Rijtest: Fiat 500X 1.4 Multi-air 16v 140 pk Lounge (2015)
Webstatistieken zijn een wonderbaarlijk iets. Ik kan dankzij Google Analytics heel goed volgen wie mijn blog bezoekt. Tot mijn verrassing zie ik dat steeds meer dames mijn blog weten te vinden. Welkom dames! Speciaal voor jullie test ik eens een keer typische vrouwenauto: de Fiat 500X 1.4 Multi-air 16v 140 pk Lounge om precies te zijn.
Mini-kloon?
Het eerste wat opvalt bij de Fiat 500X? Het uiterlijk. Vind je ook niet dat deze auto wel heel erg op de Mini Clubcountrydinges lijkt? Check die achterlichten! Het zou me niet verbazen als we heel veel Mini’s zonder achterlichten zien rondrijden. Gestolen door ijverige Italiaanse Fiat medewerkers. Is het een lelijke auto? Nee, hij ziet er best leuk uit. Weer eens wat anders dan de standaard hatchback, al vind ik het wel jammer dat de Fiat erg hoog op haar pootjes staat.
Durf ik er als man eentje te kopen? Nee, dat ook weer niet, maar ik heb niet de neiging om met een zak over mijn hoofd rond te rijden. Ik schaam me niet achter het stuur van deze Fiat. Het grote voordeel ten opzichte van de Mini? De vanafprijs van deze Lounge versie is met 27.000 euro een stuk billijker dan de Mini Clubman en andere consorten. De Fiat is zeker in deze luxe Lounge editie ook nog eens rijk uitgerust. Zaken als 18 inch velgen, navigatiesysteem en een automatische airco, parkeersensoren en een goede stereo zijn standaard . Je houdt extra budget over voor je maandelijkse schoenenjacht.
Origineel interieur
Het interieur heeft gelukkig wel een eigen look and feel. De witte sierlijsten en panelen maken het geheel best wel vrolijk en het interieur ziet er daarom fris uit. Helaas zijn de gebruikte plastics lang niet overal even fraai. Ben je eerder volslank dan slank? Dan is het fijn om te weten dat de stoelen van de Fiat best veel steun geven aan je rug en benen. Ik kan mijn door hamburgers, bier en spareribs mishandelde lijf in ieder geval prima kwijt. Waar je wel extra aandacht aan moet besteden zijn de mooie 18 inch velgen waarop deze auto staat. Probeer de stoeprandjes te ontwijken, want grotere velgen zijn natuurlijk wel wat gevoeliger voor schades. Ook al rijden jullie natuurlijk foutloos.
Lekker pittig
De 1.4 turbomotor in deze Fiat 500X is goed voor 140 pk en in cijfers betekent dit dat deze Fiat de 0-100 sprint in 9,8 seconden moet kunnen klaren. Onze Fiat is voorwielaangedreven, dus als je op nat asfalt even ‘lekker pittig’ optrekt heb je wel even last van wat wielspin. Hoef je niet van te schrikken, maar het kost je wel wat tienden van seconden. Ook al is een sprintje onder de 10 seconden helemaal niet slecht, je zult er maar weinig stoplichtsprintjes mee winnen. Echt zuinig is de Fiat ook niet. Houd rekening met een gemiddeld verbruik van 1 op 13 als je rustig aan doet.
Toch is deze aandrijflijn in de alledaagse praktijk een prettige metgezel. Het turbomotortje levert bij lage toeren direct al een acceptabel vermogen. Boven de 5.000 toeren levert het blokje wel wat daadkracht in. De topsnelheid bedraagt 190 kilometer per uur. Daar zal je vriend/man het niet direct spaans benauwd van krijgen. Of je moet een Priusrijder naast je op de bank hebben zitten. In dat geval is het enige logische advies om direct een nieuw vriendje te zoeken. Eentje waar wel leven in zit. Eentje die wel een keer een etentje voor je betaalt. Eentje die niet bij iedere natuurdocumentaire emotioneel wordt omdat de ijsbeer in lauwwarm water mag springen in plaats van in een ijskoud bad.
Drive Select Monitor
Om de rijbeleving te vergroten hebben de marketeers zoals altijd weer te diep in het glaasje gekeken. Hun ‘briljante’ ingeving is de Drive Select Monitor. Met een draaiknop pas je het rijgedrag van je auto aan je stemming aan, zoals ze dat bij Fiat zo fraai verwoorden. Je hebt daarbij de keuze tussen Auto, Sport en Traction. In traction wordt het vermogen van de auto afgeknepen, dus die setting zou ik alleen gebruiken als het sneeuwt of glad is. In automodus is de gasrespons normaal, maar stuurt de auto nog steeds erg licht en ook wel indirect.
In sportmode stuurt de auto wat zwaarder (en iets minder indirect) maar is de gasrespons veel te nerveus. Het gaspedaal verandert in een aan-uitknop waardoor de auto nogal hysterisch reageert. In deze setting kun je maar beter plastic zakjes voor je kids op de achterbank uitdelen, want ze zullen heel snel je achterbank onderspugen. Deze sportstand irriteert vooral en past totaal niet bij de auto.
Gebrek aan vertrouwen
Je zou verwachten dat deze auto het rijgedrag heeft van een vrachtcontainer, maar dat valt reuze mee. Het onderstel is verrassend capabel in het ronden van bochten en de handgeschakelde versnellingsbak is echt een feestje. De koppeling grijpt mooi aan en de handbak schakelt als het spreekwoordelijke mes door de warme boter. Ik vermaak me best op de leuke stuurmanswegen rondom de Posbank bij Rheden.
Het is erg jammer dat Fiat geen vertrouwen in jullie rijkunsten heeft, want het ESP (niet uitschakelbaar) grijpt absurd snel in. Bij het minste of geringste gripverlies wordt al het vermogen op brute wijze geknepen. Ook de Lane Assist is ultra waakzaam ingesteld. Het is me ook niet gelukt om het systeem uit te schakelen, maar ergens zal dat vast wel mogelijk moeten zijn. Italiaanse auto’s hebben nu eenmaal een klein handleidinkje. Onze Fiat is ook uitgerust met een Blind Spot Assist. Dit assistentiesysteem waarschuwt je als iemand in je dode hoek zit. Die heb jij natuurlijk niet nodig, maar we bestellen die toch wel even voor je.
Praktisch gebruiksgemak
Een andere belangrijk gegeven is het praktisch gebruiksgemak van een auto. De auto moet comfortabel zijn, je moet je kinderen snel kunnen inladen en je wilt graag een hoge zit zodat je over het verkeer heen kan kijken. Allereerst het rijcomfort. Dat is prima op orde in deze auto. Je zoeft in alle rust naar de schoonheidssalon. Je hebt alleen wat last van bovengemiddeld windgeruis bij de spiegels, maar het is een comfortabele lobbes. Gaan je kids mee, dan hebben ze voldoende ruimte op de achterbank. Vooral de hoofdruimte is prima. De beenruimte is niet bijzonder, maar je hoeft de knietjes van je kids niet te halveren om ze achter in te laden. De kans dat je met deze auto verdwaalt is gering, want het geïntegreerde Tom-Tom systeem werkt bijzonder gebruiksvriendelijk.
Conclusie
Moet je de Fiat 500X kopen? Lastig. De Fiat 500X is helemaal geen slechte auto. Hij is comfortabel, betaalbaar en is al met al een leuk hebbeding. Net even wat anders dan de gebruikelijke Opel Astra of Volkswagen Golf. Toch rijdt zo’n doodnormale hatchback net wat beter, is deze beter afgewerkt en verbruikt zo’n auto net wat minder brandstof. De Fiat 500X laat op deze gebieden en ook andere gebieden toch wel wat steekjes vallen. Daarom adviseer ik je toch om voor saai gaan en de Fiat laten staan. Dat hij teveel op een Mini lijkt doet de Fiat de das om. Ook al is hij veel goedkoper dan het origineel.
Eindcijfer: 6,5
+ comfort
+ hoge zit
+ soepele krachtbron
– Mini-kloon
– vroeg ingrijpend ESP
– irritante Drive Select monitor
Mooi verwoord en geschreven , Chris…….prima auto , prijs/kwaliteitverhouding dik in orde , geen Leon Cupra aspiraties…..maar motor voldoet prima……..helaas nog niet chipbaar .
Ook niet bij Squadra of Savali?
Nee , ik sta op de bellijst wanneer de code gekraakt is…:)
Wat een leuk autootje! Je schrijft amusant, Chris. Mijn mijn volgt altijd jouw blogs maar deze kreeg ik onder mijn neus geschoven net. Toegegeven, ik zou deze 500X best willen hebben. Deze 500 voldoet exact aan al mijn eisen, de aaibaarheidsfactor is ook erg hoog! Ik ga sparen hoor….
Dank je voor het compliment. Een Mazda MX-5 is ook heel aaibaar overigens 😉
Ook zo’n lekker hoge instap inderdaad….