Een triest afscheid van een legendarisch merk

Lancia. Zonder twijfel één van de meest iconische automerken uit de geschiedenis. Een merk dat iconen als de Delta Integrale, Stratos, Fulvia en de Flavia heeft voortgebracht verdient eeuwige roem en eer. Helaas is het hopeloos misgegaan. Door een reeks rampzalige beslissingen is Lancia kopje onder gegaan. Lancia is in 2016 door moeder Fiat van de West-Europese markt gehaald.

Lancia Delta Integrale

De mooiste auto ooit gebouwd? Ik vind van wel! Bron foto: http://www.lanciapress.com

Wat maakte Lancia zo speciaal?

Lancia was een merk voor liefhebbers. Geen enkel merk wist chique en sportiviteit zo goed te combineren als Lancia. De sedans straalden een zeldzame klasse uit en ook al hadden de Duitsers de zaken misschien net wat beter op orde, een Lancia was een statement voor een verfijnde smaak en een onafhankelijke geest. En van verwennerij. Mooie alcantara of lederen bekleding en houten sierlijsten zorgden voor een geweldige uitstraling. Neem alleen al de blauwe alcantara bekleding in de Lancia Kappa. Who needs a Maserati!

Het interieur van de Lancia Thema (eind jaren 80). Prachtig! Bron foto: http://www.lanciapress.com

Was Lancia ook niet onverslaanbaar in de rallysport?

Dat klopt. Sportiviteit was met name in de jaren 70, 80 en 90 het ‘unique selling point’ van Lancia. Met dank aan de rallysport waar Lancia heel veel successen heeft gevierd. Bijvoorbeeld met de Lancia Stratos en mijn persoonlijke favoriet, de machtige Lancia Delta Integrale. Tot op de dag van vandaag heb ik nog nooit – en ik meen dit oprecht – een mooiere auto gezien. Dit is echt mijn jeugdheld. Geniet even mee met twee prachtige filmpjes van Autovisie en Harry Metcalfe. Echt de moeite van het kijken waard!

 

Wanneer ging het mis?

Na de eeuwwisseling. Lancia zag trends (SUV!) te laat, de kwaliteit liet te wensen over en ze konden niet meer mee met de concurrentie. Nieuwe modellen lieten steeds langer op zich wachten. Consumenten zochten hun heil steeds vaker elders. Het dieptepunt was dat ze uit pure armoede maar Chryslers gingen rebadgen. Natuurlijk sloeg dit niet aan en was het niet meer dan logisch dat moeder Fiat de stekker uit de comateuze patiënt Lancia trok.

Hier ging het definitief mis. Bron foto: http://www.lanciapress.com

Dood en begraven dus?

Zo goed als wel ja, behalve in Italië. In thuisland Italië kunnen de tifosi nog steeds een hagelnieuwe Lancia bestellen. De Lancia Ypsilon staat daar nog steeds op de prijslijst. Ik hoef dus niet lang na te denken welke compacte huurauto ik mee wil tijdens mijn weekendje in Bella Italia. Natuurlijk neem ik een Lancia. Oké, het is ‘maar’ een Ypsilon maar een Lancia is een Lancia. De Lancia Ypsilon was altijd de chique tegenhanger van de burgerlijke Fiat Punto. Onderhuids dezelfde auto, maar de Lancia was luxer aangekleed met fraaie velours bekleding en had in totaliteit een iets mooier interieur. De auto leek met net wat meer liefde gebouwd. 

Alleen nog te koop in Italië.

Dus ik genoot weer van die typische Lancia luxe?

Nee, helaas niet. In Italië kost de auto 13.000 euro en dat is bizar veel geld voor de auto die je koopt. Op geen enkele wijze straalt het interieur nog rijkdom en klasse uit. Het is goedkoop plastic dat de klok slaat. De stoelen zijn alleen geschikt voor dwergen en op het gebied van connectiviteit en multimedia is het ook armoede troef. Dit model loopt namelijk alweer sinds 2011 mee. Het ergste moet nog komen. Was Lancia ooit een mode-icoon, tegenwoordig heeft de auto de uitstraling van een flatgebouw in Minsk. Wat een kleurloosheid, grauwheid en droefenis is de laatste Lancia anno 2018. Rauwe budgetkost. Een Aldi-voertuig, maar dan met bedorven waar in de vitrine. Een SEAT Mii kost in Italië 11.000 euro. Een auto die in alle opzichten fijner is.

Lancia Ypsilon

Zo ziet een budgetauto er uit. Keihard plastic all the way!

Maakt het rijden nog wat goed?

Het rijden is nauwelijks minder desastreus. Als je niet kritisch bent kun je zeggen dat het voldoet om van A naar B te komen. Als liefhebber stel je hogere eisen die de Lancia absoluut niet kan waarmaken. De besturing is vaag, de vering doet precies wat je niet wilt, de wegligging is ronduit belabberd en de tweecilinder motor is een absolute draak. Een driecilindertje klinkt veel prettiger in het oor. Dat de tweecilinder vaak te hard moet werken hoor je niet alleen, maar merk je ook als je wilt versnellen. Wat gaat dat moeizaam!

Lancia Ypsilon

Alweer sinds 2011 in productie.

Zijn er nog positieve zaken te melden?

Ja, hij is best zuinig. Ik reed 1 op 19 gemiddeld. Natuurlijk scheelt het dat alle sportieve ambities inmiddels uit me gezogen waren. Desondanks geen slechte score. Dat was alles hoor. Verder heb ik niks positiefs te melden. Dit is echt een waardeloze auto! 

Dus dit was mijn laatste keer Lancia?

Ik hoop het niet. Zo kan ik geen afscheid nemen van een iconisch merk. Lancia verdient veel beter. Daarom mijn oproep/smeekbede: heb je een bijzondere Lancia, laat het me dan weten. Ik wil heel graag in stijl afscheid nemen. Nog één keer genieten van de grootsheid van het merk. Ik hoor graag van je!

Lancia Ypsilon

Eindoordeel? Ruim onvoldoende!

Eindcijfer: 3,5
+ hij is best zuinig
– voor de rest is het een spuuglelijke en waardeloze auto! 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten