Mijn droomgarage: jaargang 2021

Natuurlijk win ik op 31 december de Jackpot in de Staatsloterij. Net als vorig jaar. En het jaar daarvoor. Daarom ben ik weer maar eens aan de slag gegaan met mijn verlanglijstje. ‘Chance favours the prepared mind’ zullen we maar zeggen. Ik heb deze keer aan vijf auto’s genoeg: een kanon voor de langere reizen, een sportauto, een cabrio/roadster, een auto voor mijn vriendin mag niet ontbreken en uiteraard heb ik ook nog een ‘daily drive’ nodig voor de saaie kilometers. Het budget: 800.000 euro deze keer. We moeten toch een beetje aan de kleintjes denken ;).

Het lange reizen kanon: Audi S8

Ultieme luxe, vierwielaandrijving en de mogelijkheid om urenlang 300 km/h te rijden. Twee ultieme kandidaten. De Audi S8 en de BMW M760i. Allebei giganten. De BMW heeft als plusje zijn heerlijke V12 maar de Audi S8 heeft wat mij betreft meer ‘heritage’. Met dank aan de film ‘Ronin’. Iedere autoliefhebber kent de achtervolging met de Audi S8 in een glansrol. Sinds die film staat dit model op mijn ‘bucketlist’. Dus ik moet en zal gewoon die Audi S8 pakken. Plus dat het frontje van de nieuwe BMW 7-serie natuurlijk afgrijselijk is. Ik had natuurlijk ook voor een Audi RS6 of AMG kunnen kiezen maar ik ga deze keer vooral voor ultieme luxe en iets meer understatement. De Audi RS6 heeft best wel een hoog ‘tokkiegehalte’.

Audi S8

De powerlimo met gevoel voor ‘understatement’.

Ik neem natuurlijk een op maat samengestelde auto. Heerlijk spelen in de prachtige online configurator van Audi. Je verwacht bij een ‘premium’ merk een parel van een configurator en die verwachting maakt Audi meer dan waar. Niet alleen zijn de beelden prachtig, maar ook is de gebruiksvriendelijkheid meer dan goed. Nice job Audi! Minder blij word ik van de vanafprijs van de Audi S8. Een slordige 184.000 euro is het starttarief om in de topklasse te mogen winkelen. Daarna is het vooral heel veel keuzestress. Je hebt zoveel opties om de auto te individualiseren. Niet normaal meer. Zelfs bij de lakkleuren heb je al een A4’tje nodig om alle keuzes weer te geven.

Audi S8 interieur

Ongekende mogelijkheden om het interieur helemaal naar wens te individualiseren.

Ik licht een paar bijzonderheden uit. Voor 632 euro kun je adaptieve ruitenwissers bestellen. Ik heb echt geen flauw idee waarom ik hier gelukkig van ga worden, maar voor 600 euries (op 2 ton een peulenschil) wil ik dit wel eens ervaren. Comfortstoelen inclusief massagestand (voor en achter), ‘rear seat’ entertainment en led-matrix leeslampjes wil ik natuurlijk ook. Al is het maar voor die ene keer dat ik zelf achterin zit. Een leerpakket inclusief alcantara dakhemel? Tuurlijk wil ik dat. De euries vliegen mijn portemonnee uit. Want een verwarmbare armsteun lijkt me ook wel cool. Zinloos, maar leuk om de Tesla rijder mee om de oren te meppen als die aan het opscheppen is over zijn auto. Waarna je nog wat extra gas kunt geven. “Goh, heeft je Tesla een goede audio? Mijn Bang & Olufsen setje heeft 23 luidsprekers die goed zijn voor bijna 2.000 watt.” Geintje kost wel 7.422 euro, misschien is het beter om dat maar voor jezelf te houden ;). OMG! Laatste puntje betreft de keramische remmen. Met 11.903 euro wederom fors geld, maar 571 paardjes wil je goed kunnen afremmen. De eindsom? 252.000 euro! En dan kun je het nog (veel) bonter maken.

Check hier het eindresultaat.

De sportauto: Porsche 911 Turbo S

Vorig jaar kwam ik als sportauto uit bij de Porsche Cayman GT4. Dit jaar leg ik de lat iets hoger. De hagelnieuwe Porsche 911 Turbo S lijkt me wel wat. Waarom? Omdat dit de ultieme alleskunner op wielen is. Hij beheerst het volledige repertoire. Van rustig boodschappen doen tot knallen op de Nordschleife. Deze god op wielen doet het. De grootste traktatie is misschien wel de 3.8 liter zescilinder biturbo boxermotor die goed is voor een overweldigende 650 pk. Dit betekent een 0-100 sprint in 2.7 seconden(!) en een 0-200 sprint in 8.9 seconden. Adembenemend. De topsnelheid van 330 kilometer per uur is natuurlijk ook ruim voldoende.

Porsche 911 turbo S

Uiteraard de Turbo S en niet de gewone Turbo. Als je het doet, doe het dan goed.

Op naar de Porsche configurator. Een geweldige applicatie. Wat een mogelijkheden biedt dit platform om de auto naar eigen wens te configureren. Ik heb besloten dat ik me ietsjes ga inhouden en me alleen ga beperken tot de relevante opties. Een volledig lederen dashboard heeft op een 911 wat mij betreft niet zoveel toegevoegde waarde. Dit is om eerlijk te zijn ook wel een budgettaire kwestie want de vanafprijs is met 270.000 euro wel heel erg fors. Dus kies ik een standaard kleur, standaard velgen en de standaard stoelen. Het kan allemaal gekker en duurder maar noodzakelijk is dat niet. Ik laat alle ‘individual’ opties ook links liggen. Volgens mij ben je origineler als je dat niet doet. Ik ga wel voor het sportuitlaatsysteem. Dat is anno 2020 hoog nodig, want allerlei filters verpesten het rauwe uitlaatgeluid. Het verlaagde PSAM onderstel (1.500 euro) en het liftas systeem om makkelijk over drempels te rijden (2.700 euro) zijn ook handige opties.

Porsche 911 Turbo S

Grijs is wat saai. De Porsche 911 Turbo S kan wat mij betreft een lekker fel kleurtje wel gebruiken.

Ik heb het vaker geschreven, veel merken vragen absurde prijzen voor opties maar Porsche maakt het echt bont. Bijna 1.800 euro voor adaptieve cruise control? Wtf! Zo gaat het hard. De Burmeister audio en het open dak zijn ook verleidelijk en ik besluit dat ik die 6.000 euro extra voor beide opties maar moet uitgeven. Dat kan, omdat relevante opties zoals keramische remmen gewoon standaard zijn. Dat is dan wel weer netjes. Uiteindelijk plus ik 19.000 euro bovenop de aanschafprijs en kom ik op een kleine 290.000 euro uit. Het is echt wel even slikken, maar daar krijg je wel een kanonskogel met 650 pk voor terug. Wat een machine!

Check hier het eindresultaat.

Cabrio/roadster: BMW Z4 M40i

Met de Audi S8 en Porsche 911 Turbo S heb ik al meer dan de helft van het budget uitgegeven en ik heb nog drie auto’s te gaan. Een tandje minder kan geen kwaad en dan kom je als je een roadster wilt al snel uit bij een Porsche Boxster of BMW Z4. Een Boxster Spyder of GTS is verleidelijk dankzij de heerlijke zescilinder maar ook erg prijzig. Dan ga je makkelijk over de anderhalve ton. Daarom kies ik nu voor de BMW Z4 M40i. Een heerlijke auto zo bleek ook uit de rijtest. Uiteraard de versie met de zescilinder turbomotor die ik zo goed ken uit de BMW M140i. Een heerlijk blok en een perfecte match voor de BMW Z4. Dakje open en lekker genieten van de zes-in-lijn.

voorkant BMW Z4 M40i

De 19 inch velgen staan mooi en zijn qua comfort echt prima.

Betaalbaar is nog altijd ‘relatief’ in dit geval, want je moet toch echt 78 mille meebrengen naar de dealer. Daar krijg je wel wat voor terug en ook is de standaarduitrusting al helemaal niet verkeerd. Ledkoplampen, leren bekleding en 18 inch wielen zijn bijvoorbeeld standaard, al kun je op de optielijst natuurlijk nog wel het nodige aanvinken. Dat doe ik deze keer ook. Ik start met een mooi metaallakje (dik 1.200 euro) en 19 inch velgen (1.067 euro). Ik ga voor luxe dus het High Executive pakket (adaptieve ledverlichting, navigatie en stoelverwarming) voor 1.995 euro moet er natuurlijk bij. Dan meteen ook maar het parking pack (495 euro) en audiopack (595 euro) bijbestellen. Het ‘shadowline’ pack vind ik optisch een must (267 euro) en stuurverwarming (toevallig ook 267 euro) is fijn voor de winterse dagen. ‘Active cruise control’ (801 euro) is misschien wel handig voor de saaie snelwegritten. Dat brengt de totaalsom op 82.789 euro. Valt me relatief gezien mee. Met een vergelijkbaar uitgeruste Porsche Boxster (laat staan een Boxster S) kom je ruim boven de ton uit.

Check hier het eindresultaat.

Girlfriend (GF) wheels: Mercedes A45 AMG S 4Matic+

Mijn eerste gedachte? Een BMW M340i of M340d of een Alpina BMW. Heerlijke auto’s! Alleen wil de GF een kleinere auto. Eentje van het formaat Mercedes A-klasse of BMW 1-serie is groot genoeg. Misschien maar beter ook, want ik heb niet de ambitie om iedere maand de velgen te laten repareren ;). Daarnaast mag een hothatch natuurlijk niet ontbreken in de droomgarage. Als de centjes niet langer een issue zijn, waarom dan niet meteen voor een Mercedes-Benz A45 AMG S gaan? De sterkste hatchback die je kunt krijgen. Maar liefst 421 pk uit een tweeliter motor. Dat is bruut. Net als een acceleratie naar 100 in vier seconden en een topsnelheid van 270 kilometer per uur. En belangrijker, een hele fijne auto zo bleek uit onze rijtest. Dit is echt een juweeltje.

Mercedes-Benz A45 AMG S

Wat een beest!

Het is wel even schrikken als ik de prijs zie. Ok, met 8 eurotonnetjes op zak is dit overkomelijk maar een prijs van 94.000 euro is best stevig voor een simpel hatchbackje. Uiteraard is dat nog maar het begin van onze reis. Ik krijg in de (overigens fraaie) configurator meteen de keus of ik voor de AMG Edition 1 wil kiezen. Dat is de versie met de stickers, brute velgen en spoilers. Verleidelijk, maar ik ga in dit geval voor de ‘sleeper’ versie om de GF een plezier te doen. Die zit er niet op te wachten dat ze bij het verkeerslicht door allerlei ‘petjes’ wordt uitgedaagd voor een stoplichtsprintje.

Mercedes-AMG A45S

Subtieler kan ook.

Tijd om wat opties bij te plussen. Allereerst wat pakketjes. Die zijn vaak gunstig omdat je dan veel opties voor een redelijke prijs krijgt. Het premium-pluspakket van 2.420 euro is een ‘no-brainer’. Voor relatief weinig geld krijg je onder meer navigatie, een panoramadak, Burmester Surround Sound, stoelverwarming, ‘keyless go’ en nog wat frutsels. Altijd doen. Getinte zijruiten vind ik ook prettig en daarom kies ik voor het AMG nightpakket (908 euro). Het rijassistentiepakket (2.200 euro) vink ik ook meteen maar aan. Daar zitten zaken als verkeersbordherkenning en adaptieve cruisecontrol in. Anno 2021 toch wel handig. Ik kom bijna in de verleiding om de brute schaalstoelen aan te vinken (vanaf 2.700 euro) maar ik realiseer me net op tijd dat ik dan vooral mijzelf een plezier doe en niet de GF. De 360 graden parkeercamera vink ik daarom voor 496 euro wel aan.

De kleur? Low profile is koning bij deze configuratie dus ga ik voor stemmig ‘berggrijs’ a 704 euro. De standaard gemonteerde 19 inch velgen vind ik prima. Ook bij de bekleding houd ik me in. Leder is kosteloos leverbaar maar de fraaie stoffen bekleding vind ik persoonlijk fraaier. De aluminium sierlijsten zijn eveneens prima. Ik overweeg nog even om wortelnotenhouten sierlijsten te bestellen. Dat is mijn persoonlijke afwijking, maar op een A45 AMG is dat een brugje of zestien te ver. De teller staat inmiddels op 100.000 euro en we zijn er nog niet.

Foto schaalstoelen Mercedes-Benz A45 AMG S

Ik doe mezelf een groot plezier met deze stoelen, maar de GF zit liever op ‘gewone’ stoelen.

Ik begin met de ‘augmented reality’. Hele gave optie van slechts 472 euro. Op basis van ‘live camerabeelden krijg je adviezen van het navigatiesysteem. Smartphone-integratie (363 euro) handig en een adaptief onderstel vind ik ook fijn. Iets meer comfort voor dagelijks gebruik kan geen kwaad en de meerprijs van 1.198 euro is pittig maar te overzien. Een ‘head-up-display’ mag ook niet ontbreken al kost dat toch wel een stevige 1.198 euro. Het draadloos laden van mijn mobiel en digitale radio kost samen net geen 500 euro. Ik twijfel nog even over geventileerde stoelen maar ik vind dat eigenlijk een totaal zinloze optie die ik nooit zal gebruiken. Toch maar niet. Dat brengt het totaalbedrag op 106.258 euro uit. Kansloos veel geld voor een hothatch maar je krijgt er wel wat voor terug.

De ‘daily drive’: Tesla Model 3 Performance

Oké petrolheads, bereid je voor op de eerste verrassing. Ik ga voor de Tesla Model 3 Performance. Waarom? Omdat het een briljante auto is, zo leert onze duurtester. Ook is de batterij groot genoeg voor de dagelijkse ritjes. Voor de verre reizen of de leuke tripjes heb ik andere alternatieven in de ‘droomgarage’. Daarnaast biedt de Tesla voldoende rijplezier. Niet alleen vanwege de vernietigende ‘instant’ acceleratie. De auto rijdt gewoon prettig en de elektromotor is ook op de Autobahn nog lang niet buiten adem. De audio is ook bijzonder briljant en dat is op de saaie ritten gewoon heel erg prettig.. Het configureren van een Tesla is simpel. Je hebt nauwelijks opties. Alles wat je ziet is standaard inbegrepen bij de vanafprijs van 64.590 euro. De enige opties die je kunt kiezen zijn de kleuren en de geavanceerde Autopilotfunctie. Die laatste werkt – weten we uit ervaring – nog niet super. Dus die 7.500 euro houd ik nog even op zak. Qua kleur vind ik standaard wit eigenlijk wel oké.

Foto Tesla Model 3

Sportwagens pesten met je EV. Tesla maakt het mogelijk.

Wat is de totaalschade?

De Audi S8 en Porsche 911 Turbo S zijn de exoten van deze lijst. Ze kosten respectievelijk 252.000 en 290.000 euro. De wat minder exotische BMW Z4 M40i, Mercedes-AMG 45S en Tesla Model 3 Performance kosten respectievelijk 82.789, 106.258 en 64.590 euro. Het totaalbedrag een ruime 795.000 euro. Met andere woorden, binnen budget :). Nu alleen nog even de Oudejaarsloterij afwachten. Kan niet misgaan toch? 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten