Great Drives: Duitse Autobahn
De Duitse Autobahn. Nog steeds het paradijs voor ons Driveaholics. Ook al moeten we vanaf volgend jaar tol betalen, de verleiding om je auto uit te laten blijft net zo groot. Op welke Autobahnen kun je het best je bolide uitlaten? Graag deel ik met jullie mijn lijstje met fijnste Autobahnen die ik zelf gereden heb. O ja voordat je flat-out gaat, lees ook even de tricks en tips voor het rijden op de Autobahn. Heb je zelf een Autobahnstrecke die op dit lijstje niet mag ontbreken? Laat het weten in de comments :).
A5 Karlsruhe – Offenburg
Als je voorbij het eeuwige fileknooppunt Karlsruhe bent, wacht vanaf het fraaie kuuroord Baden-Baden een gloednieuw asfaltparadijs. Ze hebben er echt jaren over gedaan, maar tot aan Offenburg ligt er nu eindelijk een snaarstrakke driebaans Autobahn op je te wachten. De weg is vlak, breed en kaarsrecht. Het is ondoenlijk om hier niet 200+ te rijden. Of harder. Op dit stuk heb ik mijn persoonlijk record van 301 kilometer per uur gereden. Alleen daarom al staat hij in dit lijstje. (Google Maps)
A31 Bottrop – Emden
Deze tweebaans Autobahn loopt van het Ruhrgebied naar de Noordzee en vlak langs de Nederlandse grens. Hoe meer je naar het noorden afzakt hoe rustiger het wordt. Deze weg is de ‘Teststrecke’ van Brabus, waar ze hun bolides testen op topsnelheid. Je kunt echt snoeihard rijden op deze weg, maar je moet wel blijven uitkijken omdat hier ook Nederlanders rijden. Achtung: Gefahr dus. (Google Maps)
A9 Nürnberg – München
Tijdens vakantieweekenden is de A9 vaak overvol, maar tijdens daluren kun je hier heerlijk doorrijden. Valt het jullie ook op dat de snelheidsmoraal in Beieren nog wat ruimhartiger is dan in andere delen van Duitsland? Hier word je met 200 km/h weggevaagd op de linkerbaan. Je moet dus wel een beetje gas bijgeven. (Google Maps)
A9 Berlijn – Leipzig
Ik heb het genoegen gehad om deze weg een keer op een vroege zondagmorgen te rijden toen we van Berlijn naar Zwitserland gingen met een 307 pk sterke Volkswagen Golf GTI 6. Dit hele stuk is zonder limiet en zeker op zondagmorgen volledig uitgestorven. Een kruissnelheid van 250 kilometer per uur voelt uiteindelijk als wandeltempo aan. De enige onderbreking tijdens het snelheidsfestijn was mijn kleine brandstoftankje die heel snel leegliep. (Google Maps)
A44 Kassel – Dortmund
Vanuit de heuvels van Kassel daal je vals plat af richting Dortmund. De ideale weg om je topsnelheid te testen. Wel uitkijken want tweebaans en er rijden nog wel eens caravans en vrachtwagens op deze route. (Google Maps)
A2 Hannover – Berlijn
Dit is ook een weg waar je goed moet plannen. Doordeweeks is deze route een crime, met al dat vrachtverkeer van en naar het Oostblok. In het weekend is het een waar paradijs. Na Hannover is het een lekker uitdagende en bochtenrijke route, na de voormalige grens met Oost-Duitsland is het in één streep door naar Berlijn. Jammer genoeg hebben ze ruim voor Berlijn een snelheidslimiet ingesteld. Daardoor voelt het echt alsof je stilstaat op dat laatste – vaak rustige – stuk. De route van Hannover naar Dortmund is overigens ook een interessante. Maak dus niet de fout om bij Bad Oeynhausen de drukke tweebaans A37 naar Enschede te pakken als je terug naar Nederland wilt. (Google Maps)
A7 Ulm – Füssen
Een tweebaans Autobahn met heel veel onbeperkte secties. Als extra bonus rijd je regelmatig door een tunnel, een goed excuus om je motor even te laten brullen. Wel een beetje afremmen dan, want harder dan 100 mag je niet in de tunnels. Daarna kun je weer lekker doorsprinten. Vaak is het – op vakantiedagen uitgezonderd – lekker rustig op deze Autobahn en vanaf Kempten heb je een prachtig uitzicht op de Duitse Alpen. (Google Maps)
https://www.youtube.com/watch?v=sWDN07UJZqo
A3 Keulen – Frankfurt
Een heerlijke uitdagende route. Veel hoogtewisselingen, veel bochten en genoeg stukken waar geen limiet is. In de vrij scherpe Autobahnbochten kun je voelen of het chassis van de auto goed of niet goed is. Hier kun je echt op je limiet rijden. Op de paar plaatsen waar een snelheidslimiet is ingesteld, kun je even op adem komen. Kijk wel uit bij het stadje Limburg voor de flitsers en soms zijn er wel eens hinderlijk veel Baustelles. Desondanks is deze route veel leuker dan de A61 (Venlo – Ludwigshafen), zoals je kunt zien toen we in een Renault Megane RS een Porsche 911 Carrera 4S tegenkwamen. (Google Maps)
A95 München – Garmisch Partenkirchen
Deze Autobahn kent veel lekkere flauwe doordraaiers, is bijna helemaal ongelimiteerd, er rijdt vrij weinig verkeer en belangrijker: je hebt een prachtig uitzicht op Duitslands hoogste berg, de Zugspitze. Een nadeel: wel tweebaans. (Google Maps)
A3 Oberhausen straight
Is het de beste Autobahnroute? Nee. Deze weg is tweebaans, vaak druk en het asfalt is van matige kwaliteit. Er zijn best wel wat doordraaiers waar je niet met 300 kilometer per uur in wilt vliegen, zeker ook omdat je altijd rekening moet houden met onervaren Nederlanders die onaangekondigd naar de linkerbaan schieten. Toch hoort hij in deze lijst, al was het alleen maar omdat we de weg allemaal kennen en het binnen handbereik is (Google Maps).
A57 Nijmegen – Krefeld en vice versa
Mijn favoriete Autobahn in de buurt van Nederlandse grens. Het grote verschil met de Oberhausen straight is dat de A57 veel rustiger is. Ook is het asfalt van betere kwaliteit, al moet je vlak voor de grens (als je uit Krefeld komt) wel even uitkijken voor een vervelende hobbel. Ook al hebben ze die gerepareerd, nog steeds wil je die niet met 250 kilometer per uur nemen. (Google Maps)
En de A20 in Duitsland? Heel rustig. Net als de A38 of A27 in Duitsland.
de A5 bij Baden Baden is inderdaad goed. Heel vlak is het niet meer. Zo zit er een vervelende hobbel na de afslag Bühl in de richting Noord-Zuid. Er is nu ook een flinke Baustelle. En helemaal leeg is het er nooit, ook niet tussen 6 en 7 op een zondagochtend. Wie iets beters weet mag het zeggen.
Wel een mooie 306,5km/h gehaald.
Interessant artikel Christian :).
Ik heb vaak behoorlijk wisselende ervaringen op de Autobahn, van matig naar geweldig. Dit scheelt mij in elk geval tijd om de mooiste stukjes eruit te pikken.
A60 van de Belgische grens richting Trier. Eerste stuk is nog een 2+1 rijstrook met een max van 100km/h maar na Prüm kan je tot Kreuz Wittlich echt snoeihard rijden. Er rijdt amper volk op die weg.