Mijn droomgarage: jaargang 2022

Jajaja, ik kijk alweer met een schuin oog naar de Oudejaarsloterij. Nu gaat de hoofdprijs gewoon eens de goede kant op vallen. Mijn kant! Echt! Dus hoogste tijd om weer eens aan de slag te gaan met het actualiseren van mijn droomgarage. Het hoeft niet eens de superjackpot te zijn. Een miljoentje mag ook :). Ik houd het simpel. Ik wil een auto voor het circuit, een auto voor de lange reizen, de girlfriend heeft een auto nodig en ik wil een daily drive voor de dagelijkse saaie kilometers. Het budget? Maximaal 600.000 euro, ofwel 150.000 euro gemiddeld per auto.

Porsche 911 GT3

Dit is mijn kleur. Maar laten we eerlijk wezen. Een GT3 kan iedere kleur hebben. Wat een auto!

Sportauto

Dit kan er maar eentje zijn. Mijn droomauto. De Porsche 911 GT3. Een van de laatste atmosferische motoren die je kunt krijgen en je kunt de auto doorjagen naar 9.000 toeren. Negenfuckingduizend!! Hoe gaaf. Het is wel even slikken bij de vanafprijs. Je moet minstens 232.000 euro op je bankrekening hebben staan. Meneer Staatsloterij moet dat probleem voor me oplossen. Dus ga ik door. De eerste keuze is meteen een lastige. Ga je voor de GT3 met heftige achterspoiler of ga je voor de meer subtiele Touring (400 euro minderprijs). Ik vind het design van de GT3 met spoiler mooier, dus dat is mijn keus. Subtiel is niet altijd mijn ding. Bij de kleuren heb ik meteen weer keuzestress. Een GT3 is in elke kleur mooi en bijzonder. Haaiblauw (3.770 euro) in combinatie met zwart gespoten velgen (1.257 euro) is mijn favoriete combinatie.

Porsche 911 GT3 spoiler

Ja, kom maar op met die spoiler!

Dan naar de opties. Er is zo waanzinnig veel mogelijk bij Porsche. Tegen net zo waanzinnige prijzen. Heel gaaf, maar een GT3 koop ik om mee te rijden en niet om mee te pronken. Alleen het hoognodige ga ik bijplussen (is ook al een aardige lijst hoor). Ik begin bij het interieur. Ik ga niet voor de extreme kuipstoelen. De standaardstoelen lijken mij goed genoeg (mental note: wel even proefzitten). De lastigste keus betreft de transmissie. Hoe fijn een handbak ook is, tegen de PDK (0 euro meerprijs) kan ik geen nee zeggen. Sportchronopakket (503 euro) is handig omdat je dan een extra schakelaartje aan stuur krijgt voor de rijmodi. De extra grote brandstoftank van 90 liter (202 euro) is bij een auto die stevig inneemt natuurlijk een ‘musthave’. Dan heb je op de Autobahn of Nürburgring toch een redelijke actieradius. Het liftsysteem van de vooras is handig voor de vele verkeersdrempels in ons kikkerlandje. Wel even slikken voor de meerprijs (3.305 euro).

Porsche 911 GT3 interieur

Bijna alles wat je hier ziet kost extra.

Over slikken gesproken: Porsche overdrijft als het gaat om de meerprijzen. Matrix koplampen kosten ruim 3.700 euro. Een Bose audio kost een stevige 1.400 euro. Parkassistent + achteruitrijcamera nog eens 1.307 euro. Dan valt de meerprijs van 578 euro voor zelfdimmende spiegels + regensensor nog mee. Relatief gezien dan. De laatste optie die ik aanvink zijn de keramische remmen. De meerprijs is gruwelijk hoog (10.568 euro) maar als je het circuit op gaat met een dergelijke auto wel erg fijn! De eindprijs: 266.331 euro, waarvan een ruime ton naar de Belastingdienst gaat. En medio 2022 weer een beetje meer :(. Dat blijft toch pijn doen, zelfs als toekomstig Staatsloterijwinnaar. Mijn configuratie? Check deze hier.

Reisauto

De brute Porsche 911 GT3 is natuurlijk een feestje om mee te rijden, maar ik wil natuurlijk ook wel eens in weelde baden. Hoe begeerlijk de BMW 7-serie en Audi A8 ook zijn, de Mercedes-Benz S-klasse is en blijft de koning van de luxe limousines. Een feest op wielen en qua technologische ontwikkelingen, luxe en comfort. Das beste oder nichts. Dus ik ga voor de bijl. Ik ga wel voor de korte versie, want ik wil zelf rijden en heb geen lange versie nodig. De motorisering is niet makkelijk. Ga ik heel veel geld uitgeven voor de V12 Maybach of kies ik voor de relatief gunstige plugin-hybrideversie? Na het openen van de configurator ben ik er snel uit. Niet alleen is het prijsverschil absurd groot, ook vind ik de Maybach een tikje smakeloos. Over de top gaan is niet erg, maar dit voelt heel erg alsof ik de koning ben van een land eindigend op -stan. De plugin-hybride will do just fine, een gecombineerd vermogen van 510 pk is niet bepaald behelpen. Voor 135.000 euro durf ik dit wel een koopje te noemen.

Mercedes-Benz S580e.

De Mercedes-Benz S 580e is in Nederland (relatief gezien) echt een koopje.

Snel naar de optiepakketten. Je zou verwachten dat veel S-klasse rijders hun neus ophalen voor optiepakketjes maar daar denkt Mercedes-Benz gelukkig toch anders over. Dus vink ik meteen wat ‘voordeelpakketjes’ aan. Het AMG-line pakket voor de sportieve looks + interieur en grotere remmen kost bijna 4.600 euro. Ik vink ook meteen maar het premiumpakket (ook 4.600 euro) met digital lights, head-up-display met ‘augmented reality’ en stoelverwarming en -ventilatie aan. Het pakket voor de achterpassagiers ga ik skippen. Daar ga ik zelf toch niet zitten. Het assistentiepakket met alle rijhulpjes (6.050 euro) en exclusiefpakket met fraai nappaleder (6.352 euro) mogen anno 2021 natuurlijk niet ontbreken. Dat ik daarna alle hulpjes snel weer uitschakel is wat tegenstrijdig, maar het is gewoon cool om dit soort features te hebben. Al is het alleen maar om Teslarijders de ogen uit te steken. Kinderachtig, maar met een gewonnen loterij op zak kun je je dat veroorloven ;).

Mercedes-Benz S580e

Voor een S-klasse best bescheiden om te zien.

Dan de losse opties. De keuzelijst valt gek genoeg heel erg tegen. Achterasbesturing (ruim 1.500 euro) wil ik wel hebben. Maakt de auto net wat wendbaarder. De Burmester high-end audio (6.413 euro) wil ik ook wel uitproberen, maar dan zit ik wel meteen vast aan het meest dure pakket voor de achterpassagiers. Ik skip de duurste audio dus maar even. Voor de multifunctionele telefonie (inclusief draadloos laden) wil ik wel 700 euro uitgeven, al irriteert het wel dat dit niet standaard is op een auto van bijna anderhalve ton. Bij het interieur kies ik nog voor extra fraaie bruine nappalederen bekleding (ruim 2.700 euro) en hoogglanzend walnotenhout (472 euro). Dat maakt de totaalprijs net geen 150.000 euro. Jammer van de audio, maar ik blijf het een scherpe aanbieding vinden.

Je kunt hier mijn configuratie terugvinden. 

Girlfriend (GF) ride

De GF stelt niet veel eisen. De auto moet niet al te groot zijn, een beetje vlot is wel lekker en de auto moet een automatisch dimmende binnenspiegel hebben. Een Volkswagen Polo is dus perfect. Alleen, wat heb ik daar eigenlijk aan? Juist ja, helemaal niets. Dus upgraden we naar een Audi RS3 voor de lieve vanafprijs van 92.456 euro. Ik ga deze keer niet alle opties bijplussen. Het RS Dynamic pakket (bijna 8.000 euro) met keramische remmen en topsnelheid van 290 kilometer per uur is voor de GF niet relevant. De belangrijkste kwestie voor de GF? De lakkleur. Stemmig en onopvallend grijs (900 euro extra) is prima.

Audi RS3

Lekker brullen met die vijfcilinder. Nu het nog kan.

Door naar de opties. Dat is wel makkelijker. De GF stelt duidelijk minder eisen. Eigenlijk geen. Al heb ik wel een paar opties die ik sowieso aanvink. Ledmatrix is er zo eentje (847 euro extra). Echt wel handig als je in de ‘outbacks’ van Limburg woont. Jammer alleen dat je dan ook weer een hele lichtshow kado krijgt. De slogan ‘voorsprong door techniek’ betekent bij Audi niet dat je zinvolle techniek innoveert, maar dat je patsers blij maakt met dansende verlichting als je de auto opent. Beetje kansloos. Door naar de optielijst: het glazen panoramadak is voor mij ook musthave (1.540 euro). Privacyglass krijgt een veto, want dat maakt de auto ordinair volgens de GF. Vrouwenlogica. Het volgende discussiepunt is de Bang & Olufsen audio (700 euro). Voor de GF irrelevant, voor mij een must. Dit gevecht win ik deze keer. Het assistentiepakket vinken we niet aan. We haten allebei de ‘lane assist’. We vinken wel adaptieve cruise control als losse optie aan (372 euro) en last but not least is een achteruitrijcamera (573 euro) ook handig. Iets met inparkeren enzo.

Audi RS3 interieur

Om heel eerlijk te zijn, interieur van de voorganger was meer ‘premium’.

Dan volgen nog een paar Performance opties. Zoals een sportuitlaat (1.210 euro) en rode remzadels (363 euro). Totaal zinloos volgens de GF, maar deze vink ik stiekem toch wel even aan. Lijkt me wel fijn als de vijfcilinder in Dynamic modus toch nog een klein beetje extra brult. Ook al wordt dat dankzij alle geluidsnormen en filters minder en minder. Een opmerkelijke losse optie is de verhoging van de topsnelheid naar 280 kilometer per uur (1.815 euro). Waarom niet 290 zoals bij het RS Dynamic pakket? Na even nadenken ga ik toch maar voor de bijl. We mogen de komende jaren nog even legaal gasgeven in Duitsland en ik woon een paar minuten van de Autobahn. Da’s toch nog wel interessant. Een extra waar we wel consensus over bereiken is de adaptieve demperregeling (919 euro). Maakt de auto net even iets geschikter als dagelijks transportmiddel. Totale eindsom: € 102.239,71. Daarvan gaat zegge en schrijven 39.000 euro naar de staatskas. Halleluja. Desondanks mag het eindresultaat er zijn. 

Daily drive

Heb ik nog een daily drive nodig? De Audi RS3 en Mercedes-Benz S580e zijn natuurlijk ook geschikt voor de dagelijkse kilometers. Maar dat zijn natuurlijk niet auto’s waarmee ik de ijsbeer ga redden van de ondergang. Dus is er in de garage nog wel ruimte voor een elektrische auto. Wel eentje met voldoende pepers en dan is de BMW i4 M50 een aantrekkelijke keus. Zelfs het neusje begint te wennen en voor 73.000 euro heb je 544 pk tot je beschikking. Ok, een Tesla is nog wel wat goedkoper maar dan krijg je niet de bouwkwaliteit en service van de BMW-organisatie. Dat is me wel wat extra geld waard. Net als de 19 inch velgen (ruim 1.000 euro) en de kleur Portimao blauw (nog eens 1.200 euro extra).

BMW i4 M50

Ja, het neusje vind ik steeds mooier worden.

Ook bij BMW kun je kiezen uit verschillende pakketten. Het Safetypack en High Executive pakket kosten samen een ruime 5.100 euro en dan krijg je al heel veel opties inclusief. Jammer genoeg kun je het fraaie individual leder niet aanvinken als optie. Ik zal het moeten doen met het ‘gewone’ Dakota leer (standaard op High Executive). Dan maar een rood kleurtje. De sierlijsten (zwart pianolak) kosten nog eens 586 euro extra. Het exterieur verfraai ik nog met extra getinte achterruiten (458 euro), het carbon exterieurpakket (3.000 euro) en voor een luttele 182 euro worden alle overige accenten in zwart uitgevoerd. Verdere opties zijn de Driving Professional Assistant (1.484 euro), comfort acces (640 euro), parking assistant plus (595 euro), elektrisch verstelbare stoelen (bijna 1.300 euro) en de Harman Kardon audio (960 euro). Dat maakt een totaalprijs van 90.000 euro. En daar schrik ik toch wel weer een klein beetje van. Maar ja, heb ik wel een auto die in 3.9 seconden naar 100 spurt en een alleszins nuttige actieradius heeft van 520 kilometer.

BMW i4 M50

Geen uitlaten meer. Those days are over.

Zie hier het eindresultaat.

Wat is de eindsom?

Het valt best mee deze keer, al kom ik iets boven het budget uit. Ik kom (afgerond) op 608.000 euro. Met een beetje onderhandeling kom ik wel op een ronde 6 ton uit. Dus dat moet passen. Ik ga mijn orders vast plaatsen. Komt goed. Dit jaar wel :). De droomgarage van de vorige jaren vind je hieronder.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

9 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Mooie keuzes! Stel dat je voor ongeveer 50-60k één auto moet kiezen die je de eerste 10 jaar niet mag vervangen (en je hebt 2 kinderen van 5 en 6 jaar), welke auto zou je dan kiezen?

  2. Stefaan schreef:

    Bedankt voor jullie antwoord! De RS6 is natuurlijk supervet, mooi, ruim en plezant maar qua taksen in België niet te betalen. Ik kijk het straks wel nog even na hoeveel taks ik jaarlijks zou betalen op een tweedehands RS6.
    De BMW 330i Touring is dan veel rationeler. Mag ik stellen dat dit de leukst rijdende gezinswagen is of nog anders gezegd: de beste alleskunner zonder het sportieve aspect al te veel te verwaarlozen?

    • Nathan schreef:

      Je hebt toch al een A45s? Is misschien een S4 B8 of B9 niks voor jou? Ook veel tuning potentië.

      • Stefaan schreef:

        De laatste S4 met V6 benzinemotor is inderdaad ook een goed idee! Ik ga opzoek.
        Toch nog een Bedenking: betrouw jij dat om tweedehands een sportieve auto te kopen?

        • Nathan schreef:

          Ik ben 20 en heb geen geld voor een auto momenteel maar als je de auto gewoon tweedehands importeert uit Duitsland bij eventueel een dealer dan kan het uiteraard. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben , mits het bij een goede partij is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten