Autoruil: een weekje met de SEAT Leon CUPRA R

Een weekje ruilen van auto. Ik in de Lexus GS 300 van mijn broer en hij in mijn SEAT Leon CUPRA R. Wat waren de bevindingen van deze autoliefhebber die een voorkeur heeft voor grote en comfortabele limousines? Hoe bevalt het om de dagelijkse kilometers met een stevig geveerde en altijd gewillige (lees: nerveuze) hothatch te maken? Hier zijn bevindingen.

Lexus GS 300 en SEAT Leon CUPRA R

Twee duurtesters ontmoeten elkaar.

Wat was je eerste indruk?

“De eerste teleurstelling is eigenlijk direct bij de sleuteloverdracht. Ik verwacht dat ik bij een gelimiteerde editie een bijzondere sleutel in de hand krijg. Dat valt een beetje tegen. Ik krijg een standaard VAG sleutel in mijn handen gedrukt. De sleutel had best Cupra of bronzen randje mogen hebben. Dan de auto zelf. Het front ziet er goed uit, met name vanwege de enorme voorspoiler. Verder natuurlijk dikke wielen, dikken remmen en een dikke achterspoiler. Bij nat weer zie ik gelijk dat de auto mooi vies is geworden. Door de neerwaartse druk pakt de auto veel vuil op aan de achterzijde. Ook aan de manier waarop de rook uit de beide uitlaten komt zie ik meteen dat het een lekker potent wagentje is. Jammer dat het starten weinig spektakel brengt. Binnen vallen de dikke kuipjes en enorm lekker stuurtje positief op. Voor de rest zie ik wat bronzen franjes maar het is verder niet heel erg bijzonder. Een groot nadeel vind ik de enorm trage start van de navigatie. Het systeem in mijn Lexus uit 2008 start sneller op.”

Erg onhandig in gebruik en lange laadtijden.

Hoe beviel de eerste rit?

“Dat heb ik een beetje fout aangepakt. Ik ben meteen gaan rijden in de meest agressieve motorstand en dat levert een moeilijk te doseren auto op. Een klein beetje gas en de auto reageert meteen heel fel. Gas los betekent kramp in je nek. Even leuk maar niet vol te houden. De eerste indruk is gewoon niet goed. Dit is een nerveuze auto. Een dag later toch maar begonnen in de comfortstand en met 100 naar mijn werk getokkeld. Dan is de auto prima te rijden, terwijl je wel voelt dat het een snelle auto is. Na de trajectcontrole de sportstand maar weer eens ingedrukt en een beetje gespeeld met het gas. Doseren gaat een stuk makkelijker inmiddels. Is ook een kwestie van wennen. Dit is niet een auto waar je makkelijk in wegrijdt. Deze auto moet eigenlijk een soort ‘Bugatti sleutel’ krijgen. Pas na oefenen zou je de sleutel moeten krijgen voor alle 400 paardjes.”

Interieur SEAT Leon CUPRA R

Fraai alcantara stuurtje maar verder vrij standaard interieur.

Hoe ging het verder?

“Later die week ben ik op een rustige avond eens lekker gaan sturen. Auto in CUPRA modus en gaan. Begonnen met spelen met handmatig schakelen via de flippers. Beetje bij beetje begin ik de auto te snappen. Dit is best leuk. Daarna op dijkje en rustig industrieterrein bochtjes gedraaid. Auto rijdt heerlijk op de bochtige dijkwegen. Tractie is er altijd, het is mij niet gelukt om de auto uit koers te brengen. De grens van deze auto ligt heel ver weg. Indrukwekkend. De auto heeft altijd power, altijd tractie en vooral ook altijd zin. De motor is echt lekker. Motorgeluid is ook goed, vooral als de motor goed warm is hoor je de uitlaat lekker ploffen en knallen. De zitpositie is eveneens goed en ook vind ik de automatische versnellingsbak prettig schakelen. De auto begint te leven. Ik begin hem ook echt te waarderen.”

Foto zijkant SEAT Leon CUPRA R

De koperkleurige accenten zijn exclusief voor de CUPRA R.

Wat viel je verder op?

“Dat deze SEAT Leon CUPRA R best wat bekijks heeft. Ik zie veel nekjes draaien en veel automobilisten hebben zin in een duelletje. Zelfs bestuurders in een Volvo XC90 en een Audi A3 e-tron dagen me uit. Zouden ze echt denken dat dit een standaard FR met spoilers is? Beiden waren echt volstrekt kansloos. Zelfs als je in 1 en 2 rustiger wegrijdt en pas daarna gaat blazen veeg je zulke auto’s kinderlijk eenvoudig weg. Dat is misschien wel het grootste probleem. Even een beetje gas en je rijdt zo twee keer de toegestane snelheid. Deze auto is met 400 pk te snel voor Nederland, je bent je rijbewijs zo kwijt. In Duitsland is dit de ideale auto.”

SEAT Leon CUPRA R

Het uiterlijk is vrij extreem. Love it or hate it.

Hoe rank je deze auto?

“Als hothatch vergelijk ik deze auto het eerst met de Renault Megane RS. De Megane had een aparter geluid, een handbak en had een iets linker randje. De CUPRA R is iets te makkelijk maar is wel veel beter dagelijks bruikbaar. Ook zijn de prestaties natuurlijk fenomenaal. De BMW M140i blijft mijn favoriet vanwege de motor maar het is close met de SEAT. Enige echte nadeel van de SEAT is de prijs en de te verwachten restwaarde. Een gebruikte BMW M3 is ook heel leuk. Dat zou toch mijn keus zijn als ik een sportieve auto zou nemen.”

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. David schreef:

    Leuke titel. Maar wat zijn jou bevindingen na de autoruil en Lexus rijden? Voor mn gevoel mis ik de helft van het verhaal.

  2. Jos schreef:

    Ja ik heb net het verhaal van je broer gelezen. Nu wil ik jouw verhaal lezen.

  3. Stef schreef:

    Ik vond de Cupra geweldig rijden. Heb ook ff mogen proberen deze week.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten