Is een kale BMW 318i nog wel premium genoeg?
Een testauto is eigenlijk bijna altijd een dik uitgeruste versie. Logisch ook, want dealers en/of importeurs willen natuurlijk laten zien wat ze in hun mars hebben. Ook als autoliefhebber heb je vaak een vrij lang wensenlijstje. Daarom is de BMW 318i Touring die vandaag de hoofdrol speelt zo bijzonder. Bij deze auto zijn nagenoeg geen opties toegevoegd. Dit is oprecht nog een instapper.
Moet je nog zwengelen om het raam te openen?
Nee, die tijden zijn allang voorbij. Maar om nu te schrijven dat de standaarduitrusting riant is? Nee, dat ook weer niet. De optielijst is echt enorm lang. Je kunt bij een 3-serie voor bijna 30.000 euro aan opties bijbestellen. Alleen al bij de audio en bekleding heb je verschillende soorten waaruit je kunt kiezen. Ook bij de sierlijsten heb je een keur aan opties en ga zo maar door. Helaas kost dat allemaal wel extra centjes. Gelukkig bieden steeds meer premium fabrikanten optiepakketten aan voor hun modellen. Dan krijg je meerdere opties voor een (enigszins) vriendelijke prijs. Ook op een BMW 318i kun je alle opties bestellen. Dat was 20 jaar terug wel anders. Alleen het mechanische sperdifferentieel vind je niet terug op de optielijst, maar dat heeft bij een 318i natuurlijk ook weinig zin gezien het beperkte motorvermogen.
Welke verschillen zie je tussen een kale en rijk aangeklede versie?
Haben Sie eine Stunde? De verschillen zijn groot. Ik heb voor het gemak even mijn eigen BMW 330i naast de 318i geparkeerd en dan vallen de verschillen extra op. Het verschil tussen 17- en 19-inch velgen bijvoorbeeld. Of de toevoeging van het M-sportpakket die optisch echt een groot verschil maakt. De meer uitbundige dagrijverlichting bij de optionele laserkoplampen. De zwarte omlijsting van de grille en raamlijsten en ga zo maar door. Het meest zichtbare verschil is de aanblik van achteren. De BMW 318i ontbeert de optie ‘getinte ramen’ (513 euro extra) en daardoor zie je heel goed wat lichtkleurige plastic onderdelen rond de achteruit zitten. Ziet er heel goedkoop uit en is ronduit storend. Daarom alvast speeltip 1: bestel op een Touring altijd getinte ruiten of een zwarte dakhemel. Wel opvallend, ook de BMW 318i heeft een gescheiden uitlaat links en rechts. Optisch verschilt dat niet met de 330i. Haal de badge eraf en je kunt iedereen wijsmaken dat je een BMW 330i rijdt.
Wat valt op in het interieur?
Dat onze basis BMW 318i net niet helemaal standaard is, want in Nederland krijg je automatisch een Business Edition. Dan krijg je dus de meest uitgebreide infotainment cadeau. Dat betekent niet alleen een systeem met meer functies en mogelijkheden, maar ook dat het scherm ten volle benut wordt. Ook krijg je digitale tellers in plaats van analoge. Voor de rest is het eenvoud troef in deze basisversie, al zijn afwerking en materialen gewoon goed. Het is niet zo dat je hardere plastics krijgt op het dashboard of portieren. Dat is ook gewoon softtouch. Achterpassagiers hebben ook weinig te klagen. Die hebben hun eigen klimaatregeling en een middenarmsteun voor extra comfort. Open je de kofferbak (altijd elektrisch!) dan zie je dat deze standaard al met fraai velours is bekleed. Gek genoeg viel me recent in de BMW M440i Coupé op dat daar een veel goedkopere stof werd gebruikt. Een kale BMW 318i Touring is dus meer premium dan een BMW M440i Coupé ;).

Digitale tellers en breedbeeldnavigatie (inclusief navi professional) zijn in Nederland standaard. Wel fijn!
Welke verschillen zie je wel terug in het interieur?
Bij onze instapper ontbreekt de ‘ambient lighting’ (394 euro) en dat doet toch voor veel de beleving aan boord. Ik was echt in de veronderstelling dat dit standaard was, maar helaas. Dat gaat ook op voor draadloos laden van je smartphone. Al oververhit je telefoon wel snel. De deurbekleding is ook een verschil. Bij de versies met lederen/alcantara stoelbekleding is de deur met fraai gestikt kunstleer gebruikt, waar de 318i met wat goedkoop ogend stof is bekleed. Ook mis je wat aluminium verfraaiingen. Het is net even minder uitbundig. Zonde. De standaard gemonteerde stoelen zijn gelukkig niet meer de campingstoeltjes zoals we die uit de E90-serie kennen, maar echt fantastisch zitten ze ook weer niet. De optionele sportstoelen (382 euro) zitten zoveel fijner. Een optisch verschil tussen beide auto’s is ook de zwarte dakhemelbekleding die je kunt bijbestellen (320 euro). Altijd doen.
Welke opties zijn toch zinvol om aan te vinken?
Ik beperk me nu even tot de need-to-haves en niet de nice-to-haves. De getinte ruiten en sportstoelen heb ik eerder al genoemd. Een andere must-have zijn de geluidswerende zijruiten voor. Dan heb je (nog) minder last van wind- en bandgeluiden. Je merkt echt het verschil en is dus de geringe meerprijs (213 euro) absoluut waard! Het ‘parking pack (494 euro) is ook de moeite waard, een achteruitrijcamera is toch wel prettig op een vrij grote auto. Een setje 18 inches (2.359 euro) doet optisch wonderen maar de meerprijs is wel absurd hoog. Dan kun je op de BMW 318i veel beter het M-sportpakket selecteren. Voor 3.950 euro krijg je 18 inch velgen, fraaie met alcantara beklede sportstoelen, aluminium sierlijsten en een zwarte dakhemel. Ook krijg je een wat sportiever uiterlijk en een sportiever afgeveerd onderstel. Met dat laatste lever je wel wat comfort in. Zeker in combinatie met de 19-inch runflats.
Welke opties zijn ook wel fijn als je nog wat (extra) ruimte in je budget hebt?
Bij de Business Edition (standaard in Nederland) is de Hifi-audio (205 watt) standaard aan boord. Een prima installatie. Audiofielen moeten zonder twijfel voor de Harman Kardon gaan (meerprijs 555 euro). Het panoramadak op de Touring (meerprijs 1.695 euro) is ook de moeite waard. De lichtinval in het interieur is groot en met dakje open rijden is ook wel eens lekker. Let op: het schuifdak op de sedan is minder fraai en levert boven 180 km/h heel veel extra windgeruis op. Bij de Touring heb je hier geen last van. Andere sierlijsten zijn ook wenselijk. Aluminium (320 euro extra) is toch wel heel erg fraai. Persoonlijk vind ik schakelflippers (meerprijs 213 euro) ook heel prettig. Ook zijn de flippers veel fraaier en robuuster dan de plastic flippertjes bij Audi. Een head-up-display (1.175 euro) is prijzig maar als je eenmaal gewend bent wil je echt nooit meer anders. Deel je de auto met iemand anders, dan zijn de elektrische stoelen + memory ook een aanrader. Kies je voor het M-sportpakket en de 19-inch velgen (optisch altijd doen), dan is een adaptief onderstel (iets meer dan 600 euro) echt van toegevoegde waarde voor net dat beetje extra comfort. En als je toch bezig bent, het opbergpakket voor de kofferruimte (427 euro) is bij de Touring ook best handig.
Welke opties zijn niet nodig?
Je kunt bij BMW kiezen voor geavanceerde laserkoplampen. Die laatste heb ik op mijn BMW 330i Touring. Geweldige techniek. Het is ronduit fascinerend om te zien hoe de lichtbundels om tegenliggers en voorgangers heen schijnen, zonder tegenliggers te verblinden. Bij optimale omstandigheden reikt de verlichting tot 530 meter aan toe! Supergaaf, maar in het rijk verlichte Nederland niet direct nodig en stevig aan de prijs (2.135 euro!). De standaard ledkoplampen hebben eigenlijk al een prima lichtopbrengst en je kunt via de ‘cloud’ altijd nog een grootlichtassistent bijbestellen. De Driving Assistant Professional (autonoom rijden) vind ik ook van weinig toegevoegde waarde. De lane keeping voegt weinig toe want na 30 seconden begint de auto alweer te piepen dat je het stuurwiel moet vasthouden. Handig, de auto onthoudt de laatste instellingen dus je hoeft niet – zoals bij VAG – bij iedere rit de rijbaanassistent uit te schakelen. Het sportremsysteem (748 euro) is op een BMW 330i bijzonder nuttig maar op een ondergemotoriseerde BMW 318i natuurlijk volkomen zinloos. De meest irritante optie is de ‘gesture control’. Dan kun je met gebaren bijvoorbeeld het volume van de audio aanpassen. In de praktijk schakel je heel vaak onbedoeld de ‘gesture control’ in als je toevallig je hand beweegt. Kansloos irritant. Gelukkig uitschakelbaar.
Wat als het budget geen grenzen heeft?
Dan kun je echt helemaal losgaan. Dat is ook het verschil tussen ‘premium’ en normale merken. Je kunt de auto (bijna) helemaal naar wens configureren en je hebt altijd meerdere keuzes waaruit je kunt kiezen. Je kunt zelfs zover gaan dat je portieren, dashboard en stoelen met fraai nappaleer kan bekleden. Heel fraai en voor 2.900 euro best een koopje. In het buitenland kost deze optie 4.400 euro. Tartufo (zie foto hieronder) is mijn persoonlijke favoriet. Goddelijk mooi! Maar wel totaal onnodig. Persoonlijk vind ik de alcantara bekleding van de sportstoelen ‘the next best thing’. Je kunt overigens ook de sportstoelen upgraden naar de M-sportstoelen (1.057 euro). Die zijn weer een snit sportiever maar ook krapper. Persoonlijk vind ik de gewone sportstoel beter passen bij een auto als de BMW 3-serie, dus ik zou dat extra geld lekker op zak laten.
Valt er met de instapmotor te leven?
In Nederland heb je aan 156 pk en 250 nm echt wel genoeg en ook de ZF8-automaat is in de BMW 318i een pareltje. Alleen die versnellingsbak is al reden om voor BMW te kiezen. De meer sportieve automobilist kan beter doorsparen voor een sterkere motor. De BMW 320i is het ook net niet helemaal, vanaf de BMW 330i/330e/330d wordt het leuk. De tweeliterturbomotor in de BMW 318i voelt met name bij hoge toeren echt wel geknepen aan. Ook merk je dat het onderstel veel meer vermogen aankan en dat doet ook wel iets voor de rijbeleving. Dat geldt eigenlijk voor de hele beleving aan boord. Met de basiskwaliteiten van de auto is niets mis. De auto is stil, verfijnd en het onderstel is ook in de basisversie gewoon heel erg goed. Maar echt leuk wordt het nooit. Je blijft altijd het gevoel houden dat je iets mist.
Is deze kale BMW 318i premium genoeg?
Deels wel. Het onderstel, materialen en de bouwkwaliteit zijn gewoon heel erg goed. Toch mis ik bij deze instapper wel dat gouden randje. Het gevoel dat ik in iets ‘speciaals’ rijd. Bij deze kale BMW 318i mis ik dat verwengevoel en dat wringt een beetje. Onze instap BMW 318i Touring kost minstens 50 mille en dat is serieus geld. Dan wil ik net iets meer gekieteld worden. Dat kun je oplossen door een sterkere motor en/of door wat extra pakketjes te kiezen. Dat is natuurlijk niet gratis en in no time ben je meer dan 60 mille kwijt. Heel veel geld, maar dat is het wel waard. Dan heb je wel die beleving. Dan kijk je wel met trots naar je bolide. Altijd doen dus. Juist bij een premiumauto!

Neem mijn tip van harte: altijd de getinte ruiten bijplussen. Dan zie je deze plastic ellende niet meer.
Wil je weten welke opties zinvol en zinloos zijn?
Scroll dan even door onze fotogalerij voor wat ‘ouderwetsch’ consumentenadvies.
Bedankt Christian voor dit eerlijke verslag. In België krijg je standaard op een 3-serie inderdaad geen Business Edition (dus geen life cockpit, geen navigatie, geen digitale tellers en geen klimaatregeling achterin). Anderzijds voor 34.100 euro is het de jouwe (zonder automaat en metaalkleur).
Nog 2 vraagjes.
1) Voor mensen met een matig nachtzicht, zijn de laserlights effectief een significante verbetering tov de standaard ledkoplampen voorzien met het optionele grootlichtassistent (High Beam Assist)? Of is het verschil toch te klein om de meerprijs van 2000 euro voor de laserlights te rechtvaardigen?
2) Is de standaardophanging niet voldoende, zelfs voor een sportieve rijstijl (los van de looks)? De M-sportophanging zal ongetwijfeld strakker rijden, maar ook effectief beter? Zeker in België waar de banen er belabberd bijliggen. Ik reed onlangs met een 330e Touring in de Belgische Ardennen met de standaardophanging. Toch flink wat bochten genomen aan hogere snelheid, maar ik had niet echt de indruk dat de ophanging te veel aan het deinen was. Ik heb de wagen wel niet echt gesmeten, maar eerder vloeiend snel gereden. Misschien dat de M-sportophanging bij het betere gooi en smijtwerk wel tot zijn recht komt?
Alvast bedankt voor uw zeer gewaardeerde mening!
1) Het verschil is wel significant, alleen is ruim 2.000 euro wel heel veel geld. In NL zijn heel veel wegen verlicht en heeft het imo beperkte toegevoegde waarde. Ook al is het wel hele gave techniek.
2) Het standaardonderstel is zeker niet verkeerd. Met sportonderstel is alles een tandje strakker en dat merk je natuurlijk wel bij een sportieve rijstijl. Ook vooral weer afhankelijk van je eigen voorkeuren. Mijn voorkeur is M-sport adaptief. Best of both worlds.
Bedankt Christian voor de toelichting. Ik vol je redenering. Zoals vaak zijn veel opties bij BMW duur maar wel nuttig of leuk of mooi of een combinatie ervan.
Mooi verslag!
Echter, het volgend stukje tekst heb ik mijn twijfels bij:
Handig, de auto onthoudt de laatste instellingen dus je hoeft niet – zoals bij VAG – bij iedere rit de rijbaanassistent uit te schakelen.
Mijn Leon Cupra ST uit 2016 heeft z’n rijvak assistent altijd uitstaan als ik hem handmatig uitgezet heb.
Dat viel me enkele weken geleden op toen m’n vrouw zei dat ze de auto “niet meer zelf voelde sturen” nadat ik het was vergeten terug aan te zetten na een “leuke rit”.
bij moderne VAG’s is dat dus niet het geval.