Mercedes-Benz G500 (2000)

Er zijn van die auto’s die je absoluut één keer in je leven gereden wilt hebben. De Mercedes G-klasse is zo’n auto die hoog op mijn verlanglijstje staat. Het wordt helemaal leuk als ik de Mercedes-Benz G500 mag rijden met een heerlijke 5.0 liter V8!

Onverwoestbaar icoon!

Onverwoestbaar icoon!

Icoon

De Mercedes-Benz G-klasse is een icoon. In 1979 is de G-klasse gelanceerd als militaire terreinwagen en al snel werd deze terreinwagen op de particuliere markt aangeboden. Dat waren nog lang niet de luxeversies die ze tegenwoordig verkopen. De eerste Mercedes G-klasse had een 72 pk diesel (2.4 liter) onder de kap, wat resulteerde in een heel erg bescheiden topsnelheid van 117 kilometer per uur. Mercedes-Benz heeft het model in al die jaren steeds verder doorontwikkeld. De vierkante vorm zijn ze trouw gebleven, maar in technische zin doet de moderne G-klasse weinig onder voor iedere andere Mercedes.

De G-klasse is in al die jaren nauwelijks gewijzigd

De G-klasse is in al die jaren nauwelijks gewijzigd

Mijn testauto is in het jaar 2000 op kenteken gezet. Dit is met recht een youngtimer, want in die 16 jaar is er nog geen 70.000 kilometer op de teller gezet. Deze auto oogt waanzinnig mooi. Het leer is nog mooi mat, de lak bijna krasloos en de algemene staat is fantastisch. Deze G-klasse is gebouwd voor de eeuwigheid en zo voelt en ziet de auto er ook uit. Mocht er ooit een ramp van apocalystische omvang gebeuren, dan blijft de G-klasse waarschijnlijk ‘the last car standing’. Dit onverwoestbare karakter geeft de G-klasse een grote schare liefhebbers. Dat merk ik onderweg als ik regelmatig word aangestaard door mijn medeweggebruikers. De grote en evenzo indrukwekkende koets zorgt voor een ongekende dosis ‘uberholprestige’. Angstige weggebruikers vluchten naar de rechterbaan als ze deze machtige ‘Panzer’ in hun binnenspiegel zien aanrollen. Heerlijk!

Heerlijke V8

De 5.0 V8 is goed voor 296 pk en 456 nm. De achtcilinder weet goed raad met de ruim 2300 kilogram zware G-klasse. De 0-100 sprint kost 7,7 seconden en dat is best rap voor een auto met de luchtweerstand van een flatgebouw. Van dat laatste heb je wel wat last. De auto maakt best wat windgeruis en is vrij gevoeliger voor zijwind. De topsnelheid van 195 kilometer per uur is daarom ook vooral een theoretische waarde. De Mercedes-Benz G500 voelt tot de 140 kilometer per uur fijn aan, daarboven wordt het snel oncomfortabel. Deze auto nodigt uit tot ontspanning, niet inspanning.

Koppelbeul

Koppelbeul

De klassieke V8 zorgt voor heel veel extra beleving. Het is geen snelheidsmonster vanwege het hoge wagengewicht en de luchtweerstand, maar wel een heerlijke koppelbeul. Je kunt de auto heel fijn met halfgas rijden. Dan gromt de V8 dreigend maar tegelijkertijd beschaafd op de achtergrond en legt de viertrapsautomaat comfortabel en soepel een volgende versnelling in. Het karakter van de V8 verandert als ik de registers opentrek. Dan verandert het geluid van dreigend grommen naar keihard Amerikaans gehamer. Plotseling blijkt de V8 opeens een bruut AMG randje te hebben. Dit is echt genieten. Plotseling is iedere tunnel weer de concertzaal die me van oor tot oor doet glimlachen. Dat de prestaties niet AMG-waardig zijn kan de pret niet drukken. Dat heeft deze G-klasse niet nodig. Wat je wel nodig hebt is een gevulde portemonnee. Houd rekening met een brandstofverbruik van 1 op 5.

Wennen geblazen

Ik moet wel wennen aan de G-klasse. Hij rijdt anders dan een traditionele personenauto. De zitpositie is hoog en ik zit voor mijn gevoel enorm op de bok. Ik kijk echt neer op de motorkap, wat best een opvallende ervaring is. Ook reageren de besturing en remmen met veel vertraging. Het kost vrij veel stuuruitslag om de auto een bocht in te dirigeren en ook moet ik het rempedaal heel diep intrappen om de gewenste vertraging te krijgen. Hij remt uiteindelijk prima, maar het kost wel wat meer energie om het pedaal in te trappen. Het onderstel is vrij Spartaans. Het ladderchassis is perfect om te offroaden, maar niet heel erg verfijnd. Het voelt vooral heel functioneel aan, maar een gemiddelde C-klasse is echt een stuk comfortabeler.

De automaat is vooral op comfort gericht. Prima!

De automaat is vooral op comfort gericht. Prima!

Onverwoestbare indruk

Het interieur van de G-klasse laat qua ergonomie weinig te wensen over. Deze versie is nog relatief analoog, dure opties als een navigatiesysteem ontbreken. Spartaans is het zeker niet. De stoelen zijn met mooi leer bekleed en ook is het interieur verfraaid met luxe wortelnotenhout. De materialen zijn anno 2016 natuurlijk niet heel bijzonder, maar de afwerking is onberispelijk. Dit interieur blinkt vooral uit in de onverwoestbare indruk die het maakt. De enige dissonant is eigenlijk is het blikkerige geluid als je de portieren sluit. Overigens is de G-klasse ook prima als familieauto in te zetten. Er is meer dan genoeg ruimte voor je passagiers en hun bagage.

N uchter maar uberdegelijk interieur.

N uchter maar uberdegelijk interieur.

Bergen karakter

Als ik heel nuchter naar de auto kijk, zie ik een auto die te duur is voor wat hij biedt. Andere auto’s zijn comfortabeler, verfijnder, zuiniger, sneller en ook praktischer. En die paar keren dat je offroad gaat, ben je met een Defender uiteindelijk ook beter af. Toch doe je met dit soort naakte feiten de G-klasse tekort. Dit is een auto die je moet leren kennen en daarna ook leert waarderen. Een auto waarmee je een band voor het leven mee opbouwt. Dat de G-klasse in alle opzichten een unieke auto is maakt het rijden tot een bijzondere ervaring. Je zit in je eigen onverwoestbare cocon en binnen no-time is alle stress uit je systeem verdwenen. Ik heb de hele rit met een glimlach achter het stuur gezeten.  Gecombineerd met die heerlijke V8 heb je niets te wensen over. De imperfecties geven de auto juist extra karakter. Precies datgene wat in moderne auto’s vaak ontbreekt. Precies dat maakt dat deze auto zo onweerstaanbaar is.

Twee imposante bouwwerken

Twee imposante bouwwerken

Zowel nieuw als gebruikt erg gewild

Persoonlijk vind ik heel veel luxe niet bij het no-nonsense karakter van de auto passen, maar daar denken de kopers anno 2016 anders over. Juist de duurdere AMG versies doen het erg goed. Wil je echt losgaan, dan kun je voor maar liefst 399.000 euro een Mercedes G65 AMG kopen. Dat is inclusief een biturbo V12 die goed is voor maar liefst 630 pk en alle luxe die je ook in een S-klasse kunt vinden! Wat een auto moet dat zijn! Een nadeeltje is dat de auto hierdoor erg geliefd is in de oliestaten en bij Premier League voetballers.

Als occassion is de G-klasse natuurlijk wel gunstiger, maar ook hiervoor geldt dat de waarde eerder stijgt dan dat hij daalt. Zeker ‘gut gepflegte’ G-klasses met een lage kilometerstand zijn gewild bij de kopers. Aandachtspunten zijn er nauwelijks bij een gebruikte G-klasse. De techniek is zeer robuust. Hooguit moet je bij de modernere CDI motoren wat meer op je hoede zijn en heeft de allereerste generatie te maken met bovengemiddelde roestproblemen.

Zowel nieuw als gebruikt een zeer gewilde auto.

Zowel nieuw als gebruikt een zeer gewilde auto.

Conclusie

Rationeel gezien is de G-klasse niet de beste auto, maar dat is in dit geval totaal irrelevant. De Mercedes-Benz G500 barst van het karakter. En dat maakt iedere rit tot een unieke belevenis. Dit is een geweldige auto om mee te cruisen en te onthaasten. Als je hem leert kennen, wil je al snel niet meer anders. Zelfs als je een snelheidsjunkie bent ga je overstag! Als occassion wordt de auto steeds gewilder, dus het is nu het moment om toe te slaan. De Mercedes G-klasse is de investering meer dan waard. Doe jezelf een plezier en schaf er eentje met een V8 aan. Heerlijk!

Eindcijfer: 8

+ uitstraling
+ heerlijke V8.
+ ultieme onthaastmobiel
+ bergen karakter
– besturing en remmen reageren traag
– onderstel niet heel erg geciviliseerd
– veel windgeruis

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten