Mijn droomgarage

Wat als je op de 11e van de maand je bankrekening checkt en tot je schrik ziet dat je de super mega jackpot hebt gewonnen en 12 miljoen pietermannetjes rijker bent? Niet moeilijk natuurlijk: wij Driveaholics gaan dan meteen aan de slag met onze droomgarage.

Wat zou ik doen?

Met 12 miljoen in de binnenzak gaat het natuurlijk flink kriebelen. Ik gun mezelf 1 miljoen euro budget om mijn wagenpark te vernieuwen. In meervoud, want aan één auto heb ik niet genoeg. Ik wil voor ieder doel een auto. Ik wil een lekkere circuitschuiver, iets voor de (zeer) snelle Autobahntripjes, een hothatch voor wat plezierige Eifel-kilometers en een cabrio met een dikke motor erin om lekker met het kapje open te luisteren naar het motor- en uitlaatconcert. O ja, mijn vriendin gun ik ook een nieuwe auto. Natuurlijk met voldoende vermogen en comfort maar ook een auto die niet al te groot is. Iets met inparkeerstress. Vijf stuks in totaal dus.

Porsche 911 Carrera S (2019)

Een Porsche in mijn droomgarage? Ja, die kans is aanwezig.

Waar te beginnen?

Het is best lastig om in een mooie auto een proefritje te maken maar met 12 miljoen in de zak moet dit geen probleem zijn. De voorpret begint eerst online. Veel autofabrikanten bieden online configurators waar je onbeperkt mee mag spelen. Zo kun je precies zien hoe je nieuwe bolide gaat worden. Snel beginnen dus met mijn droomgarage.

De circuitschuiver

Die is makkelijk voor mij. Dat moet een Porsche zijn en een speciale. Een Porsche 911 Carrera S is een fantastische auto maar te gewoontjes. Mijn droomauto is de Porsche 911 GT3, maar de nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 doet ook wel één en ander tegen het ritsje tikken. Helaas is de GT3 niet leverbaar dus dat is nu even geen optie. Weet je wat, laat ik eens gek doen. Ik pak de Porsche 718 Cayman GT4. Bespaar ik toch aanzienlijke euries en de GT4 heeft ook een atmosferische zescilinder boxer. Iets minder vermogen, maar met 420 pk blijft er meer dan genoeg over. Dat ik wil besparen is niet heel vreemd, want bij Porsche weten we dat je pas echt de knip gaat trekken als je met de opties aan de slag gaat. Het is echt op het randje. Soms zelfs erover. Ver erover.

Bron: porsche.nl configurator.

Een paar voorbeelden? Climate control kost je 805 euro. En dat op een auto van ruim 150.000 euro! Elektrische stoelen (adaptief plus noemt Porsche ze) ruim 2.588 euro. Een simpele cruise control (niet adaptief) is toch weer 339 euro. Je remklauwen zwart gespoten? 866 euro. Wil je echt lachen? Een opbergruimte voor je smartphone kost ruim 500 euro! De boekhouder van Porsche is de gelukkigste man/vrouw op aarde. Want als je 150k voor een Porsche kunt aftikken, kunnen die paar duizend euro er meestal ook wel van af. Ik probeer me in te houden, maar basale opties als navigatie, dimmende spiegeltjes, een parkeercamera, goede audio en cruise control wil ik gewoon hebben. De heftige schaalstoelen niet, maar de keramische remmen weer wel. De eindprijs bedraagt uiteindelijk 175.000 euro. Is dat het uiteindelijk waard? Natuurlijk! Dit is een Porsche. Dat zijn goddelijke auto’s!

En o ja, de configurator is ook fantastisch. Geweldige graphics, overzichtelijk. Dat compenseert de afzetterij wel weer een beetje. Natuurlijk wil ik dat mijn GT4 ook opvalt dus ik kies voor een gele met zwarte velgen. Wat een megavette auto is dit toch! Ik ben verliefd.

Zie mijn resultaat.

De Autobahnbomber

Hoe gaaf ik auto’s als de BMW M5, Audi RS6 en Mercedes AMG’s ook vind, ik negeer ze deze keer. Ik heb voor mijn ‘daily’ geen behoefte aan een wilde roofkat. Als ik los wil gaan heb ik meer dan fatsoenlijke alternatieven in mijn droomgarage staan. En ik wil een diesel. Ik wil een fatsoenlijke actieradius hebben en niet iedere 300 kilometer bij de tank staan. Zonde van mijn tijd. Uiteraard moet de auto wel voldoende pepers hebben. Minstens 400 pk. En dan is de spoeling plotseling heel dun. De Volkswagen Touareg heeft op dit moment de sterkste diesel (435 pk sterke V8 TDI) maar een SUV hoeft voor mij niet. Zonde van de luchtweerstand.

Next best thing, de BMW zes-in-lijn diesel met maar liefst 4 turbo’s. Goed voor 400 pk en verkrijgbaar in onder meer de 5 en 7-serie. De nieuwe 7-serie heeft nogal de uitstraling van een groteske gorilla dus ga ik voor de subtielere 5-serie. In vaktermen de BMW M550D. Ik kies voor de Touring. Altijd handig om wat extra laadruimte te hebben.

Een diesel jaja.

We starten onze configuratie op de vernieuwde online configurator. Wat een onding! ‘Mobile first’ mijn reet. Op zowel de laptop als op mijn mobiele device is het gewoon een rukapplicatie. Snel weer terug naar de oude versie BMW! Terug naar de auto. Met de Porsche heb ik al de schraper uitgehangen dus bij de BMW wil ik er eentje met ‘volausstattung’. Droom even met me mee. De vanafprijs van de M550D Touring is een bijzonder pittige 128.000 euro en daar krijg je een relatief sober uitgeruste auto voor. Gelukkig biedt BMW wel een paar voordelige pakketjes aan. Dus vink ik het High Executive, M-Sport pluspakket, safety pack en BMW Pilot Pro Plus Pack aan. Gewoon leer is saai dus neem ik ‘Individual’ volleder en houten sierlijstjes. Dat ziet er fantastisch uit, maar wel weer 3.000 euries extra. Bower en Wilkinsaudio is een must have voor 3.790 euro. Echt een topinstallatie. Ik heb meer moeite met de 3.843 euro die BMW vraagt voor het adaptieve onderstel met wat leuke features. Maar vooruit. De enige opties die ik skip zijn het afschuwelijke ‘gesture control’, de trekhaak en de entertainment schermpjes achterin. En ik blijf bij 19 inch velgen vanwege het comfort. De eindprijs? 162.000 euro. Voor een BMW 5-serie met een diesel. OMG!

Jaja, met houten lijstjes. Vind ik kunnen bij dit soort auto’s. Bron foto: configurator bmw.nl

Hothatch

Waarom een hothatch als ik de loterij heb gewonnen en alles kan kopen wat ik wil? Omdat ik een hothatch fanboy ben. Daarom. Die hoort gewoon in mijn garage. En dit is weer een lastige. De BMW M140i valt in ieder geval af. Die ken ik inmiddels wel. Ik wil nu juist weer een lekkere hardcore auto en geen allrounder en die zijn op één hand te tellen. Ik denk dan aan de SEAT Leon CUPRA R, Honda Civic Type-R en de Renault Megane RS Trophy-R. Het wordt deze keer de Renault Megane omdat dit toch weer de snelste hothatch op de Nurburgring  is. Ok, de heftige Trophy-R is nog niet leverbaar maar de gewone Trophy is voor mij serieus genoeg. Ik hoop weer dat ouderwetse gevoel beleven dat ik had met mijn Renault Megane III RS.

De Trophy. Bruter dan de gewone RS. Ja dat wil ik.

Op naar de configurator dus. Niet de meest flitsende, maar wel logisch in het gebruik. Eerst even slikken. De vanafprijs bedraagt inmiddels 55.000 euro. Ik las in verschillende reviews dat de handbak niet veel soeps was. De EDC automatische versnellingsbak vond ik juist erg prettig. Die toch maar. De speciale lakkleur ‘Jaune Sirius’ vind ik supergaaf dus dat is me wel wat extra euries waard. De optielijst is klein. Ik selecteer het pakket met adaptieve cruise control en het pakket met achteruitrijcamera en de dodehoeksensor voor in totaal 1.100 euro. Natuurlijk wil ik ook navigatie+bose (995 euro) en een elektrisch schuifdak (695 euro). Schappelijke prijzen! De rest is allemaal standaard, inclusief ultrasportieve Recaro’s, een machtig sper en Brembo remmerij. De eindprijs is 59.965 euro. Machtig veel geld maar daar krijg je ook een machtige auto voor terug. Check mijn resultaat

Cabrio

Nu wordt het echt leuk. Ik heb nog geen vier ton uitgegeven dus ik heb nog een mooi budget beschikbaar heb voor de volgende telg in mijn droomgarage. Ga ik voor luxe en comfort (Bentley), voor Italiaanse flair en luidruchtigheid (Lamborghini en Ferrari), voor stijl en klasse (Aston Martin, Jaguar) of kijk ik toch weer naar de Duitsers. De Italianen vallen af. Te opvallend en te veel mensen die naar je staren alsof je een totale idioot bent. De Bentley valt ook af: leuk voor Premier Leaguevoetballers. Aston Martin is tegenwoordig een rebadged AMG. Dan liever het origineel. De Mercedes GT-AMG dus. Of ga ik toch voor de Audi R8? Kies ik voor de brullende AMG V8 of toch voor een krijsende V10? Ik ga voor de laatste. Duitse degelijkheid met het hart van een Lamborghini. Ook de laatste sportauto die Audi gaat bouwen. Audi wordt braaf en gaat voor groen.

Bron: configurator Audi.nl

Op naar de online configurator. Dit wordt de duurste auto in mijn droomgarage. De Audi R8 Spyder Performance kost minstens 297.000 euro. Heel veel geld, maar deze Performance versie heeft 625 pk en sprint in 3.2 seconden van 0 naar 100. En de atmosferische V10 draait bijna 9.000 toeren! Bij Audi heb je ook weer een hele waslijst aan opties. Het Performance-Designpakket (4.000 euro) met wat extra leder, alcantara en carbon is een mooie start. Dat maakt de auto nog dikker. Even twijfel ik of ik de argusbruin mateffectlak aanvink. Niet dat ik die mooi vind, maar gewoon omdat je dan op verjaardagen kunt opscheppen dat je alleen al voor je lak bijna 8.000 euro kwijt bent. Ik ga in dit geval toch voor Misano-rood (meerprijs ruim 4.000 euro) en vink ook meteen maar zwarte 20 inch velgen aan voor 2.530 euro. Ik wil vooral de mooiste combo hebben.

Als je dacht dat Porsche het bont maakt met de meerprijjzen, Audi kan daar ook wat van. Natuurlijk wil ik LED-koplampen met Audi Laserlicht. Maar moet dat echt 4.734 euro kosten? Omdat het kan doe ik het, maar dit irriteert wel. Carbon afwerking van de motorruimte skip ik even, maar het zwarte optiekpakket (1.331 euro) maakt de auto wel af. Doen dus. Daarna scrollen we verder en valt me op dat de standaarduitrusting eigenlijk best ok is. Al is de belachelijk hoge meerprijs (2.661 euro) voor de ‘maar’ 550 watt sterke B&O audioset natuurlijk wel weer om te grienen. Omdat het budget het toelaat toch maar aanvinken. Zucht. Een achteruitrijcamera (868 euro) is ook handig en ik wil niet bezuinigen op de adaptieve dempers (2.520 euro, wtf!). De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (1.960 euro) wil ik uittesten tijdens mijn proefrit. Last but not least wil ik natuurlijk dat mijn remklauwtjes een kleurtje hebben. Hier vraagt Audi 701 euro voor. In vergelijking met de Porsche een ‘koopje’. De eindprijs van al dit moois bedraagt 326.000 euro. Even slikken maar toch wil ik deze auto. Ik wil dit ook voelen en meemaken. Hoor die V10 gillen. Dat is onbetaalbaar!

https://www.youtube.com/watch?v=U5QWgOmJHjw

Voor de liefhebbers: je vindt mijn configuratie via deze link. Nog even over de online configurator. Die vind ik echt fantastisch. Gebruiksvriendelijk, mooie graphics, overzichtelijk. Top!

De auto voor mijn vriendin

Last and least. Hier spelen andere eisen een rol. Deze auto moet beschaafd zijn, vlot en niet al te groot. Ik zit zelf te denken aan een Audi RS3. Praktisch, niet al te groot en met 400 pk wel pissnel mocht ik een keer boodschappen willen doen. Met natuurlijk die goddelijke vijfcilinder. Helaas denkt de GF (girlfriend) daar iets anders over. Zij vindt de Audi maar saai. Op de vraag wat ze dan wel wil komt ze aan met een Mini Cooper S Cabrio. Even slikken, maar de Mini Cooper S Cabrio is best een vermakelijke auto. Met afstand de leukste Mini die je kunt kopen. Niet voor niets Driveaholic Auto van het Jaar. Ik kan daar mee leven maar ik ga niet voor de JCW. De meerprijs van 7.000 euro is echt belachelijk voor 40 extra paardjes en met 231 pk is de JCW nog steeds niet tranentrekkend snel. Als ik wil racen pak ik de Audi R8 Performance wel toch?

Mini Cooper S Cabrio

Leuk detail: de Union Jack op het stoffen dak!

Ok, het is even zoeken om de configurator op Mini.nl te vinden maar dan gaat ook dit feestje beginnen. Gelukkig werkt de configurator een stuk vriendelijker dan die van BMW omdat Mini een overzichtelijke menustructuur biedt. De vanafprijs is net geen 40 mille en bij Mini is de standaarduitrusting ronduit karig. Zaken als LED-koplampen, climate control, navigatie en parkeerpiepertjes zijn allemaal optioneel. Gelukkig zijn er Chili en Serious Business pakketjes die opties combineren waardoor ik wat gunstiger uit ben. De kleur is makkelijk. Britisch Racing Green natuurlijk. Over de Bonnet Stripes moet ik nadenken maar de Engelse vlag op het stoffen dak vind ik wel een leuke gimmick die me 800 euro waard is. Het windscherm (340 euro) is daarentegen echt een must-have. Het JCW pakket laat ik schieten. Die sportieve look vind ik bij de Cabrio niet helemaal passen. Van de bruin lederen bekleding (1.010 euro) word ik wel gelukkig.

Daarna ga ik nog even aan de slag met de losse opties. Op zich vriendelijk geprijsd. Zo kost een achteruitrijcamera maar 350 euro. Een dimmende binnen- en buitenspiegel nog geen 250. Maar toch. Als je alles bij elkaar optelt loopt het toch nog wel aardig op. Zeker omdat ik natuurlijk wel een dik uitgeruste Mini wil hebben. Dus ja, ik wil de adaptieve LED-lichten, adaptieve cruise control, de Always Open Timer (die bijhoudt hoe lang je open rijdt) en meer van dit soort zinnige en onzinnige opties. Wat ik niet wil is het sportonderstel. Te hard. Het gewone onderstel is precies goed. Op het einde van de rit bedraagt de schade net iets meer dan 50.000 euro. Veel geld voor een dergelijke auto, maar een koopje in vergelijking met de rest.

Mini Cooper S Cabrio

De Always Open Timer houdt de tijd bij dat je open rijdt. OMG!

Wat ben ik in totaal kwijt aan het einde van de rit?

De hoogste tijd om de calculator erbij te pakken. Grof afgerond is de schade als volgt:

  • Porsche 718 GT4: 175.000 euro
  • BMW M550D Touring: 162.000 euro
  • Renault Megane Trophy: 60.000 euro
  • Audi R8 Spyder: 326.000 euro
  • Mini Cooper S Cabrio: 50.000 euro.

Dat brengt de totaalprijs van mijn droomgarage op 773.000 euro. En dat betekent dat ik nog 227.000 euro over heb voor het vullen van de droomgarage. Zal ik nog een V8 kopen voor erbij? Die mis ik nog. Maar welke dan? Met andere woorden, moet ik toch weer opnieuw beginnen? Zeker weten dat er dan weer een ander lijstje uitrolt. Het is altijd arbitrair en levert stof tot nadenken op. Ik stop. Dit is mijn lijstje en voor die 227.000 euries vind ik wel weer een bestemming. Hoe ziet jouw lijstje eruit als je komende maand de loterij wint en een miljoen euro te besteden hebt? Laat het me weten in de comments!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. Rudy Wijn schreef:

    Redelijk dezelfde smaak.
    Op de Renault en mini na dan..
    Geef mij dan nog maar een SUV ofzo Mercedes amg dan.
    Dan de oldtimer ipv de mini iets als een Gulwing of een e30 m3 of allebei.
    De boodschappen wagen mag mijn vrouw zelf uitzoeken, ik ben echt suite benieuwt wat zij me komt haha

  2. Nathan schreef:

    Familieautobahnbrenner.
    Audi RS6 JD engineering 750pk.

    Boodschappenwagen:
    Seat Leon cupra JD engineering 460pk

    Circuit racer:
    Renault Megane trophy R

    Goed genoeg?

  3. Daniel schreef:

    Geen één van deze auto’s kan mij laten opkijken, laat staan configureren… Met een dikke bankrekening verhuis ik eerst fiscaal over de Oostgrens : plotseling hoeft er niet meer te worden geschraapt… Zowel de Porsche, Audi als Renault vallen in één categorie : onpraktisch… De Mini is een beetje een dingetje wat ik aan mijn lief zélf zou overlaten ; misschien wil ze wel een Abarth… Mijn droomgarage ? Een P550e F-Type [ ipv de schraperige P300 die ik nu heb..], een Discovery 5 P550e [ is er nog niet : zijn 6 cilinder lijn motoren met EV ondersteuning… ..terug in de tijd voor Jaguar, en I-Pace voor in de buurt.. .. mag ‘lief’ gebruiken voor de schootbapjes [ ze gaat liever op de fiets..]. Let wel, ik ben bijna 60 dus de ‘hothatches’ ontgroeid… Ooit had ik een R5 GT-Supercinq en ik was de eerste ‘continental’ met een optie op een Lotus Elise.. ..bijna een kwart eeuw geleden..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten