Hoe duur is het bezit van een Ferrari nu werkelijk?
Je bankrekening loopt leeg als je een exotische Ferrari hebt. De techniek is complex, onderhoudsintervallen zijn kort, onderdelen zijn peperduur en verzekerings- en brandstofkosten zijn torenhoog. En dan hebben we het nog niet over de aanschafprijs gehad. Kortom, je loopt volledig leeg. Dat is in ieder geval wat iedereen denkt.
Maar is dat ook echt zo?
Er is maar één manier om dat uit te vinden. Dat is er zelf eentje te kopen. Nee, niet ik, maar een andere autoliefhebber. Een bekende in het autowereldje, want hij is ook eigenaar van Northern Events en organiseert meetings en autoreizen met andere autoliefhebbers. Zijn autoliefde begon bij een Volkswagen Polo GTI 9N3, opgevolgd door een Skoda Octavia RS (uiteraard met chippie). Daarna is het hard gegaan. De opvolger werd een BMW 135i met Mosselmankuurtje ( 410 pk ) en daarna deed hij het nog dunnetjes over met een door Mosselman aangepaste BMW M135i (382 pk). Na de BMW’s werd het tijd voor (nog) wat meer serieuzer werk. Er kwam een Corvette C5 Z06 met 406 pk en 542 nm. Niet zomaar een sportauto, want in 2002 was deze auto al goed voor een bizar snelle Nürburgring rondetijd van 07:56 min. Toch was er nog een plekje vrij in de garage en staat er naast de Corvette sinds kort een Ferrari 360 Modena. Van het laatste bouwjaar (2004) en met slechts 39.000 kilometers op de tellers. Een wagenpark om van te watertanden. En kudo’s dat je het aandurft om een dergelijke auto te kopen. Ik ben zo’n excuustruus die toch altijd redenen bedenkt waarom een BMW M4 niet op de oprit moet komen. Te duur, te gevoelig, etc. Laat staan een Ferrari. Je moet duidelijk een groot stel jongens hebben hangen als je dit risico durft te nemen. Dan ben je een held met hoofdletter H!
Wat zijn de specs van deze Ferrari 360 Modena?
We duiken even terug in de tijd. De Ferrari 360 Modena komt nog uit het tijdperk van de atmosferische motoren. En als liefhebbers weten wij dan meteen genoeg. Dat betekent ongefilterde oorporno. Het geluid dat de acht cilindertjes produceren is pure magie. Een raceauto voor de openbare weg. 110% kippenvel gegarandeerd. De 3.6 liter V8 is goed voor 400 pk. Dat klinkt anno 2021 misschien net wat minder indrukwekkend nu er al elektrische Kia’s zijn met meer peekaatjes. Anno 2003 was dit echt een fenomenaal vermogen. En nog steeds hoor, want het is niet alleen het vermogen maar vooral de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven. Bij deze motoren mag je (nee moet je) gewoon 8.700 toeren draaien om de symfonie van geluid en prestaties optimaal tot je nemen. Woon je in de buurt van Duitsland, dan kun je op een vrij stuk Autobahn 300 echte kilometers per uur aantikken. Doe dat maar eens na in je elektrische Kia. Maar belangrijker, al heeft een elektromotor 1500 pk, het komt qua emoties niet in de buurt van deze auto. Ik snap eigenlijk niet eens waarom ik deze vergelijking maak. Dat voelt als heiligschennis.
Hoe zit het met de kosten?
Deze auto is gekocht bij ‘The Collectables’. Dit is de veilingsite waar ze af en toe wat lekkere exoten onder de hamer verkopen. Autoblog.nl bezoekers kennen dit platform, want je wordt daar bijna doodgegooid met filmpjes en content. Toch komen er zeker wel leuke modelletjes langs. Zoals deze Ferrari dus. Deze Ferrari 360 Modena mocht uiteindelijk voor 60 mille mee naar huis genomen worden. Je betaalt tegenwoordig net zoveel voor een nieuwe Volkswagen Golf GTI met wat opties. Dat zet je toch aan het denken. Er is meer goed nieuws: de verzekeringskosten. Je verwacht dat je een kapitaal kwijt bent om deze bolide te verzekeren, maar de eigenaar betaalt voor een all-riskverzekering 8 tientjes per maand. Ja, je leest het goed, 80 euro per maand. Brandstofverbruik so far? Da’s andere koek, 1 op 8 met een beheerste rechtervoet en een veelvoud als je het vermogen aanspreekt. De wegenbelasting valt gelukkig wel weer mee. in Groningen is dat 70 euro per maand.
En de onderhoudskosten?
Dat is natuurlijk nog even afwachten. De Ferrari 360 Modena is net in bezit en heeft nog geen onderhoud gedaan aan de auto. Hier kan de teller natuurlijk nog fors gaan oplopen. We gaan dit de komende tijd dus minutieus bijhouden voor jullie. Wie weet komen we wel tot de conclusie dat het rijden van een raspaardje helemaal niet zo prijzig is als wij denken. Of komen we toch tot de conclusie dat dit een auto is die je leegtrekt. Ik ben super benieuwd naar het verloop! Wij hopen allemaal dat het meevalt zodat we zelf ook een keer de ballen krijgen om een exoot op de oprit te zetten. Ik ga deze zomer wel een keer naar het hoge Noorden om kennis te maken met deze exoot. Helemaal omdat de Capristo uitlaat al is besteld :). Al klinkt de auto nu ook helemaal niet verkeerd.
Dank @Bobby_carphotography voor de prachtige platen.
Ik had altijd in gedachten dat het bezit van een Ferrari best wel duur kon zijn, dus ik ben zeer verrast met de resultaten van dit artikel. Nooit verwacht dat je zo weinig betaald aan verzekeringskosten. Moet je juist minder betalen door de aanwezigheid van omtrekbeveiliging of interieurbeveiliging? Ik las ergens dat de verzekeringsmaatschappij eist dat bepaalde luxe auto’s met een specifiek alarmsysteem komen.
Standaard alarmsysteem volstaat.