Loont volgas nog een beetje?

Loont sneller rijden nu wel of niet? Wij nemen de proef op de som. We onderzoeken hoeveel tijdwinst je boekt als je respectievelijk 100, 130 of zoveel mogelijk volgas rijdt en hoeveel meer brandstof je verbruikt. Spoiler alert: je verbruik schiet omhoog als je sneller rijdt, maar levert het ook nog een beetje tijdswinst op?

Loont volgas? Meten = weten!

Loont volgas? Meten = weten!

Waar doen we dit?

Op de Duitse Autobahn natuurlijk. Met onze duurtest BMW 330i Touring (258 pk/400 nm) als lijdend voorwerp. De route start bij het Aral-tankstation net over de grens bij Herongen. Daar vullen we vooraf en na iedere rit de tank (na eerste klik meteen stoppen met vullen) en hebben we een route van 55 kilometer over de Autobahn die – op een paar korte uitzonderingen na – volledig onbeperkt is en we eindigen bij hetzelfde tankstation. We komen onderweg geen verkeerslichten tegen dus het is ‘as close as it gets’ om een vergelijkbare situatie na te bootsen. Het is geen rustige route en dat heb ik bewust gekozen. Want dat is vaker de realiteit op de Autobahn. Uiteraard respecteer ik de verkeersregels. Dus rijd ik 80 door de kleine Baustelle en 100 waar ik 100 moet. Ook houd ik rekening met andere weggebruikers. Niemand hoeft last van me hebben. Let’s get started.

BMW 330i Touring

Deze geweldige BMW 330i Touring (0-100: 5,7 sec, topsnelheid 250 km/h) is ons lijdend voorwerp vandaag.

Eerst maar de 100 km/h rit?

Absoluut, dan hebben we deze ellende meteen maar achter de rug. Standje eco of toch maar comfort? Ik kies voor het laatste, ik kom niet om te hypermilen. Ik wil met een normale rijstijl kijken wat het verbruik is bij 100 km/h. Dus ram ik de adaptieve cruise control op het getal 100 en sukkel ik voort over de Autobahn. Ik heb mezelf plechtig voorgenomen om de 100 per uur niet te overschrijden en dat is direct heel erg lastig. Want wat doe je als er een politieauto achter je rijdt en de auto op de rechterbaan 98 blijft rijden? Ok, de sirenes zijn nog niet aan maar ik ben niet bepaald coöperatief. Dus staak ik mijn inhaalpoging en zak ik snel terug naar de rechterbaan. Het komt me op een boze blik van de agenten te staan. Ik schaam me diep, maar alles voor de wetenschap.

Foto Autobahn by night

Sukkelen op de rechterbaan. Niet iets waar ik blij van word.

Hoe bevalt het 100 rijden?

Er zijn mensen die zweren bij 100, maar ik word er – in volgorde – onrustig, chagrijnig en daarna doodmoe van. Vooral dat laatste is echt een issue. De concentratie ebt in sneltreintempo weg, ik gaap me suf en al snel zit ik in een soort van terminale sufkutmodus achter het stuur. Hoe houden mensen dit vol? Ik kan me niet voorstellen dat je zo naar het Gardameer moet sukkelen. Dan zou ik nog liever met de bus gaan. Echt waar. En dan rijd ik nu een rondje van ‘maar’ 56 kilometer. Na de 36,24 langste en met afstand saaiste minuten van mijn leven bereik ik het tankstation en gooi ik mijn tank vol. Het goede nieuws: ik hoef maar 2,58 liter Aral 102 bij te vullen. Dat kost me een alleszins schappelijk 5,08 euro. Het verbruik op de boordcomputer bedroeg een alleszins nette 1 op 19,5. Met de tankbon in de hand reken ik uit dat het daadwerkelijk verbruik 1 op 21,3 bedraagt. Gek genoeg is de boordcomputer dus pessimistisch. De gemiddelde snelheid is met 94.6 kilometer per uur natuurlijk niet iets om trots op te zijn.

Iets meer dan 5 euro is de schade. Dat is wel netjes!

Iets meer dan 5 euro is de schade. Dat is wel netjes!

Hoe bevalt het 130 rijden?

Zoveel beter! Met 130 kilometer per uur ben je echt al veel actiever aan het rijden. Je bent veel meer ‘in control’. Jij bepaalt zelf wat er gebeurt en je bent het overige verkeer niet meer tot last. Inhalen gaat veel makkelijker en dus stapelen de achterliggers zich niet massaal op je achterbumper op. Uiteraard kost 130 rijden wel wat meer brandstof. Als ik terugkeer bij het tankstation moet ik een kleine 4 liter bijtanken, wat me 7,83 euro kost. Grappig detail, de literprijs is in de tussentijd met 2 cent gedaald. Die pak ik dan toch mooi mee. Toch is het meerverbruik best fors. Op de boordcomputer lees ik 1 op 14,8 af met een gemiddelde snelheid van 114,8 kilometer per uur.  Nu overdrijft de boordcomputer, want na het berekenen blijkt dat het verbruik 1 op 13,66 was. Daar staat wel tegenover dat de tijdswinst best aanzienlijk is, want ik ben in 29,55 minuten weer terug bij het Aral-tankstation. Dat is bijna 6,5 minuut sneller. Is toch niet zoveel hoor ik je denken? Het is toch 18%. Je hoort mij niet klagen als mijn bankrekening morgen met dat percentage groeit. Of dat we 18% minder files krijgen. Of 18% minder D66. Ik noem maar een paar voorbeelden ;).

130 km/h op teller

130 bevalt al een stuk beter!

En wat als je onbeperkt gaat knallen op de Autobahn?

Eindelijk volgas! De tank is weer gevuld en ik kan er echt even lekker voor gaan zitten. Gevoelsmatig lijkt de BMW 330i Touring er na al het ‘gesukkel’ extra zin in te hebben. De 258 paardjes stuwen deze Beierse ‘Dreier’ voorwaarts en al snel zie ik 230 op mijn teller staan. Niet slecht, maar een kleine Baustelle laat me afremmen tot uiteindelijk 80 km/h en ik zie mijn gemiddelde snelheid direct als een baksteen zakken. Gelukkig is dat tijdelijk leed en kan ik daarna het gaspedaal weer diep intrappen, alhoewel het net wat te druk is om de topsnelheid aan te tikken. Is niet erg, want op de momenten dat ik even gas kan geven geniet ik weer even extra van de acceleratie. Wat is het toch fijn om in Duitsland onderweg te zijn. De tijdswinst is – verrassend genoeg – aanzienlijk. Ik arriveer na 22,46 minuten bij het tankstation. Ten opzichte van 100 kilometer per uur win je een kleine 14 minuten, ofwel 38 procent!! De gemiddelde snelheid ligt met 150,5 kilometer per uur dan ook fors hoger. Kleine downside? Ik moet maar liefst 9,20 liter bijvullen. Wat me 17,93 euro kost. Dat is wel even slikken. Het gemiddelde verbruik was 1 op 5,95!

Foto verbruik boordcomputer BMW 330i Touring.

De boordcomputer is hier zelfs nog ietwat optimistisch. Slik!

Kunnen we een conclusie trekken?

Hard rijden loont, zolang je bereid bent om ervoor te betalen. Dat is één conclusie die je kunt trekken. Je kunt hem ook omdraaien en zeggen dat volgas rijden een zware aanslag doet op je portemonnee. Ik moet wel zeggen dat ik deze rit – waar mogelijk – volle polle ben gegaan. Dus alles op de kickdown. Doe je dat op een vakantierit, dan heb je gegarandeerd ruzie na 21 kilometer. Meestal rijd ik dan wat subtieler en benut ik de motor meer op koppel. Ook laat ik de auto dan wat vaker uitrollen. Nu remde ik vrij stevig bij bijvoorbeeld een verkeersbord. Dus je kunt ook hard rijden met een iets beter verbruik. Maar zuinig wordt het nooit. Is 130 km/h dan de ‘sweet spot’? Wat mij betreft niet, want ik rijd graag nog wel iets harder. Maar voor veel mensen is 130 wel een perfect passende snelheid. Nu nog even de VVD overtuigen. Maar die hoop heb ik al wel opgegeven. Ze beweren op hun website zelfs nog dat snelheidscontroles er niet zijn om de schatkist te vullen. En als je toch 100 wilt rijden? Be my guest. Zolang je maar zoveel mogelijk rechts blijft rijden en een klein beetje gas bijgeeft als je gaat inhalen. Wel zo sociaal toch?

Hard rijden kan echt wel tijdswinst opleveren, maar kost ook wat!

Nog zin in wat statistieken?

Hieronder zet ik ze voor je op een rij

  100 km/h 130 km/h Volgas
Verbruik boordcomputer 1 op 19,5 1 op 14,8 1 op 6,3
Verbruik realistisch 1 op 21,3 1 op 13,66 1 op 5,95
Gemiddelde snelheid 94,6 km/h 114,8 km/h 150,5 km/h
Tijdsduur 36,24 minuten 29,55 minuten 22,46 minuten
Benzine (Aral 102) 5,08 euro 7,83 euro 17,93 euro

 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Jos Tieleman schreef:

    Hoe betrouwbaar is het verbruik als je na 56 km al gaat tanken ? Je tankt dan maar een paar liter. Wanneer je tank vol is hangt een beetje af van de benzinepomp. Een onzekerheid van 1-2 liter zit er zo maar in. Op zulke afstanden vertrouw ik meer op de wat optimistische boordcomputer.

    Nog zuiniger rijdt je als het best wel druk is op de weg maar het nog net geen file is. Je rijdt dan 90-95. Niet leuk rijden. Wel zuinig doordat het je net als in een peloton wielrenners in elkaars slipstream zit.

  2. Jos Tieleman schreef:

    Sorry Christian,
    Mag ik je weer aan het werkt zetten ?

    ik ben benieuwd naar de tijden en het verbruik als je rustig en snel rijdt op maximaal koppel en niet op maximaal vermogen.

  3. zal ik eens testen 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten