Mercedes-Benz A180 (2018)
Mijn rijtest van de Mercedes-Benz CLA 180 leverde mij voor het eerst in mijn bloggeschiedenis zowaar haatmails op. Waarom? Ik kraakte de CLA 180 tot op de grond af en dat vonden de Mercedes fanboys niet zo leuk. Schuldig daaraan? Diezelfde fanboys die last hebben van overcompensatie (bumperkleven, inhalen over de vluchtstrook etc etc) omdat hun zelfbenoemde ‘dikke’ Mercedes in de praktijk toch niet heel erg rap blijkt te zijn. To say the least. Vandaag de herkansing, deze keer met een Mercedes-Benz A180 in de hoofdrol.
Keren de kansen?
Ja, daar lijkt het op als ik mijn A-klasse zie. Deze keer eens geen opgeklopte wielkasten en dikke velgen. De Mercedes-Benz A180 waar ik mee op pad ga is een lief en schattig lammetje met de kleine 16 inch velgen en zonder het AMG pakketje. Het is heel bescheiden allemaal. Helemaal niet wat we van Mercedes-Benz gewend zijn tegenwoordig. Is het erg? Helemaal niet, ik vind het zo eigenlijk een mooiere auto en ik waardeer de ingetogenheid bij de testauto wel. Mag een lammetje svp een lammetje blijven?
Is het onder de kap nog wat?
Aan lammetjes geen gebrek onder de motorkap. Voor de voortstuwing zorgt dezelfde 1.6 liter turbomotor met ‘maar liefst’ 122 pk. Ja lieve Mercedes fanboys, dit is cynisme. Want hier word ik als autoliefhebber niet blij van. Onderin het toerenbereik valt de vermogensafgifte me nog wel mee, maar bij hoge toerentallen valt de motor snel dood. Wat ik erger vind, hij klinkt hoog in de toeren bijna als een diesel. The silence of the lambs? No way! Van een merk als Mercedes mag je een fijnere motor verwachten. Dit is echt geen match voor de fijne TSI-motoren van de VAG-groep. Ook de driecilinders van BMW/Mini rijden fijner.
Prijskaartje?
Als ik de Mercedes A-klasse ga configureren krijg ik toch wel lichte migraine. De vanafprijs van de Mercedes-Benz A180 is met 32.000 euro al fors en de optielijst is ellendig lang. Must have opties zijn het Ambitionpakket met onder meer LED-koplampen, Garmin navigatie, Park Pilot en Line Stylepakket (sportstoelen). Daarmee zit je op 36k en heb je nog lang geen ‘volausstattung’. Ter vergelijking, een Volvo V40 Business Sport kun je al vanaf 30.000 euro krijgen en dan heb je naast een 190 pk sterke benzinemotor ook een betere standaarduitrusting. Een immens verschil! Het bestuderen van de prijslijst maakt me sowieso een beetje depressief. Climate control kost je 617 euro extra. Wellicht gooit Mercedes-Benz de auto nog wat meer in de uitverkoop, want later dit jaar komt de opvolger uit.
Welke opties moet je nog meer nemen?
De automatische versnellingsbak wat mij betreft. Deze bak schakelt over het algemeen soepel en redelijk snel. Het is geen topbak zoals bij VAG en BMW, maar hij voldoet wel. Ook fijn zijn de sportstoelen met uitschuifbare steun aan de bovenbenen. Altijd doen als je veel kilometers maakt. Wat niet loont is het Garmin navigatiesysteem. Wat een goedkoop gedoe. Graphics uit het jaar nul, lange laadtijden en dan ook nog niet eens touchscreen. Dat valt echt vies tegen. Upgraden naar een beter systeem kan, maar dat kost je meteen 2,5k extra.
Het grootste nadeel van de A-klasse?
Hij is echt te klein. Is een BMW 1-serie ook niet zo krap? Dat klopt, maar daar kun je nog zeggen dat dit een compromis is om van de achterwielaandrijving te genieten. Bij Mercedes heb je gewoon voorwielaandrijving en kan dit niet als excuus gelden. Een Volkswagen Polo en SEAT Ibiza zijn beduidend ruimer. Laat staan – daar hebben we hem weer – de Volkswagen Golf. Reis je wel eens met passagiers? Dan kun je de Mercedes A-klasse beter laten staan. Of wachten op de opvolger die eind dit jaar uitkomt. Die schijnt ruimer te zijn.
Voelt de auto als een echte Mercedes?
Nee, zeker niet. Het gevoel van eeuwigdurend comfort en ‘robuustheid’ die de grotere Mercedessen kenmerken voel je hier niet. Het interieur valt een beetje tegen. De fit & finish is acceptabel maar ook niet meer dan dat. De jaren beginnen inmiddels te tellen. Qua materiaalgebruik verkies ik de Golf boven de A-klasse. Al met al is de Mercedes A-klasse een gewone ‘bread and butter’ middenklasser die een vergelijkbare rijbeleving biedt als de Mazda 3, Seat Leon en Volvo V40. O ja, dan vergeet ik nog de mooiere Infiniti Q30 die op hetzelfde platform is gebouwd en rijker is uitgerust.
Heeft de auto ook sterke punten?
Het onderstel is echt wel ok. Het is geen messcherpe hothatch maar wel een auto waarmee het bepaald geen straf is om even naar die klant in Leeuwarden te rijden. De auto spoort goed en stuurt ook best wel strak als je toch besluit om even dat afritje met wat meer tempo te pakken. Jammer genoeg valt er aan de tamme motor weinig plezier te beleven, dus eigenlijk moet je doorsparen voor de verschrikkelijk dure – maar wel brute – A45 AMG. Meer pluspunten heeft de auto eigenlijk niet.
De conclusie deze keer?
Ik zal deze keer hatelijke opmerkingen over de bestuurder achterwege laten, maar wederom weet de kleinste Mercedes niet te overtuigen. De Mercedes A-klasse is te duur en te klein. De auto weet zich op geen enkel gebied te onderscheiden van de concurrenten. De enige reden waarom je 10.000 euro meer aftikt is het logo op de voorbumper. En dat is het echt niet waard. Koop lekker een Volvo V40, Volkswagen Golf of iedere andere middenklasser. Dan houd je geld op zak (of bijtelling) waar je andere leuke dingen van kunt doen. Wil je me deze keer weer een haatmail sturen? Mail je grieven dan naar koopeenseenechteauto@driveaholic.nl.
Eindcijfer: 6
+ het onderstel is best ok…
+ en de uitstraling is minder patserig dan CLA
– maar hij is nog steeds veel te duur…
– en veel te klein…
– en de motor is nog steeds veel te tam.
Ik kan maar niet wennen aan de plaatsing van het navi scherm op het dashboard. Waarom niet netjes ingebouwd?
Dat snapt niemand. Bij de nieuwe A-klasse herstellen ze dit foutje overigens weer.
Je zou eens naar de leaseprijzen moeten kijken, dan ga je begrijpen waarom je hem veel ziet rijden.
Ik heb zelf de CLA220d en die is gewoon (veel) goedkoper dan de Octavia RS TDI.
Verder kan ik me wel vinden in je conclusie, ik begrijp ook niet dat iemand zoveel geld kan geven aan deze auto. Hij rijdt bovengemiddeld goed (vind ik) maar al de andere compromissen waar je mee moet leven, zijn te groot. Ik zou mijn CLA met plezier omruilen voor een Octavia RS TDI met dezelfde uitrusting (maar die viel buiten budget, de CLA was het meest mogelijke vermogen voor mijn lease-euro)
He navigatie-systeem is inderdaad ook ruk, is het nu zo moeilijk om een touchscreen in te bouwen?
Android auto is wel echt een aanrader, dit werkt (meestal) wel fijn, zowel met Google maps als met Waze (en ook voor muziek)
Jammer dat de boel soms vastloopt (meestal wanneer je een landsgrens passeert)
Hoi Chris, leuk verhaal weer! Hoe gaat het met je M140i? Komt er binnenkort nog een deel daarvan/tuningsplannen?
Zal weer eens een berichtje pennen. Auto bevalt prima. Vooralsnog geen tuningsplannen. Auto is snel zat 😉
Veel te duur voor wat je ervoor terugkrijgt inderdaad. BMW is ook niet echt goedkoop maar kan mij persoonlijk meer bekoren.
Nog een ideetje misschien…. buiten de auto reviews om, volgens mij kan je ook een boek schrijven over de kwaliteit van de diverse car configurators op de dealers sites. Die van BMW zou van mij een dikke 1 krijgen. Veel te omslachtig en ingewikkeld en veel te wazig bij het maken van keuzes. Daar wint Mercedes dan weer. Netjes en overzichtelijk 😉
Goed idee Rob!
Beste Christiaan,
Je hebt duidelijk geen verstand van auto’s! Een A180, vergelijken met een Polo en Ibiza is werkelijk belachelijk laat staan te beweren dat een Polo over meer binnenruimte beschikt. Kennelijk bezit je VAG aandelen!
Groet
Jur
Ik zou zeggen, neem je meetlat mee als je naar de VW dealer gaat. Noem mijn naam maar, ze kennen me daar vast :p
De nieuwe A klasse is een stukje beter. Ik kan er ook niets van maken.
Die W124 van vroeger, en dat die 6 cilinder, dat was me een auto.
BMW 1 serie met uitzondering van de guitige coupé, is redelijk.
Er is maar 1 mooi Duits automerk, dat is Porsche. Daarnaast is alleen VW leuk.