Keuzestress: BMW X3 M40i vs BMW M340i

Dilemma: je staat in de BMW-showroom bij de jong gebruikte occasions en je ziet een BMW M340i naast een evenzo begeerlijke BMW X3 M40i staan. Allebei met de goddelijke B58-zescilinder. Allebei met xDrive en beide liefhebbersauto’s. Welke is beter? Samen met de eigenaar van deze fraaie BMW X3 ga ik op zoek naar het antwoord.

Sedan vs SUV. Welke is beter?

Zijn dit niet appels en peren?

Ja en nee. Ja, omdat beide auto’s natuurlijk een totaal ander concept zijn. De ene een grote en hoge SUV, de andere een sportieve sedan. Aan de andere kant zijn er ook veel overeenkomsten. Beide auto’s zijn geschikt om met je familie op pad te gaan (alhoewel een BMW M340i Touring nog beter zou passen in dit vergelijk) en beide auto’s zijn volgestopt met sportieve M-Performance goodies die het leven aangenaam maken. En belangrijker: voor de voortstuwing zorgt in basis dezelfde 3.0 liter zescilinder turbomotor. Ofwel, de inmiddels legendarische B58. Dit is oprecht één van de beste motoren die BMW ooit gebouwd heeft. En jong gebruikt liggen de prijzen niet heel ver van elkaar af. 

De B58 zescilinder turbomotor.

Oprecht één van de beste motoren die BMW ooit geproduceerd heeft.

Wat is het grootste verschil?

De hoogte van de koets natuurlijk. De BMW X3 M40i is een groot geschapen SUV en de BMW M340i meer een ranke sportsedan. Welke mooier is? Dat is lastig en vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Beide modellen zien er sportief uit zonder dat het ‘over de top’ is. Maar toch voor de kenner (net aan) voldoende onderscheidend van de minder sportieve broertjes. Beide auto’s dragen het M-Performance label en dat is het één na hoogste sportieve niveau bij BMW. Niet zo bruut en heftig als de volbloed M-modellen, maar meer geschikt voor het (snelle) dagelijkse sportieve werk. Zonder dat het oncomfortabel of extreem luid wordt. Al zit daar wel een verschil in. De BMW X3 M40i is één van de eerste lichting 2018 modellen en dat wil zeggen dat er nog geen OPF (Ottopartikelfilter) is gemonteerd. Dat betekent dat de zescilinder vrijuit kan brullen.

Een bouwjaar 2018 X3 M40i heeft nog geen OPF. Resultaat: duidelijk brutere soundtrack.

Een bouwjaar 2018 X3 M40i heeft nog geen OPF. Resultaat: duidelijk brutere soundtrack.

Merk je dat in de praktijk?

Absoluut. Deze BMW X3 M40i biedt duidelijk meer auditief spektakel dan de BMW M340i. Niet alleen is het twee tandjes luider, ook zijn de ‘pops and bangs’ in sportmode veel heftiger. Zelfs een tikje op het randje. Aan de andere kant, met één druk op de knop sluit je de uitlaatklep en is het geluidsniveau ronduit acceptabel. De BMW M340i uit bouwjaar 2019 heeft wel een OPF en dat heeft als gevolg dat de zescilinder veel meer op de achtergrond opereert. Nog steeds voldoende om kippenvel te genereren, maar lang niet zo bruut als de BMW X3 M40i. Het eerste puntje is duidelijk voor de BMW X3 M40i. Het tweede puntje ook, want als we achterin plaatsnemen is de beenruimte net wat beter. Op interieurgebied ontlopen de auto’s elkaar niet zo heel veel. Beide auto’s zijn fraai afgewerkt, de materialen zijn fraai en de techniek/software werkt voorbeeldig. Het is lastig om op dit punt een winnaar te kiezen, maar bij een gunshot beslissing vind ik de materialen in de X3 misschien nog net een tandje mooier. Het verschil is echter zo klein dat dit geen extra puntje oplevert voor de BMW X3.

Het interieur van de BMW X3 M40i

Het interieur van de BMW X3 M40i

Welke auto wint het vergelijk op de Autobahn?

Dat is op voorhand geen lastige om te voorspellen. De 374 paarden in de BMW M340i moeten 1700 kilootjes voortbewegen, waar de verhouding bij de BMW X3 M40i met 360 pk/1785 kg net wat ongunstiger is. Niet eens zo’n heel groot verschil. Dus is het niet verrassend dat de B58 mij ook in de BMW X3 weet te verrassen. Wat een goddelijk blok. Al onder de 2.000 toeren begint de turbo te stuwen en begint het grote sleurfeest naar de 7.000 toeren. De motor heeft geen enkele moeite met de kilo’s en met speels gemak rijd je bij 250 (261 teller) de begrenzer in. En net als in de BMW M340i kun je in de BMW X3 M40i ook heerlijk met half- en driekwartgas versnellen en op die monsterlijke golf van koppel surfen. Het karakter is identiek en zeker in een SUV is dit bijkans een perfecte combinatie. Je vraagt je echt af waarom er nog mensen zijn die een BMW X3 M kopen. Ja, je hebt dan meer power (510 pk). Maar dat heb je helemaal niet nodig. Dit is echt meer dan voldoende.

Foto BMW X3 M40i

Deze BMW X3 M40i is met de B58 ook meer dan adequaat gemotoriseerd.

En de BMW M340i?

Die doet eigenlijk hetzelfde maar net een beetje sneller en bruter. Zeker als je direct overstapt van de X3 naar de M340i voel je toch het verschil in massa en vooral luchtweerstand. Dat blijkt ook als we de Dragytijden (100-200 km/h) met elkaar vergelijken. De BMW X3 M40i deed dit in 14.4 seconden, wat gezien de hoge buitentemperatuur (32 graden) en twee volwassenen aan boord echt al heel respectabel is. De M340i scoorde onder dezelfde lastige omstandigheden echter een fraaie 11.7 seconden. Toch een gat van 2.7 seconden. Een aanzienlijk gat? Wel als je graag volgas op de Duitse Autobahn rijdt. Bestuurders met een iets meer beschaafde rechtervoet gaan dit verschil nauwelijks merken. Toch is het duidelijk dat dit hoofdstuk naar de BMW M340i gaat. 

Foto BMW M340i

Toch is de M340i echt wel voelbaar rapper.

Hoe doen de auto’s het comfortkunstje?

Vooraf was de verwachting dat het comfortniveau van de X3 minimaal gelijkwaardig zou moeten zijn. Of beter. Hoe anders is de praktijk. De X3 is voelbaar onrustiger dan de M340i. De auto is veel gevoeliger voor spoorvorming en ook lukt het de dempers niet altijd om kuilen of drempels adequaat te verwerken.Op hoge snelheid wordt het verschil alleen maar groter. Waar de BMW M340i zich echt diep in het asfalt ingraaft, voelt de BMW X3 M40i net iets minder gefocust en stabiel aan. Het is dan nog steeds een rapportcijfer 7.5 a 8, alleen scoort de BMW M340i een dikke 9 op hetzelfde onderdeel. Het verschil is deels te verklaren door de 21 inch velgen van de de X3 versus de 19 inches op de M340i. Het probleem is alleen dat je geen 19 inches wilt op een X3 omdat de wielkasten dan onvoldoende gevuld zijn. Terwijl dat bij een BMW 3-serie geen issue is. Daarnaast is het voor autofabrikanten moeilijker om de ‘sweet spot’ te vinden bij een hogere auto zoals een SUV. Een SUV wordt vaak wat harder afgeveerd om overhellen tegen te gaan. Luchtvering kan dit probleem deels verhelpen, maar een dergelijk systeem is niet leverbaar op de BMW X3. Bij een traditionele sedan speelt dit probleem veel minder en kun je veel makkelijker de ‘sweetspot’ tussen comfort en sportiviteit vinden.

21 inxh velgen BMW X3 M40i

21 inch velgen vullen de wielkasten goed, maar je levert wel wat comfort in.

Betekent dit dat een M340i gehakt maakt van de X3 op een bochtige Landstrasse?

Als ik tussen deze twee auto’s mag kiezen voor een dagje Eifel dan is het duidelijk: altijd de BMW M340i. De M340i ligt twee tandjes strakker op de weg, reageert veel alerter (de X3 is net een tandje te log), is speelser en ook doet de achterzijde veel makkelijker een stap opzij. De M340i kun je bovendien veel makkelijker naar de binnenkant van de bocht dirigeren waar je bij de X3 vaker een ruime exit nodig hebt. En last but not least, je merkt dat de remmen wat meer moeite hebben met de zware X3 M40i. Toch verdient de BMW X3 M40i lof. Want de hoeveelheid tractie is voor een SUV echt ongekend en ook valt het overhellen echt reuze mee. Maar ja, je leest de nuancering al: voor een SUV. En dat is het probleem als je een sedan ernaast zet. Qua stuurgevoel ontlopen de auto’s elkaar niet zo heel veel. Het is wat kunstmatig, maar er zit wel een lekkere directheid/respons in. Gevoelsmatig stuurt de X3 nog iets zwaarder, maar dat kan ook aan de grotere velgen liggen. Het zal je niet verbazen dat de M340i ook het rijdynamiek hoofdstuk wint.

BMW M340i op verlaten Landstrasse.

Voor het betere stuurwerk verkies ik altijd de M340i boven de X3.

En de kosten? Welke is gunstiger?

Ook dat zal je niet verrassen. De M340i is goedkoper in onderhoud (minder slijtage van bijvoorbeeld de remmen), in wegenbelasting, in verbruik en in aanschaf. Ook gebruikt is een M340i zo rond de 7.000 a 10.000 euro goedkoper dan een vergelijkbare X3 M40i van hetzelfde bouwjaar. Bij de nieuwprijzen is het gat nog veel groter. Een BMW X3 M40i is beschikbaar vanaf 107.000 euro en dat is 18 mille meer dan een M340i. Bij een gelijkwaardige uitrusting. Ook bij de wegenbelasting en verzekering ben je met een BMW M340i iets gunstiger uit en met de BMW M340i kom je gemiddeld 1.5 kilometer verder op een liter brandstof. Tikt ook aan. 

BMW X3 M40i vs BMW M340i

And the winner is…..

Dus?

Kunnen we maar één conclusie trekken: de BMW M340i wint dit vergelijk. En met meer overtuiging dan we allebei vooraf verwacht hadden. Met name de overwinning in het comforthoofdstuk hadden we niet verwacht. Toch betekent dit niet dat de BMW X3 M40i een miskleun is. Integendeel zelfs. Want als je met een ander referentiekader in een BMW X3 M40i stapt, dan zul je echt onder de indruk raken van de auto. Want het is nog steeds een voortreffelijke Autobahnbeuker die – voor een SUV – tot ongelooflijke prestaties in staat is. Een auto die met overtuiging een dikke 8 scoort. De BMW M340i is echter een tandje beter. Het is een gewone ribeye versus een dry aged. Het lijkt op elkaar maar die laatste smaakt toch net even wat beter. En dan betaal je er – in deze vergelijking – ook nog eens wat minder voor. Dat je dan wat ruimte inlevert? Soit. Oplosbaar door de praktische BMW M340i Touring te kiezen. En het geluid? Bij de X3 M40i is vanaf bouwjaar 2019 ook een OPF ingebouwd dus dat voordeel ben je dan ook kwijt. En je kunt natuurlijk ook je uitlaat upgraden op een M340i. Allemaal geen zwaarwegende issues. De BMW M340i wint dit vergelijk. Dit is een auto die een 9 scoort. Dat is het verschil.

Vermogen X3/M340i
360 pk/374 pk en 500 nm
0-100 X3/M340i
4.8 sec / 4.4 sec
Topsnelheid
250 km/h
Motor
3.0l, zescilinder, turbo
CO2 uitstoot
– g/km
Vanafprijs (NL)
nvt
Min bagageruimte X3/M340i
550 liter / 480 liter
Leeggewicht X3/M340i
1.735 / 1.645 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten