Mijn droomgarage: jaargang 2023

Een auto configureren is een steeds pijnlijker hobby. De prijzen van auto’s stijgen zo hard dat de lol er inmiddels wel van af is. Bijna 80 mille voor een Honda Civic Type-R? Gekkenwerk. Al is het net zo gek dat je op een instap Volkswagen Polo al minstens 26 mille stukslaat. En dan stijgt de belasting per 1 januari voor het gemak weer even. Gelukkig kunnen we nog dromen dat we de loterij winnen. Dan haalt een tonnetje meer of minder uiteindelijk ook niet meer uit om je eigen droomgarage te configureren. Vandaag ga ik voor vier auto’s. Een sportauto, een elektrische auto voor de saaie kilometers, een SUV voor de wintersport en natuurlijk een auto voor de girlfriend. Hier mijn lijstje!

Porsche 911 GTS

We starten natuurlijk met de sportauto. Dat is verrassend genoeg niet de extreme Porsche 911 GT3 RS. Een megagave auto maar voor mij net een tandje te extreem. Ja ik wil zeker rondjes knallen op de Nordschleife maar ik wil ook comfortabel met 300 plus op de Duitse Autobahn kunnen knallen. De GTS-versie kan alles en is wat mij betreft de heilige graal onder de Porsches. De GTS is gebaseerd op de Porsche 911 Carrera S en standaard voorzien van alle relevante performance-opties. Net even dat beetje extra. Die extra 30 pk zijn natuurlijk ook leuk en in totaal staan er 480 paardjes te trappelen. Snel door dus naar de bijzonder fraaie configurator van Porsche.

Porsche 911 GTS (bron: porsche.nl)

Natuurlijk kom ik bij Porsche uit!

De eerste keus is de carrosserievorm. Je kunt kiezen uit de Targa, Cabrio of de gewone coupé. Ik kies de laatste, want die vind ik het mooist. Vierwielaandrijving hoeft voor mij niet, zijn toch weer wat extra kilootjes en tractie is echt geen issue. De vanafprijs is uiteraard wel weer even slikken. Onze reis start bij 198.484 euro en we weten van de eerdere jaargangen dat de optielijst bij Porsche bijzonder lang is en dat de standaarduitrusting ronduit karig is. Het zij zo. De eerste keus is belangrijk. De lakkleur en velgen doen heel veel voor de uitstraling. Ik ga voor racinggeel (standaard) en de standaard Turbo S velgen. Bij de stoelen vink ik niet de leren bekleding aan. Vind ik bij een sportauto vaak iets te glad. Wel kies ik voor de adaptieve sportstoelen die ook nog eens elektrisch verstelbaar zijn (meerprijs 2.771 euro). Ik skip ook alle mogelijkheden om het interieur te verfraaien met heel veel leer, stiksel en andere (fraaie) ongein. Best leuk, maar de auto gaat er niet beter van rijden.

De vaste achterspoiler vind ik gaaf, maar je kunt hem ook zonder bestellen.

De vaste achterspoiler vind ik gaaf, maar je kunt hem ook zonder bestellen.

Het lichtgewicht pakket skip ik ook. Die paar kilo’s zijn mij het mindere comfort (denk alleen al aan mindere geluidsisolatie) en de heftige prijs (8.872 euro!!) niet waard. Het elektrisch bedienbare glazen schuifdak (2.375 euro) wil ik wel hebben voor het semi-cabriogevoel en de Aerokit (1.747 euro) vind ik een musthave vanwege de fraaie vaste achterspoiler. De beschermfolie op de voorzijde (2.263 euro) biedt bescherming tegen steenslag en wil ik ook hebben. Verder heb je nog een enorme keus aan stickers en andere verfraaiingen die ik deze keer laat schieten. De Porsche die nu op mijn scherm staat te shinen is gewoon precies goed zo. De PDK-versnellingsbak (standaard) is te briljant om te negeren en de adaptieve dempers in combinatie met de achterasbesturing (samen 5.769 euro) tillen de handling naar een nog hoger niveau. Het liftsysteem op de vooras (2.551 euro) is onmisbaar in een land waar er meer verkeersdrempels liggen dan er inmiddels koeien in de wei staan. De grotere tankinhoud van 90 liter (202 euro) en stuurbekrachtiging plus (272 euro) mogen ook niet ontbreken. De keramische remmen vind ik de meerprijs (9.438 euro) niet waard. 

Dit interieur verveelt nooit.

Dit interieur verveelt nooit.

Zijn we er al? Nog lang niet. Want nu komen de meer reguliere opties die het leven wat verder veraangenamen en die ik in iedere auto wil hebben. Zoals led-matrix koplampen (2.023 euro), dimmende spiegels + regensensor (578 euro) en geluidswerend privacyglas (1.986 euro, wtf!). Bij de rij-assistentiesystemen vind ik een parkeercamera onontbeerlijk (692 euro) maar ik skip alle andere veiligheidssystemen. Op een Porsche heb ik echt geen adaptieve cruise control en lane keep assist nodig. De dodehoeksensor (866 euro) vink ik gemakshalve wel aan, die kan bij een wat meer onoverzichtelijke auto wat handig zijn. Uiteraard horen ambient lighting (529 euro), gele gordels (466 euro), stoelverwarming (515 euro) en Burmeister audio (4.863 euro) gewoon aan boord te zijn. Dat brengt de eindprijs op 231.602 euro. Ik heb voor ruim 30 mille aan opties bijgeplust en dan heb ik heel vinkjes niet gezet. Porsche rijden is bijzonder prijzig, maar dan heb je wel een pareltje in je garage staan. Uiteraard deel ik mijn configuratie graag met je. 

Volkswagen Golf R 20 years edition

Bij de auto voor de girlfriend staat veiligheid en comfort voorop. Ook moet het een relatief compacte auto zijn want dat is handig navigeren. Vermogen is uiteraard ook belangrijk, voor die sporadische keren dat ik achter het stuurwiel zit en ik heel  ‘powerrrrrr’ wil schreeuwen. De Volkswagen Golf R is misschien wel de ‘pinnacle’ van de vierwielaangedreven hothatches. De vanafprijs is anno 2022 wel even schrikken geblazen. Inmiddels moet je minstens 73.990 euro meenemen naar de Volkswagendealer. Dan krijg je wel de ’20 years edition’ met iets meer vermogen (333 pk inmiddels) maar het blijft belachelijk veel geld. In 2018 kocht je nog een Volkswagen Golf 7.5 R nog voor 55 mille. De bpm-idioterie gaat nergens meer over. Uiteraard ben ik er met 73 mille nog niet.

Vanafprijs 73 millle! Wat is autorijden toch duur in Nederland

Dus klikken we door de vernieuwde configurator en dat is gelijk even wennen. Dit is niet de meest gebruiksvriendelijke toepassing. De Lapiz Blue metallic is een inkoppertje voor 1.000 euro. Dit is gewoon de kleur voor een Golf R. Einde discussie. De led-matrix koplampen (950 euro) wil ik uiteraard ook en de Akrapovich-uitlaat zorgt voor de noodzakelijke auditieve ondersteuning. Wel een stevige 3.680 euro. Je bent goedkoper uit als je het roetfilter gewoon laat verwijderen door een handige klusser. Uiteraard wil ik ook nappaleer (2.800 euro) voor het premium gevoel. Want dat mis je wel in de Golf 8. Bij nappaleer krijg je ook stoelventilatie, stoelverwarming en een massagefunctie inclusief. Ook is de bestuurdersstoel volledig elektrisch verstelbaar. Geen verkeerd totaalpakketje. Ik investeer ook 460 euro voor de ‘telefoonvoorbereiding plus’ en een schappelijke 680 euro voor de head-up-display die netjes op de voorruit wordt geprojecteerd en niet op een ielig schermpje (zoals bij de VW Arteon). De optielijst valt qua lengte overigens wel mee. Bepaalde opties (bv Harman Kardonaudio) zijn (nog) niet leverbaar. Ik beperk me verder tot een panorama schuif-kanteldak (1.050 euro), diefstalalarm (330 euro) en een achteruitrijcamera (320 euro). De eindsom komt uit op 85.308 euro. 

Volkswagen Golf R

De Akrapovich uitlaat is prijzig, maar wil je uiteindelijk wel hebben.

BMW i7

Dit wordt de elektrische auto op de oprit. Niks saaie kilometers. Ik ga voor een topklasse automobiel, al is BMW’s nieuwste vlaggenschip wederom voer voor discussie. Het is nogal een groteske verschijning. Letterlijk, want het is een monster van een auto. Een mastodont. Absoluut geen auto voor bescheiden mensen. Zou het daarom zijn dat ik de auto woest aantrekkelijk vind? Probably, maar ik ga er wel voor en ik kies voor de elektrische variant. Een limousine in dit segment moet vooral heel erg stil zijn en wat is dan beter dan een elektromotor?

BMW i7

Even wennen, maar in real life echt een dikke auto!

De vanafprijs van deze elektrische mastodont bedraagt 141.000 euro en dan krijg je 544 pk en een theoretische actieradius van 625 kilometer. Voldoende in ieder geval voor de dagelijkse ritten. Voor het eerst krijg ik last van serieuze keuzestress. Wat een bizar lange optielijst. Ik ga ‘all in’ en wil iedere optie aanvinken die ik zie. Dus ik zeg ja tegen het optisch enigszins wanstaltige M-Sport Propakket. Speeltip 1: neem een donkere lakkleur (M Carbon Schwarz bijvoorbeeld) en dan is het best goed te doen. Het gaat te ver om alle opties los te behandelen, want dan heb ik flink wat pagina’s te vullen. Maar bepaalde opties licht ik graag even uit. Zoals het bizar grote beeldscherm voor achterpassagiers (onderdeel van Executive Lounge pakket). Ik heb echt nog nooit zoiets gezien. Verder is het vooral pracht en praal en lukt het niet om me in te houden. Dus natuurlijk wil ik de Bowers & Wilkins audio (6.192 euro!) en het Gran Lusso Individual interieur (13.994 euro). De eindprijs bedraagt uiteindelijk 188.000 euro en dat valt me stiekem nog best mee voor een full-option limousine met misschien wel het mooiste interieur ooit. Deze auto is zo fraai afgewerkt, dat is ongekend. Geniet mee van mijn configuratie!

Interieur BMW i7

Mooier dan dit wordt het niet.

Maserati Grecale 3.0 V6

Een SUV. Ik heb er niet heel veel mee maar voor de wintersport is het ideaal. Dan hoef je echt niet bang te zijn voor een sneeuwbuitje meer of minder. Mits je natuurlijk wel voldoende vermogen onder je rechtervoet hebt om je welverdiende plek op de linkerbaan op de Autobahn op te kunnen eisen. De Maserati Grecale Tropheo (wat een coole naam voor een auto!) heeft met 530 pk in ieder geval voldoende vuurkracht. De heerlijke zescilinder zorgt ook voor het betere auditieve werk. Ook een plus, het is geen asociaal grote SUV. Het is een acceptabel formaat auto en dat is stiekem wel prettig. Sterker nog, ik vind het een waanzinnig mooie bolide al heeft de voorkant net iets teveel weg van de Ford Puma ST. Prijzig is een Maserati natuurlijk altijd. We starten bij 167.900 euro. Goedkoper kan ook, de viercilinder plug-in hybride is te koop vanaf 100.000 euro. Die slaan we toch maar even over.

Droomgarage: Maserati Grecale

Wel een klein beetje een Ford Puma lookalike.

We starten de reis in de supergebruiksvriendelijke configurator (verwacht je niet!) bij de kleuren en velgen. Helaas maar weinig kleur en helaas kan ik de fraaie gele kleur niet selecteren. Dan maar blauw. De standaard 21-inchvelgen zijn mooi genoeg en we scrollen snel door naar de bekleding en sierlijsten. Rood leer past prima bij een italiaanse auto en de standaard sierlijsten zijn ook goed genoeg. Het Driver Package Level 2 vink ik voor dik 6.000 euro wel even aan. Dan heb je alle gangbare veiligheidssystemen en led-matrix koplampen aan boord. Qua losse opties is de keuzelijst niet eens heel erg lang. Dat is fijn, want dat betekent dat de standaarduitrusting al heel erg goed is. Ik selecteer nog wel even de Sonos Faber Sound System met 21 speakers voor 2.541 euro, de 360 graden parkeercamera voor 1.018,40 euro en het alarmsysteem voor 508 euro. De eindscore komt uit op 176.759 euro. Dat is nog geen 10 mille aan opties en dat valt dan best wel weer mee. En uiteraard kun je de configuratie ook nog even bekijken.

interieur Maserati Grecale

Rood leer, kan zeker!

Eerdere jaargangen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten