Keuzestress: BMW M235i vs BMW M140i
Een interessante lezersvraag: Ronald heeft 45.000 euro te besteden en twijfelt tussen een gebruikte BMW M140i en BMW M235i. De BMW M140i is praktischer en heeft de nieuwste generatie zescilinder, de BMW M235i is mooier maar wel iets minder krachtig. Welke auto rijdt fijner? En is de nieuwe zescilinder een verbetering?
Natuurlijk kan ik Ronald helpen
Maar daarvoor moet ik wel even op zoek naar een BMW M235i. Het is alweer te lang geleden (linkje naar rijtest) dat ik deze auto heb gereden. Gelukkig kan Sven mij helpen. Deze Belgische BMW-liefhebber is eigenaar van een prachtige BMW M235i en is van harte bereid om mij even in zijn auto te laten rijden. Uiteraard mag Sven ook even in mijn BMW M140i kan rijden zodat ik Ronald een nog beter advies kan geven. We spreken af in het Limburgse Echt bij de plaatselijke BMW-dealer waar we onder het genot van een bakje koffie even de plaatselijke M-modellen bewonderen en de route bepalen. Kan iemand aan de BMW-verkopers daar uitleggen dat het echt niet te veel gevraagd is om vriendelijk te zijn tegen twee potentiële klanten die binnen komen lopen?
Beauty and the beast
Snel naar buiten dus. We hebben belangrijker dingen te doen dan ons te ergeren aan een paar ongeïnteresseerde BMW-verkopers. We verleggen onze aandacht naar de auto’s. Echt wel een verschil als je beide auto’s naast elkaar ziet staan. Het is bijna ‘the beauty and the beast’. De BMW M235i heeft veel meer ‘presence’. De BMW M140i ziet eruit als een doodnormale vijfdeurs hatchbak. Nou ja doodnormaal is misschien ook niet helemaal waar maar de BMW M235i is zonder twijfel de nekkendraaier van de twee. Een prachtige coupé die qua uitstraling de M140i op een schier onoverbrugbare achterstand zet. Daar betaal je wel voor. Een nieuwe BMW M240i kost 7.000 euro meer als een gelijkwaardige BMW M140i. Dat verklaart dus ook waarom een BMW M235i uit 2016 net zoveel moet opbrengen als een BMW M140i uit 2017. Pluspuntje van de BMW M140i is dat deze de nieuwste generatie navigatie en een iets mooier afgewerkt interieur heeft. Kleine verschillen, maar je ziet ze wel.
Zet je runflats bij het grofvuil
Qua opties zijn beide auto’s redelijk vergelijkbaar uitgerust. Beide auto’s hebben het M-sperdifferentieel, M-sportuitlaat, de ZF-8 bak en het adaptieve chassis aan boord. Verschillen zijn er ook. Sven heeft ook voor prachtige 19 inch velgen gekozen en rijdt op runflats. Ik rijd op normale 18 inch banden. Met deze configuratie is de BMW M235i veel stugger geveerd. Zeg maar gerust te stug. Vooral op het pokdalige Belgisch asfalt heb je hier last van. Dan stuitert en dribbelt de auto vaker dan je lief is en je moet je wat vaker inhouden omdat de auto dan zoekt naar tractie. De M140i verwerkt richels en betonplaten veel beter en daardoor durf je meer snelheid mee te nemen als je de rotonde verlaat. De runflats verpesten de BMW M235i echt wel een klein beetje. Het eerste wat je moet doen op een snelle BMW is je runflats bij het grofvuil zetten. Het sperdifferentieel is in beide auto’s erg fijn. Zo veel meer tractie!
B58 vs N55
Net als de BMW M140i heeft de BMW M235i ook achterwielaandrijving en een zescilinder turbomotor. De verschillen zijn op papier niet heel groot. In de BMW M140i is de nieuwste generatie zesciinder (code B58) goed voor 340 pk en 590 nm. Op papier, want we weten inmiddels dat deze zescilinder veel meer vermogen heeft dan de fabriek belooft. Op de rollerbank kwamen we tot 372 pk/591 nm. De N55 zescilinder uit de BMW M235i levert in theorie 326 pk/450 nm. Bepaald geen straf natuurlijk en wellicht doet deze motor in de praktijk ook wel iets meer. In beide auto’s doe je de 0-100 sprint in minder dan 5 seconden. Serieus snel spul dus!
De BMW M140i is sneller
De BMW M235i is snel maar is geen match voor de BMW M140i. Die presteert in alle bereiken net even beter. Vooral in het gebied van 2.500 tot 5.000 toeren is het verschil duidelijk merkbaar. Dan profiteert de BMW M140i optimaal van het immense koppel. Dat maakt de M140i tot een hele prettige daily omdat je op koppel al zo waanzinnig snel bent. Het gevolg is dat je minder snel de hoge toeren opzoekt. Het kan wel, maar het is gewoon niet nodig. In de BMW M235i is dat juist andersom. Die levert onderin wat minder koppel (alhoewel je met 450 nm natuurlijk niets te klagen hebt) en dus zoek je juist wat meer de hoge toeren op. Dat doet iets voor de rijbeleving. De motor voelt wat meer als een atmosferisch blok aan en met veel plezier zoek je de toerenbegrenzer op. Beide motoren zijn simpelweg fantastisch maar zijn wel anders qua karakter. Je hebt dus echt wat te kiezen. De ZF-8 bakkken zijn in beide auto’s overigens identiek briljant. Daarvoor hoef je niet de nieuwere generatie te kiezen.
De BMW M235i klinkt beter
Qua geluid zijn er opvallende verschillen te noteren. De start-up van de BMW M235i is braaf vergeleken bij de M140i. Een klein kuchje van de Performance-uitlaat, terwijl je in de BMW M140i het luchtalarm laat afgaan. Eenmaal onderweg is het juist andersom. Dan klinkt de BMW M235i beter. De BMW M140i klinkt bij hoge toeren wat te theatraal en fake in vergelijking met de BMW M235i. Beide auto’s worden kunstmatig wat geholpen, maar in de BMW M140i is dit iets te overheersend. De BMW M235i gaat qua soundtrack meer richting de BMW M3/M4 maar klinkt wel zuiverder/beter dan de M3/M4. Ik overweeg echt om mijn soundactuator uit te schakelen nu ik de M235i met Performance uitlaat heb gehoord. Echt een wonderschoon geluid.
Ons advies?
Dat is een lastige. Deze auto’s hebben veel overeenkomsten. Allebei hebben ze achterwielaandrijving en een heerlijke zescilinder turbomotor en de techniek (onderstel, remmen etc) is veelal identiek. Verschillen zijn er natuurlijk ook. De BMW M235i is de sexy gelijnde coupé en de BMW M140i de praktische hatchback. Qua comfort en rijgedrag zijn de verschillen tussen beide modellen klein. Je kunt een BMW M235i ook rijden met normale 18 inch banden. Dan is het comfort gelijkwaardig. De nuanceverschillen zitten hem vooral in de motor. Wil je maximale prestaties en het comfort van heel veel koppel dan moet je voor de BMW M140i (of BMW M240i) kiezen. Dit is echt de snellere auto van de twee. Wil je meer een toerenmotor en het mooiste geluid? Dan kun je beter voor de BMW M235i (of BMW M135i) gaan. Het heeft dus echt met je persoonlijke voorkeur te maken. Sven en ik kunnen niet kiezen. Beide motoren zijn geweldig. Ons advies? Rijd ze allebei achter elkaar en maak dan je keuze. Welke je ook kiest, spijt krijg je gegarandeerd niet.