Oproep aan alle leaserijders: geniet nu het nog kan!

Het nieuwe kabinet wil vanaf 2030 alleen nog maar emissievrije auto’s toelaten. Ben je een autoliefhebber van het ouderwetse soort? Gaat jouw hart harder kloppen van het geluid van je benzinemotor? Dan is het nu of nooit om nog een keer die dikke leaseauto te kiezen. Het is waarschijnlijk je laatste kans. Ik zet de argumenten voor je op een rij.

Waarom een Golf Slowmotion als je ook een GTI kunt rijden?

Argument 1: de belasting op je conventionele auto gaat verder omhoog

Het laat zich voorspellen wat er gaat gebeuren de komende jaren. De elektrische auto’s krijgen natuurlijk een extra beetje subsidie, terwijl de diesel en benzineauto’s (nog) zwaarder belast gaan worden. Dat gebeurt nu al, want auto’s met een hoge CO2-uitstoot zijn in Nederland al extreem hoog belast. Neem de Ford Mustang V8. Bij onze buurlanden te koop voor 45.000 euro, in Nederland voor bijna 120.000 euro! Bizar natuurlijk. Daarnaast is het een kwestie van tijd voordat de eerste gemeente de dieselauto gaat weren. Uiteindelijk volgt de benzineauto vanzelf. In een drukke binnenstad begrijp ik dit nog wel vanwege de luchtkwaliteit, maar ik vrees dat de buitenwijken ook vanzelf getroffen worden door dit virus.

Kost in Duitsland 45.000 euro. In Nederland maar liefst 119.000 euro!

Argument 2: je werkgever heeft ook een groen geweten

Het groene bewustzijn houdt ook bedrijven bezig. In aanbestedingen moeten ze vaak aantonen dat ze milieubewust zijn. Daarnaast scoort het goed bij klanten. Dus zijn er steeds meer bedrijven die hun personeel dwingen om alleen nog maar groene auto’s te leasen. Royal Haskoning DHV is zo’n voorbeeld. Als je in aanmerking komt voor een leaseauto is dat een BMW i3. Het is wel opmerkelijk dat veel consultants van hetzelfde bedrijf geen leaseauto krijgen en met hun eigen (en vervuilende!) dieselauto’s naar klanten moeten rijden. Hoe milieuvriendelijk is dat eigenlijk? Toch is de trend wel gezet. Steeds meer bedrijven leasen groen. Heb je nog vrije keus? Realiseer je dat dit eindig is.

Red je een volle ronde op de Nordschleife met je BMW i3?

Argument 3: hoe lang nog voor de zelfrijdende auto de macht overneemt?

Weer zoiets waar wij als verstokte ‘Driveaholics’ ons zorgen over maken: de zelfsturende auto. Voor veel mensen een uitkomst. Bijvoorbeeld voor onervaren of onkundige bestuurders, ofwel 70% van Nederland. Maar ook voor jou en mij kan het handig zijn. Bijvoorbeeld in de overvolle Randstad tijdens de ochtend- en avondspits. Rijplezier is dan toch ver te zoeken. Toch blijven er ook in de Randstad natuurlijk genoeg momenten over dat je zelf het stuurwiel kunt en wilt vastpakken. Kan dat nog in de toekomst? Mag dat überhaupt nog? Of is je aansprakelijkheid dermate hoog dat zelf rijden onbetaalbaar is geworden bij je verzekeraar?

Tesla Model S

Met de Tesla Autopilot kun je lange stukken zelfstandig rijden.

Daarom zijn mijn adviezen even logisch als simpel. 

Advies 1: ga he-le-maal los bij je volgende leaseauto

Kies voor snelheid, vermogen en rijplezier. Ruimte, functionaliteit en een groen geweten komen de volgende keer wel. Natuurlijk gaan je maandlasten omhoog, maar dat is dan maar even zo. Je bent nog steeds goedkoop uit met je leaseauto en daarnaast heb je de afgelopen jaren toch al geprofiteerd van de lage bijtelling. Pak dus die dikke zescilinder. Kies voor die handbak. Gun jezelf een lekkere hothatch of dikke sedan en geniet van iedere kilometer! Het is waarschijnlijk je laatste auto die je een glimlach geeft.

Deze Alfa Romeo misstaat echt niet op je oprit.

Advies 2: rijd zoveel als je kan

Je hebt nog één keer de luxe van een leuke auto en een tankpas van je baas. Trek die pas helemaal leeg. Je kinderen vermaken zich ook zonder jou opperbest in de dierentuin. Jij pakt je bolide en zet koers richting de Eifel. Daar vind je de allerfijnste stuurmanswegen. Geniet van het samenspel tussen mens en machine. Natuurlijk schakel jij ook met tussengas helemaal van de zesde naar derde versnelling terug – zonder een versnelling over te slaan – en geniet je van de beloning als je dit goed doet. Daarna maak je je op voor de volgende bocht en herhaalt het spel zich weer. Hoor die ouderwetse benzinemotor toeren draaien. De opzwepende muziek van de mechanische deeltjes. Schakel op gehoor door naar de volgende versnelling. Je hebt nu nog de mogelijkheid om in Duitsland je topsnelheid te testen. Doe dat, want ook in Duitsland is de pret een keer voorbij. Ps….lees wel eerst even de tips and tricks ;).

Foto versnellingsbak Golf 7 GTD

Gewoon lekker die handbak kiezen!

Kortom, kies met je volgende leaseauto met het hart. Bijkomend voordeel, alle benzineauto’s zitten in hetzelfde bijtellingstarief. Kies die auto waar je al jaren van droomt. Mis je ruimte? Een dakkoffer lost dat probleem wel op. Wil je vrouw een Renault Scenic vanwege de hoge instap? Dump haar en zoek er eentje die wel pit heeft. Kies voor jezelf. Nu het nog kan!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Frank schreef:

    Pfffff….emissie vrij? Het gehele autopark in NL neemt pakweg 5% van de gehele CO2 uitstoot nu hier voor zijn rekening. Veeteelt & industrie bijvoorbeeld stoten veel meer uit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten