huren. Een ervaren coureur knalt met een BMW M5 of een Aston Martin V8 over de Nürburgring. Een ronde kost € 295,- en je kunt met maximaal 3 personen (in de M5) instappen. Overigens maken ook de profs soms wel eens een foutje.

Foto: Bas Fransen Car Photography

Foto: Bas Fransen Car Photography

What’s stopping you?

Eigenlijk niets, toch? Natuurlijk is rijden op de Nordschleife niet zonder risico. Dat geldt wel voor meer dingen in het leven. Toch vind ik dat je dit gedaan moet hebben. Al rijd je maar één rondje! Tenslotte moet je niet te lang wachten met het afronden van je bucketlist.

Relevante websites

Op de volgende websites vind je nog veel meer informatie over de Nordschleife.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. Pieter schreef:

    Christian,
    Jij maakt van ieder verhaal weer wat moois, ben absuluut geen racer maar ik zou er zin in krijgen! Ik heb nog wel een verzoek zou je eens een triotest kunnen doen tussen bv 308/golf/focus en dan een beetje midden uitvoering met 150pk? Ben erg benieuwd wat nu de beste prijs/rijbeleving is van deze 3 zoals jij er naar kijkt, autoweek etc is eigenlijk altijd hetzelfde commentaar.
    Gr Pieter

    • Het is overigens niet helemaal zonder reden dat de Golf vaak wint. Het zijn echt steengoede auto’s, alleen betaal je daar wel voor (of je moet genoegen nemen met iets minder luxe). Wat betreft de Focus. Fijne rijdersauto, maar qua interieur wel mwoh en de 1.0 driecilinder mist kracht. De 308 ken ik alleen als GTI. De HB is vrij krap, de station schijnt wat ruimer te zijn. Volgens mij zijn de reviews over de 308 allemaal wel positief.

      Mijn keus in het C-segment is denk ik nog steeds de Seat Leon FR. De 1.4 TSI 150 pk (of nieuwe 1.5 TSI 150 pk) is een geweldig blok en de auto stuurt gewoon prettig. Maar ook auto’s als de Hyundai i30, Mazda 3 rijden gewoon fijn (zij het wel verschillend). Slechte keuzes zijn er niet meer in het segment, of het moeten de te dure Merc A-klasse zijn of de Skoda Octavia (slechte stoelen).

  2. Squirtcanom schreef:

    Meerdere keren geweest en gereden met een Seat Leon 1.8 20V Turbo. De adrenaline die je hebt op het moment dat je de eerste bocht maakt is gruwelijk.. Je word om de haverklap ingehaald door exotische wagens, wat aan de ene kant heerlijk is en aan de andere kant toch wel een beetje intimiderend!

    Het belangrijkste wat je moet weten/doen is rechts blijven rijden als je weet dat je ingehaald gaat worden! Zet je knipperlicht aan en laat je achterligger je passeren!

    Voor de rest, de lekkerste stukjes zijn toch wel de Karusselbochtjes en Adenauer Forst! Vooral die laatste omdat je bergop gaat en meteen 2 scherpe bochten hebt die meerdere malen per dag toch vaak onderschat worden! Ook een aanrader om overdag lekker te kijken en te barbequeen!

  3. T8T schreef:

    Nou hou ik geen bucket lijst bij, ik ben nou eenmaal graag in een snelle auto.
    Ik vond dat het speciale moment maar gelijk in een echte auto moest gebeuren, dus gelijk een gt3 geboekt. Daarmee bedoel ik niet dat een M5 voor sissies is, ik vind een gt3 net wat meer een echte sportwagen dan de snelle sedan van BMW.
    Nou zag ik ook een Audi R8 warmdraaien, of eerder wat afkoelen, dat lijkt me ook wel wat om eens te ervaren hoe een sportwagen met een middenmotor het doet op de ring.
    Nu heb ik op internet ergens opgepikt dat Jaguar ook taxi diensten aanbied. Die F type svr heeft rondom de 500 pk, dus dat zit qua beleving denk ik een beetje hoger dan een gt3. De Ferrari 488 is ook beschikbaar voor een ronde, en is net wat duurder dan de gt3, maar ozoo interresant vanwege de middenmotor set-up. En ik heb nog nooid in een Ferrari gezeten op de ring, dus dat wordt het ritje dit jaar.
    Glück auf!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten