Autoruil (2): een weekje met de Lexus GS 300

Altijd leuk om eens van auto te ruilen. Ik een weekje sturen met de Lexus GS 300 van mijn broer en hij een weekje op pad met mijn SEAT Leon CUPRA R. Zijn verslag kon je eerder lezen. Hoe beviel de Lexus?

Lexus GS 300 en SEAT Leon CUPRA R

Twee duurtesters ontmoeten elkaar.

Wat is de eerste indruk?

Echt weer even wennen. Het is niet voor het eerst dat ik in deze Lexus rijd maar het is even schakelen als ik vanuit de CUPRA in de Lexus stap. Neem alleen al het stuurwiel. Maatje XXL. Of de bediening van alle functionaliteiten. In de SEAT niet altijd even logisch maar bij Lexus hebben ze echt te veel sake gedronken toen ze de auto in elkaar schroefden. Een voorbeeldje: de spiegelbediening zit verstopt in een afgesloten paneeltje linksonder het stuur. Echt bizar. De hoofdsteun verstellen is ook een crime. Dat gaat via een heel klein onzichtbaar knopje op de stoel. Dat de navigatie inmiddels wat verouderd is: geen ramp. Dat weet je in een oudere auto.

paneel Lexus GS 300

Hier het gewraakte bedieningspaneel voor onder andere het verstellen van de buitenspiegels. Bizar.

Is de leeftijd van de auto aan te zien?

Ja en nee. Nee omdat het interieur er nog als nieuw uitziet. Nergens slijtage. Ook het leer is nog van topkwaliteit. Natuurlijk zie je her en der wel dat je in een wat meer ‘analoge’ auto rijdt. De adaptieve dempers bedien je nog met een ouderwetse knop en niet via het scherm. Is dat erg? Natuurlijk niet. Het is wel weer eens verfrissend om gewoon eens op een knopje te drukken in plaats dat alles via een scherm verstopt staat in een brei van menu’s. Wat wel opvalt is dat dit een auto is waar goed over is nagedacht. Neem het elektrische zonnescherm achter. Volledig geluidloos. Of de automatische versnellingsbak. Geen snelle topsporter maar wel extreem verfijnd en comfortabel. Precies wat je zoekt in een auto als deze. De materialen en afwerking zijn ook anno 2020 nog best oké. Enige echt kanttekening zijn die paar Toyota-knoppen in het interieur. Klein smetje op een verder vlekkeloos blazoen.

De Toyota-eske knopjes in de Lexus GS 300

De knopjes zijn ‘made by Toyota’.

Hoe doet de auto het op de Nederlandse snelweg?

Dit is de ideale 100 km/h auto. Gewoon lekker ontspannen meetuffen met het verkeer en genieten van de rust en stilte aan boord. Dan is de Lexus GS 300 echt subliem. Met dank ook aan de zesde versnelling die echt een overdrive is. Ben je de stilte zat, dan zet je de Mark Levinson audio aan het werk. Ik was zo slim geweest om vooraf de cd-wisselaar te vullen. Het geluid is subliem. Echt subliem. Dit is één van de beste audiosystemen die ik gehoord heb en ik heb toch al in de nodige auto’s gereden. Ik speel onderweg ook even met de adaptieve dempers. Leuke gadget maar de verschillen zijn klein. Waar ik minder over te spreken ben zijn de stoelen. De zitpositie is te hoog en na een ruim uurtje sturen krijg ik wat kramp in de bovenbenen omdat de zittingen te kort zijn.

Foto voorkant Lexus GS 300

Anno 2008 was je met bi-xenon koplampen nog het mannetje.

Hoe zijn de prestaties?

Hoe rustgevend de Lexus GS 300 ook is, van 100 rijden wordt niemand blij. Gelukkig woon ik tegen de Duitse grens dus maak ik even een omweg via de Duitse Autobahn. Hier de eerste verrassing. De V6 is ondanks ‘maar’ 250 pk rap. Echt heel rap. Vooral in de vierde versnelling trekt de Lexus stevig door tot de toerenbegrenzer. Dan staat er inmiddels dik 220 op de teller en heb je nog twee versnellingen over. Daarna is de fut er wel een beetje uit maar toch kruipt de teller naar meer dan 240 kilometer per uur. Er zit wel een kleine wolligheid in de besturing bij dit soort snelheden maar het is goed te doen en met de adaptieve dempers in sportstand is de vering iets beter bestand tegen hoge snelheden. Uiteraard meet ik ook nog even de sprinttijden met de Dragy en mijn beeld wordt bevestigd. Uit de 80-120 en 100-200 tijden (respectievelijk 4.7 en 19.3 seconden) blijkt dat deze Lexus inderdaad rap is. Van 100 naar 200 is een 300 pk sterke Jaguar F-Type maar 0.9 seconden sneller. Een Volkswagen Polo GTI is 6.5 seconde langzamer van 100 naar 200! Deze Lexus is misschien wel de grootste verrassing op ons Dragy Leaderboard.

 

Hoe bevalt de motor verder?

Dit is nog een atmosferische V6 en dat betekent dat het vermogen bovenin het toerenbereik te halen is. Met als gevolg dat je wel eens wat momentum onderin mist wat soms nog wel eens een probleem is. Dankzij de lange versnellingsbakverhoudingen en af en toe een wat slaperige automaat zit je wel eens in te laag toerental en heb je opeens moeite om kleine turbotorretjes te volgen. Hoe meer het toerental stijgt hoe meer de Lexus het momentum weer terugpakt. Dit doet de motor in alle stilte en rust, heel ver op de achtergrond hoor je wat sonoor V6-gezoem. Het had van mij best wel iets sportiever mogen klinken maar wellicht denkt de doelgroep daar anders over.

Foto motorruimte Lexus GS 300

Naast deze 3.0 V6 was er ook nog een V8 leverbaar!

En als je sportief wilt rijden?

Niet doen. Gewoon niet doen in deze auto. De auto is veel te zwaar, de versnellingsbak niet alert genoeg, de stoelen geven geen zijdelingse steun, de dempers zijn te soft en de besturing te vaag. Je hebt nog een sportstand waarbij onderstel, besturing en bak wat alerter zijn, maar dat voegt echt heel weinig toe. Gewoon lekker rechtuit rijden en dan komt alles goed.

Foto achterkant Lexus GS 300

Nog steeds een leuke auto om te zien. Ook omdat ze vrij zeldzaam zijn.

Wat viel nog meer op?

Hoeveel aanspraak je krijgt met zo’n grote Lexus. Niet-autokenners denken dat het schip met goud is binnengevaren als je deze Lexus GS 300 op je erf parkeert. Ze zien een grote auto, een sierlijk logo en gaan er automatisch van uit dat je minstens 80.000 euro hebt afgetikt. Ik kan iedereen gerust stellen, dat is uiteraard niet het geval. Een net exemplaar kun je tussen de 15.000 en 20.000 euro wel ophalen.  

Foto logo Lexus

Dit logo doet toch iets in de ‘mindset’ van anderen.

Wat is mijn conclusie na een weekje sturen?

Ik heb stiekem toch aardig wat kilometers gemaakt in deze Lexus. Dat zegt natuurlijk wel iets. Het was vooral lekker ontspannen achter het stuur. Muziekje aan, rustig cruisen en genieten van het comfort en de V6 motor. Is dit de auto die je moet kopen als je een luxe sedan met wat levenservaring zoekt? Ja en nee. Ja omdat de Lexus GS 300 natuurlijk enorm betrouwbaar en comfortabel is. Nee, omdat een BMW 5-serie uit die tijd gewoon strakker stuurt en nauwelijks minder comfortabel is. En de heerlijke zes-in-lijn van BMW (bijvoorbeeld een 530i) is een nog wat fijnere motor. Desondanks is de Lexus GS 300 een leuke auto met een eigen karakter en heb ik er van genoten. Ik geef de auto een 7.5 als voorlopig cijfer. Dat de auto nu weer terug bij het baasje is betekent niet dat we definitief afscheid hebben genomen. We houden je op de hoogte van het wel en wee van deze auto.

Foto stoelen Lexus GS 300

De stoelen zien er fraai uit maar ik ken betere stoelen.

Bijzonderheden

  • Brandstofverbruik tijdens mijn weekje: 1 op 10,8.
  • Hoogste snelheid op teller: 241 kilometer per uur.

Meer weten over deze Lexus? Lees dan nog eens het introductieverslag.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. David schreef:

    Ja daar is deel 2. Leuk.
    Vriend van me rijdt een GS450h. Heerlijke reisauto. En om gebruikt te rijden plaats ik m boven de BMW 5 serie vanwege de betrouwbaarheid van de Lexus. Maar t is geen bochtenridder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten