Me, myself, my car and i: een epische roadtrip

Voor het eerst deze winter zie ik een gele en fel schijnende unit aan de horizon. De zon is heel even terug van weggeweest. Hoogste tijd dus voor een heerlijke roadtrip met me, myself and i. En o ja, de BMW mag ook mee ;). De bestemming is snel gevonden. Op een klein uurtje rijden van mijn woonplaats Venlo vind je prachtige natuur, heerlijke stuurmanswegen en megagrote schnitzels. De Duitse Eifel lonkt!

Vandaag op het menu: bochten

De route

Ik heb een leuke route in de Eifel geselecteerd. Eindelijk kan ik mijn BMW M140i eens goed vastpakken. In Nederland kun je nauwelijks fatsoenlijk sturen, maar in de Duitse Eifel heb je alleen maar lekkere stuurmanswegen. Het startpunt vandaag is de Bundesstrasse L83 bij Bad Neuenahr. Natuurlijk heb je in de Eifel heel veel leuke wegen, maar de L83 is echt een topweg die je gerust een paar keer retour kunt nemen. De eerste keer gebruik je om de bochten te leren kennen, de tweede en volgende keren voer je het tempo verder op. Het is mijn favoriete weg omdat hij zo gevarieerd is. Er zijn heel veel bochten inclusief een paar lekkere haarspeldbochten. Het belangrijkste: het is er altijd uitgestorven. Zoals wel vaker in de Eifel.

Mooie natuur, mooie wegen en een prachtige auto.

Nadat ik mijzelf heb uitgeleefd kies ik de L85 richting Kempenich. De snelheidslimiet van 60 km/h moet je zien als een adviessnelheid, want het is een heerlijke weg. Met wederom een paar lekkere haarspeldbochtjes en daarna meteen door op de L83 en L10 richting Hohe Acht/Adenau om bij Café Zur Nordschleife een bockwurstje te scoren. Je kunt jezelf natuurlijk ook belonen met een paar rondjes Nürburgring. Dat is voor mij geen optie omdat de Ring in januari gesloten is. Dat is helemaal niet erg hoor. Ik wil de geweldige wegen rondom de Nürburgring weer eens verkennen zonder de drukte van al die Ringers die vechten voor eer en glorie op het beroemdste asfalt van Duitsland en de omliggende wegen. Het is ook naast de baan regelmatig bal. 

Tijd voor Driving-Fun!

Uurtje Autobahnbrennen

Leuk meegenomen: eerst mag ik nog even een uurtje Autobahnbrennen om de auto en mezelf warm te draaien. Ik val meteen met mijn neus in de boter. Ik rijd de A74/A61 op en in mijn binnenspiegel zie ik een prachtige en hagelnieuwe VW Golf 7.5R. Bij het bevrijdende ophefbordje na de grens volgt meteen de onvermijdelijke actie en reactie. Volle bak actie, want ik tik meteen de snelheidsbegrenzer aan. De Golf ook, want hij kan volgen. Ik laat hem even voorbij zodat ik kan profiteren van de slipstream. Ik ben tegelijkertijd ook benieuwd of dit een gechipte R is. De Volkswagen Golf R is natuurlijk supermakkelijk te chippen naar 400 pk.

De Performance blaffers maken indrukwekkend veel herrie maar er is altijd een baas boven baas.

Een ding is zeker. Hij heeft in ieder geval niet de standaarduitlaten. Wat een joekels zitten eronder en wat produceren ze een bak herrie. Fenomenaal! De Performance uitlaat heeft hiertegen niets in te brengen. Gelukkig kan ik zijn slipstream de eer redden. Ik loop ietsjes bij hem in en dat lukte omgekeerd niet. Een overwinning op punten dus. Het blijft gek, maar ik ben toch blij dat ik win haha. Nog wel een schrikmomentje. Op een bepaald moment lijkt het alsof zijn turbo de geest geeft. Plotseling komt er enorm veel zwarte rook uit de uitlaat. De Golfrijder blijft gewoon stoïcijns doortrappen dus het zal wel ok zijn. Toch bewonder ik de Volkswagen Golf R. Ik vind het echt een waanzinnig dikke auto. Ik had hem nu al bijna gekocht en wie weet ga ik ooit nog een keer overstag.

Koppelbeul

Bij afrit Düsseldorf/Roermond slaat de Golf af en besluit ik iets meer op koppel te rijden. Wat in de praktijk betekent dat je eigenlijk net zo snel bent. Of je nu in 4,5, 6 of 7 accelereert, het gaat gewoon waanzinnig gemakkelijk. Zelfs in de 8e versnelling blijft de auto nog wel gaan, maar dan iets beschaafder. Het is echt indrukwekkend. Het geluid is prachtig en de vermogensopbouw is fenomenaal. Zoveel trekkracht. Ik kan het uiteraard niet laten om de auto af en toe flink door te trekken.

Ik bewonder de Golf R, maar de zescilinder maakt de BMW M140i zo speciaal.

Sport + mode

Het doel vandaag is om de auto in Sport+ beter te leren kennen. In Sportmode erger ik me aan het vroege en bruuske ingrijpen van het ESP, dus heb ik bijna de hele dag in Sport+ gereden. Sport+ bevalt me echt een stuk beter. In Sport+ wordt veel meer slip toegelaten en je kunt wat meer spelen. Uiteindelijk grijpt het ESP wel in en dat vind ik op de smalle en natte wegen wel prima. Het asfalt was in de bossen nog wel nat en dan is de BMW M140i af en toe al best wel listig. Zo zie ik bij een (te) vroege exit opeens de vangrail naast de binnenkant van de bocht heel dicht op me af komen. Het kan natuurlijk aan mijn eigen onkunde liggen, maar mijn hartslag gaat wel even iets omhoog. Wat het ook wel weer leuk maakt natuurlijk ;).

Lekker glijen vandaag!

Het is vooral erg prettig om ontspannen mijn eigen tempo te rijden en op geschikte momenten de grenzen van de auto nader te verkennen. De volgende keer ga ik weer iets verder graven en kijk ik wat er dan gebeurt. Dan ook maar eens gaan nadenken of ik een sper wil hebben of dat de BMW M140i zo al goed genoeg is. Ik ga in ieder geval dit jaar nog een driftcursus inplannen om mijn skills te verbeteren.

Winterbanden suck!

Dan wel op zomerbanden. De winterbanden zijn een irritatiefactor. Wat zijn dat toch een krengen. Bij het minste of geringste hoor je de bandjes al kermen. Best wel soort van vermoeiend. Ook vind ik de rechtuitstabiliteit niet top met de winterbanden. Nu is het soms een heel klein beetje billenknijpen als je met hoog tempo (220 plus) een flauwe Autobahnbocht in draait. Met zomerbanden heb ik dit probleem niet. De rechtuistabiliteit is dan prima. Dan is de BMW M140i wel een auto waarmee je moeiteloos langdurig hard rijdt.

De winterbanden zijn verre van ideaal

Ik rijd vandaag de meeste tijd met het adaptieve chassis in hardste stand. Niet optimaal. Het asfalt in de Eifel is vaak slecht en je zit best wel te stuiteren in de auto. Vooral de achteras is wat te stevig gedempt, zeker in vergelijking met de relatief softe vooras. Daar zit nog ruimte voor verbetering. In sport + kun je het chassis helaas niet op comfort zetten, wat jammer is. De besturing is in sport+ wat zwaarder en dat geeft de auto wel een beter stuurgevoel. Niet top, maar wel oké verder. De lichtere besturing in comfortmode vind ik echt gevoelloos.

Briljante versnellingsbak

De automatische versnellingsbak is briljant. Ik gebruik 80% van de tijd de flippers, maar vandaag laat ik de bak vaak in D-Sport en S staan. Ik vind D-sport misschien nog wel prettiger dan de S-stand. Hij houdt in D-sport het toerental hoog op het moment dat je een paar keer gas geeft maar ook laag als je even rustig aan doet. De S-stand vind ik iets te onrustig bij normaal tempo. Enige minpuntje van de bak is dat één versnelling handmatig terugschakelen nog wel vlot gaat, maar als je er twee of meer terug wilt het dan toch wat meer tijd kost.

Foto tanken BMW M140i

Als je dan toch tankt, doe het dan goed 🙂

Zuipschuit?

Het brandstofverbruik was 1 op 7,5. Gezien het rijtempo acceptabel. De auto zuipt als je het gaspedaal intrapt, maar een beetje plezier mag best wat kosten. Anders moet je zo’n auto niet kopen. Wel had de tank groter mogen zijn voor een betere actieradius. Nu zie je de tank bijna letterlijk leeglopen. Om volledig te zijn typ ik ook snel iets over de stoelen. Ik stap na 6.5 uur intensief sturen fit uit. Prima dus. Ook geven ze meer dan voldoende zijdelingse steun.

Is deze dag voor herhaling vatbaar?

Ja natuurlijk. Het was een briljante dag! Het is heerlijk om gewoon een dag lekker intensief te sturen. Tevens heb ik de bevestiging gekregen dat ik blij mag zijn met deze BMW M140i. Heel erg blij. Hij heeft niet alleen een meer dan briljante motor, maar het is ook een superleuke stuurmansauto. Niet perfect, maar wel heel erg leuk. Net als de rit vandaag. Heerlijk om er in mijn eentje op uit te gaan. Dit is zo’n dag dat je maatjes wordt met je auto. Dat je een band opbouwt. Dat je de auto leert kennen. Dat is echt een mooi gevoel! Ik kan je alleen maar aanraden om dit zelf ook een keer te doen. 

Me, myself, my friend and i 🙂

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Eric schreef:

    Misschien dat je hier wat aan hebt:
    https://www.pistonheads.com/regulars/ph-fleet/bmw-m135i-ph-fleet/36846

    ze hebben nog wat afleveringen mbt diff en chippen.

    Mooi verslag! Woon bij Roermond en de Eifel is/was ook altijd mijn dag uitje.
    Moet zeggen dat bij Düren en omstreken, dus wat dichterbij, nu vanwege de total aso’s bijna niets meer gaat.
    Alles 70km/h of VERBOTEN voor motoren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten