Auto’s kopen moet je leren: mijn autogeschiedenis

De juiste auto kopen moet je leren. Dat is de belangrijkste les als ik terugkijk naar mijn eigen autogeschiedenis. Als ‘petrolhead’ heb ik natuurlijk al aardig wat auto’s versleten. Niet altijd met even groot succes maar er zitten ook wel een paar pareltjes tussen :). Lees en huiver.

2005: Toyota Corolla (1997)

Toyota Corolla 1999

Mijn eerste auto. Een zilveren 5 deurs Corolla.

Mijn eerste auto was een zilveren vijfdeurs Toyota Corolla. De meest saaie auto ooit gebouwd. Dat was precies de reden dat ik hem kocht. Dit was mijn eerste ‘eigen’ auto en ik ging voor betrouwbaarheid. Ook was ik toen nog niet de liefhebber die ik nu ben. Niet voor niets dat ik rijkelijk laat (ik was 28) mijn eerste auto kocht. Daarvoor trapte ik vaak de auto van mijn ouders af. Lekker makkelijk, maar ook wel een beetje lui. Terug naar de Toyota Corolla. Een budgetauto en eentje die absoluut niet gemaakt was voor mijn zware rechtervoet. 110 pk was ook in 2005 niet genoeg. Daarnaast was de wegligging matig en als je langdurig gas gaf ging de auto echt enorm stinken en roken. Pluspunten? Deze auto gaat nooit kapot. Maar dan ook echt nooit. Toch heb ik de auto na een paar maanden weggedaan. Te saai, te weinig beleving en zeker te weinig oogporno. Dit wilde ik niet.

De belangrijkste les: luister naar je hart en niet naar je verstand. Koop dus direct een ‘funauto’.

2005-2006: Renault Clio 1.6 16v Initiale (bouwjaar 2005)

Renault Clio

Auto nummer 2: een luxe Cliootje.

Na de Corolla was het tijd voor een upgrade en nog steeds was ik een ‘chickenshit’. Ik ging weer voor safe. Ik wilde eigenlijk een Renault Clio RS maar die vond ik te duur en ik durfde niet. Achteraf bijzonder veel spijt van omdat de Clio RS natuurlijk keiharde autoporno is. Desondanks was dit Cliootje best een leuk autootje. Vooral vanwege de aankleding. Mooie alcantara/lederen bekleding, xenon koplampen (toen heel bijzonder!), Cabasse audio, licht- en regensensoren (toen ook heel bijzonder) en meer van dat soort opties. De motor (110 pk) was ook oké, al werd het gebrek aan vermogen (en vooral koppel) na verloop van tijd wel een issue. Het werd irritant toen ik non-stop door de TDI-brigade werd zoekgereden.

De belangrijkste les: meer koppel is altijd beter.

2006-2009: Skoda Octavia 2.0 TDI (bouwjaar 2006)

Skoda Octavia

Dieselpowerrrrr

Mijn eerste enigszins vlotte auto. Omdat ik door TDI’s werd weggereden wilde ik nu zelf ook een TDI. Anno 2006 nog drie magische letters. Ook was diesel toen nog heel erg gunstig. Het omslagpunt lag nog bij 20.000 kilometer. Dat waren nog eens tijden ;). Dankzij chiptuning goed voor 176 pk en 390 nm. Dit was nog de zogenaamde pompverstuiver TDI en die had een joekel van een turbogat. Een geweldig leuk aan-uit karakter. Dat was echt de traktatie van de auto. Verder was de auto ruim, praktisch, betrouwbaar, comfortabel en zuinig. Maar leuk en spannend werd het nooit. Ook merkte ik dat koppel niet zaligmakend is. Ik moest toch (te) vaak afhaken bij het snellere spul (FILMPJE).

De belangrijkste les: waarom niet een paar duizend euro meer uitgeven voor een Skoda Octavia RS?

2009: BMW 330XD (bouwjaar 2005)

BMW 330d

Jammer van de problemen, want de auto reed heerlijk!

Ik was klaar voor iets mooiers. Premium moest het zijn. Ik wilde ook wel eens met een merklogo ‘shinen’. Ik was al een tijdje het internet aan het afstruinen toen ik deze parel zag. Net geen 30.000 op de teller en op het M-pakket na echt alle opties aan boord. Zo goed als nieuw. Tenminste, dat dacht ik, want ik heb aardig wat problemen met deze auto gehad. Gelukkig had ik 2 jaar garantie. Dat heeft me duizenden euro’s gescheeld. Het gewicht was ook een issue bij deze auto. Dankzij de vierwielaandrijving woog deze auto ruim 1700 kilogram! En dat is voor een Dreier net iets te veel van het goede. De 204 pk sterke drieliter zes-in-lijn turbodiesel was een juweel maar miste wel 30 pk voor de leuk. Koppel is leuk, maar uiteindelijk wil je ook gewoon vermogen. Pluspunten had de E46 ook. Een wonderschoon interieur, een heerlijke besturing, een fijn onderstel en de diesel klonk gewoon lekker (FILMPJE). Na bijna 40.000 kilometer in negen maanden tijd de auto ingeruild. Door alle problemen was ik het vertrouwen kwijt. Gelukkig was de afschrijving meer dan te overzien.

De belangrijkste les: uitgebreide garantie is toch wel heel erg lekker.

2009-2011: BMW 130i (bouwjaar 2006)

De BMW 130i was echt nog een BMW van de oude stempel.

Ondanks de problemen met de voorganger was ik toch verknocht aan BMW. Het stuurgevoel, de zescilinder. Het is echt wel fijn. Maar het kon wel wat bruter en dan heb je bij BMW natuurlijk heel veel keus. Mijn oog viel al snel op de BMW 130i die in Heerenveen te koop stond. Drie jaar oud, nog geen 50k op de teller en twee jaar garantie (zie les hierboven). Testrit gemaakt en meteen verkocht. Wat een goddelijke rijdersauto. Mijn eerste echt snelle auto met 265 pk. Ook mijn eerste ‘eigen’ auto waarmee ik 250 kon rijden. Met gemak zelfs. Dit was echt een juweeltje. Vooral met dank aan die heerlijke atmosferische zes-in-lijn motor (FILMPJE). Het geluid, de gasrespons. Bijna M-waardig. Uiteraard had de auto een handbak en optisch was het genieten dankzij het mooie M-pakketje. Verder was het een opvallend sober uitgeruste auto. Geen climate control, navi of Harman&Kardon speakers. Gewoon een basic rijdersauto en dat was echt prima. De BMW 130i gaf echt nog dat ouderwetse BMW-gevoel. Minpunten waren er ook. De vering was echt megastug en ook was het materiaalgebruik zwaar onder de maat. Echt BMW onwaardig. Uiteindelijk heb ik toch met groot plezier 40.000 kilometer en 1,5 jaar in gereden. 

De belangrijkste les: bij een rijdersauto zijn luxe opties echt niet noodzakelijk. Less is more.

2010 – 2013: Skoda Octavia 1.4 TSI (bouwjaar 2010)

Skoda Octavia

Degelijk, maar wel tergend saai.

En toen kreeg ik een andere baan inclusief leaseauto. Op zich wel fijn, want de BMW 130i was natuurlijk wat te duur om het land door te crossen. Net nieuw bij het bedrijf en geen zin om veel ‘fuzz’ te maken heb ik de Skoda Octavia gepakt die ze me aanboden. Die kende ik natuurlijk al en voor de zakelijke kilometers heb je geen spetterende auto nodig. En de BMW 130i had ik ook nog in bezit. Ik heb 3 jaar en 120.000 kilometer gereden met deze Octavia en er is me werkelijk niets blijven hangen wat bijzonder is. Dit was een ronduit saaie auto. Maar dan ook echt saai. Mijn vorige Octavia had nog die ouderwetse pompverstuiver diesel. Deze 1.4 TSI was vooral saai en karakterloos. Hij was wel degelijk. Echt 0,0 problemen gehad. Dat dan weer wel.

De belangrijkste les: als je drie jaar in een auto moet rijden is het toch wel handig om even proef te rijden.

2011 – 2013: Volkswagen Golf GTI (bouwjaar 2011)

Volkswagen Golf GTI

Heerlijke allrounder. Miste wel sperretje.

Dit was dus de opvolger van de BMW 130i. Ik was echt toe aan een allrounder en welke auto kan dat kunstje beter dan de Volkswagen Golf GTI. Dit is een auto waar veel ontwikkeltijd in is gestoken. Dat voel je als je onderweg bent. De motor (211 pk) kan wel iets meer pit gebruiken en dus heb ik de auto bij JD Engineering laten chippen. Met 307 pk niets tekort. De gemonteerde Milltek uitlaat was ook goed voor de beleving (FILMPJE). De auto had een paar nadelen. Het RNS 510 navigatiesysteem was extreem diefstalgevoelig. Dus koos ik voor de RNS 315, maar die was optisch en qua laadtijden echt ruk. Het grootste nadeel was het ontbreken van een sperdifferentieel. Dus af en toe had ik wel tractieproblemen. Desondanks 50.000 fijne kilometers afgelegd.

De belangrijkste les: nooit meer een sportieve voorwielaandrijver zonder sperdifferentieel.

2013 – 2014 Renault Megane RS 265 Cup (bouwjaar 2013)

Deze uitlaat zorgt voor spektakel!

Deze auto heb ik eigenlijk bij toeval gekocht. Uit nieuwsgierigheid heb ik een proefritje gedaan en ik was meteen verkocht. Knikkende knietjes, kwijl uit de mondhoeken. Je kent het wel. Het was liefde op het eerste gezicht. Nog diezelfde week bestelde ik er eentje. Uiteraard met cupchassis. Wat een auto was dit (link naar review). Echt een waanzinnige pretmachine. Alles klopte. De besturing, het chassis, de motor, het geluid en de remmen waren echt top (filmpje rondje Nordschleife). Ik was totaal verliefd op deze auto. Nog steeds eigenlijk, want ik heb nog steeds een plank in mijn boekenkast waar ik alle rijtesten van deze auto heb bewaard. Dat heb ik voor geen enkel ander model gedaan. Dat zegt wel iets.

Foto Renault Megane RS 265

De Megane III RS is echt een hardcore hothatch.

Mijn mooiste herinnering is een rit op de Duitse Rossfeldstrasse. Ik had het rijk helemaal voor mezelf. Ik heb zo schandalig hard gereden en gegleden daar. Dit is een auto die echt tot zijn recht komt als je serieus gaat sturen. Dan zit er opeens veel meer leven in de dempers. Kun je met de zeer nauwkeurige besturing de auto op de millimeter plaatsen. Voel je dat de achterkant meedoet aan het feestgedruis. En laten de remmen je nooit, maar dan ook echt nooit in de steek. Wat een fenomenale auto en nog steeds een schoonheid! Er zit nog 0,0 sleet op de Megane III RS. Dit is echt een toekomstige klassieker. Ik had hem nooit moeten laten gaan. Waarom ik de auto toch heb weggedaan? Voor normaal gebruik is deze auto ongeschikt. Onpraktisch, een matige afwerking en de vering is gewoon te hard. Tenminste, dat was de mening van mijn vriendin ;).

De belangrijkste les: sommige auto’s zijn een nachtje op de bank waard.

2013 – 2015 SEAT Leon 2.0 TDI FR (bouwjaar 2013)

SEAT Leon FR TDI

De ledverlichting was anno 2013 heel vooruitstrevend.

Naast de Megane moest er natuurlijk ook een comfortabele ‘daily’ voor de deur staan. Wederom een leaseauto en gek genoeg weer niet zelf gekozen. Ik kreeg een telefoontje van mijn leidinggevende en die vroeg of ik de nieuwe Leon als leaseauto wilde hebben. Die had een dealer toevallig op voorraad. Blind ja gezegd, zonder de auto ook maar gezien te hebben. Gelukkig nooit spijt van gehad. Sterker nog, dit is een auto die echt een speciaal plekje heeft veroverd in mijn autohart. Ondanks ‘maar’ 150 pk ook best vlot (FILMPJE). Het totaalpakketje was gewoon heel goed. Voor net 30k een auto met alles erop en eraan inclusief de fraaie ledverlichting. Vlot, semi-sportief, goede stoelen en voldoende comfort. Je kon er zelfs nog Alpenpasjes mee pakken. Ik heb in 2.5 jaar tijd 140.000 kilometer hiermee gereden en altijd met plezier. Gewoon een fijne auto!

De belangrijkste les: voor een dubbeltje op de eerste rij zitten kan soms ook best prettig zijn.

2015-2016 SEAT Leon CUPRA 280 (bouwjaar 2015)

Seat Leon Cupra

Rijden op het circuit. De droom van iedere petrolhead!

Deze auto heb ik in 2015 gekocht als opvolger van de Renault Megane RS. Deze auto had twee grote pluspunten. Natuurlijk het enorme vermogen (393 pk) maar zeker ook het enorme ‘sleeper’ gehalte van de auto. Niemand had in de gaten dat dit een kanon was. Op de Autobahn was dit echt een hilarische auto (FILMPJE). Vooral Audi-rijders konden niet met de teleurstelling omgaan als ze door dat simpele SEAT’je werden weggeveegd op de Autobahn. Deze auto heeft sowieso een speciaal plekje in mijn hart omdat het de eerste auto is waarmee ik 300 op de teller heb gehaald. Dat was zo gaaf! Als stuurmansauto is dit ook een hele fijne auto. Niet zo messcherp als de Renault Megane RS maar wel veel beter bruikbaar. Gewoon een hele fijne en capabele allrounder. Uiteindelijk heb ik deze auto weggedaan omdat ik te veel kilometers reed en moest gaan dieselen. Ik had de tranen in mijn ogen staan toen ik de auto inleverde. Deze had ik graag langer gehouden.

De belangrijkste les: Audi-rijders hebben een kleine piemel ;).

2015: Volkswagen Golf 1.6 TDI Variant (bouwjaar 2011)

Volkswagen Golf Variant

Nee, hier word je gewoon niet blij van.

Dit is een vreemde eend in de bijt. Een baanswitch in 2015 betekende dat ik moest pendelen tussen de Randstad en Limburg. Ik had net de CUPRA gekocht en vond het zonde om die – met veel verlies – weer te moeten inruilen. De verwachting was dat we binnen een half jaar wel een huis zouden vinden in het zuiden en dus kocht ik een goedkoop en zuinig dieseltje met goede stoelen voor ‘the time being’. Ik kwam deze auto toevallig tegen en meteen aangeschaft. Zul je dan altijd zien:, de huizenzoektocht duurde veel langer dan gepland. Wat ook niet hielp is de lethargische motor. Op papier 105 pk maar in de praktijk voelde het als 75 pk. Na een paar maanden was ik het zat en heb ik deze Golf en de SEAT Leon CUPRA ingeruild voor een Volkswagen Golf GTD. De leuke kilometers in de CUPRA wogen niet meer op tegen de vervelende in de Golf en twee dikke auto’s op de oprit kon ik me financieel niet veroorloven.

De belangrijkste les: Doe het goed of doe het niet. Van dit soort halfbakken tussenoplossingen word je nooit blij. Snel vergeten.

2016 – 2017 Volkswagen Golf GTD stage 2 (bouwjaar 2016)

Een bergpasje, Autobahn of drukke binnenstad? De GTD draait er zijn hand niet voor om.

Een moetje. Zo voelde deze auto een beetje. Een kostenbewuste optie met de nodige rijplezier. Ik had bijna een Audi TT met dezelfde TDI-motor gekocht, maar het duurde te lang voordat deze auto beschikbaar kwam. Dus maar gekozen voor de Volkswagen Golf GTD. Standaard 184 pk maar uiteraard even langs JD gegaan voor wat meer (240 pk/500 nm). Dat gevoel van een ‘moetje’ is snel verdwenen. Dit was een serieus goede auto (duurtest eindverslag). Goede stoelen, een goed onderstel, een sterke motor, een gaaf uiterlijk, een mooi interieur en ga zo maar door. Echt niet verkeerd. Toch is echte liefde nooit ontstaan. Ondanks chip (240 pk/500 nm) miste ik nog steeds wat vermogen (FILMPJE). Ook had ik last van een extreem hoge olietemperatuur als ik langdurig aan het trappen was. Het ontbreken van een sperdifferentieel was ook wel een dingetje. Toch heb ik in 16 maanden tijd even 120.000 kilometer op de teller gezet. De Volkswagen Golf 7 GTD was wel een hele fijne auto voor de dagelijkse ritten. Een auto die meer ‘premium’ was dan de toenmalige BMW 1-serie en Mercedes A-klasse. Niet onbelangrijk, qua afschrijving viel het me ook heel erg mee.

De belangrijkste les: een diesel past niet bij het concept van een sportieve hatchback.

2017-2019 BMW M140i (2017)

Foto achterkant BMW M140i

De uitlaten produceren een prachtig geluid.

Als ik mensen in mijn omgeving vraag wat mijn gaafste auto was, dan eindigt deze auto op 1. Gek genoeg komt deze auto op mijn eigen ranking niet in de top 3 (zie onderaan dit artikel). Niet iedereen zal dit begrijpen. Want die heerlijke zescilinder! En dat klopt, de zescilinder was magisch. De beste motor die ik ooit heb gehad (FILMPJE). De ZF-8 versnellingsbak was ook een juweeltje en achterwielaandrijving was ook een traktatie. Heel anders na al die voorwielaangedreven gebakjes. Het blijft heel gaaf als je de sper echt voelt werken en de auto als het ware in de bocht wordt geduwd. Of even lekker dwars gaat. Toch is het niet genoeg voor eeuwige roem. Het onderstel en de besturing waren te soft. Niet goed genoeg. Niet scherp genoeg. Dat was de reden dat ik de auto toch heb weggedaan. Ondanks die heerlijke zescilinder. Die motor mis ik nog wel. De rest van de auto gewoon minder (duurtest eindverslag).

De belangrijkste les: BMW is niet meer het BMW van vroeger.

2018 – …. Volkswagen Polo 1.0 TSI (bouwjaar 2018)

Foto achterkant Volkswagen Polo

R-line pakketje doet wel iets met de auto.

Ik was naast de BMW M140i op zoek naar een zuinige en praktische auto waar we mee op en neer naar werk en de Randstad konden pendelen. En tadaa, zie hier de Volkswagen Polo. Prima autootje. Comfortabel, ruim, praktisch en dankzij alle R-line frutseltjes ook best een leuke auto om te zien. Grootste nadeel is de 95 pk motor maar dankzij de chip (147 pk) is dat probleem ook opgelost. Nee, dit is niet een hele spectaculaire auto maar wel een fijne en prettige ‘daily’

De belangrijkste les: je hebt geen Golf nodig voor de saaie Nederlandse kilometers.

2019 – 2020 SEAT Leon CUPRA R (bouwjaar 2018)

Met de SEAT Leon CUPRA R in de Zwitserse Alpen

Check dat uiterlijk. Heel gaaf!

In 2018 reed ik voor het eerst in de SEAT Leon CUPRA R. Ik was meteen verliefd. De scherpte, de bruutheid, de focus. Precies wat de BMW M140i miste. Dit was mijn auto en die moest ik gewoon hebben. Zo werkt dat soms in mijn brein. Dus kocht ik mijn derde SEAT Leon van de 5F generatie. De SEAT Leon CUPRA R is de betere versie van de gewone CUPRA. Je voelt de urgentie in deze auto. De CUPRA R is meer gefocust dan elke andere auto die ik gehad heb. Dat was meteen ook het grootste nadeel van deze auto. De auto was te goed. Het laatste beetje spektakel ontbrak steeds een beetje. Zelfs met chiptuning (391 pk!) kreeg je de auto maar moeilijk uit balans. Dat laatste ging uiteindelijk wat wringen, ook al genoot ik nog steeds enorm van het vermogen (FILMPJE). Het opgeklopte uiterlijk van de auto vind ik overigens nog steeds fantastisch. Het grootste probleem was echter dat dit mijn derde SEAT Leon van de 5F generatie was. Been there, done that (eindverslag).

De belangrijkste les: na twee Leon’s had ik kunnen weten dat een derde – hoe bijzonder ook – snel zou gaan vervelen.

2020 – …. Ford Fiesta ST (bouwjaar 2020)

Ford Fiesta ST zijkant

Funautootje.

Mijn nieuwste aanwinst. Ik was verkocht na een mooie testrit in de Eifel. Waar de CUPRA R heel erg serieus is was dit een waanzinnig ‘gooi-en-smijtautootje. Die rit in de Eifel was mijn leukste autorit ooit. Dan weet je genoeg. Deze moest het worden, ondanks ‘maar’ 200 pk. Een heerlijke auto die de potentie heeft om heel erg hoog op mijn persoonlijke ranglijst te landen. Alleen is dat na 3.000 kilometer nog te vroeg om een goed oordeel te vellen. 

De belangrijkste les tot nu toe: je hebt geen 300 of 400 pk nodig voor optimaal rijplezier.

Wat is mijn persoonlijke ranking?

Aan welke auto denk ik met de meeste weemoed terug? Dat kan er maar eentje zijn.

  1. Renault Megane RS
  2. SEAT Leon CUPRA
  3. SEAT Leon CUPRA R
  4. BMW M140i
  5. BMW 130i
  6. SEAT Leon FR 2.0 TDI
  7. Volkswagen Golf VI GTI
  8. Volkswagen Golf VII GTD
  9. BMW 330 xd
  10. Skoda Octavia 2.0 TDI
  11. Volkswagen Polo 1.0 TSI
  12. Renault Clio 1.6 16v
  13. Skoda Octavia 1.4 TSI
  14. Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI
  15. Toyota Corolla 1.6

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

15 reacties

  1. Nathan schreef:

    Prachtige autogeschiedenis! Ik heb ook dit verslag weer met plezier gelezen en je hebt weer een dikke 10 verdiend!

  2. Frank schreef:

    Wat een lekker verhaal weer van een echte petrolhead. Je doet lekker wat je leuk vindt en dat verdiend respect. En je schrijft ook gaaf. Echt alle testen zijn boeiend om te lezen en objectief ook nog. Ga zo door. Bedankt!!

  3. Pieter schreef:

    Pracht artikel !

  4. Dimi schreef:

    Schitterend artikel en een leuke autogeschiedenis moet ik zeggen.

    Bij mij staat de Megane Rs 3 (stage 1) ook met stip op 1 🙂
    Verder ook nog een leuke vermelding voor een Saxo 16v (2003), Swift Gti (1993) Crx Vtec (1994), Clio Rs 3 (2011) en een 205 Gti uit 1992. De rest waren ook wel vlotte wagens die ik had, maar het vermelden niet meer waard 🙂

    Nu een discrete A45 stage 1 (2017) en dat rijdt veel volwassener en beter, maar op een andere (lees minder leuke) manier dan die oude rakkers.

  5. Stef schreef:

    Tsja wat zal ik zeggen als iemand die rijd in een auto voor mensen met een kleine p… Nou vooruit dan maar: zeer origineel en wederom zeer mooi geschreven. Je hebt je roeping gemist. Zoals Barry Stevens zou zeggen: forall doorgaan.

  6. Ruud schreef:

    Als ik het zo lees schat ik in dat de volgende auto een GR Yaris gaat worden 🙂

  7. Jos schreef:

    Ik geniet ervan om de driveaholic verhalen te lezen. En deze reactie is van iemand die 90 pk genoeg vind en het een luxe vind om de auto te laten staan en te fietsen of te lopen vanwege de korte afstand.

  8. Bas schreef:

    Weer super om te lezen Christiaan, dankjewel! Met een eigen (lease-) historie inclusief een echte misser af en toe absoluut herkenbaar

  9. Edwin schreef:

    Goed geschreven weer! Ik ben benieuwd waar de Fiets ST in jouw ranking gaat eindigen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten